Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Projektit / Vs: Grande Punto Sport T-jet
« Uusin viesti kirjoittanut Tjet Joulukuu 12, 2018, 15:06:52 »
Kun ulkopuoli ja sisusta oli ok piti tehdä autoon tarvittavat huollot. Alkuun ihan perus homma eli loppuun käytettyjen pyyhkimen sulkien vaihto eteen ja taakse. Mainitsin eka postauksessa että auto oli huollettu ihan ok. IHAN siksi, että jakopään remppaa ei autolle ollut teetetty vielä kertaakaan mikä oli aika yllättävää n. 10 vuotiaalle Italialaiselle. Edellisen omistajan näkemys oli, että tietyn kilometrimäärän mukaan se tehdään eikä eikä iän mukaan. Itse olen ymmärtänyt vaihtoväliksi kolme vuotta tai joku tietty kilometrimäärä jota en nyt muista. Teetin kyseisen huollon heti ja sain siitä itselleni mielenrauhan. Huollosta mainitsivat kyllä, että hihna oli ihan ok kuntoinen kun pyysin asiaa kunnolla tarkastelemaan.
Puhaltimen moottori piti ärsyttävää ääntä kakkos teholla, jossa se käytännässä aina on, joten vaihdoin moottorin ja samalla raitisilmasuodattimen.
Vaihto oli ihan tarpeen kuten kuvasta näkyy.
Turvavyön kiinnike tuli postista ja se piti laittaa kiireesti paikalleen. Turvavyön kiinnittyksestä moittiva kilkatus on ihan törkeän ärsyttävä ääni. Penkkiä piti käyttää irti osan vaihtamiseksi mutta ei muuten paha homma.
Keskikonsolista oli lämmönsäätimien alueelta valot pimeinä, joten ne vaihtoon. Valon tyyppi on muuten 12v 1.2W, jos joku näitä vaihtaa. Kun valoja varten piti käyttää soitin irti, lisäsin samalla soittimen taakse aux-johdon niin saa kännykän kautta biisit soimaan.
Johto meni ihan plug and play tyyppisesti paikalleen eli stereoiden takana oli paikka vapaana. Johdon sai vedettyä keksikonsolin alaosasta nätisti ulos tekemättä mitään reikiä mihinkään, joten se ei näytä pahalta ja yltää kuitenkin hyvin luuriin kiinni. Tähän olisi varmaan ollut joku langatonkin versio olemassa mutta en kokenut tarpeelliseksi.



Sisävaloja en ole aikaisemmin missään autossa ledeiksi vaihtanut ja yleensä se on jotenkin  tuntunut vähän turhalta tuunaamiselta, mutta tässä autossa tuli tehtyä. Autossa on sisävalot vain edessä ja aikaisemman omistaja tai tehtaan jäljiltä takalaseissa on tummennus, joten sisätila on aika pimeä varsinkin tähän aikaan vuodesta. Ledeillä tuli aika hyvä parannus asiaan. Kuvassa näkee mikä on kirkkaus ero hehkulampulla ja ledillä.



Tässä vaiheessa Fiiatti alkoi olla omaan makuun ihan oikeasti hyvässä kunnossa. Mikään ei häirinnyt tai vaivannut ja kaikki pelasi kuten pitää. Alkoi olla aika miettiä viritystä, koska se oli ihan väistämättä edessä. Brittien Fiat forumia oli tullut jo selattua kovasti ja sieltä sai hyviä ideoita..
2
Myydään / Fiat Stilo 130 Dynamic 3d
« Uusin viesti kirjoittanut Demag Joulukuu 11, 2018, 20:22:15 »
Erityisen hyväkuntoinen, ruosteeton ja ehjä(kaikki toimii,ei vikoja) Fiat Stilo tarjolla. Ilmastointi (huollettu 7/18) ja vakkari,poiskytkettävä sutimisen esto(ASR),luistonesto (ESP+ABS),alustasarja, joka muutoskatsastettu.Kuljettajan turvatyyny,poiskytkettävä apukuskin turvatyyny,sivuturvatyynyt.Valoissa follow me toiminto,sumuvalot.Taka- ja taka sivulaseissa tehdas tummennukset.Irroitettava vetokoukku.Isot turbo lancian jarrut (284mm etu levyt), nopeampi ohjausvälitys (vrt. normi stilo.)Huollettu ja ylläpidetty asiallisesti.Paljon uusittua osaa mm. jarrut kokonaan(Levyt, palat, tiivisteet,männät, nesteet),tuulilasi,akku, jäähdytin yms. Jakohihna,kiristin,ohjuri rulla,moniurahihna ja vesipumppu vaihdettu 242tkm. Vvt- muunnin vaihdettu edellisessä hihnan vaihdossa 188tkm kohdalla. Huollot tehty noin 10000km välein.

Kesärenkaat (n.80% )225-45-17 Scorpion aluilla ,talvi Michelinit tälle talvelle 195-65-15 Dotsin siisteillä aluilla,(viimeinen kuva).

Auto on pirteä ja napakan suuntavakaa ajettava ja city-mode tehostin tekee kaupunki ajosta vaivatonta. HP.2100/ asiallinen tarjous!

https://www.nettiauto.com/fiat/stilo/10112951
3
Projektit / Vs: Grande Punto Sport T-jet
« Uusin viesti kirjoittanut Tjet Joulukuu 11, 2018, 12:19:07 »
Auto oli siis pihassa ja piti tarkastella vähän tarkemmin mitä oli tullut ostettua.
Autosta yleisesti.
Sportissa karvalakkiin verrattuna on eroa helmat, näkyvä pakoputken pää ja kattospoileri.
Ensimäisessä kuvassa olevat 17 tuuman vanteet on myös vakiot. 
Sisällä sportti ratti ja ratissa stereoiden säätönapit. Koristeluna sekä alumiini, että hiilikuitujäljitelmää ja penkit on vähän tukevammat kun vakiossa.
Alusta on muistaakseni 20 mm matalampi.
Moottorina 1.4 turbo VL37 ahtimella. Tehoa 120hv ja vääntö 206nm. Kiihtyvyys 0-100 8,9 sekuntia jonkun nettiartikkelin mukaan.

Kotiin ajellessa oli hyvin aikaa fiilistellä autoa ja miettiä mitä autolle tarvii tehdä, että se on siinä kunnossa kun sen kuuluu olla ja mitä pikku kivaa viritystä voisi sen jälkeen tehdä. Omasta autohistoriasta pitää mainita, että yhtään autoa en ole onnistunut ostamaan jota ei olisi tullut edes vähän harrastettua. Toinen juttu on se, että pikkuviat pitää aina korjata heti pois.

Matka ajossa auto tuntui todella hyvälle ajaa. Melutaso se mikä pikkuautoissa on mutta ajoltaan hyvällä tavalla isomman auton fiilistä. Tehoa ohituksiin ihan ok ,mutta myös heti se tunne, että kone on pikkuisen kuristettu. Lähtee hyvin napakasti alhaalta vetämään mutta ei anna kierrosten noustessa kuitenkaan juuri lisää. Aika äkkiä siis huomasi, että koneen kierrättäminen ylös asti on aika turhaa. Kaupungissa ja yleensäkin kaupunkialueen nopeusrajoituksissa tuo mukavasti hyökkäävä alavääntö tuntui taas heti paljon paremmalle.

Auton ehostus lähti liikkeelle sillä, että laitoin kuskin turvavyön lukko-osan tilaukseen, että saa kilkattelun loppumaan kun vyö on kiinni ja teetin mallipinnan myllytyksen ja vahauksen ja sisustan täyden putsauksen. Myös konehuone tuli puhtaaksi. Nyt auto alkoi näyttää siltä miltä pitää ja wunderbaumin hajukin helpotti huomattavasti.

Lisäilen tähän tarinaa miten homma on edennyt sitä mukaa kun ehdin. Tulee vähän useammassa pätkässä mutta voi olla mukavempikin lukea kun yhtä kilometrin mittaista selostusta. Kuviakin on tullut räpsittyä aika paljon autosta, mutta lisään tähän vähän valikoiden. Laatu kuvissa on valitettavasti kännykkäkamaa.



4
Projektit / Grande Punto Sport T-jet
« Uusin viesti kirjoittanut Tjet Joulukuu 10, 2018, 15:00:29 »
Pitkään on ollut tarkoitus laittaa jonkin verran tarinaa omasta autosta tänne ja nyt viimein saan aikaiseksi. Malli on ymmärtääkseni pikkuisen harvinaisempi, joten arvelen, että jotakuta saattaa kiinnostaakin. Kyseessä on vuoden 2008 otsikon mukainen Fiat Grande Punto Sport mukavalla 1.4 t-jet moottorilla.

Taustaa auton laitolle lyhkäisesti. Möin silloisen käyttiksen vuosimallin 2001 e39 525i Bemarin pois jota edelsi kova nettiauton koluaminen uuden etsinnässä. Elettiin tuolloin loppuvuotta 2016. Päätös oli laittaa joku edellistä autoa tuoreempi pieni edullisen pään 1.4 turbo moottorilla oleva auto. Bemarin möin pois koska kaupungin ruutukaava-ajoon auto tuntui vähän turhan isolta. Moottorin valinta ennen merkkiä rajasi haukua selkeästi. Vaihtoehtona Nettiautosta tuli  eniten Vaggilaisia mutta sitten yhden päivän hakutuloksena tuli tämä kyseinen auto vastaan. Minulla tuli täytenä yllätyksenä, että tuosta pelkästään halpana karvalakki autona pitämästäni Grande Puntosta oli paljon siistimmän näköistä sportti mallia olemassassakaan saatika turbo moottorilla varustettuna. Koska Bemari oli myyty alta pois oli pikkuisen kiire auton ostoon, joten lähdin saman tien Onnibussilla katsomaan autoa Oulusta Jyväskylään. Vastassa oli vähän matkan päästä katsottuna erittän siistin näköinen Fiiatti. Läheltä katsottuna täysin vailla kiiltoa ollut maalipinta ei ollut saanut ikinä käsin vahausta pintaan, sisusta oli likainen ja haisi jumalattomasti vanilija wunderbaumille. Koeajolla kuskin turvavyön ilmaisin kilkatti tuon tuostakin ja osa keskikonsolin valoista oli pimeänä. Ja se karmee wunderbaumin katku melkein kirveli silmiä. Noista pikku jutuista huolimatta auto oli huolettu ihan ok, katsastettu juuri ja tekniikka tuntui pelaavan hyvin. Turbon veto pienessä autossa oli heti varsin koukuttavaa. Kaupat kiinni ja Oulua kohti.
Tässä auto iltahämärässä kun pääsin kotiin.
5
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« Uusin viesti kirjoittanut Uno_mas Joulukuu 09, 2018, 19:33:40 »



Pistin Alfan laatikon palasiksi.

Homma helpottui sen verran, että Alfan laatikossa vaihteensiirrossa ei ollut väljää niin saa siitä suoraan ehjät osat. Kytkinakselin laakerin vaihdan myös tuosta alfan laatikosta, se kun oli välyksetön.
Seuraavaksi askarrella jonkinmoinen ulosvedin tuolle pääakselin laakerille, että pääsee vetämään sisäkoolista, kun ei oiken viitsisi ulkokoolista kiskoa.
6
Projektit / Vs: barchetta by Uno_mas
« Uusin viesti kirjoittanut Uno_mas Joulukuu 07, 2018, 20:34:03 »

Otin vaihteiston irti korjausta / päivitystä varten.


Purettuna, että pääsee korjaamaan vaihteensiirron välyksen pois.

Muuten kaikki näyttikin ihan ehjältä, mutta kytkinakselilla tuntui ihan pieni välys. Välys oli niin pieni, että en taida viitsiä ruveta tuota laakeria metsästämään. Se kun on kooltaan sen verran spesiaali ettei taida laakerikaupasta löytyä.
Vaihteensiirron välyksen korjaus ei ollutkaan niin helppo juttu kuin luulin. Ei siellä olekkaan mitään vaihdettavaa liukuholkkia. Eli menee hiukan patentoimiseksi, mutta eiköhän tuonne pysty laakeriholkin sorvaamaan.

Huomenna olisi tarkoitus hakea 1.6 TS Alfan vaihteisto ja purkaa se. Siinä pitäisi olla 4,07 perävälitys, barchettassa on 3.56. Nyt kun mulla jo on se pitkä vitonen niin perävälitystä voi lyhentää ja vitonen jää silti vielä alkuperäistä pidemmäksi. Nyt perävälityksen vaihto on helppo tehdä, kun on jo laatikko purettuna. Josko tuolla saisi parannettua kiihtyvyyttä.
Samalla reissulla käyn hakemassa 2.0 TS Alfan alakerran niin pääsee ihmettelemään 2.0 kampiakselia 1.8 lohkossa ::)
7
Myydään / Vs: Race.fi: Uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Race Performance Oy Joulukuu 07, 2018, 13:30:52 »
Viikonlopun tarjous: STRI lisämittarit -15%

Nyt on erinomainen tilaisuus napata lisämittareita reilulla alennuksella, STRI lisämittarit nyt -15% vain tämän viikonlopun ajan. 52mm tai 60mm tarkat ja nopeat STRI lisämittarit takaavat täysin oikean arvon kaikissa olosuhteissa.



STRI valmistaa maailman parhaita lisämittareita mitä markkinoilla tällä hetkellä on. Stri DSD sarja on varustettu pitkään kehitetyllä ja todella tarkalla askelmoottorilla mikä takaa varmasti oikean arvon myös kisakäytössä. DSD mallisarjaa käytetään paljon kilpa-ajossa jolloin virhelukemia ei yksinkertaisesti voi tulla, vaan tarvitaan aina täysin vedenpitävät tulokset.

Nämä lisämittarit ovat toimiessaan hiljaisia, käytännössä melkeimpä täysin äänettömiä. Automaattinen kalibrointi joka tapahtuu aina virrat kytkiessä pitää huolen siitä että lukemat myös pysyvät tarkkoina. Stri mittareita on saatavilla eri tausta ja lediväreissä, tummennetulla tai kirkkaalla linsillä. Varastoimme STRI mittareita lähinnä 52mm mustataustaisena ja kirkaslinssisenä, joka on ylivoimaisesti ollut tähän mennessä kaikista suosituin combo. Muita kuin varastossa olevia mittareita saadaan tilaamalla Euroopan varastosta nopeasti, usein vain muutamassa päivässä.

STRI lisämittarit verkkokaupassa valmiiksi alennettuna:
»» Race: Stri lisämittarit

Mukavaa alkavaa viikonloppua!
-Riku
8
Yleistä (Stilo) / Vs: Polttoainesuodatin bensakoneessa
« Uusin viesti kirjoittanut Meeko Joulukuu 06, 2018, 08:45:09 »
Kiitos! Tämä asia täytyy tarkistaa heti kun mahdollista niin pääsee paikallistamaan vikaa.
9
Yleistä (Stilo) / Vs: Polttoainesuodatin bensakoneessa
« Uusin viesti kirjoittanut jonik Joulukuu 05, 2018, 20:23:53 »
Suodatin on tankissa bensapumpun yhteydessä. Joko se tukossa tai bensapumppu hajalla.
10
Yleistä (Stilo) / Polttoainesuodatin bensakoneessa
« Uusin viesti kirjoittanut Meeko Joulukuu 05, 2018, 19:23:04 »
No nyt myrkyn lykkäs, eikä ole omien etsimisien keinoilla löytynyt vielä tätä osaa ja vielä vähemmän sen sijaintia autossa. Löytyisikö apua täältä? Moottorista valittaa ja auto vain seisoo, mitä nyt normaalisti käy, mutta ei kulje. Sen mitä ymmärtänyt nyt olen niin polttoainejärjestelmässä probleema, syötössä tms? Täälläkin ymmärtää suku enemmän noiden klassikkomallien päälle kun niitä ollut useampia vuosia sitten monen monta, mutta tämä meikäläisen stilo on yksi murheenkryyni nyt.
Ja jos/kun polttoainesuodatin ongelmana, mistä kummasta niitä löytää? En ole kuin dieseleihin nähnyt olevan tarjolla.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10