FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Uno_mas

Sivuja: [1] 2 3 ... 43
1
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Kesäkuu 26, 2020, 16:33:40 »
Enpä osaa vastata, kun en verhoilua itse suorittanut.

Sen verta pystyn sanomaan, että bilteman spray kontaktiliima ei ainakaan ole hyvä tekonahkan kanssa. Jäi semmoinen tunne, että liima ei olisi koskaan kuivunut kunnolla. Tunne johtui melko varmaan siitä, että liima sulatti tekonahkaa. Näin ainakin työkaveri epäili ja tuosta epäonnistumisesta johtuen päätin, että jatkossa teetän kaikki verhoiluhommat hänellä.

2
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Kesäkuu 24, 2020, 19:07:09 »
Barchetta on ilmeisesti liian valmis / toimiva eikä kaikkea vapaa-aikaa tunnu saavan millään käytettyä niin hommasin sitten yhden projektin lisää  ::)



Kori tarvii hiukan rakkautta ja uuden maalin.



Ei se moottorikaan ihan parhaassa kunnossa ollut.

3
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Huhtikuu 18, 2020, 12:23:40 »
Laitoin kuskinpenkkiin lämmityksen, kun syksyisin nahkapenkki on aamuisin ikävän kylmä.



Vastukset on tullut joskus tilattua ebaysta. Eikä ne ihan surkeat olleet. Olivat jopa tehokkaammat kuin luulin, kun 9A ottavat virtaa.


Nappi motonetistä.
Kaikki loput asennustarpeet löytyikin valmiiksi itseltä.

4
Joillain on sitten se lämmityslaite ajansaatossa jämähtänyt kiinni äänieristeisiin niin voi joutua kampeamaan,vaikka kaikki ruuvit olisikin jo irti. Mulla tosin lähti lämmityslaite irti ihan sovinnolla.

Nuo mun puskurit tuli Puolasta, tuncar oli firma. Tosin taitaa olla nykyään nurin, kun ei enää netistä löydy.
Lasikuidusta nekin on tehty. Olivat valmiiksi pohjamaalattu ja mitä maalarin kanssa juttelin eivät suuremmin pohjatöitä tarvinneet. Hyvin ne paikalleenkin sopivat. Eivät tarvinneet sovitusta.

Aina se jonkinasteinen riski on tilata etenkin ilman muiden kokemuksia. Sokkona mä ne tuncarin puskurit aikoinaan tilasin, mutta sillä kertaa kävi hyvä tuuri, kun olivat hyvin paikalleen sopivat.

5
Se kennon irroitus ilman lämmityslaitteen irroitusta on mahdotonta, paitsi jos leikkaa rintapeltiin reiän, että saa kennon konehuoneen puolelle.
Ne konehuoneessa olevat putket joihin lämmityslaitteen letkut tulevat ovat itse kenno ja kenno tosiaan purkautuu lämmityslaitteesta rintapeltiin päin.

Katosta ja sen mekanismista ei ole omakohtaista kokemusta, kun ei ole tarvinnut sitä pidellä.

Barchettapartsista on tullut tilattua tavaraa useammalla satasella. Joka kerta on tullut tilatut tavarat ja yhteydenpito on ollut ihan priimaa. http://www.barchettaparts.com/
Omat faceliftmallin puskurit ostin aikoinaan saksan ebaysta, kun olivat siellä halvimmat.

6
Saa sitten purkaa melko runsaasti, että saa lämppärinkennon kaivettua näkyviin. Hommana melkosen p*seestä.
Kato sitten samalla airbagin ecun kohtalo. Lämppärin kenno kun vuotaa niin valuu suoraan airbagin ecuun ja se ei oikein glykolista tykkää.


Tässä on päästy jo niin pitkälle, että lämmityslaite pöydällä kennonvaihdossa.
Tähän sitten päälle vielä penkit ja kynnyslistat pois niin lattiamatto taitaakin irrota. Tosin mun ei ole tarvinnut lattiamattoa irroittaa niin varmaa tietoa ei ole.
Toivottavasti sitten ei löydy lattiamaton alta mätää. Semmoisiakin meinaan on ollut.

Itse purin näin.
Ensin penkkien välistä tavaralokero pois. Pari ruuvia kotelossa, yksi edessä käsijarrun suojuksen alla.
Vaihdekepin pussin nostaa pois niin alla 4 ruuvia. Lähtee paneeli jossa kello ja sähkölasien napit.
Lämppärin etulevy. Radio pois, alla ruuveja. Puhaltimen nopeusnappi pois, alla ruuvi.

Nyt en muista tarviko kojelauta ottaa ensin pois vai keskikonsoli. Keskikonsolissa ei muistaakseni ollut jäljellä mitään piiloruuveja kunhan päälliset on purettu pois.
Ainakin mun auton kojelaudassa oli joku kohta kiinni pop-niiteillä. Olisko liittynyt repsikan airbagiin tai sitten sulake/reletelineeseen. Aikaa jo sen verran ettei kaikkea enää muista.
Mittariston kun poistaa niin takana on kojelaudan ruuveja. Ilmasuulakkeet irtoaa niiden sisällä olevia muoviklipuja vääntämällä, taisi olla 3 klipua per suulake.

7
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Joulukuu 13, 2019, 20:44:16 »

Rattikin saatu takaisin  8)


Valitettavasti ftcf:llä on käynyt kirjottelijoissa melkoinen kato niin päätin siirtyä fiatforumille ettei tarvi ihan yksistään kirjoitella. Täällä http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41404 voi jatkossa seurata projektin edistymistä.

En silti täältäkään ole mihinkään lähdössä, mutta topicin päivitykseen en enää niin paljoa viitsi panostaa.

8
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Joulukuu 03, 2019, 20:34:45 »


Käsijarrukahvassa ja vaihdekepin pussissa nahka keltaisin tikkauksin.
Ratti vielä saamatta. Siihenkin tulee keltaiset tikkaukset.

9
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Marraskuu 23, 2019, 00:58:51 »
Palikoita saatu takaisin verhoiltuna  8)


Iso levy kovalevyä ja päällä oleva 1mm peltiä. Kumpikin verhoiltu tekonahkalla. Palikat pääosin omaa valmistetta, mutta verhoilu ulkoistettu työkaverille.
Vaikka jääkin suurimmaksi osaksi penkkien taakse piiloon niin saa silti olla vähän fiksumpi kuin auringon käpristämä muovi. Semmoista tuo meinaan alunperin on.


Ebaysta tilattu tuulisuoja kiinni

10
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Marraskuu 20, 2019, 19:46:55 »
Barchettaan ei paljoa ole vielä tapahtunut. Sen verran tein, että möin roll-barssit ja tuulisuojan.
Tilalle tulee pelkkä tuulisuoja. Kuvaa sitten, kun saa loput verhoilussa olevat palikat takaisin ja kiinni autoon.



Grandeen päivittelin lisävalon hiukan kehittyneempään ja tehokkaampaan. Uudessa valokuvio huomattavasti parempi kuin edellisessä.

Ei enää lisävaloa maskin taakse. Lisävalon puhtaanapito osottautui lähes mahdottomaksi granden tiheän maskin takia.
Tuo uusi valo on matalampi kuin edellinen niin välijäähdytinkin saa paremmin ilmaa.

11
Yleistä (Stilo) / Vs: Stilo 1.4 termostaatin vaihto
« : Lokakuu 10, 2019, 19:33:18 »
Ei tarvi kaikkia nesteitä laskea. Termostaatin tasoon, kun laskee se riittää.

Eikä tule nesteet silmille, kunhan vaan päästää järjestelmästä paineet pois ennen purkua.

12
Projektit / Vs: Grande Punto Sport T-jet
« : Lokakuu 09, 2019, 15:59:08 »
On se nätti.
Tämän värin olisin omaanikin halunnut, mutta käytettyä ostaessa melkein on otettava se mitä on tarjolla.

Et viitsisi laittaa kuvaa takaviistosta jossa näkyisi peräluukun päällä oleva spoileri? Tuli ostettua Puolasta joku lasikuidusta tehty takalippa ja vähän kiinnostaisi mistä se on kopioitu.

13
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Syyskuu 28, 2019, 15:46:48 »
Millä johdolla yritit ELM327 vai KKL/VagCom? Barchettan kohdalla KKL on varmempi valinta.


Oma auto meni tänään pesun kautta talvilevolle.

14
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Syyskuu 26, 2019, 18:29:36 »
Mä pistin omaani käytetyn marean pumpun. Hyvin se on siellä pumppaillut, kohta jo 10 vuotta. Tosin silloin ei halpoja uusia oikein löytynyt.

Multiecuscan on sitten ecun lukua varten ihan ehdoton. Bachettassa vielä pääsee ilmaisversiolla suurimpaan osaan ecuista sisään.
Multiecuscanilla pystyy katsomaan livedataakin, jos ei meinaa syytä hyytymiselle löytyä niin livedatasta voi saada jotain apuja.


Tän aamun töihin lähtö oli sen verran masentava pakkasesta johtuen, että taidan lopettaa ajokauden nyt tulevana lauantaina. Saa puhtaana säilöön, kun sunnuntaista eteenpäin näyttäisi joko satavan tai sitten lähes pakkasöitä niin ei oikein kelitkään enää suosi avoautoilua.

15
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Syyskuu 25, 2019, 20:07:15 »
Moro,

Melko lähellä juu. Tampereen länsipuolella ja talli on Ylöjärvellä.
Jakopäässä ei sitten ole merkkejä vaan vaatii nokka-akseleiden lukituspalat. Kampuran stefa on helppo vaihtaa samalla, kun jakopää on auki. Ohjaustehostimen pumpun vaihto on melkosen p*stä. On tullut sekin vaihdettua. Jos et uutta tehostimen pumppua halua ostaa niin 1.8 marean tehostimen pumppu sopii suoraan. Semmosen omaani laitoin.

Itsellä on tarkoitus lopettaa ajokausi lokakuussa vähän riippuen, koska yöpakkaset alkavat. Suolatuille teille en barchettaa vie.
Talviprojekteina nyt ainakin vähän sisustan nahkahommia ja etupuskurin korjaus. Tarvii vahvistaa lasikuitua alumiinilla, kun tuntuu ottavan vähän kipeää tärinästä.
Sitten mieli tekisi asentaa eFlexFuel muutossarja ja alkaa ajella e85:lla. Tämä vielä vähän selvitystilassa.

16
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Elokuu 25, 2019, 13:03:23 »
Suurimman osan autosta päästelin Kent performance compoundilla ja pahimpia kohtia Menzernan super heavy cutilla. Ihan rotary koneella päästelin, medium kovusella vaahtomuovilaikalla.
Toi punainen on värinä varmaan yksi helpoimmista myllytettävistä. Fiatin punainen etenkin, kun on suorakiiltomaali ilman lakkaa. Saa aika rajusti päästellä eikä silti ole vaaraa hologrammeista.



Lisäpitkän piilotin alamaskin taakse.


Tämä kun on rekattu pakettiautoksi niin takapenkkejähän ei ole. Askartelin koko takatilan pituisen tason, että on helpompi kuskata tavaroita. Samalla subi varapyöräkoteloon.

17
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Elokuu 25, 2019, 00:48:13 »
Ebaysta tilasin merkit perään ja keulaan, olikohan n.25€ kappaleelta. Olivat ainakin aidot, kun tulivat ihan tehtaan laatikoissa. Vanteiden keskelle tulleet merkit tulivatkin Kiinasta.


Pahasti on topickki luisumassa myös Grande Punto pitoiseksi, mutta haitanneeko tuo mitään.




Pistin vähän lättyä vanteen ja navan väliin  ::)  Eteen 10mm puoli ja taakse 20mm puoli.
Toivottavasti ei tullut ihan kamala ajaa. Testiajoa ei vielä pääse tekemään, kun ratti on nahkanvaihdossa.
Talven varalle tilasin TT-Thermon letkulämppärin. Se alkuperäinen tulitikkuaskin kokoinen säteilylämmitin nyt vaan on niin syvältä.

18
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Elokuu 16, 2019, 00:17:43 »
Eipä ole barchettasta oikein mitään uutta muuta kuin kovaa ajoa vaan.

Pistetään tästä uudesta tulokkaasta muutama kuva näytille. Vanteiden keskilätkät vielä puuttuvat, matkalla jossain välillä Kiina - Suomi.



19
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Elokuu 09, 2019, 02:31:41 »
Ei muuten ollut se vähän käytetty kytkinpaketti ihan paras valinta. Jostain syystä täristää liikkeelle lähdettäessä  :'( Mutta se jääköön jonkun muun selvitettäväksi.
Koitetaan menisikö kaupaksi ja jos ei mene niin nappaan tekniikan talteen ja hylsy sulatukseen.


Tuli hankittua "uusi" kakkos/talviauto.


Pari kuvaa kotimatkalta. Oulusta tuli tämä haettua. Kotimatkan keskikulutus oli 4.2L/100km  8)

Ollut jo hetken tämmöinen hakusessa. Eli pakettiautoksi leimattu diesel grande punto.
Tässä oli vielä ihan kivat varusteet, perusjuttujen lisäksi automaatti-ilmastointi ja vakionopeussäädin. Edellinen omistaja on muuttanut pakuksi, asentanut madallusjouset (oli yllättäen ollut etujouset poikki) ja moottori on softattu 95 heppaiseksi, samalla egr poistettu. Tässähän ei onneksi DPF:ää ole, kun on euro 4.

Ainoa puute olikin vetokoukku, mutta torissa oli myynnissä kovilin uusi koukku todella halvalla. Nyt se on sitten kiinni punton perässä.
Perus huoltoja tuohon on tullut tällä viikolla tehtyä. Kaiutin ja radio päivityksiä tarvisi vielä tehdä.

Ratin nahka tästä on kesinyt niinkuin taitaa olla suurimmasta osasta joissa nahkaratti on, mutta se ei ole ongelma. Työkaveri tuon lupasi verhoilla uudestaan, samalla tehdään vaihdekepinnuppi ja pussi.


Vähän kokeilin myllyä etupuskuriin. Tuli aika reipas ero muuhun autoon verrattuna. Tarviikin myllyttää ja vahata koko auto. Samalla vähän tuunausta :) Mattamusta vinyyli maskiverkkojen väliin. Myös maskit maalasin mattamustaksi ja tilasin haalistuneiden merkkien tilalle uudet.

Semmonen kummallisuus tuossa on, että valonapista ei tapahdu mitään  ??? Aina virtojen ollessa päällä palaa ajovalot.
Tietääkö joku pystyykö tuota jotenkin koodaamaan, että valot saisi sammumaan 0 asennossa vai onkohan tuo jotain maahantuojan kytkentöjä? Oli ideana laittaa päiväajovalot, mutta tällä hetkellä se on mahdotonta.

Tämän kohdalla sitten pääsee jännittämään, koska jakoketju antautuu ::) Varottaako tuo ketju mitenkään etukäteen ennen tuhoa? Rallatusta kylmästartissa? Osathan ei kalliita ole. Ei vaan viitsisi turhaan ketjua lähteä vaihtamaan, kun siinä on kuitenkin jonkin verran hommaa.

Jos joku tuon historiaa tietää niin saa kertoa.

20
Tekniikka / Vs: Punto Evo, takaovet narisee
« : Heinäkuu 31, 2019, 23:01:21 »
Tuosta ei omakohtaista kokemusta ole, mutta vanhemmassa puntossa kun se rajoittimessa oleva muovi hajoaa ja rajoitin rupeaa naksumaan. Siinä ainoa äänen poistoon auttava on vaihtaa koko rajoitin.

Eri auto tietysti, mutta mulla on joskus barchettassa kuivat saranat narisseet.

21
Helpdesk / Tiedotteet / Vs: Mistä vip koodi?
« : Heinäkuu 31, 2019, 22:55:18 »
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=5&t=29922

Ainakin tuossa ketjussa on maininta, että olisi torino

22
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Heinäkuu 13, 2019, 14:03:26 »
Nyt ei olekkaan oikein muuta tekemistä ollut kuin ajella.
Auto on pelannut ihan hyvin, mutta ilmastointi päällä moottori meinaa kyykätä kierroksilta tyhjäkäynnille tullessa. Ilmeisesti laturi jarruttaa niin reippaasti tuolla pienemmällä hihnapyörällä, kun flektit pyörivät täysillä.
Vaihdoin sitten sen alkuperaisen laturin hihnapyörän takas jolla tyhjäkäyntilataus ei ole maksimaalinen, mutta kyykkäys taipumus helpotti kummasti.



Sitten otin työnalle Marean kytkimen. Painelaakeri on huutanut jo pari vuotta ja syykin selvisi purkamisen jälkeen. Laakeri oli lähes kokonaan jumissa ja jälki sen mukaista.



Muuten kytkin ei mitenkään loppu ollut, painelaakeri vaan tiensä päässä. No tuonne tuli tilalle hyllystä löytynyt vähän käytetty kytkinpaketti. Uudet stefat vaihdoin kampiakselille ja kytkinakselille, ne kun ei paljoa maksa ja on järjetöntä tässä tilanteessa jättää vaihtamatta.


Nyt kun on tehnyt laatikkojumppaa sekä barchettaan, että mareaan niin barchetta huomattavasti helpompi. Marean apurunko on todella v*ttumaisen mallinen joka tekee hommasta hankalan.
Yhdessä vaiheessa meinasi usko loppua, mutta siitä selvittiin metrin rautakangen ja väkivallan avulla  :)

23
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Toukokuu 26, 2019, 11:08:09 »
Kävinpä katsastuksessa ja hylky sieltä tuli. Kaikki muu kunnossa, mutta ABS:n merkkivalo ei halunnut syttyä.
Kotimatkalla sitten testailin, että ABS:t kuitenkin toimivat, vaikka valo ei. No mittaristo irti, jos lamppu on palanut, ehjä oli. seuraava huomio, mittaristolle tulevat johtosarjat tuntuivat löysiltä. Liittimien kiristys ja taas toimii ABS:n merkkivalo.
No kerkesin onneksi leiman hakea, koska sen jälkeen pimeni nopeusmittari. Taas mittaristo irti ja lisää liittimien putsailua / kiristelyä. Nopeusmittarikin palasi henkiin.

Kumpikin näistä ongelmista on seurausta siitä ajoneston / moottorinohjauksen viasta. Silloin kun tuli mittaristo irrotettua. Ei tunnu vanhat sähköliitokset oikein tykkäävän, kun niitä turhaan aukoo.
Tällä kertaa onneksi oppirahat jäivät 20€ minkä uusintanäyttö maksoi. Ehkä jatkossa tulee edes vähän katsottua ennen kuin vie autonsa katsastukseen ::)

Jaa niin juu, yleismallin vetoakselin suojakumit kestivät noin 500km :o
Sai nekin vaihteeksi vaihtaa. Nyt kokeilussa mallikohtaiset löbron kumit.

24
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Toukokuu 10, 2019, 21:26:15 »
Veinpä sitten autoni ilmastoinnin täyttöhuoltoon. Tallin läheltä löytyi ihan asiallinen korjaamo joka teki huollon. Kävi vielä yllättävänkin nopealla aikataululla, keskiviikkona kävin kyselemässä ja perjantaille sai ajan.

Ei tarvi enää suuremmin miettiä mistä ilmastointi saattaisi vuotaa, kun ei kylmäainetta ollut normaalia enempää kadonnut. Alle 200g tarvi lisätä kylmäainetta ja viime täyttökerrasta on se 4 vuotta, eli alle 50g on vuosihävikki ollut.

25
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« : Toukokuu 07, 2019, 21:22:26 »
Edelleen toimii  ;D 8) Pakko se on uskoa, että vika oli siinä huonossa liitoksessa.

Itselle nuo sähköviat ei aiheuta mitään allergiareaktiota. Ikäviähän ne on korjata, mutta ainakin tähän asti on tullut selvittyä.
Tietysti se saattaisi verenpainetta kasvattaa jos olisi ainoa auto joka on pakko saada heti kuntoon, että pääsee aamulla töihin.


Nyt kun autokin toimii niin on tullut tuntumaa tuosta lyhyemmästä perästä. Paluuta edelliseen ei ole, niin paljon tuo muuttui paremmaksi. Karkeasti sanoen kaikilla vaihteilla samassa nopeudessa kuin ennen on kierroksia n. 500 enemmän. Vitosvaihde on silti vieläkin hiukan pidempi kuin barchettassa alunperin, eli edelleen loikkaa aika maukkaasti vaihtaessa 4-->5. Kiihdytys 0-100 aika tuskin parani yhtään, kun nyt tarvii vaihtaa yhden kerran lisää, mutta ohituskiihtyvyys ja muukin ajofiilis parani merkittävästi.

Alkuperäisessä perävälityksessä oli luultavasti vähän jotain vikaa, kun laatikko ujelsi 80 vauhdissa riippumatta vaihteesta. Perävälityksen vaihdolla sekin loppui. 2 synkrokin alkoi toimimaan ihan hyvin, kun vaihtoi redlinet tutelaan. Eli ei tarvi ensi talvena laatikkoa palotella.

Tuli semmonenkin juttu huomattua, että ilmastoinnin asennuksesta on mennyt jo 4 vuotta  :o Tarvisi varmaan käyttää auto ilmastoinninhuollossa.
Nyt vaan näyttää käyneen niin ettei Tampereen autokylmä enää noita hommia tee :'(  Mihinkähän ammattitaitoiseen paikkaan sitä uskaltaisi autonsa viedä?

Sivuja: [1] 2 3 ... 43

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)