Kirjoittaja Aihe: Punton lämppärin kenno  (Luettu 3034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Punton lämppärin kenno
« : Heinäkuu 29, 2010, 02:06:00 »
Potilas on talviautoksi hankittu -96 Punto 55


Nyt kun jäähdytysnesteet jo pysyvät moottorin sisällä niin tuli semmoinen huomattua, että lämppärin kun kääntää kuumalle alkaa glykoli haista.

Kuinkas kova homma on vaihtaa Puntoon lämppärin kenno? Onko kukaan joutunut lämppärin kennoa vaihtamaan?
Voimakas tunne, että kovin helposti ei kennoa lämppäriin vaihda.


Autossa on pelkkä lohkolämmitin ja tarkoitus on asentaa sisähaara. Löytyykö rintapellistä valmista läpivientiä johdolle?
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 464
  • Sukupuoli: Mies
  • Fiat Linea 1.3 Multijet -08, Volvo 850 2.5 Stw -96
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2010, 10:12:03 »
Ootko löytänyt jo vuotokohtaa? Nimittäin kraana voi olla myös vuotopaikka ja ehkä vähän helpommin vaihdettavissa.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 V6 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna V6 -02

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2010, 10:37:59 »
Enpä ole vielä vuotoa löytänyt. Säädetäänkö Puntossa lämpöä sekä hanalla että läpällä?
Olin ihan siinä käsityksessä ettei Puntossa olisi hanaa, kun lämmönsäädintä kääntelee niin kuuluu se läpän ääni joka avaa ja sulkee ilmankierron kennolle.

Ei tuo ihan älyttömästi voi vuotaa, kun ei ainakaan lattialle lätäkköä tee.


Tuli sekin eilen huomattua, että lämppärinsäätimien valot ovat pimeänä. Joutuuko paljonkin purkamaan, että polttimot saa vaihdettua?
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa HarZa81

  • FTCF-Tukija
  • Tuning-kalustoa
  • *****
  • Viestejä: 233
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2010, 11:23:47 »
Aloitetaan helposta. Valot vaihdetaan ottamalla säätimien alla olevat paneelit irti. Keskimmäinen nuppi lähtee vetämällä irti ja sen alla on yksi ruuvi. Paneelin alareunassa on kaksi ruuvia. Tämän jälkeen polttimot pitäisikin olla aika hyvin näkyvissä.

Omasta löytyi rintapellistä paikka läpiviennille. Myös lattiamatossa oli valmis kolo. Reikää ei kuitenkaan ollut, vaan se piti ihan porailla.

Lämppärin kennon vaihto onkin sitten hurjan näköinen projekti. Koko kojelaudan joutuu irroittamaan joten auto on hetken aikaa melko murheellisen näköinen. Suurin vaikeus tässä hommassa on saada kojelauta irti rintapellin ääneneristysmateriaalista. Vuosien saatossa aurinko on sulattanut sen kiinni kojikseen ja se saattaapi olla tiukassa. Foorumilta löytyy kyllä haulla tietoa kuinka homma tehdään. Kaikkien ruuvien paikoistakin pitäis löytymän kuvat.

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2010, 23:58:03 »
Aloitin nyt tuon lämppärin kennon korjauksen sillä kaikista helpoimmalla tavalla. Oli pieni aavistus, että kennon vaihto on p*skamainen juttu.

Syylarisementtiä kiertoon. Ainakin glykolin haju hiukan väheni.


Taidan nyt kuitenkin aloittaa noista helpoimmista: sisähaarasta ja polttimoista.
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2010, 22:21:11 »
Sisähaara asennettu ja lämppärinpolttimot vaihdettu onnistuneesti :)

Polttimot olikin todella helppo vaihtaa. Kiitokset ohjeesta. Sisähaaran ostin käytettynä AVK:lta, 35€ joutui maksamaan. Senkin asennus sujui juurikin HarZa81:n ohjeen mukaan. Rintapellissä tosiaan oli valmis läpivienti johdolle. Vain siihen 2 mutterilla kiinni olevaan lätkään joutui poraamaan reijän.


Lämppärin kennon vuoto on nyt seurannassa.
Valvolinen vuodonpaikkaus mömmö tuntuu tepsineen niin annan sen kennon nyt toistaiseksi olla noin. Kaippa se kenno sitten rupeaa vuotamaan uudestaan talven kovimmilla pakkasilla ::)
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2010, 02:14:16 »
Nyt se sitten olisi edessä. Lämppärinkennon vaihto. Mukavaa puuhastelua luvassa taivasalla, kun autotalli on vain kaukainen haave.
Joulun pyhinä alkoi kenno vuotamaan uudestaan, vaikka onkin syylärisementtiä kierrossa. Sen verta paha on vuoto ettei meinaa sivulasit pysyä auki.

Puntossa näyttää olevan sekä marellin, että valeon lämppäriä.
Meneeköhän tuo nyt niin, että puhaltimen moottorista voisi päätellä kumman valmistajan tuotos on kyseessä?

Tossa mun Puntossa ainakin puhaltimen moottori on marelli niin luulisi, että myös lämppärin kenno olisi marelli?
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa HarZa81

  • FTCF-Tukija
  • Tuning-kalustoa
  • *****
  • Viestejä: 233
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2010, 16:39:53 »
Asiansa tuntevalla myyjällä on kyllä Eper ohjelma joka kertoo oikean mallin auton sarjanumeron perusteella. Sarjanumero löytyy vaikkapa rekisteriotteesta, joten rohkeasti vaan kauppaan. Kannattaa kaupassa varmistua, että kyseessä on alkuperäisosa tai laatufirman tekele. Markknoilla on järkyttävä määrä sinänsä toimivia, mutta johonkin aavikkokäyttöön tehtyjä kennoja. Lämmitysteho näillä on luonnollisesti äärimmäisen heikko.

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2011, 16:13:45 »
Huomenna olisi tarkoitus kenno vaihtaa, kun ei tarvikkaan taivasalla työstää.

Kävin hakemassa motonetista marellin kennon mutu tuntumalla ::) olihan se puhaltimen moottorikin marelli.
Onneksi motonetissa näyttäisi olevan valeon kennoakin hyllyssä niin tarvii käydä vaihtamassa, jos tuo marelli ei sovi.
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 727
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2011, 21:04:47 »
Noin 5 tuntia meni lämppäriprojektissa.

Melko ikävä työ kennon vaihdossa on, mutta nyt ei huurru lasit ja tulee lämpöisempääkin ilmaa. Kojelautaa takaisin asentaessa meinasi hermot mennä, kun aina oli joku johtonippu väärässä paikkaa.
Orginaali kenno oli melko heikossa kunnossa. Varmaan 1/4 kennosta oli kuivuneen syylärisementin peitossa. Oli vissiin vuotanut jo edelliselläkin omistajalla.
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Punton lämppärin kenno
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2011, 21:04:47 »