Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Tom

Sivuja: [1]
1
Projektit / Punto Evo Sport "Black On White"
« : Kesäkuu 17, 2012, 13:30:51 »
Tässä tarinassa seurataan Evo Sportin sielunelämää.
Stoori rakentuu käyttö- ja ylläpitokustannusten varaan. Osan siivusta lohkaisee maltiiliset stylingiin sijoitetut eurot.
Tämä topicci haistelee ja maistelee sitä, mitä vakiokuntoisen pienen auton pitäminen kustantaa.
Täällä ei nosteta ahtopaineita, eikä asennella coolereita.
Tarkoituksena on muutaman vuoden ajan seurata auton elämää ihan pelkän käytön kannalta.

HNZ-663, kutsumanimeltään "Hönzä" on rekisteröity heinä/elokuun taitteessa -10, ja kotipaikakseen auto sai ensimmäisenä Oulun.
Auton identtisen kaksosen, eli HNZ-662:n voi bongata netistä useista eri koeajoista, koska sisar oli AK:n lehdistöautona.

Mainittakoon, että kävin vuosi sitten koeajamassa kyseisen sisarauton, joka oli myynnissa vantaalaisessa autoliikkeessa.
Tämä koeajo jätti kytevän halun omistaa samanlaisen auton.
Koeajo ei vienyt vauhti- eikä suorituskykynirvanaan, koska sitä auto ei pystynyt tarjoilemaan.
Auton sisäinen ja ulkoinen kauneus sen sijaan valloitti mielen.
Pirssi oli kuin karamelli. Italialainen veistos. Kaunis esine.

Bongasin nykyisen autoni Wetteriltä Oulussa. Auto näytti kuvissa todella hyväkuntoiselta.
Myyjä vakuutteli auton olevan kaikin puolin siisti yksilö, ja paikkakuntalaisen perheen kaukkosautona olleen.
Lisäksi myyjä antoi edellisen omistajan yhteystiedot, mikäli haluaisin kysellä pirssin historiasta. Tämä vakuutti sitten itsenikin, vaikka
periaatteessa käytetyn auton ostaminen näkemättä on mielestäni venäläistä rulettia.
Sinetti hommalle lyötiin, kun Wetteri tarjosi vaihdokistani useita tuhansia paremman tarjouksen kuin muut ehdokkaat.
Lisäksi myyjä ilmoitti, että auto tuodaan Oulusta Kirkkonummelle kotiovelle veloituksetta. Täydet pojot tällaiselle kauppiaalle!

Kotipihalla peli oli sitten juurikin luvatunlaisessa kunnossa, eli lähes uudenveroinen. Kilometrejä luovutettaessa oli 12000.

Kyseinen yksilö on varsin hyvillä varusteilla.
Evo Sportissa on vakiona:

-Helmasarja
-Takalippa
-Sport-jakkarat
-Nahkaratti ja nahkaiset käsijarrunkahva ja vaihdekepin nupikka
-Valkoiset tikkaukset edellisissä
-17" alut
-Blue & Me
-Skydome lasikatto, avattava
-Ambient-valaistus sisällä
-6-vaihteinen laatikko
-Multiair-vapari (ainoana Fiat-mallistossa Suomen markkinoilla)
-Hunajakennomaski
-Tummat etu-umpiot
-Led-takavalot
-Start & Stop
-7 Airbagia
-Sisätilassa lisäksi valkoiset koristelistat ympäri-ämpäri kajuuttaa (istuvat auton värimaailmaan täydellisesti)

Tässä yksilössä lisäksi:

-Keskikyynärnoja
-Tummennetut takaikkunat
-Sadetunnistin pyyhkijöille (tässä jopa toimii hyvin!)
-Automaattisesti himmenevä taustapeili (tämäkin on näköjään hyvin pelaava varuste)
-Automaatti-ilmastointi
-Peruutustutka
-Ja vielä pakolliset lohkari ja sisätilankuumottimet.

Pientä stylingiä, kunhan kiireiltään ehtii/rikastuu.

-Led-päiväajovalot (Kiitos Ville!)
-5W5-led-look-polttimot parkkeihin ja takakilvelle.
-Alumiiniset kynnyslistat
-Kangasmatot
-Vakionopeussäädin
-Integroitu TomTom, jossa navin lisäksi Blue & Me-ohjaus, ajotietokoneen ja Ecodriven tiedot, Ebaysta löytyy).

Kuvatuksia alkuun:




2
Yleistä Fiateista / Abarthin virallinen maahantuonti Suomeen 2011?
« : Helmikuu 18, 2011, 12:44:01 »
http://www.abarthpress.com/index.php?lng=2&group=5&method=cartelle&action=zoom&id=4989

Abarthin tiedote kertoo, että maahantuontia Suomeen ollaan käynnistelemässä.
Tähän ketjuun kaikki asiaan liittyvä.
Voi tulla mielenkiintoinen loppuvuosi, mikäli alustava tieto vahvistetaan jossain vaiheessa.

3
Koin valaistumisen, ja päätin ostaa taas Punton. Edellisen ostin tasan kymmenen vuotta sitten, ja ympyrän on aika sulketua heti kun tytär koulukiireiltään kortin ehtii itselleen hommata. Taitaa mennä tonne loppukevääseen/alkukesään.

Enää pitäisi päättää mitä hankitaan. Budjetin ehdoton maksimi on kolme tonnia.
Puntoja on mukavasti tarjolla. Kyseeseen tulevat ainoastaan hyvinhuolletut suoraan ajoon otettavat yksilöt.

Vuosimallillakaan ei niin väliä ole. Hyväkuntoisia tarjokkaita on vuosimallista -95 vuosimalliin -03 asti.

Guuglattu on asiaa ankarasti, ja jonkinnäköinen käsitys siitä mitä ongelmakohtia ykkös- ja kakkoskoppaiset pitävät sisällään alkaa olla.
Pari kysymystä on kuitenkin vielä auki;

- Ykköskoriset 55s vs. 75s. Onko tuo 75s myös 8-venttiilinen kapine? Kuinka paljon käytännön eroa suorituskyvyssä on?
  Viiskytviisheppaisesta on ajokokemusta, mutta seiskavitosesta ei.

- Kakkoskoppaisesta kiinnostavat SX ja ELX. Ykkösvaihtoehtona 60-hepoinen 8v-kone. Pitääkö tuota 80-kaakkista 16v-konetta
  karsastaa vaiko ei? Jos 8v:stä porsii jakoremmi ajossa, ei ymmärtääkseni moottorivauriota tapahdu, mutta mitä sanoo 16v, jos
  remeli napsahtaa.
  Onko tuo 16v jotenkin kalliimpi ylläpitää kuin 8v?

Tavoitteena olisi nyt löytää laitos, johon ei perushuoltojen ja kuluvien osien lisäksi mitään isompaa tarvitsisi laitella.

4
Yleistä Fiateista / Fiat suomalaisessa mediassa
« : Tammikuu 23, 2011, 13:09:39 »
En löytänyt vastaavaa ketjua, joten avataan sitten ihan uusi.
Pari linkkiä:

Uudehko Fiat paloi

Doblò Hesarissa

5
Projektit / Bravo T-Jet Sport by Tom
« : Huhtikuu 08, 2010, 11:27:36 »
Hyvin lähdössä liikkeelle tämä jäsenten autojen esittelykuvio, joten rohkenen laittaa omanikin julkisesti esille.

Tilasin Bravon syyskuussa 2007 Alfa 156 V6:n korvaajaksi.  Alfa vei sydämeni, mutta ikääntyvän auton huolto- ja ylläpitokustannukset hirvittivät, joten totesin, että vaihto uuteen on ehkä jopa järjellä perusteltavissa.

Bravo astui kuvaan juuri sopivasti. Auto näytti hyvältä, lisäksi siihen oli saatavissa mukavasti varusteita. Pieni, mutta tehokas kone pitäisi vakuutusmaksut, polttoainekulut, sekä huoltokustannukset kurissa.

Delta-auto tarjosi Alfastani vielä kohtuullista hyvitystä, joten olin valmis lyömään nimeni tilaukseen syksllä -07.

Päätin, että haluan uniikin yksilön, ja olin varautunut maksamaan haluamistani lisähiluista pyydetyn hinnan. Deltassa kummasteltiin hyypiötä, joka rastitti Fiatin täyteen lisävarusteita. Tähän ei kyseisessä firmassa oltu ilmeisesti totuttu, koska myyjäkin pyöritteli päätään ihmeissään.

Auto lähti tilaukseen seuraavalla paketilla.

Fiat Bravo 150 T-Jet Turbo Sport
Automaattinen kaksivyöhykeilmastointi.
Blue & Me paketti (Bluetooth + Media)
Erikoishelmiäisväri Maranello Red
Hifipaketti, 8 kaiutinta + subwoofer
Kuljettajan keskikyynärnoja
Lasikatto sähköinen
Nahkaverhoilu Sport, musta (korkeussäädöt kummallakin puolella)
Sähköiset takalasinnostimet
Tummennetut ikkunat
Vakionopeussäädin
Lohko- ja sisätilalämmittimet + talvirenkaat

Toimitusaika oli 4kk. Auto saapui joulukuun lopussa -07, ja rekisteröitiin tammikuun alussa 2008.

Auto oli tilattu 16” kitkarenkailla ja peltivanteilla talveksi. Deltan pihassa odotti kuitenkin auto, jossa oli alla 17” Lineacessori alut ja Nokian nastat. Pidin suuni kiinni tästä virheestä, ja vastaanotin laitoksen mainitsematta renkaista mitään...

Vuosi 2008 meni kilometrejä kerätessä, mutta lievää stylingiä ilmestyi kuviin pikkuhiljaa.
Bravo sai alumiiniset kynnyslistat Britanniasta, sekä alkuperäiset Bravo-tekstillä olevat kangasmatot Saksasta.
Alfassa olleeseen Thulen taakkatelineeseen saapuivat Bravon asennusjalat, joten Thulen suksiboksi laskettelureissuja varten löysi tiensä auton katolle.

Ensimmäinen, ja tähän asti ainoa vika ryhtyi ilmoittelemaan itsestään. Koliseva takapää ärsytti, eikä DA löytänyt mitään vikaa autosta. Lopulta ajelimme asentajan kanssa autolla lenkkiä kahdestaan, kaverin istuessa takapenkillä pää ulkona ikkunasta kolinaa kuunnellen.
Vika paikallistui oikeaan takajarrusatulaan, jossa mäntä oli jumissa, päästäen satulan muut hilut kolisemaan montuissa. Vika korjattiin vartissa, kun se ensin paikallistui.

Vuosi 2009 toi kaipuun lisävoimasta. En halunnut ohjelmointia autoon, koska pelkäsin takuun raukeavan. Stormi oli kuitenkin “löytänyt” Martelius Exhaustin Laitilasta, ja putiikki ilmoittikin turbomoottorin tehon nousevan mukavasti catback-putkiston rakentamisella.
Sinne siis. Alkuperäinen ajatus oli vedättää 2,5” putkisto katalysaattorista taaksepäin, ja alkuperäisestä paikasta ulos yhdellä ovaalilla.
Innoissani teetätin putkistoon kuitenkin kaksi ulostuloa, ja paketista tuli ehkä turhankin räyhäkkään näköinen. Työn jälki oli kuitenkin kiitettävää, putkisto oli nyt rosteria alusta loppuun, eikä hintakaan hirvittänyt.

Auto heräsi nyt voimalla alakierroksilta, ja halusin tietää paljonko potkua tuli.
Toukokuussa -09 auto lähti ST-Motorsin dynamometriin.
Bravosta penkitettiin 171hp / 270Nm, alhaalta rajusti nousevalla käyrällä. Tämä ei sinäänsä yllättänyt, koska alavääntöä tosiaan tuntui olevan.

Kävin toukokuussa Ahvenistolla ajamassa erittäin kuumana ratapäivänä. Turbokoneeseen moinen kuumuus tuntui hiukan vaikuttavan, mutta kevyesti autolla tuntui pysyvän vakiokuntoisen 156 V6:n
perässä. Alfassa on sentään 192 kaakkia vakiona.

Ostin ratakarkeloita varten Bravastarilta vanhat Stilon peltivanteet ja käytetyt kumit. Näillä saa rauhassa runtata radalla, eikä lompakko juurikaan ohennu.

Kaipasin vielä kuitenkin autoon lisää jämäkkyyttä, ja lääkkeenä tähän lähtivät tilaukseen Eibachin -30mm madaltavat jouset. Nämä saatiin autoon kiinni erinäisistä syistä vasta syksyllä -09.
Autosta tuli paljon täsmällisempi ja hauskempi ajaa. Alkuperäiset iskarit tuntuvat kuitenkin antavan auton pomppia jouston jälkeen, ja hankinnassa tulevana kesänä ovatkin laatuiskarit, jotka toimivat madalletun alustan kanssa.

Kesällä -09 Fiat julkaisi myös Ecodrive-softan Bravolle, joten se imutettiin autoon. Nyt auton kulutusta ja omia ajotottumuksia pystyy seuraamaan omalta koneelta vaikka päivä kerrallaan, koska auto kirjoittaa ajodataa koko ajan muistitikulle.

2009 myin Sportin vakiovanteet pois, ja hankin tilalle Moda Volaret. Auto sai tyylikkään lisän, ja pidän vanteista itsekin paljon.

Tulevina päivityksinä autoon on tulossa Koni/Bilstein tms. iskarit alustaa parantamaan.
Kilometrejä taulussa huhtikuussa -10 on 43000.





6
Hiphei. Nyt näyttäisi siltä, että Alfaklubin kauden ensimmäisen Ahveniston ratapäivän kohdalla 31.5 olisi vapaapäivä. Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että olisi vihdoin tilaisuus päästä rääkkäämään radalle armasta arkikulkinettani. Löytyisiköhän muita aiheesta kiinnostuneita? Vain jäsenmaksun suorittaneet pääsevät radalle (paikanpäälläkin voi tietysti liittyä), mutta ainahan tuonne fiilistelemäänkin voi mennä. Ja kyytiinkin pääsee....

7
Tekniikka / Dump valve/T-Jet
« : Maaliskuu 10, 2009, 15:09:49 »
Valistakaapa turbotohtorit hieman kyseisen dump-valven tiimoilta tietämätöntä.

-Mihin väliin tuo venttiili kiinnittyy?
-Miten se ottaa paineensa?
-Eikö tuota venttiiliä ole vakioahtimessa?
-Onko härvelistä jotain muutakin iloa kuin venttiilin sihahdus?
-Voiko tuo rikkoa jotain?
-Onko mahdollista, että auto kehittää vehkeestä vikakoodeja muistiinsa?
-Jotain muuta huomioitavaa?

En välittäisi riskeerata auton takuuta pelkän hauskan äänen vuoksi.

8
Yleistä (Uusi Bravo) / Uusia varusteita pukkaa tehtaalta
« : Marraskuu 30, 2008, 01:40:40 »
Hai, löytyi tällainen.



Vaikuttaisi robottilaatikolta, joita kammoksun kokemusten perusteella. Kokemus MB Sprinteristä => henvaarallinen lelu, tehot pois risteysalueella. Opel Astra => aina väärä pykälä päällä, sportmodessa todella pykälät pielessä.
Saas nähdä, josko Fiatilla olisi sanansa sanottavana tuollaiseen askiin. Ymmärsin, että olisi tulossa 1,6 dieseliin???

9
Yleistä (Uusi Bravo) / T-Jetin lastutus
« : Marraskuu 11, 2008, 14:21:02 »
Sillälailla, ensimäinen chippaus on sitten näköjään totisinta totta.

Kokemuksia sitten vaan kehiin.

- Missä tehtiin?
- Dynotus?
- Näkyvyys huollossa?
- Entäpä jos DA livauttaa tuonne uuden päivityksen huollossa?
- Miltä tuntuu ajossa?

Jne, jne...

10
Yleistä (Uusi Bravo) / Sportin mittarivalot
« : Lokakuu 14, 2008, 14:14:02 »
Jatketaan tuosta aiheesta vaikka tässä, kun vikathreadiin alkoi syntyä asiasta keskustelua. Mittarivalojen sammuminen/syttyminen Sportissa itsestään ei siis ole vika, vaan sisäänleivottu ominaisuus.
Jossain on siis valoanturi, joka ohjaa mittarivalojen kytkeytymistä.
Aikaisemmin todettua, ja tänään kokeiltua, on puolipyöreän kojelaudan päällä olevan "mokkulan" peittäminen. Tästä ei ollut apua, joten knööli liittyy sittenkin tod.näk ilmastoinninohjaukseen.
Mutta....kun mittatitötteröt peitää valoisalla käsin, syttyvät valot. Anturi on siis jossain mittaripaneelissa, mutta missä?
Itse peitän anturin välittömästi mustalla teipillä, jos vain joku pellepeloton sen paikan ensin oivaltaa...

11
Yleistä (Uusi Bravo) / Kangasmatot
« : Huhtikuu 21, 2008, 18:06:57 »
Onkohan kukaan onnistunut hankkimaan mistään asiallisia kangasmattoja uusikoppaiseen Bravoon?
Delta tuuppasi kumimatot autoon, ja alla on kyllä jonkinsortin orkkiskangasmatot, mutta haluaisin punamustat sopivat laadukkaat matot.
Mistähän moisia löytyisi?

Sivuja: [1]