FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Aiheet - punto2001

Sivuja: [1]
1
Tekniikka / Stiloon tukevampaa penkkiä?
« : Joulukuu 06, 2014, 21:43:27 »
Tarkoitus olisi laittaa tuo subarun puolikuppipenkki tuohon omaan perhefarkku stiloon. Suunnittelu on jo niin pitkällä että penkin voi pian heittää paikalleen mutta miten on tuo airbag asian laita? valohan sinne syttyy tietenki kun ei subarun penkissä airbagiä mutta haittaako tuo valon palaminen muuten, toimiiko muut airbagit myöskään kolarin sattuessa? voiko tuon airbäg valon syttymisen välttää jollain vastus patenteilla?

ainahan voisin purkaa airbagit stilon penkistä ja jättää ne jemmaan jonnekki näin saisi jonkinlaisen heittoistuimen aikaan kolarissa ku laittas vaikka kuskin penkin alle ne bägit jemmaan  ;D

2
Tekniikka / 16v fire-koneiden kansiremppa
« : Lokakuu 14, 2014, 22:23:05 »
Eli meinaan suorittaa joku päivä lähitulevaisuudessa stilo 1.4 16v koneeseen kannen vaihto-operaation. Sain ystävältäni jonkun tee-se-itse miehen onnistuneen jakopää rempan seurauksena kärsineen kannen tuohon stilon koneeseeni, nyt se on parhaillaan tutulla koneistamolla jossa sinne uusitaan 4 särkynyttä venttiiliä ja samalla venttiilit ja näiden vastinpinnat muokataan virtaavammaksi. Kannesta myös höylätään "liiat" pois rutistusten nostamista ajatellen.

Nämä tämän kaltaiset hommat ovat melko tuttuja jo minulle mutta en ole kuin avannut joskus 1.4 16v koneen. eli työkalut tilasin jakopäätä varten jotta jatkossa olisi helpompaa ja nimenomaa tätä hommaa silmällä pitäen, tuleepahan varman päälle ;D haluaisin kuitenki tietää mimmoisia vermeitä tulee käyttää välikantta irrottaessa ja takaisin asettaessa jotta venttiilien paininkupit pysyvät välikannessa jotta sen saa paikalleen asetettua? toimiiko jokin teippi ratkaisu, jotka sitten nykäisee välistä pois?

Kertokaa kokeneemmat toki jos on jotain muuta erityistä tämmöistä hommaa tehdessä mitä pitää ottaa huomioon jne.

3
Projektit / Stilo multiwagon 1.4 16v 2004 Raato ajoon tai myyntiin
« : Heinäkuu 02, 2014, 23:55:37 »
Täytyy pistää uusi aihe aluille kun nyt sellaiseen on aihetta!

Ostin tänään 2004 vuoden farkku stilon 1.4 16v koneella ja 6-lovisella laatikolla, autolla ajettu 165tkm. Ainut syy miksi halusin tämän ostaa oli hinta, sitä oli kolmen jouksulenkkari parin edestä, joten totesin tämän tulevan halvemmaksi kulkumuodoksi! Auto on lievästi mällätty ja Avk:n omistuksessa tähän päivään asti. Kaverillani on purku auto josta saan osat (tukivarren ja etupyörän, ehkä lokarin ainakin näillä näkymin) halvalla haalittua ja parsittua auton kuntoon, sitten olisi tarkoitus rekisterikatsastaa auto ja hommata siihen uuden kesärenkaat jotka autosta puuttuvat. Tarkoitus olisi myös huoltaa auto ja korjata pienetkin viat, tottakai tämä projekti lähinnä mielenkiinnosta tuli vastaan otettua mutta olen päättänyt, että jos auto ei osoittaudu ihan pommiksi/ruosteiseksi, Ja jos en vihaa autoa(stiloa) niin aion pitää sen ja silloin rakas puntoni saa lähteä!

Nyt näin alkajaiseksi haluan haukkuja/kehuja stilon tuosta mallista ja tietysti stilosta yleensä, pääasia että saisin rehellistä tietoa/mielipiteitä koko laitoksesta, että onko edes mitään järkeä harkita moista autoa käyttöautoksi, minulle stilo on täysin vieras, ainoastaan tuo kyseinen tekniikka on minulle tuttu ja mielestäni hyvä tekniikka onkin, saa tosin korjata mikäli olen väärässä!

Kuvia tulossa heti kun saan auton haettua käsiini, tämä on ensi alkuviikkona tiedossa. Kädet syyhyä jo innosta päästä rassaamaan uutta menopeliä! :laugh:

4
Projektit / Uno on numero yksi!
« : Helmikuu 20, 2014, 13:38:13 »
Nonniin jatkuvasta loskakelistä huolimatta nyt täytyy pistää projekti numero 1 käyntiin, eli Unon piristäminen!

Meillä on kaverin kanssa yhteisomistuksessa tuollainen 88-vuoden Uno fire, tällähetkellä unossa on jo useita hommia tullu tehtyä, viime kesänä mm. korin laitto. Auto käytettiin leimalla viime huhtikuussa piiiitkän seisonnan jäljiltä ja leima irtosi heti ekalla yrityksellä pelkkien jarrujen herkistelyn jälkeen. Tällä foorumilla on ollut samasta aiheesta aiemminkin puhetta mutta leiman jälkeen heti alkoi sisustan sijoittaminen uuteen osoitteeseen, eli roskakoriin ja lattiamaton alta paljastui ns. "panoraamalattia" (monessa ranskalaisessa on nykyään semmoinen katto!) eli auto oli mätä, mikä ei tullut yllätyksenä kun tämä on jo kolmas uno kaverillani ja tämäkään ei tehnyt poikkeusta ruosteisuudessaan. No se on ymmärrettävää kun onhan tuota unoa seisotettu monia vuosia puun alla ja talvisin annettu huolellista suolahoitoa ja lopusta on huolehtinut Luigin laatima ruostesuojaus  ;D

No pohja puhallettiin kuitenkin puhtaaksi ja autoon tuli kaikenkaikkiian 24 paikkaa ja tämän jälkeen pohjamaalaus ja finikor-liikkeessä ruosteen-estokäsittely!

Autossa on turbon jakkarat ja ratti ja talvisin luisin ralliratti. Myös turbon muovinen luukku löytyy ja takavalojen kuoret. Tekniikkana toimii uno firen 1.0 litranen kansi ja 2004 vuoden punton 1.2 firen alakerta sekä 95-vuoden punto 75:n 866 nokka. Sähköinen bensapumppu on täytynyt laittaa kun tuossa 866-nokassa ei ole enää mekaanisen pumpun "uraa". vauhtipyörä on 1.1 litrasesta firestä sekä kytkin. Laatikko on firen 4-lovinen. Pakoputkisto on on vapaastivirtaavaa mallia ja maailmaa nähnyt peltisatsi löytyy keulilta.

Nyt autoon on tulossa 07-vuoden grande punton 1.4 alakerta jota sovittelin jo puntooni huonolla menestyksellä, tämän kanneksi tulee 2003-vuoden punton 1.2 firen kansi tuolla 866-nokalla. myös vauhtipyörä ja kytkin tulee tuosta samaisesta 1.4 koneesta! Kantta 1.4 koneesta en käytä koska siinä on muuttuva venttiilien ajoitus (vvt) ja tämä toimii öljyä annostelevan solenoidin avulla jota en ajatellut alkaa virittelemään tuohon uunoon! Koneeseen tulee punto 75 1.2 koneen imusarja johon rakentelen ritmon 1.5 soho koneesta löytyvän 2-kurkkuisen kaasarin tai toinen vaihtoehto on se, että laitan imusarjaan kaksi kappaletta noita firen pikkukaasareita ns. y.putken avulla, katsotaan kumpi onnistuu helpommin!

Autoon on tulossa tekniikan asennuksen jälkeen myös turbounon jäykistetty taka-akseli levyjarruilla, joihin tulee red-dotin uritetut levyt. samat levyt tulee myös eteen jossa on tällä hetkellä punton jarrut.



5
Tekniikka / Apuva! ongelmia isomman lohkon kanssa.
« : Helmikuu 06, 2014, 23:40:56 »
Minulta löytyy tuolta projektit puolelta "ralliopunto" nimikkeellä oma autoni johon nyt vaihdoin uuden isomman lohkon ja sain ongelmia sen kanssa enemmän kuin osasin aluksi kuvitella ja nyt olisi hyvä neuvot kullan arvoisia!

eli koneessa on kaikki muu alkuperäistä kuin nokka ja lohko. (kyseessä 2001 vuoden punto 1.2 8v (OBD:llä)).

Hommasin autoon 1.4 8v koneen grande puntosta ja laitoin pelkän lohkon koneesta omaan autooni kun kannessa oli pieniä eroja. Nokka on 75 heppaisesta puntosta. myös vauhtipyörän otin 1.2 koneesta koska halusin saada 1.2 kytkimen kiinni! Puristukset ovat hieman vakioita suuremmat kun olen tuon 1.2 koneen kannen plaanannut noin 1mm matalammaksi.

Tässä tulee ongelma johon kaipaisin kipeästi ratkaisua:

Kone lähti nätisti käymään eikä mitään vikavaloja pala, kone myös käy tyhjäkäyntiä nätisti vaikka maailman loppuun asti.
Alavääntö puuttuu kokonaan ja tuntuu kuin jako olisi pielessä vaikkei ole mielestäni! kun kaasua painaa herää kone todella hitaasti ja ottaa kyllä kierroksia mutta kaasu pitää olla pitkään painettuna.

Kun lähdin ajamaan kone oli laiska eikä vääntöä ollut oikein millään kierrosalueella. noin 5 min ajon jälkeen auto hyytyi ja vauhti hidastui halusi tai ei. kun avasin konepellin oli katti ihan punahehkuva. kun jäähtyi toimi taas tyhjäkäynnillä ja samoin kuin ennen hyytymistä.

Missä vika? Kone myös paukautti imusarjan kautta ihan tosiaan kuin olisi jako pielessä. Olisiko suuttimet väärän laiset tuolle 150cc kasvaneelle kuutiotilavuudelle, käykö liian laihalla tai rikkaalla?

6
Projektit / "Rallipunto"
« : Syyskuu 24, 2013, 17:46:16 »
Nonniin nyt vihdoin ja viimein olisi tarkoitus pistää tänne kuvilla varustettu aihe omasta käyttö/projekti autostani. auton olen omistanut kolmisen vuotta pian ja oikeastaan alusta asti olen sitä rakennellut suuntaan jos toiseenkin, oikeastaan koko auto on tullut rakennettua uusiksi ja, harmittaa että kameran ostin vasta tänään niin ei löydy juuri mitään kuvia rakentelun vaiheista, mutta puretaan sitten vaikka autoa kuvia varten :D

Eli auto on punto vuosimallia 2001 ja kasi naulasella 1,2litran firellä. Ostin auton joulukuussa 2010 ja auto oli kuskin etukulmasta kolaroitu siten, että lokari, puskuri ja valoumpio meni uusiksi, vaurioita oli jonkun verran lokarin alla, tämän kiinnityspisteissä ja takaovessa. mittarissa oli 83tkm silloin ja auton hinta oli 2600e ja meni tämän maksoin sen hetkisellä ajoneuvollani, fiat bravalla. Auto löytyi oulusta ja oli aikalailla ruosteeton. ensimmäisenä parsin auton keulan kasaan uudelleen (auto oli siis ns. korjattu kun sen ostin ja kilvissä) ja vein ruosteenesto käsiteltäväksi kun pohja oli niin hyvä vielä. Tässä vähän historiaa mutta turha tätä monologia on pidempään jatkaa kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa joten niitä siis!

Pistäkää rohkeasti mielipiteitä ja kysymyksiä tulemaan!

Sivuja: [1]

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)