FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - punto2001

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Projektit / Vs: Stilo MW 2005, käyttöauton kokemuksia
« : Joulukuu 13, 2015, 13:13:27 »
Ihan hyvän auton olet varmasti ostanut, itse ostin samanlaisen viime vuoden heinäkuussa ja nyt olen ajellut noin 45 tkm ja auto on toiminut hyvin,  onhan sen kanssa tullut paljon ährättyä kun se on ainut autoni ja siksi päätynyt harrastuksen kohteeksi enemmän ja vähemmän.

Hyvä että autoosi oli ne taka akselin puslat vaihdettu!  Semmoisen vinkin haluan antaa,  että jos ja kun vaan vaihdat öljyjä tähän ole varovainen öljypropun kanssa ja vaihda ennemmin vaikka yläkautta,  korkkaa jenkat todella helposti öljypohjasta, jos joku on joskus kiristänyt sitä liian innokkaasti.

Jos kiinostaa katsella niin tässä on linkki josta pääsee näkemään mitä omalle stilolleni on tapahtunut, viimeisimmät päivitykset sieltä puuttuu.

http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=35065

2
stilon pötkylän kanssa on tullut taas puuhasteltua jonkin verran mutta ei kameraa ole ollut mukana niin ei ole kuvamateriaalia tarjolla. Eli kontin alareunan maalasin paremmin samoin helmat, sitten tein jotain todella hullua, eli vahasin koko auton. On sille tehty jotain ihan oikeastikin, eli vaihdoin laadukkaammat lootaöljyt kun ei kylmän tullen meneet alkuun enää pykälät sisää, nyt menee hienosti castrollin GL4 + öljyillä heti käynnistyksen jälkeenkin, eli ilmeisesti tuo 6-lovinen on tarkempi kuin firen 5-lovinen jolla ei tuntunut koskaan olevan mitään väliä mitä siellä on.

Vaihdoin myös molemmille puolille uudet vetarien suojakumit kun oli toisen vetarin ulkopää reikaleina. toinen ulkopää oli aavistuksen väljä mielestäni mutta menkööt vielä kun tuli kasattua :D sain myös subarun penkin rakenneltua, eli itselleni sopivalle korkeudelle ja stilon kiskoille hienot korvakkeet penkkiin. joku päivä pitäisi innostua laittamaan.

Olen keventänyt autoa jonkin verran, seuraavat tavarat joutuivat poistumaan: Vara pyörä noin 20kg, takapenkin isompi puolisko noin 45kg, hattuhyllyn rulla systeemi vajaa 10kg, työkalupakki ja muu roina jonka ei tarvitse kokoaika kulkea mukana yli 50kg, voin sanoa että kylläpä kulkee paremmin nyt  ;D

Autoon on tulossa lähi tulevaisuudessa nätimpi tumma sisusta jotta subarun penkkikin sopii tummana paremmin paikoilleen.

Suunnitteilla on myös jäykistää auton etupäätä jonkin verran. Meinaan hankkia toisen terveen stilon etukelkan, tätä vahvistushitsaa reippaasti ja hitsaan siihen kiinni kiinteät korvakkeet poikkituille, ei pysty vetää sellaisia suoraan kiinni muuten tulee pakoputken kanssa vehtaamisesta hankalaa. Stilon etukelkka tulee koriin kiinni neljällä pultilla, edestä suoraa runkoaisioihin ja takaata pohjaan mutta takapäässä on puslat, nämä puslat saavat jäädä ja teen asennuksesta kiinteän jotta kelkka sitoo korin etupään jämptimmin muuhun autoon, eikä runkoaisojen välillä tapatuisi senkään vertaa joustoa. Meinasin laittaa etupäähän vielä pohjapanssarin kun kelkka on laitettu.

Kaiken tämän teen siksi että tämän hetkinen kelkka ei ole se tervein mahdollinen ja tietysti ihan puhtaasta säätämisen riemusta! kaverin purku stilon etukelkka oli niin mätä takapäästä, että huitasin vasaran läpi siitä, olisi mennyt monestakin kohdasta jos olisi hakannut.

3
Tekniikka / Vs: Stiloon tukevampaa penkkiä?
« : Joulukuu 07, 2014, 02:07:48 »
Lähinnä askarruttaa se että miten nuo muut bägit toimii jos penkki on poistettu järjestelmästä, että mahtaako koko järjestelmä lamaantua jos on joki vikatila kytkettynä, olisi kyllä järkeenkäypää, että toimisi aina jos vain mahdollista!siis ei leima ole ongelma minähän lykkään stilon orkkis penkin paikalleen ja kuittaan valon yhdessä hujauksessa, mutta kaipa se käytännöllisyys on tärkeintä. Ajattelin vain sitä että olisi hienoa jos jollain vastuksella saisi huijjattua tuota bägin puuttumista ja valo ei palaisi mittaristossa, jotenki se häiritsee siellä silmä kulmassa :D

4
Tekniikka / Stiloon tukevampaa penkkiä?
« : Joulukuu 06, 2014, 21:43:27 »
Tarkoitus olisi laittaa tuo subarun puolikuppipenkki tuohon omaan perhefarkku stiloon. Suunnittelu on jo niin pitkällä että penkin voi pian heittää paikalleen mutta miten on tuo airbag asian laita? valohan sinne syttyy tietenki kun ei subarun penkissä airbagiä mutta haittaako tuo valon palaminen muuten, toimiiko muut airbagit myöskään kolarin sattuessa? voiko tuon airbäg valon syttymisen välttää jollain vastus patenteilla?

ainahan voisin purkaa airbagit stilon penkistä ja jättää ne jemmaan jonnekki näin saisi jonkinlaisen heittoistuimen aikaan kolarissa ku laittas vaikka kuskin penkin alle ne bägit jemmaan  ;D

5
Nyt on putkisto valmis, tuli aika hyvä =) ei ole peltisatsi paikallaan tällä hetkellä, liikaa ääntä liian vähän tehoa! vei väännöt korkealle ja se ei oikein sovi raskaan farmarin luonteeseen se huudattaminen jos haluaa edetä liikenteessä kun pensaa palaa  ??? Jos sitä jonku raaserin innostuis rakentaa 1.4 16v koneella tai sillä pienemmällä niin opahan ainakin peltisatsi olemassa ja kaunis laitehan tuo on koristeenakin, vitsit vitseinä täytyy miettiä mitä sen kanssa tekee!

Kaverilla on se 350tkm ajettu 2007 multijet stilo mistä mulla oli kuvia taka-akseli remontista niin kyllä se oli täysin iskussa niilläkin kilsoilla voisin kehua :) mutta tietysti ne paremmat dieselit maksaa enemmän!

6
Sampsulisami: stilossa on rakentelut vähän kesken mutta kyllä sen tällä viikolla varmaan saan ajoon joten vois sitten viikonloppuna kattoa jos pääsisit testamaan autoa :) kyllähän stilon uskaltaa ostaa kunhan ottaa tuolla 1.4 koneella se 1.6 ja ne muut isot voivat olla ongelmapesäkkeitä, mutta tietysti se diesel on mukavan tehokas  :P

en osaa sanoa vielä onko ollut vaivan arvoista tuo pakosarjan laitto, tuntuu jopa vähän tuhnummalta mutta pitää vielä ajella enemmän jotta osaa sanoa paremmin! kulutuksesta en osaa antaa hyviä tuloksia koska olen nyt ajellut aika pitkälti kaasu pohjassa tuolla kun olen vielä virityksistä innoissani!

7
Tänään sain kuskin penkin istuin osan vaihdettua uuteen kun oli vaahtomuovit mössööntyneet, nyt on taas parempi kuin uusi venäläinen!

otin myös pakosatsin irti viimeistelyä ja kuumakesto-maalausta varten joten oli hyvä tilaisuus kuvata sitä tarkemmin





8
huomatkaa viimeisessä kuvassa taustalla oleva ferrarin punainen Dedra turbo! sitäkin pitäisi alkaa fiksailee (pientä hitsattavaa, digi mittarissa yksi pimeänä ja auto ei käynnisty nyt vaikka ajosta jäänyt seisomaan vuosi takaperin)

9
En pystyisi olemaan toista yötä nukkumatta joten piti tänään jo laittaa peltisatsi paikalleen ;D

rakensin sen sitten kuitenki täysin stilo-yhteensopivaksi, jotta minimoi liitosten vuotojen mahdollisuudet ja helpottaa leimalle vaihtoon. Leikkasin peltisatsin suunnilleen vetarilinjan kohdalta poikki ja samasta kohdasta tuon stilon kattipakosarja-käkkänän hitsasin auton alla kiinni, tein myös korvakkeen jolla putken saa öljypohjaan kiinni kuten alunperin ja vaihdoin paremman mallisen uuden laipan pakosarjan ja loppu putken väliin. harmi ettei ollut kameraa mukana niin olisi saanut paremman kuvan kokonaisuudesta, mutta hyvä tuli  vaikka tein itse ja säästin  ;D





Joo ei ole ehkä loogisinta yrittää viritellä sitä mopointa mahdollista mallia kun siitä 1.9 multijetistä irtoasi helpommin oikeasti paljon tehoa mutta jotenki päädyn aina omistamaan sen mopoimman mahdollisen mallin, no eipähän ainakaan mennä viritysten kanssa mennä sieltä mistä aita matalin  :D

Maxxed: Minkälaista toimenpidettä tarkalleen ottaen tarkoitat pakosarjan ja imusarjan kohdistamisella? kyllä sen verran pakopuolelle tein että kokeilin täydellisesti kanavien kanssa istuvan pakosarjan tiivisteen avulla, että kanavat osuvat kohdilleen ja pakosarjasta vähän "dremeli" työkalulla siistin aukkoja, jotta olisi entistäkin tarkemmat. imupuolelta en ole tätä tehnyt, näytti sen verran tarkasti istuvan, mutta varmasti sielläkin olisi paranneltavaa?

10
Nyt kerkiää taas kirjoittelemaan tänne :)

Tänään tuli pitkään odotettu lähetys kotiin, eli 3kpl fiatin 1.2-1.4 16v peltipakosarjoja. Kaksi kaverille yksi minulle.

Kannen sain viikko sitten vaihdettua stiloon, eli nyt on kansi modattu seuraavasti:

-Venttiilit ja vastinpinnat hiottu uuteen muotoon virtaavuuden parantamiseksi ja tiivistymisen takaamiseksi.
-kannesta höylätty puristuksia kovemmaksi (ei siitä paljoa saanut höylättyä)
-imukanavia siistitty vähäsen.

helppoa tuo kansiremppa tuohon 1.4 16v koneeseen. ja nyt kun on ehjä kansi niin koneen korvankin saa kaikilla 6 pultilla kiinni (entinen vain neljällä kun joku sankari korkannu jenkoja).

sain myös maanantaina laitettua taka-akseliin toisen puslan oikein päin kun onnistuin sen syksyllä 180astetta pieleen laittamaan (laitoin siis uuden puslan kokonaa, ei sitä vanhaa minun vehkeillä ehjänä irti oteta)

huohotus systeemi on mennyt vielä kertaalleen uusiksi, siitä kuvia myöhemmin. myös ilmanputsari koteloa on kopeloitu hieman.
huomenna olisi tarkoitus sovitella ja rakennella peltisatsia paikalleen, ei malta odottaa  ;D







11
Projektit / Vs: Punto 80 elx cool ehostusta
« : Marraskuu 18, 2014, 01:24:55 »
Sampsulisami: se sun punton koppa oli kyllä sitten ihmeellisen pehmeä, mutta on noita pehmeitä puntoja ollut muuallakin, ei vain minun oma ollut. jos stilossa jotain poikkeuksellisen hyvää on niin koppa on aivan eri luokkaa kuin noissa aiemmissa ja vanhemmissa fiateissa, en sitten tiiä onko sama jatkunut uusissa fiateissa, mutta enpä ole nähnyt vielä pohjastaan pahasti ruostunutta grandea tai bravoa tai muita uudempia, kyllä se kuumasinkitty kori on niin paljon kestävämpi ruostetta vastaan!

Meinaatko vaihtaa puntoa tuoreempaan :)?

12
Tekniikka / Vs: Fiat Stilo 1.6 16v
« : Marraskuu 05, 2014, 14:32:29 »
Onnistuu helposti, itte vedin puntossa laikalla kepin vaan poikki ja tämän jälkeen voit viritellä siihen kiinni minkä tahansa nupin ilman peruutussalpaa, tai sen kanssa. siellä nupin alla on semmoinen muovinen holkki varsinaisen kepin päällä jota se salpa nostaa, tämä mahdollistaa pakin menemisen sisään kun holkki nousee pois tieltä ja kepin liikerata kasvaa, mutta jos se on ottaa pois on 5-vaihde ikävä sihdata paikalleen! mekanismi on yksinkertainen kuitenki eli tuo pakkisalvan uudelleen rakennus on helppoa jos vähänkää mielikuvitus pelittää  ;D
http://ftcf.org/smf/index.php?topic=13410.100 itsehän jatkoin punton keppiä

13
Projektit / Vs: Fiat Punto "Ferrari"
« : Marraskuu 04, 2014, 16:41:53 »
Nyt alkaa kuulostaa jo ihan mun touhuilta joni :D stilostakin on kehittynyt jo aika mörkö :D

14
Projektit / Vs: Punto 80 elx cool ehostusta
« : Marraskuu 03, 2014, 23:44:23 »
tämä jos jokin on tuttua minulle, tappelin omassa puntossa näytöllisen soittimen kanssa rystyset verillä varmaans en 4 tuntia että sain uppomaan riitävän verran, 100% pohjaan en saanut koskaan. siellä oli peruuttuskameran kaapelia miljoona rca kaapelia jne. jne. aivan mahottomalta tuntui sitten yhtäkkiä se sujahti sinne sai jotenkin se radio työnnettyä tieltään ne kaapeli köntit juuri sopivasti että mahtui lähes pohjaan ja sitten en uskaltanut vetästä enää milliäkää takasin pyrkiäkseni täydelliseen uppoamiseen vaan siihen oli tyydyttävä ;D

15
joo putsaria modasin, tuntui että vei viimeisetkin mehut koneesta :D ehkä se lisääntynyt melu loi sen tunteet tai raskas sade keli, en osaa sanoa, persdynoni antaa aina niin vaihtelevia tuloksia!

sampsulisami: täytyy yrittää haalia sulle ne olka-akselit vaikka lähiaikoina!

eilinen meni stilon taka-akselin puslia vaihtaessa, helppo homma kun on paskat toimivat omatekoiset työkalut ja kerran tehnyt jo aiemmin, no tajusin samalla kaverin autoa korjatessa että tein nolon virheen omassa autossani ja laitoin toisen puslat 180 astetta pieleen, eli täysin väärin päin, joten täytyy ottaa akseli vielä irti omasta autosta ja laittaa uusiksi se toinen pusla. Nyt kun purin palasiksi tuollaisen puslan niin ymmärsin miksi asennun suunta on tärkeä!

tällä viikolla pitäisi kannen saapua omaan autoon joten, sitä odotellaan innolla :D

tässä muutama kuva kaverin 322tkm ajetun 07 1.9 multijetin takapään puslien vaihto operaatiostani:








16
Ei ole paljoa tapahtunut omalle autolla viime päivinä, tässä odotellaan "virikannen" saapumista sekä peltisatsia jotta pääsee asennus hommiin. ajankuluna kuitenki duunailin kaasuläppää virtaavammaksi (lue nätimmäksi) eli hioin käytävästä ne pykälät pois kaasuläpän molemmilta puolilta ja muokkasin kaasuläpän reunat veitsen teräviksi jotta pienempi kaasuläpän avaaminen päästää jo ilman virtaamaan kunnolla, tämä muuten auttaa siten, että auto reagoi herkemmin kaasupolkimen asennon muutoksiin ja kulkee kevyemmin (inhottava ruuhkassa).

sain STI-low iin viikonloppuna uudet vanteet hommattua eli uudet 16 tuumaiset ja 7 tuumaa leveät fiatin peltivanteet pienellä et luvulla, näin saan autosta tukevamman kun ei enää taitu renkaat alle niin herkästi, tämä on ongelma kovaa kaartaessa noilla 15 tuuman pyörillä. tilasin myös m+s renkaat näille pyörille kun tämä etelän talvi on mitä milloinkin nii venkslaan nastat alle vasta sitten ku tulee oikea talvi tai kun lähden pohjoiseen säästyy vaivalta ja turhalta ropinalta ;)



17
Tuli viriteltyä stiloon huohottimeen paskan keräysjärjestelmä, jotta ei mene töhnät enää imusarjaa sotkemaan. samalla tuli laitettua ilmanputsarista virtaavampi putkilo kaasuläpälle, vaikka tuskin tästä mitään erityistä hyötyä oli, mutta ompahan kuitenkin  :D



18
Tekniikka / Vs: 16v fire-koneiden kansiremppa
« : Lokakuu 15, 2014, 10:29:37 »
En ole ostanut, mutta huomasin asian uudesta sarjasta! mistä niitä kannattaa ostaa, tai mistä saa? ihan perus biltema/mätänet?

19
Tekniikka / 16v fire-koneiden kansiremppa
« : Lokakuu 14, 2014, 22:23:05 »
Eli meinaan suorittaa joku päivä lähitulevaisuudessa stilo 1.4 16v koneeseen kannen vaihto-operaation. Sain ystävältäni jonkun tee-se-itse miehen onnistuneen jakopää rempan seurauksena kärsineen kannen tuohon stilon koneeseeni, nyt se on parhaillaan tutulla koneistamolla jossa sinne uusitaan 4 särkynyttä venttiiliä ja samalla venttiilit ja näiden vastinpinnat muokataan virtaavammaksi. Kannesta myös höylätään "liiat" pois rutistusten nostamista ajatellen.

Nämä tämän kaltaiset hommat ovat melko tuttuja jo minulle mutta en ole kuin avannut joskus 1.4 16v koneen. eli työkalut tilasin jakopäätä varten jotta jatkossa olisi helpompaa ja nimenomaa tätä hommaa silmällä pitäen, tuleepahan varman päälle ;D haluaisin kuitenki tietää mimmoisia vermeitä tulee käyttää välikantta irrottaessa ja takaisin asettaessa jotta venttiilien paininkupit pysyvät välikannessa jotta sen saa paikalleen asetettua? toimiiko jokin teippi ratkaisu, jotka sitten nykäisee välistä pois?

Kertokaa kokeneemmat toki jos on jotain muuta erityistä tämmöistä hommaa tehdessä mitä pitää ottaa huomioon jne.

20
Hei asiantuntijat nyt tarvitsisi neuvvoja/faktoja  :)

Sain ystävältäni stilon 1.4 16v kannen josta joku seppä oli saanut 2 kpl imuventtiilejä sekä pakoventtiilejä solmuun tyylikkäästi onnistuneen jakopäärempan seurauksena. Vein kannen paikalliseen moottorikoneistamoon, kaveri laittaa siellä kannen kondikseen, uusii ne neljä venttiiliä ja tämän yhteydessä tehdään virittelyn nimissä seuraavaa: plaanataan "liiat" pois kannesta jotta puristuksia saadaan nostettua ja venttiilit sekä niiden vastinpinnat muotoillaan uudelleen siten, että virtaavuutta saadaan paremmaksi.

Nyt kysyisin seuraavan laista: Onko tässä mitään järkeä? ja miten on venttiilien säädöt, nehän ovat tässä mallissa hydrauliset? tarvitseeko niille tehdä mitään kun lykkää kannen paikalleen, kun ne venttiilit ja vastinpinnat kuitenkin muotoillaan uudestaan? peltisatsihan tähän tulee myös, sehän on suorastaan pakollinen kun kyseessä on farkkumallin auto  ;D

21
Projektit / Vs: Fiat Punto "Ferrari"
« : Lokakuu 12, 2014, 01:27:11 »
Oliko hintava tuo tarvike pensapumppu ? tyylikkäästi taivuteltu pellin reuna mitsuvolvon takakontin sisäosassa, pitikö suurentaa "aukkoa" jotta sai subikotelon sisään?  ;D

22
ilmeisesti oli, ei se kädessä oikee tuntunut mutta auton alla ja ajaessa, välillä kävi mielessä pelko siitä että mikäköhän osa sieltä tipahtaa pian tielle, oli se kilkatus niinkin kova ;D

23
Eilen ajelin sitten ilman niitä takaiskareita ja kaikki kilinä ja kolina loppui samantien mutta stilo muuttui lievästi jenkkiautomaiseksi, pakko oli ottaa video jotta ymmärrätte paremmin mitä tarkoitan, diagnoosin jälkeen hain uudet iskarit ja hyvä tuli, nyt on auto täysin iskussa, seuraavaksi peltipakosatsia tilaamaan!

24
Projektit / Vs: Punto 80 elx cool ehostusta
« : Lokakuu 03, 2014, 15:40:46 »
mikä päivä suunnittelit ryhtyväsi remonttiin  :)? olisiko avulle käyttöä, missäpäin meinaat remontin suorittaa?

25
Ei päivääkään ettei fiat miehellä riittäisi askarreltavaa! laitoin uudet koiranluut uudet ja asensin wunderbaumin  ;D Motonetin halppin koiraluut kestivätkin kuukauden ja rapiat päälle ja vajaa 10tkm, olivat muoviset pesät murtuneet niistä, nivelet aivan jumissa mutta kauhea pauke kuului sieltäkin! uudet ovat ns. orkkislaatua.

vielä kun jaksaisi ne takaiskarit irroittaa ja käydä ajelemassa, jos selviäisi se kolinan syy, se alkaa pian viemään yöunet kun tuntuu olevan niin hankala ymmärtää mistä se tulee.

Sivuja: [1] 2 3 ... 10

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)