Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - aikki

Sivuja: [1]
1
Yleistä jutustelua / Fiat-aiheinen sivusto
« : Maaliskuu 13, 2015, 23:22:05 »
Ajattelin lähteä kysymään ihan huvikseni, että miten kiinnostunut porukka olisi fiat-aiheisesta sivustosta?
En tarkoita foorumia, vaan sisältö koostuisi lähinnä uutisista, tekniikasta, artikkeleista, historiasta, koeajoista ja käyttäjien omista kokemuksista ja tarinoista.
Muistaako kukaan fiat-abarth.net - sivustoa? Jotain sen kaltaista, tai kuten oli italiaspeed.com tai on nykyäänkin autoitalia.nl . Ei mitään kaupallista, vaan harrastepohjalta.

Itsellä olisi ainakin kovasti kiinnostusta tuottaa sisältöä. Olen tutkinut fiatin ja muiden italialaisten autojen historiaa useita vuosia ja tekniikkaa hyvinkin tarkasti.
Olisi mukava koota vaikka eri moottoreista mahdollisimman paljon tietoa, eli teknisestä toteutuksesta, spekseistä ja automalleista joissa käytetty. Esimerkiksi Ville Vieri on kirjoittanut hyvän artikkelin TC-moottoreista omille sivuilleen. Wikipedioissa tiedot eivät välttämättä pidä paikkaansa, italian wikipediasta löytyy aika paljon faktaakin, mutta Suomeksi olisi mukavampi lukea.

Tekninen toteutus saattaa olla ongelma. Itse osaan kyllä koodata usealla eri kielellä, mutta en osaa tuottaa visuaalisesti näyttäviä/mobiilissa toimivia bling bling - sivustoja. Sivustoja olen kyllä tehnyt ainakin 20 erilaiset tässä 10 vuoden aikana, mutta kaikki näyttää aika kuralta nykymeininkiin verrattuna :D

Jos kiinnostusta ja ideoita löytyy, niin kertokaa ihmeessä tähän ketjuun. Voin pyöräyttää lähiaikoina vaikka testisivut tulille.


2
Tekniikka / Kysymyksiä moottorien iskutilavuuksista
« : Heinäkuu 27, 2011, 16:40:42 »
Hei, minua on askarruttanut aina suuresti kysymykset autojen moottoritilavuuksista.

Onko kellään tietoa, että minkä takia esim diesel - moottorit olivat ennen juuri 1.9 - litraisia oikeastaan kaikilla eurooppalaisilla automerkeillä?
Tai yleensä vain "parittomia", kuten 1.7 - litraisia tai 1.5 - litraisia? Ja bensiinimoottorit 1.6 , 1.8 ja 2.0?

Sitten on enemmän vain ruvennut ihmetyttään, että miksi kaikki merkit taas siirtyivät 1.9 ja 1.7 - litraisista dieseleistä 2.0 ja 1.6 - litraisiin muutama vuosi takaperin? Tässä varmaan kysymys joistain euroopan säädöksistä?

Lisäksi olen ihmetellyt, että miksi Fiatin 1.8 - litraiset moottorit ovat suunnilleen 1750cc, vaikka muiden valmistajien vastaavat ovat hieman vaille 1800cc?
(Pratola Serra 1747cc, Twin Cam 1756cc, uusin 1742cc)

Bensiinimoottoreissa tuntuu, että 1.6 - litrainen pannu on aina jokin väliinputoaja malli, jossa ei ole tarpeeksi tehoa vaivattomaan kulkuun c/d - kokoluokan autoilla, niin miksei perusmotti voi olla esim 1.7 - litrainen? Stilossahan 1.6 motti on kohtuu nihkeä ja sehän periytyy vanhasta pannusta, mutta iskua on pidennetty ja porausta pienennetty, eli miksei vain iskua pidennetty ja annettu moottorin kasvaa esim 1650cc ? Onhan Fiatin FIRE 1.2 - litrainen konekin 1242cc? Stilon 1.8 on taas jo tehokas peli, kun tältä väliltä 103hp ja 133hp puuttuu kokonaan "vaivattomasti" liikkuva pata, kun taas 1.4 95hp moottori pystyy täyttämään 1.6 - litraisen saappaat

Kertokaa ihmeessä jos jotain aiheesta tiedätte :)

Onhan näitä muitakin: 3.0 - litraiset moottorit muuttuivat 3.2 - litraisiksi 2000 - luvun alussa jne.
Sen olen vain kuullut, että Italiassa yli 2 - litraisia moottoreita verotetaan rankemmalla kädellä tehoihin katsomatta.


3
Yleistä (Bravo/a & Marea) / Marea 1.8 sähköongelmia
« : Lokakuu 11, 2008, 18:17:01 »
No tekevällehän sattuu.. Hitsailtiin tuossa pohjassa olleita reikiä ja kun homma oli valmis niin tuli seuraavanlaisia ongelmia: Mittaristo, radio ja sisävalot meni pimiäks. Tai mittaristo ei varsinaisesti mennyt pimeäksi eli valot toimii, mutta kilometrejä ei näy eikä ainutkaan viisari liikahdakkaan.

Vikaa kerittiin jo tutkia ja huomattiin sulakerasiassa pari palanutta sulaketta. Toiseen kun laitto uuden niin rupes yllättäen penkinlämmittimet toimiin ja toiseen kun tuikkaa sulakkeen niin se kärventyy samantien. Eli jonkinlaisesta oikosulusta lienee kyse, mutta MISTÄ vikaa kannattaisi alkaa tarkemmin tutkimaan? Kaikki helmassa sijaitsevat johtosarjat näyttivät ainakin päällypuolin aivan priimakuntoisilta, sillä listat avattiin hitsauksen ajaksi ja johtosarjaa nostettin hitsauskohdasta kauemmaksi.

Pitäs ens viikolla katsastaa ja nyt tuli sitten tällanen :( Kertokaa, jos on jotain pienintäkään tietoa, että missä menee johot näille kyseisille laitteille? Tai ihan mitä vaan :( Toivottavasti ei tule känytiä Delta-Autoon.

4
Yleistä (Uno) / Uuno röpeltää kylmänä
« : Toukokuu 20, 2008, 00:14:11 »
Eli kyseessä Uuno 75 sxie vm90.

Semmonen homma, että kun auton käynnistää kylmänä niin käy ihan hyvin eikä mitään ongelmia vaikka kierrättääkin siinä paikallaan. Sitten kun lähtee liikkeelle niin alkaa nykiin ja röpeltään oikeen kunnolla eikä jaksa ottaa kierroksia ja pahimmassa tapauksessa sammuu kokonaan. Joskus jos oikeen rauhassa lähtee niin ei heti rupea röpeltään ja vaan seuraavassa risteyksessä vasta.
Tämä nykiminen loppuu sitten ajallaan kun moottori lämpeää, mutta on aika inhottavaa tehdä lyhyitä matkoja kun meinaa sammua joka risteyksestä lähdettäessä liikkeelle. Jos kaasun tempasee vaan kylmästi pohjaan kun nykiminen ja vaikeudet alkavat, auto pitää lähes infernaalista ääntä ja kierrokset pysyvät 2000rpm alapuolella ja sitten yht äkkiä lähtee kiihtymään normaalisti.

Mikähän mahtaisi olla vikana?  :-[  Tuntuu kuin vika olisi (niinkuin se onkin) vain vajaan 2000rpm kohdalla ja kylmällä moottorilla.Tämä nykiminen on siis todella voimakasta!

Uunoon on vaihdettu juuri: tulpat, tulpanjohot, virranjakajan kansi, pyöriä ja bensansuodatin. Näiden vaihdon jälkeen vika oli lähes poissa hetken, mutta ilmeni taas uudelleen ja tuntuu pahentuvan kokoajan.

Kiitoksia avusta jo valmiiksi  :)

5
Yleistä (Uno) / Uunon Jarruista
« : Kesäkuu 05, 2006, 16:29:30 »
kertokaapas kuulkas että mikä on kun vm90. SXie uunossa molemmat etujarrut laahaa.. Aluks ku lähtee liikkeelle niin ei jarrupoljin oikeestaan ees painu ja laahaavat ihan pirusti. Kyllä ne sitten siitä lakkaa laahaamasta kun aikansa ajaa, mutta kuitenkaan ei oo kivaa :( Tänään kävin katsastamassa ja jarrujen arvot oli 2,3 ja 1,9 ettei ne mitenkään huonot ole ja läpi meni.. Ihan kun niissä olis jotain ylipainetta? Olisiko jarrutehostin särki? Nestettä on ja ilmattu on ja nesteitä on vaihettu ja jarruja hakattu ja mukiloitu ja säädetty jne.

Sivuja: [1]