Näillä keleillä kyl tekis mieli avoa.. On kyl tosi komee auto sulla!Kyllä avo on helteellä kiva, mutta muutaman kerran koettuna alkaa hellejakson kolmantena-neljäntenä päivänä ainakin tällä nimimerkillä jäämään katto päälle eikä laskeudukkaan enää alas :D Sit se ei enää ookkaan niin kivaa (pidemmän päälle).
Mä vaihdoin ton barchetta tekstin ite tohon. :)
Tossa perässähän on alunperin se suorakaide /F/I/A/T/ merkki.
Tarjolla olisi ollut myös kromattu teksti. Tuli kyllä useamman kerran funtsittua ottaako kromatun vai mustan tekstin. Otin silti tuon mustan, että se erottuu paremmin auton perästä.
Mutta toivotaan tosiaan sateetonta keliä Bellaan. Barchetta on paljon paremman näköinen katto alhaalla kuin katto ylhäällä.
Vaikka menikin jo niin semmonen putiikki kun www.modificars.fi toimitti meidän perheautoon Bilsteinit, tuli nopsaan ja hintakin ihan markkinatasoinen.
pistäs ny kuvaa sovituksesta :)
Epäilen vahvasti että "se" toinen sarja tulossa mulle, juurikin tampereen suunalta.
Autokin olisi taas kunnossa. Maanantaina tuli haettua uudelleen maalattu puskuri.
Kun kerran sitä keltaista maalia taas suihkittiin niin samalla suihkittiin sitten tuon uusimman hankinnan katteetkin.
Kävinpä sitten autokeskuksessa kysymässä mitä maksaisi uudet sivuikkunoiden tiivisteet. 1436€ :o ::) en ostanut
Laittaa tuo autokeskuksen hinta hiukan etsimään muita vaihtoehtoja niin ostin korja-kumista erilaisia tiivistenauhoja. Jos saisi "paranneltua" noita omia tiivisteitä.
Nuo alkuperäiset tiivisteet ovat kyllä ehjät ja vesi pysyy ulkopuolella. Moottoritienopeudessa vaan tuppaa suhisemaan.
Kysys Heikalta kans, eihän sitä tiedä vaikka Italiaanosta noita sais ihan sopusasti?
Sovittiin vakuutusyhtiön kanssa kertakorvauksena rahaa tilille.
Nyt kun lomakin alkoi niin ensi viikolla olisi tarkoitus tuo puskurin kiinnitys korjata. Ostinkin jo lasikuitu vermeitä valmiiksi ja uusi pakkivalo on jo tilattu barchettapartsista.
Puskurin maalaus jää ikävä kyllä Bella Italian jälkeen, kun ei työkaverille käynyt näin nopealla varoitusajalla maalaus.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3432681.jpg)
Tommosen toi DPD tänään 8)
Kyllä se koko putkisto ihan rosteriselta tuntui. Ei ainakaan magneetti kiinni ottanut.
Perjantaina olis tarkoitus mennä tallille asentamaan. Ulostuloa voi joutua hiukan muokkaamaan, kun mulla on kiinni se facelift mallin puskuri. Puskurin alareuna tulee hiukan ulommas kuin vanhemmassa puskurissa. Putkiston pitäisi muuten kyllä sopia suoraan paikalleen, kun tuon ikäiseen autoon on tarkoitettu.
Äänihän on täysin kysymysmerkki. Tuskin se ainakaan liian hiljainen on :) Kumpikin vaimennin on mallia "läpi näkyy", ei turhia väliseiniä virtausta ahdistamassa.
Pistetään viikonloppuna kuvia miten sopii autoon paikalleen, jos sopii paikalleen ::)
Paranee kokoajan. 8)
Samaa mieltä, että nyt tuo etukaaren ja renkaan väli näyttää nykyisellään paremmalta.
Toki ainahan se parempikin vois olla, mutta sitten taitais maavara muuttua siedettävästä tuskaiseksi. ;)
Kuva taitaa olla mun työpaikan pihasta :DLielahden Starkin pihasta
Mahtaakohan tuota 5 synkroa pystyä vaihtamaan purkamatta koko vaihteistoa? Jos joku vaan tietää niin saa kertoa.
Onhan jousto-osa jo ollutkin reilun vuoden tuolla. Nyt kun senkin taas joutuu uusimaan voisi samalla miettiä kisakattia. eBaysta saisi melko sopivaan rahaan magnaflown rosterikattia.
Ettei nyt aivan pelkäksi puheeksi mee niin yksi kuva:
Vetäsin hiilikuituteippiä syylärin päällä olevaan peltiin.
En mä noista perusiskareista niin kovin tiedä. Kaippa ne kaikki laatumerkit ihan ok ovat kunhan ei osta niitä kaikista halvimpia.
Ainoat huonommat kokemukset ovat KYB:n iskareista, niistä hinnat alkaen malleista. Oli Barchetassa ostaessa takana ja melko heikon oloiset olivat vaimennusteholtaan.
Isän Puntoon vaihdoin taakse Sachs:n perus iskarit ja ne ainakin tuntuivat ihan kunnollisilta.
Millanen ratti sulla?
Mult sais ratin ja nupin Abarth:ina :)
Ite en aio ottaa käyttöön. ::)
On se vaan komean näkönen. :) Hienon paikan oot löytäny kuvaukseen. :D
Mahtaakohan tuossa 1.2 16V:ssä olla peltinen kansipahvi?
Taidanpa tilata eBaysta ajoituskilkkeet valmiiksi, kun näytti melko edukkaasti olevan tarjolla.
On vähän uusi tuttavuus mulle noi hydraulinostajat. Tarviiko noille uusille nostajille tehdä muuta kuin asentaa paikalleen ja kovaa ajoa? Öljytä jotenkin normaalista poikkeavasti?
Ainakin kiekkamittarin mukaan käy ihan samaa joutokäyntiä kummillakin nokilla.
Nyt tuli toinenkin ongelma, ei tosin moottoriin liittyvä.
Ilmeisesti alkaa olla aika vaihtaa lämppärinkenno. Sen verran tuoksahtaa glykoli, kun kääntää lämppärin kuumalle.
Ainakin kiekkamittarin mukaan käy ihan samaa joutokäyntiä kummillakin nokilla.
Nyt tuli toinenkin ongelma, ei tosin moottoriin liittyvä.
Ilmeisesti alkaa olla aika vaihtaa lämppärinkenno. Sen verran tuoksahtaa glykoli, kun kääntää lämppärin kuumalle.
Onkos tuo iso homma barchetassa vaihtaa? :o
Ainakin kiekkamittarin mukaan käy ihan samaa joutokäyntiä kummillakin nokilla.
Nyt tuli toinenkin ongelma, ei tosin moottoriin liittyvä.
Ilmeisesti alkaa olla aika vaihtaa lämppärinkenno. Sen verran tuoksahtaa glykoli, kun kääntää lämppärin kuumalle.
Onkos tuo iso homma barchetassa vaihtaa? :o
Sama homma kuin puntossa, kojelauta pois. Helpolla ei senkään kanssa pääse.
Hmm. Samalla olisi helppo laittaa ilmastointi. Barchettapartsista löytyisi kaikki ilmastoinnin palikat, hintaa vaan en ole kysynyt. Luultavasti ihanan kallista.
Tarvii viritellä airbagin boxille joku suoja, jos kenno alkaa enemmän vuotamaan ja vaihdella uusi kenno vasta ajokauden jälkeen.
Voimakas tunne, että löysin syyn siihen ajottaiseen sammuiluun.
Teinpä muuten mielenkiintoisen havainnon. Alfan nokka-akselit ajoitetaan erilaisilla palikoilla kuin barchetan.
Itsehän ajoitin ne alfan nokat barchetan palikoilla. Ei ollut sillähetkellä muutakaan tarjolla.
No nyt olisi sitten ne alfankin ajoituspalat omasta takaa.
Kattoo nyt jaksaako enää ennen talvea ruveta jakopäätä uudestaan ajoittamaan vai jääkö talven jutuiksi.
Nyt olisi uusi kenno :D
Aattelin ostaa laadukkaan kennon, kun oli hieman haastava purkaa. Nissens:n kenno ja maksoi vain 35€. On onneksi mk1 puntossa sama kenno niin löytyi helposti ja edullisesti.
Kasaus ehkä viikonloppuna tai sitten myöhemmin.
Olin jo hylännyt sen ilmastointi-idean, mutta lähetin nyt kuitenkin s-postia barchettapartsiin mitä maksaisi kaikki ilmastoinnin kilkkeet. Vastausta odotellessa ::)
Menisi se ilmastoinnin asennus tuossa samalla, kun on muutenkin jo kaikki revitty irti.
Service manualista onneksi löytyi kytkentäkaavio ilmastoinnille. Nostaa onnistumisprosentin ihan eri tasolle :)
Tarvii koittaa purkaa tuosta johtokasasta ilmastoinnille tarpeelliset johdot ja naittaa ne autossa olevan johtosarjan kanssa '.|
Uusi kuivain vissiin kannattaa vaihtaa ja luonnollisesti uudet O-renkaat putkien liitoksiin.
Olikos kuivaimessa ja sen asennuksessa jotakin erityistä huomioitavaa? Voiko uuden kuivaimen asennella talvella ja keväällä käydä täyttämässä järjestelmä vai tarviiko uusi kuivain asentaa juuri ennen järjestelmän täyttöä?
Nyt olisi uusi kenno :D
Aattelin ostaa laadukkaan kennon, kun oli hieman haastava purkaa. Nissens:n kenno ja maksoi vain 35€. On onneksi mk1 puntossa sama kenno niin löytyi helposti ja edullisesti.
Semmonen pitkä ja painava möhkäle :D Mä voin laittaa kuvaa jahka käyn tallilla.
Sitä oonkin miettinyt mitä vaikutusta olisi, jos tekisi lyhyemmän imusarjan.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/76088/Hakulinen_ont2.pdf?sequence=1
Varoitus ei fiat.
The intake length is operated by a solenoid visible on the 3rd picture. It is a simple vacuum piston opened at certain revs and thus operating the manifold. Normally it is in "short" position, when you connect +12V to the solenoid pins it opens lets vacuum pressure on the piston and switches the manifold to "long" position. 1,8 and 2,0 TS operate this way:Osuisi aika lähelle ajoituksenmuuntimen kierrosaluetta. Muistaakseni muunnin aikaistaa 1900-4500 välin.
idle - 2800 rpm - short
2800 - 5200 rpm - long
5200 – rev. limiter - short
Mä laitoin ton siksi et siinä on tehty sinnepäin ja tulokset paranee huipputehoille noin 10 nm.
Ei mun mielestä huonosti.
En kyllä kattonu millaiset nokat imusarjan vääntökäppyrä koneessa oli :-[.
Mun mielestä jossakin oli dynojuttua fiatin 16 vis koneesta muuttuvapituuuksisella ja ilman.
Turbovehkeissähän muuttuvapituuksisilla nakataan vesilintua eli kun imusarjan paine on muuttuva muuttuu shokkiaallon nopeuskin. Eli jos haet juttuja imusarjoista niin sivuuttaisin turbojen imusarja jutut suosiolla. Sekoittaa vain ajatusta, ehkä
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh575/uno_mas1/WP_20141222_18_04_32_Pro_zps2acc316c.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/uno_mas1/media/WP_20141222_18_04_32_Pro_zps2acc316c.jpg.html)
Taas vähän edistytty. Kompura kiinni ja putkia vedetty.
Kannen käytin plaanattavana.
Oli tarkoitus 0.5mm lastu ottaa, mutta joutui koneistamaan 0.7mm kannessa olleen syöpymän takia. Toivottavasti ei nouse puristukset liikaa.
Tilasin ebaysta öljynjäähdyttimen kennon ja ryöstölaipan. Tarvii vielä letkut hommata jahka saa mittailtua kuinka pitkät tarvii.
On tossa alunperinkin jonkinmoinen öljyjäähy, vesikiertoinen donitsi suodattimen alla.
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh575/uno_mas1/WP_20141222_18_03_49_Pro_zpsf58fa496.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/uno_mas1/media/WP_20141222_18_03_49_Pro_zpsf58fa496.jpg.html)
Ostin mä tommosenkin.
156 alfan muuttuvapituuksinen imusarja. Sopii suoraan paikalleen. Kaasuläpän ja alipaineletkujen kanssa tarvii vähän säätää, mutta ei tekemätön paikka.
^Solenoidihan on käytännössä vain kela joten napaisuudella ei mitään väliä ellei sen solenoidin runko pääse ottamaan mitään kautta maihin.Näin mä epäilinkin. Eikä pääse ottamaan runkoon, kun on muovia ja muovissa kiinni.
Kannattaa sitten vaan tarkistaa , että tuo toimii oikein päi.Kun solenoidille antaa sähköä ja on alipainetta niin imusarja pitenee. Jousi vetää imusarjan lyhyeen asentoon.
Kertokaas mulle mikä liitin tuo on
Kertokaas mulle mikä liitin tuo on
Bosch compact?
(http://i1252.photobucket.com/albums/hh575/uno_mas1/WP_20141230_21_09_31_Pro_zps262132c5.jpg) (http://s1252.photobucket.com/user/uno_mas1/media/WP_20141230_21_09_31_Pro_zps262132c5.jpg.html)
Toimiiko tuo jäähdytin tolleen asennettuna?Kuvakulma on hiukan huono. Kyl toi kenno on samalla korkeudella kuin puskurissa oleva aukko. Eipä tohon nyt kummoinen homma ole ilmanohjaimia tehdä, jos meinaat ettei toimi ilman niitä. Vai pitäisikö kenno olla lähempänä puskuria?
Jotkut ilmaohjaimet vois olla toimivat...
Korkkasi sitten öljypropun jenka ::) Hiukan tuntuu vastustavan :'(
Olikos tuo nytten niin , että imusarjakin on lyhyt alle 2000rpm?Juu just noin pelaa, kun ottaa ohjauksen ajoituksenmuuntimelta. Siitähän se hengettömyys taitaa alle 2000 johtua.
Barchetan kohdalta ajokausi päättyi Bella italiaan ja se siirtyi talliin odottamaan ensi vuotta.
Ei tarvi huolestua, auto ei hajonnut vaan ajokauden loppuminen johtuu täysin kuskista ::)
Nyt on sitten aikaa funtsia tuota imusarjan ohjausta + paria muuta juttua.
Onneksi löytyy tuo moposkootteri niin pääsee töihin ja muutenkin liikkumaan.
Katos, google löysikin tiedon helposti. Eli saa ajaa jos on ennen vuotta -85 syntynyt.
http://www.iltalehti.fi/autot/2013052117045737_ae.shtml (http://www.iltalehti.fi/autot/2013052117045737_ae.shtml)
Oisit samalla lyhentänyt 10cm tuota 2 osaa niin alkaa pakoputki toimimaan 500rpm ylempänä, eli sinne 4500 rpm.
Sähän oot jo paljon lähenpänä tuon kokeilua kuin mä. Mulla ei ole vielä muuta kuin hulluja ideoita ::) kaikki osat vielä puuttuvat.http://www.alfaowner.com/Forum/engines-ts-jts-jtd-andamp-v6/200848-1-8-or-2-0-crank-in-1-6-a.html
Ei sulla ylimääräisiä osia myyntiin asti olisi?
Tuli tuossa vietyä coupen penkit korjattavaksi.
Nahat olivat onneksi ehjät ja uudelleen ompelemalla saa kuntoon. Muutamasta saumasta oli tikkaukset ratkenneet.
Aika hyvää työtä penkin kanssa. Tekeekö missäpäin suomen maata? Croman penkki tarttis vähän kunnostusta ;D
Vaati vaan pikkusen etsimistä letku joka on 60º kulmalla ja päät erikokoiset 70mm ja 80mm.
Jaahas photobucket rupesi ahneeksi.
Mihinköhän sitä uppailisi kuvat, kun ensin kuvablogi kuoli ja nyt lakkasi toimimasta photobucket. Ehdotuksia saa antaa.
Jahka paikka löytyy niin tarvii päivittää topicin kuvat ajantasalle.
Kuvista: itse tulee käytettyä kim dot komin megaa, tilaa piisaa reilusti ja saa näppärästi kuvat vaikka suoraan puhelimista tuonne: https://mega.nz/Pystyykös Megasta linkittämään kuvia foorumille?
Päivitin hiukan pyyhkijöitä. Ostin pari käytettyä marean kuskinpuolen pyyhkimenvartta. Muuten sopivat suoraan, mutta vartta on hiukan lyhennettävä. Marean varsissa on myös jäykempi jousi niin sulat pysyvät paremmin kiinni lasissa moottoritievauhdissa.
Marean varsilla pyyhkimet myös asettuvat lepotilaansa siistimmin kuin barchettan varsilla.
Barchettan tapauksessahan pyyhkijät on asennettu autoon, kun ne on siinä pakko olla. Mitään suurempaa suunnittelua niille tuskin on suoritettu :laugh:
Ei mennyt ajokauden alotus ihan putkeen :'(
Pääsin huoltoasemalle asti. Tankkauksen jälkeen jäi ajonesto palamaan eikä se siitä toipunut. Narun jatkona takaisin tallille.
Tarvii huomenissa pistää tietokoneeseen kiinni, jos jotakin selviäisi. Ajoneston ohitus vaikutti läheskään mahdottomalta tehtävältä niin kaippa tuo tarvisi yrittää jotenkin korjata.
Palikoita saatu takaisin verhoiltuna 8)Tuli mieleen että mitä liimaa noissa verhousten liimaamisessa käytit? Normi kontaktiliimaa?
(https://erp5ca.db.files.1drv.com/y4mGl-z6KKPT91_FyWvfUTtpjh-p4sTBOq6bNkqObACdadjiICJD9FUPZwSXVlPqjQugp2mStxhsUV7oqYiTE0uT173g6dEywxfs8V_ZrAgzic1j8L_dhCy70E25qS7vltMlS6faWS1E_yB8uSlZnU1qMKksAEurOBYWaXwQoEboX2phi0t__XrmufsxhAcEbJo?width=660&height=495&cropmode=none)
Iso levy kovalevyä ja päällä oleva 1mm peltiä. Kumpikin verhoiltu tekonahkalla. Palikat pääosin omaa valmistetta, mutta verhoilu ulkoistettu työkaverille.
Vaikka jääkin suurimmaksi osaksi penkkien taakse piiloon niin saa silti olla vähän fiksumpi kuin auringon käpristämä muovi. Semmoista tuo meinaan alunperin on.
(https://erp4ca.db.files.1drv.com/y4m-bg-3SyaN4m0LoeLPCXLhdafDMbzTHVmFPfZWxQtmCXA4oehV5qjio8nru8qmWiCB8I2nPe-Ny_QtjhmvxT9XzpFWiJA0YyVgmIzB4na5l8mYmF06yttONjl923wSfh7Fag7NLn9KThif-f5HQ0u9BBO4A3g4Jr50aBkBa9ODjYEeK8gZZHts9_XV0CzLd9b?width=660&height=495&cropmode=none)
Ebaysta tilattu tuulisuoja kiinni