FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - AriFerra

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 21
26
Tekniikka / M32 laatikko
« : Joulukuu 15, 2015, 17:21:32 »
(Alkuun jossittelua: Jos aiheesta on jo oma topic, anteeksi, modet voinevat poistaa tämän.)

M32 laatikosta löytyy tältä(kin) foorumilta paljon infoa sieltä täältä. Oliko Fletch, ja moni muukin, jotka ovat aiheesta kertoneet? Tieto on kuitenkin siellä täällä ympäri forkkaa.

Pojalle saattaa tulla ekan auton osto eteen kohta. Meillä oli vuosina 2008-2012 07-vuosimallia 150 T-Jet. Poika sai pelkääjän paikalla sellaista kyytiä, että nyt hän harkitsee nimenomaan samanlaisen hankkimista.

Tuo laatikko vaan hieman arveluttaa. Vaikka omassani, kilometreillä 60 000 - 150 000, ei ollutkaan mitään ongelmia.

Jos tieto-taiturit viitsisitten, niin voisitte laittaa tähän otsikkoon infoa, tietoa, faktaa ja kuulopuheita ko. asiasta.

Kiitos.

27
Yleistä jutustelua / Vs: Viimeisin koeajamasi auto?
« : Marraskuu 25, 2015, 13:22:46 »
Niin, vaimolla on tällä hetkellä Sitikka jossa 112 HDI. Sama motikka kuulemma löytyy ainakin Pösöltä (tottakai) mutta myös joistakin Fordeista. Enkä edellisiä viestejä lukeneena yllättyisi, jos vielä monelta muultakin merkiltä.

28
Yleistä jutustelua / Vs: Viimeisin koeajamasi auto?
« : Marraskuu 23, 2015, 11:24:37 »
Siis mitä? Missäköhän korvessa olen elänyt, kun tämä on mennyt ihan kokonaan ohi? Onko joissakin SAABin dieselmalleissa FIATin kone?

29
Yleistä (Muut uudet Fiatit) / Vs: Tipo tulee takaisin!
« : Marraskuu 16, 2015, 17:37:02 »
Linkistä en Tiposta löytänyt juttua.

Mites, eikös Tipo ole saman kokoluokan auto kuin Bravo? Korvaako Bravon vai miksi nimellä jolla ei kovin hyvä kaiku taida olla?

30
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Noviisit kysyvät sekalaisia
« : Lokakuu 22, 2015, 23:04:23 »
Nyt saa nauraa! Missä kellarissa olen ikäni asunut, kun tällaista en tiedä...

Käytetäänkö diesel moottoreissa samanlaista moottoriöljyä kuin bensamoottoreissa? Vai onko niille ihan eri öljyt?

Samoilla löylyillä voisi kysyä yleishuolloista. Jos normi huoltoa diesel moottoriselle autolle on teettämässä, kaippa nykyään samoilla pajoilla nuo simppelihommat onnistuvat eikä tarvitse 80-luvun malliin erityistä diesel korjaamoa etsiä?

31
Yleistä (Punto) / Vs: Lampun vikavalo
« : Lokakuu 13, 2015, 09:14:05 »
Sulla on joku lamppu (parkki, rekisterikilvenvalo, ym) väärän tehoinen? Tsekkaa läpi manuaalin kanssa, joihinkin täytyy laittaa 5W, 10W jne. Herjaa, jos on väärä teho vaikka lamppu toimisikin. Näin ainakin oli Nuova Bravossa.

32
Yleistä jutustelua / Vs: Seuraava auto?
« : Syyskuu 21, 2015, 17:44:23 »
Kiitos, mutta en varmasti ala exeleitä ym, mutu ja fiilispohjalta mennään.  :D

1000 km viikko, ja tärkein kriteeri on se, paljonko sille creditille menee kun tankkaa ja miten usein sinne täytyy sitä syöttää. Siksi pienikulutksinen auto kiehtoisi. Tähän mennessä en ole vähät välittänyt paljonko kulutus on ja paljonko bensa maksaa, mutta jos työmatkaa tulee 200 km per päivä, voisi olla ehkä järkevää opetella välittämään.´Ei muuten, mutta jotta futismatseihin yhä riittäisi rahaa sekä olueen ja viiniin.

Kiitos myös Alfa vinkeistä. Jotenkin olin siinä uskossa, että dieselit Alfoihin tulivat Suomeen vasta 159 mallin myötä. Tsekataan.

e: Mitoja Nettiautossa perräti yksi, 147:a kaksi. Ja pelkäänpä, että tuo 150 hp pannun kulutus on käytännössä aika paljon enemmän kuin esmes GP 95 hp joka kaiketi kuluttaa oikeasti sen 4 litraa rauhallisessa matka-ajossa. Duunikaverilla on Pösö, olikohan 208, pienellä diiselmoottorilla. Alle neljään on päässyyt useilla reissuilla.

33
Yleistä Fiateista / Vs: Selenia öljyt
« : Syyskuu 21, 2015, 17:35:59 »
Vaikka minä olen wanha jäärä, ja on/off luonteeltani, vaikea uskoa että jokin Selenia on ainoa öljy maailmassa joka toimii näissä. Ja kaikkien muiden maailman öljyjen vaihtoväli on 5 tkm.

Kivaahan se on fanittaa jotakin tiettyä, mutta pientä rajaa hei.

34
Yleistä jutustelua / Vs: Seuraava auto?
« : Syyskuu 18, 2015, 10:46:41 »
Laitetaanpa tänne copy-pastena postaukseni FF2:lle, josko edes joku antaisi äänen fiiuille:


Muuttuvien työolosuhteiden vuoksi voipi olla, että suht uusi GS 2.0T (no joo onhan ikää jo 6 vuotta mutta kilsoja vain 130k) ja ikivanha bensapunto menevät vaihtoon niin että kaksi melko edullista kiisseliä joutuu hankkimaan noiden tilalle. Ei edullisemman polttoaineen vuoksi, vaan lähinnä siksi että pikkudieseleiden kulutus matka-ajossa on vaan niin paljon pienempää.

Joitakin vaihtoehtoja listattuna, olenkohan unohtanut jonkin olennaisen (japanilaisia en vaan pysty hankkimaan, vaikka järkevää olisikin):

- Focus (ulkonäkö ei herätä kiimaa)
- Golf + muut VAGt (booooring...)
- Citroen C3 (ruma)
- Citroen C3 Picasso (hieno, mutta nämä vielä hiukan liian kalliita)
- Pösöt, mitä malleja noissa nyt onkaan, en ole perehtynyt?
- Opelit, sama kuin yllä
- Nuova Bravo (komea hyväksi todettu)
- Grande Punto
- 500 (aivan huippu, mutta ylihintaisia)
- Rellut (rumempia kuin Pösöt)

Mulle sopii mainiosti että italialaiset ja ranskikset ovat aliarvostettuja. Kahdeksan italialaista omistaneena + tämä yksi patonki, pelkkää hyvää kokemusta.

Paskaa tämä talouden taantuma. Veivät multa uuden Giulian hankkimisen.  ;D

35
Yleistä (Punto) / Vs: Punton takajarrut
« : Syyskuu 17, 2015, 10:04:23 »
Nuorena muutamassa takajarrurempassa oon ollut apumiehenä, ja on ne olleet niin kettumaisia hommia, että suosiolla delegoin ne takuu-pikkupaja-korjaamolle nykyään.

Ammattilaiselta hoituu (yleensä) todella nopeasti, eli hintakaan ei kovinkaan pahaksi kohoa. Osathan noihin saa Motonetistä tms. halvemmalla kuin mitä mun päivittäinen olutannos maksaa.

36
Yleistä (Punto) / Vs: punton ohjaustehostin
« : Syyskuu 07, 2015, 16:09:59 »
Pihassa on peruspunto 60 joka on hyvin vähällä käytöllä.Ohjaustehostin on temppuillut useamman vuoden silloin tällöin.Välillä vikavalo palaa,nyt se putoili kokonaan päältä.
Päivällä oli kiva ilma ja aikaa joten päätin syventyä asiaan.Netissä on Punton sähköisen ohjaustehostimen korjausvideoita.Niissä kehoitetaan yleensä vaihtamaan tehostimen sisällä olevat 2 relettä, joita saa Suomestakin verkkokaupasta alle 5 euroa kpl.
Akunkengät irti ja ratin alta suojamuovi irti (Torx 15 ) Sen alta tehostimen suojus pois (kolme 10 mm kantaista pulttia )
Sähköinen tehostin on siinä.Tehostin on kiinni kolmella 8mm pultilla.Takimmainen on hieman hankala,pitää olla reilu 10 cm:n jatko räikkään.Samalla tehostimen liittimet 2 kpl irti. Kun pultit on irti niin tehostimen voi varovasti irroittaa, on sellainen puolen kilon sähkömoottori jossa on hammastettu akseli.
Tehostimessa on muovikalvo joka on kiinni harvinaisella kahdella  Torx 9 ruuvilla.Semmoinenkin avain löytyi ja avasin ruuvit,joiden alla oli myös sähköliittimet.Muovikalvon alla oli paljon juotoksia ja kaikki näytti olevan kunnossa.Mutta pikkupuntoni on vuosimallia 2004 ja näitä nettivideoiden kahta relettä ei enää sieltä löytynytkään.Eli tuohon vuosimalliin tehostin on jo muutettu.Liikuttelin tehostimen sähkökaapelia ja laitoin CRC:tä liittimiin ja laitoin muovikalvon juotoksineen kiinni.
Sitten tehostimen liittimiin myös kunnolla CRC:tä ja liittimet paikalleen.Ja tehostin paikalleen niillä kolmella 8 mm pultilla.Tehostimen suojus paikalleen ja suojamuovi ratin alle myös kiinni.
Akunkengät kiinni ja auto käyntiin.Tehostin pelasi.Ja pelasi koko illan kolmella eri matkalla,joista yksi oli vähän pitempikin.
Eli minulla on käsitys,että Punton ohjaustehostimissa on ainakin kahdenlaisia vikoja.Alkupään Puntoissa vika lienee tehostimen kahdessa releessä.Ne kannattaa vaihtaa.
Uudemmissa vika lienee yleensä tehostimen sähkökaapelissa tai kaapelin liittimien huonossa kontaktissa.Niitä kannattaa liikutella ja liittimet käsitellä CRC:llä tai vastaavalla.Tuo huono kontakti ilmenee juuri varoitusvalon ajoittaisena palamisena ja joskus sitten tehostin "putoaa kokonaan pois päältä.

Loistavaa! Kiitos infosta.

Tosin ensin luulin, kun luin tämän:
Lainaus
Punton ohjaustehostimissa on ainakin kahdenlaisia vikoja
Että kyse on Punton kannentiivisteestä. Eikö niihin päde se, että on kahdenlaisia vikoja, se on joko risa, tai se tulee olemaan risa...  ;D

37
Yleistä (Punto) / Vs: Kysymyksiä Grande Puntosta 2005 - 2009.
« : Elokuu 25, 2015, 17:43:26 »
Ovatko kaikki diesel koneiset GP:t viisi lovisella laatikolla?

38
Yleistä Fiateista / Vs: Fiat suomalaisessa mediassa
« : Elokuu 07, 2015, 08:38:09 »
Fiat Aegea  on vähän kuin Ford Mondeo    S-kokoinen

http://www.iltalehti.fi/autot/2015080420130913_au.shtml

Tuotanto Turkissa   >:(

Tarkoittaa että laatu on ????

Loistavaa. Uusi kanditaatti seuraavaksi autoksi, kun Relluun alkaa jo kerääntyä kilsoja niin että kohta vaimo määrää sen vaihdettavaksi.

Laatu on hyvää. Suunnittelu, osat, tuotanto sis. robotit jne takaavat nykyään hyvän laadun kootaan auto sitten missä tahansa. Ja tämä koskee kaikkia automerkkejä.

Mahdolliset suunnitteluvirheet, esimerkkinä 6-lovinen vaihdelaatikko tai kymmenet muiden merkkien takaisinkutsut, ovat sitten asia erikseen.

39
Yleistä (Punto) / Vs: Radion huono kuuluvuus.
« : Heinäkuu 30, 2015, 21:26:17 »
Nuova Bravossa on ainakin vahvistin tai jotain elektroniikkaa antenninjalassa. Sieltä härpäkkeet hapettuu, ja kuuluvuus heikentyy.

Samalla kun tuota kirjoitin, tuli mieleen että mk2 Puntossa ei käytännössä "jalkaa" ole antennilla, eli tuskin samanlainen vika. Oliskohan noissa vahvistin kuitenkin jonnekin piilotettu?

40
Yleistä (Punto) / Vs: Punto 2004
« : Heinäkuu 20, 2015, 10:24:50 »
Vaihteistoöljyt tuli vaihdettua. Kivuttomasti ja nopeasti homma hoitui.

Alunperin helpoksi määritelty takaoven kahvan vaihto ei ollutkaan nopea homma. Oven härpäkkeet lähti helposti pois, kuten kahvakin. Mutta jostakin syystä emme meinanneet saada uutta kahvaa napsahtamaan paikalleen. Lopulta kuitenkin onnistui.

Onneksi kaksi frendiä teki homman, minä toimin lähinnä juomanlaskijana ennen remonttia, rempan aikana ja varsinkin rempan jälkeen.
5.7. sattuikin olemaan hellepäivä etelä-Suomessa, joten minun hommassa meinasikin tulla hiki, sen verran kovaa tahtia talkoojuomat maistuivat.

41
Yleistä jutustelua / Vs: Mikä tänään ilahduttaa-keskustelu
« : Kesäkuu 22, 2015, 07:34:06 »
Maitolitra maksaa 1,49 että toinoinii. Samoin polttoaineet kymmenen-parikymmentä senttiä kalliimpaa litralta vs suomi. Ei oo köyhillä täkäläisillä helppoo...

Edullisin viini 45 senttiä litra. Pahvitölkissä, ja ihan ok kamaa.  ;D

Vatikaanin jonot ovat näyttävät, mutta yllättävän nopeasti menevät eteenpäin. Pietarinkirkon aukiollakin esmes, kun on se turvatarkastus, 15 min olet sisällä vaikka olisi koko aukion kiertävä jono. Kupoliin joutuu jonottamaan pidempään, mutta on sen arvoista.

Vatikaanin museoon kantsii mennä iltapäivällä n. 14.00. Pääsee heittämällä sisään. Aamuruuhkakaan ei kauheasti jonotusta vaadi, tunti korkeintaan.

Colosseolle kun on menossa, jos yhtään Forum Romana kiinnostaa, kannattaa ostaa tuplalippu siitä Forumin lippuluukulta. Talsii siellä Forumilla ensin jonkun aikaa, bongaa vaikkapa Tituksen riemukaaren (ei se joka Colosseon aukiolla vaan Forumin alueen sisällä). Ja kun Colosseolle siirtyy, pääsee lipulla jonon ohi.

Myöhässähän nämä vinkit tuli. Mitäs et kertonut etukäteen. Multa olisit saanut sähköpostiisi ite kyhätyn 18 sivuisen "helppo-matkaoppaan".

42
Yleistä (Punto) / Vs: Punto 2004
« : Kesäkuu 10, 2015, 10:13:29 »
Itse ainakin pyrin välttämään sekä nostamista, että pukkien laittamista helmoihin. Pukeissa on kuitenkin aika kapea kohta joka tulee helmaa vasten niin tulee aika paljon painoa pienelle alueelle. Saattaa se tervekkin helmapokkaus mennä kasaan.

Itse pyrkinyt laittamaan pukit etu poikittaispalkkiin. Siihen kohtaan missä alatukivarsi on kiinni.

Tätä koitetaan. Kiitos.

43
Yleistä Fiateista / Vs: Fiat suomalaisessa mediassa
« : Kesäkuu 10, 2015, 10:09:50 »
Tänään 09.06.2015 Nelosella Frasierin mainoskatkolla tuli ihka oikea Fiat mainos - tosin reilusti leikeltynä, mutta kuiteskin  :).
https://www.youtube.com/watch?v=YAcLViTHDOo
Tuskin muistan aikaa milloin viimeksi Suomen telkassa on Fiatia mainosteltu.

Tuo fiat-viagra mainos on jollakin toisella kanavalla pyörinyt monta päivää useasti päivässä.

44
Yleistä (Punto) / Vs: Punto 2004
« : Kesäkuu 08, 2015, 07:31:37 »
Joku voisi muuten vääntää rautalangasta miten vaihteistoöljyjen vaihto tapahtuu?
(parikymmentä vuotta sitten viimeksi olen tehnyt itse)

Löytyykö poistoproppu helposti? Onko kuusiokolo vaiko normaali? Sama kyssä täyttöpropulle.

Mitä öljypurkin kyljessä täytyy lukea, jotta öljy on sopivaa (hyvää) ko. vaihteistoon?

Boldattuun: Jostakin löytyi infoa, että sopivat lukemat olisivat 75W90.

Taas outo kyssä: Jos käyttää pukkeja etupään ylhäällä pitämiseksi, mihin kohtaan pukit tulisi laittaa? Nostokohdan viereen helmaan?
Jos, onko nostokohta sen verran leveä, että siitä uskaltaa nostaa ja viereen laittaa pukit?
Tuli nimittäin mieleen, että jos se vahvistettu osa helmassa on hyvin kapea, onko pelkoa että pukki tai tunkki painaa helman kasaan?

45
Parin vuoden tauon jälkeen, aiemmin Fiat 500, taas löytyy taloudesta italian auto. Tällä kertaa valinta osui Abarth 500:een. Aika näyttää oliko järkevä valinta...  ;D

Hankitko uuden vai käytetyn? Jos käytetyn, Suomesta?

46
Yleistä jutustelua / Vs: Kesärenkaat alle
« : Maaliskuu 31, 2015, 10:12:52 »
Laitoin Puntoon kesät jo monta viikkoa sitten. Vaimon GS II menee talvilla.

Lauantaina tuosta Rellusta napsahti poikki laturin hihna. Vaimohan sitten eilen aamulla lähti Puntolla Porvoosta Stadiin motaria.  ;D

Tuli se ehjänä takaisin iltapäivällä. Punto oli ainakin ehjä, vaimolla pientä jälkistressiä...

47
CRC-tä turvavyön kiinnityskohtaan auttoi asiaan. ;D

No just. Olutta sinne on tietenkin kaatunut, ja oli tullut mallaskalvo pinnalle.

48
Yleistä jutustelua / Vs: Mikä tänään ilahduttaa-keskustelu
« : Maaliskuu 23, 2015, 18:15:21 »
Riisikippo meni katsastuksest läpi! ;D Rek.otteesee tuli merkinnät laittomist etuparkeist ja rekisterivaloist.

Mun Puntoon tuli otteen "lisäsivulle" merkintä näköesteistä tuulilasissa, mm. puhelinteline ja pari halkeamaa. Halkeamat tosin niin alhaalla, että tulkintakysymys. Heitin sen kakkossivun takkaan.  ;D

Saas nähä, jos polliisi pysäyttää, onko heidän tietokannassaan noita merkintöjä? Tuskin.

49
Tekniikka / Vs: fiat albea nakuttaa
« : Maaliskuu 23, 2015, 17:59:27 »
Ei varmaan osu tähän tapaukseen, mutta mulla aikoinaan Golf II 1.3 bensa räpätti aina muutaman minuutin käynnistyksen jälkeen.

Syyksi kostautui niinkin yksinkertainen homma kuin löystynyt jakohihna. Hihna oli ihan kunnossa eikä ollut hypännyt ylikään, mutta ilmeisesti kiristin oli löystynyt. Pajalla viis minsaa niin homma tuli kuntoon.

50
Yleistä jutustelua / Vs: Kesärenkaat alle
« : Maaliskuu 11, 2015, 17:12:06 »
Tänään vaihdoin Puntoon. Sunnuntaina vaihdan faijan Kia:aan. Vaimon GS II:een sitten joskus.

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 21

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)