FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - A Bart

Sivuja: [1] 2 3 ... 5
1
Projektit / Vs: Fiat Bravo 1.6 16v Sport
« : Kesäkuu 29, 2020, 18:40:28 »
Siistin näköinen bravo on kyllä.
Taitaa olla verhoilijan vikaakin vähäsen?

2
Kiinnostus on juuri varmasti kadonnut sen takia, ettei enää ole ollut Fiattia itsellä hetkeen.

Olen kuitenkin vuosittain hoitanut foorumisoftan päivitykset, varmuuskopiot ja maksanut webbihotellin vuosittain. Onko halukkaita vai pannaanko pakettiin?
Olikos tästä joskus juttua että tuon fiatforumin kanssa oli yhdistymishaluja?

3
Tekniikka / Vs: scudon radion uudelleen ohjelmointi
« : Elokuu 17, 2018, 20:58:32 »
päivitys tilanteeseen, radio tiedot päivitetty ja blutuutti pelaa hyvin. dynotest center ja bosch ohjelmalla, pystyy lisäileen autoon lisälaitteita aktiiviseksi että pelaa tietenkin ne pitää olla asennettuna.

Hyvä että selvis.
Eli oliko ihan klassinen "lue ohjekirja" versio?

4
Yleistä Fiateista / Vs: Fiat Panda 4x4 Sisley vm. 1988
« : Elokuu 05, 2018, 09:01:38 »
Moi!

Olen uusi tällä sivustolla enkä varsinainen autoharrastajakaan. Mutta olen toteuttamassa miehelleni pitkään unelmoimaansa yllätystä vanhasta neliveto Pandasta, ja nyt onkin entisöitävänä projektina harvinaisempi Sisley malli. 😊 Onneksi löytyy kokenut kaveri käytännön muutostöitä tekemään...

Onko täällä tai yleensäkään Suomessa muita vanhoja Pandoja??? (Siis MKI tai MKII?)
Tuossa olisi kaverin nelivetopanda valmiina ajoon.
Kiva peli ja menee syvälle hankeen :)
Eikä tarvi tehdä mitään muutoksia?

https://www.nettiauto.com/fiat/panda/9738796

5
Kunnostapa aluksi kaikki akun- ja maadoitusliitokset. Akun navat, kengät. Jne. Missä kunnossa akku?
Ja varsinkin se maadoituspiuha, joka menee akun - navasta runkoon.
Tai oikeastaan se kannattaa varmistaa lisämaadoituksella.
Näin on ollut jo beta, thema ja kappa ajoista lähtien, niin miksi muuttaa hyvää jatkumoa ;D
Näihin kaikkiin on tullut laitettua lisäkaapeli, ja sen jälkeen nuo oudot sähköviat ovat loistaneet poissaolollaan.

6
Yleistä (Stilo) / Vs: Mitä teit tänään stilollesi?
« : Tammikuu 12, 2017, 18:01:18 »
Stilosta oli TAAS ajovalopoltin kuskinpuolelta pimeenä no sen vaihdoin kiroillen parkkipaikalla viikko sitten, no nyt pimeni apparin puoleinen, mieleen tuli jo aikaisemmat kokemukset em. toimenpiteestä rystyset ruvella, mutta eikun Motonettiin uutta hakemaan.
Huomasin Motonetin pihalla olevan "huoltopisteen" ja kurvasin siihen kysyen onnistuuko polttimon vaihto? ystävällinen kaveri sanoi toki, ei kun konepelti auki ja uusi polttimo tilalle (Bosch 4,95e) ja pelti kiinni.
Vaihto oli ilmainen ja palvelu hyvää KIITOS MOTONET Porvoo.

Sait selvästi pärstäbonusta  ;D. Ohjeistus heillä on, että polttimonvaihdosta veloitetaan 3 €.
Mä sammutin valot stilossa ennen starttausta, niin sai vaihtaa oman mielen mukaan noi lamput vain syksyisin.
Ei sen takia että ne olisi palaneet, vaan sentakia että oli pimeän ajan tultua uudet polttimot.

7
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Bravo ja Suomen talvi
« : Joulukuu 01, 2016, 18:24:50 »
Raitisilmasuodatin yleensä vaihtoon joka syksy.
Myöskin kannattaa laittaa sisäilmankierto niin että ottaa ilman ulkoa.
Ja sitten tietenkin jos sisusta on kovin kostea, se pitäisi saada kuivaksi ensin.
Itse kuivannut välillä niin pakkasella että jätän auton katokseen sivuikkunat (molemmat) auki n. sentin ajon jälkeen, jolloin kosteus poistuu (siis lämmin kostea ilma) ja kunhan aamulla kinneri on kylmänä, niin lasitkin on kirkkaat sisältä.

8
Olisikos täällä kiinostusta?

Lancia Club Finlandin perinteinen Lumipalloralli järjestetään myös tänä talvena edellisten vuosien tapaan, paikkana tänäkin vuonna Jämsän Koskenpää ja ajankohtana lauantaina 18. päivä helmikuuta.
(Ja ei, ei ole historic-rallien kanssa päällekkäin. 8-) )

Mukana lämpimästi kutsuttuina myös GFF ja CARF.

Rata-ajat ja käytännön järjestelyt ovat säävaraukset huomioiden samat kuin viime vuonnakin, mutta palataan tarvittaessa yksityiskohtiin vielä myöhemmin.

Huomioikaa siis autotalleissanne, että talviajokin valmistumisen dedis on tänä talvena 18.2.2017!

Normaaliin tieliikenteeseen hyväksytyille renkaille on käytössä maarata, ja jos säät sallivat, niin jääradalle on voinut mennä piikkirenkaillakin. Viime vuonnahan olikin onni myötä.
Ajelut aloitetaan siinä puolenpäivän aikoihin.

Koko viikonlopun paketti on lähestymistapana tietenkin se suositeltavin, niin välttyy aikaisilta aamuherätyksiltä ja voi osallistua jälkipeleihin!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eli teksti lähes suoraan kopsattu Villen viestistä, ja tosiaankin koitettu sumplia noita päällekkäisyyksiä ja ajankohta että tuo jääratakin olisi olemassa vakiokamppeille(kin).
Hupia tästä helpolla, ja paikallaolleet kuvion tietävätkin.

Lisätietoa:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=38137

Kari Lötjönen
LanciaClubFinland

9
Auto-Hifi / Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« : Marraskuu 22, 2016, 18:38:08 »
Tästä varmaan voi vängätä vaikka kuinka paljon, mutta umpikotelo menee varmaan alemmas, koska refleksitaajuuden jälkeen koteloyhdistelmän taso laskee yhdellä putkella radikaalisti.
Mutta se pitää paikkansa että tasoa tuli varmaan enemmän refleksitaajuden yläpuolella kuin ennen.
Myöskin joskus tuplakelaista  12"  tai 15" subbaria kokeillessa mielestäni paras vaste saatiin niin että molempiin keloihin tuupattiin sen 75w omasta kanavasta.
Vahvarin sai sillattua, ja sen sai tuuppaamaan myös 2 oomiin, ja nuo variaatiot tuli käytyä läpi kenwoodin yhdistelmällä.
Kaapeleina taisi olla jotkut pirunkalliit täydenkuun aikaan punotut kananverellä värjätyt touvit.
Mutta muistikuvan mukaan paperilla eniten watteja vastaan tuo viritys missä oli ohmeja enemmän soi paremmin.
Myöskin siinä oli jotain eroa jos löi kelat sarjaan, mutta noista ajoista on jo liki parikytä vuotta ja silloin 4x75w rms oli ihan tarpeeksi.
(oli mulla sitten vielä lisäksi 2x35 eteen :)  )

10
Muistaakseni Turkkulaisen varaosakauppiaan varastossa muinoin lojui tuommoinen uusi.
Vaikka heikka onkin virallisesti lopettanut, saattaa siltä vielä ko. osa löytyä.

11
Yleistä Fiateista / Vs: Selenia öljyt
« : Elokuu 01, 2016, 19:09:31 »
Kävin taannoin FiLaRossa ja kysyin Selenia 20K öljyä, joka on ammoisina aikoina ollut Fiatin oma suositus. Myyjä sanoi, ettei sitä enää suositella Barchettaan vaan pitäisi olla 10W - 60 öljy. Selenia merkkisenä oli mielestäni turhan arvokasta, joten aion kokeilla Castrolia kun saan moottorin nippuun.
Mitäs selenia 10w-60 sitten maksoi?
Löysin Silenia öljyn 8,10/l alkaen.
Mitä seleniaa? ja mistä?

12
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.8 16v ajoitus häikkää
« : Kesäkuu 06, 2016, 16:25:41 »
Mitä muuta tuolle on tehty?

Onko kansi ollut pois paikoilltaan?
Nostajat kyllä hiljeni mulla vartissa, vaikka ne olivat palasina pöydällä kun kansi oli koneistamossa.
Tyhjinä ne sinne paikoilleen tiputin, ja rapina oli hetken melkoinen.

13
Yleistä (Stilo) / Vs: Kysymys Stilo 1,6 16V. 2003 pakoputkista
« : Toukokuu 22, 2016, 08:44:54 »
Kappaan aiknakin kaikken kokeilujen jälkeen en tuuppaa enää kuin imasaftin pönttöjä, sekun taitaa olla alkuperäisvalmistaja.
Oleellisesti toimii walkerit ja muut huonommin, ja nyttenkin coupessa on joku edellisen omistajan touhaama hitsattu tarvikepönttö perssiissä ja tuo selvästi vääntää huonommin alle 3000 kierroksen kuin pitäisi.
Kivaa on myös että kaikki putkenpäissä olevat liitoskartiot on vingutettu pois  >:D
Eli uusittavaa on seuraavaksi katti, väliputkisto, ja peräpönttö.

14
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.8 16v ajoitus häikkää
« : Toukokuu 13, 2016, 21:10:27 »
Tuosta siis ajoituskuvaa, merkit miten sattuu, mutta kuitenkin kohdallaan.
Tämä siis alfan koneesta.

https://onedrive.live.com/redir?resid=C1AA055A751C5865!11487&authkey=!AKTI8LpCHCaVwG4&v=3&ithint=photo%2cjpg

Imunokkapyörän (vasen) ruuvit kun irroittaa, niin sen alla/takana on ajoituksenmuunnin nokka-akselissa kiinni.

15
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.8 16v ajoitus häikkää
« : Toukokuu 13, 2016, 07:01:52 »
nyt kaksi kertaa hävinnyt bittiavaruuteen sepustukseni kun ole yrittänyt liittää aiheeseen liittyvää kuvaa mukaan.... >:D
mitenköhän se onnistuisi ??
olisi vähän kysyttävää ajoituksesta ja ilman kuvaa aika pitkä tarina...

tässä kumminkin lyhyesti:1:n YKK kohdillaan, ajoituspalikat nokka-akseleissa, kampuran merkit kohdillaan. Ja kone käy tyhjäkäynnillä tosi dieseliä , foorumilta lueskelin ja oireet viittasivat imunokan " variaattoriin"  , muttamutta ,, kun saisi kuvan liitettyä niin alan mies voisi ihmetellä kuinka kaukana nokka-akselien hihnapyörien merkit ovat toisistaan vaikka yllämainitut ajoitustoimenpiteet tehtynä...?? esim. pakopuolen asentotunnistin ihan ...turallaan näin äkkiä ajatellen. Mutta se se kuva kertois enemmän kuin ...
Kampuran merkeistä ei tarvitse välittää, jos mäntä on ykk:ssa ja nokka-akselit kohdallaan.
Pakopuolen hihnapyörässä on löysä kiila, joten sekin lienee oikein.
Imupuolen hihnapyörän alla/takana on tosiaankin tuo ajoituksenmuunnin joka on kierretty kiinni nokka-akseliin.
Periaatteessa sen voisi saada auki ettei ota nenää käteen, mutta vaihdon taitaa tehdä nopeammin kun saa pidettyä nokka-akselista kiinn kunnolla.

Tämä siis 2 litraisen alfan mukaan mentäessä, mutta erona taitaa olla vain tasapainoakselin puuttuminen 1.8 litraisessa.

Mitä koneeseen on rempattu?

Muistikuvan mukaan nuo merkit laitetaan merkitaan hihnaa asetettaessa paikoilleen niin,  että uudessa remmissä olevat valkoiset viivat osuvat niihin,
kampiakselissa 1 ja molemmissa hihnapyörissä 1, kun konetta pyörittää sen 2 kierrosta kun tarkistetaan kiristimen mittarista kireys nuo ovat jo silloin hukassa kun vertaa hihnaan.
Viimeksi ajoitin ihan vain lukituspalat ja kello kohdallaan 1.n sylinterissä välittämättä hihnanmerksitä.

16
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.8 16v ajoitus häikkää
« : Toukokuu 03, 2016, 16:29:09 »
Niin ja tuossahan lienee sama kone kuin 156 alfassa.
Ootko koittanut kunnollista 10w-60 ölppää koneeseen.
Omat Italiaanot käyttää tuota ympäri vuoden ongelmitta.
Paitsi Bravossa 10w-40.

17
Yleistä jutustelua / Vs: Seuraava auto?
« : Maaliskuu 24, 2016, 09:21:54 »
Millanen peli se tarkemmin oikein A Bart olisi. Koneen kokoa ja väriä lähinnä vaille...
Harmi kun mulla ei oo kun tuohon vanhempaan fireen vaan pakosatsin laippoja...
1.2 litranen tehopeli.
Ja olihan se näköjään 125 tuhatta ajettukin jo kun kävin katsomassa.
Sininen metalliväri, ja muutama painautuma siellä täällä.

18
Yleistä jutustelua / Vs: Seuraava auto?
« : Maaliskuu 22, 2016, 18:47:47 »
Tai sitten ostat multa ilmastoidun -01 bravon sille tilalle. ;)
Reilu 110 ajettu.

Mutta alfojen jakopäästä senverta, kun molemmat (ts ja jts) löytyy huoltoringistä, niin tosiaankin se remmin merkki vaikuttaa siihen kestävyyteen myös jonkun verta.
TS.n kiristin oli 5 vuoden jälkeen alle kiristimen pallukan, ja tuon JTS:n kiristin nojasi pohjaan 4? vuoden ajon jälkeen.
Sama peli apulaitehihnoissa, TS. oli ok ja JTS nojasi pohjaan.

Mutta ainakin sen kireyden voi tarkastaa 3 vuoden jälkeen, ja muistaakseni kappan ohjeissa mainittiin 60 tuhannen kohdalla hihnan kireyden tarkastus/kiristyt tarvittaessa (vaihtoväli 105 tuhatta).
Ei se hihna siellä myöskään loputtomasti kestä, tuo TS tuli taloon niin että siitä puuttui 50cm matkalta hihnasta hampaat.

19
Tekniikka / Vs: ECUN räplääjiä
« : Helmikuu 10, 2016, 17:45:20 »
Avaimet ja koodikortti hukassa?

20
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.8 16v -04 kansiremontti
« : Helmikuu 06, 2016, 21:12:37 »
Nyt kun tässä on käyty tätä 1.8 jakopäätä läpi niin. Onkohan jossakin mallissa Fiat / Alfa tuo ohjainpyörä metallinen?
Kaikki vastaan tulleet ovat noita muovisia. Yhdessä tuli vastaan jopa kiristin jossa oli muovipyörä.

Ei vaan herätä luottamusta tuo muovipyörä. Tarkoitus onkin etsiä korvaava metallinen.
Tuo muovinen kiristin kesti ainakin kappassa 90 tonnia, kunnes sen vaihdoin metalliseen hihnanvaihdossa.
Myöskään niitä muovisia muita rullia ei kannata pelätä, kyllä ne tuntuvat kestävän sen hihnanvaihtovälin.
Näin aínakin parin 156.n perusteella.
Vesipumpusta kannattaa valkata se metallisella siivellä oleva versio, ymmärtääkseni noita muovisiivellisiä on halkeillut pakkasessa? mutta yhdessä alfassani ainakin tuo on kestänyt jo kuudetta vuotta.


21
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.8 16v -04 kansiremontti
« : Helmikuu 04, 2016, 19:24:15 »
Kiristintyökaluna olen käyttänyt reikään 5mm poranterä ja leveällä isolla ruuvarilla kampeaa rungosta nuolen kohilleen, ruuvarilla saa yläkuolokohdan ok,
Tuo alku meni mullakin samalla kaavalla,
https://onedrive.live.com/redir?resid=C1AA055A751C5865!11145&authkey=!ALINSpRwnafdtB0&v=3&ithint=photo%2cjpg
Mutta sitten vaihtui jutut viistoon.
https://onedrive.live.com/redir?resid=C1AA055A751C5865!10671&authkey=!ANfSPPobVdyHI6Y&v=3&ithint=photo%2cjpg

Tosin tuo on alfa, mutta sama se näkyi olevan ts:ssä ja jts:ssä

22
No hyvä että tuli kuntoon.
Yleensähän tuo keulan tukkiminen ei termostaatin kunnossa ollessa auta juurikaan mitään, mutta saattaa laite lämmetä nopeammin ja eipä vedä huohotinta jäähän.
Stilossa laitoin kokeeksi tuon etusäleikön tukkoon kun lähdettiin kovalla pakkasella (-35 c) aikoinaan laskittelureissulle, ja pikkaisen nopeammin tuntui ottavan lämmöt tienpäällä.
Ja sitten aamulla oli kiva huomata ettei tullu lämppärinjohtoa mukaan :)

Kappalla sitten tehty ilman mitään suojia monta pohjoisen reissua, ja siellä saattaa olla kylmäkin.

23
Vanha termari kävi kattilassa. Alkoi avautua 78:ssa. Se on suurinpiirtein saatavissa oleva lämpötila näillä pakkasilla. Jos oletuksena onkin, että termostaatti olisi täysin auki 88:ssa, mikä on termarin lämpötila.
Eli sulla on 78 asteen termostaatti.
Mä muistaakseni jostain sain kuumemman 92 ? asteisen termarin, ja pikkaisen se auttoi tilannetta.

24
Niin siis ylävesiletkun ei kuulukkaan lämmetä ennen kuin termostaatti aukeaa, ja siis koneen lämpömittari muistaakseni näytti omassani n.90 astetta.
Sen sijaan lämmityslaitteelle menevä letku lämpenee heti kunhan kone rupeaa lämpenemään.
Jos sen sijaan kumpikaan ei lämpene koneen käydessä, puuttuu nestettä, järjestelmässä on ilmaa (vesipumppu vaihdettu=> ei ilmattu järjestelmää), tai vesipumppu ei kierrätä vettä (näihin myydään muovisiipisiäkin, jotka saattaa haljeta akselin kohdasta=> akseli pyörii, siiva ei).
Nämä nyt ensin tuli mieleeni, tai sitten sen on joku manannut kunnolla, ja vaaditaan katolilainen pappi ajamaan pahat henget pois  :P
Huonosta käynnistä ei osaa tuon perusteella sanoa mitään, mutta jos ennen hihnanvaihtoa toimi, niin.....

PS. ja kuten todettu jo aiemmin, vesi ei kierrä letkuissa hyvin jos se on kiinteässä muodossa.

25
Yleistä jutustelua / Vs: Viimeisin koeajamasi auto?
« : Marraskuu 24, 2015, 21:26:21 »
Siis mitä? Missäköhän korvessa olen elänyt, kun tämä on mennyt ihan kokonaan ohi? Onko joissakin SAABin dieselmalleissa FIATin kone?
Jakopään hihnassa ainakin lukee fiatin varaosanumero ja logo. ;D
Eikös nuo (alta) kaksilitraset ole fiatin diiseleitä?

Sivuja: [1] 2 3 ... 5

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)