Kirjoittaja Aihe: Fiat Punto purkaa virrat  (Luettu 2199 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ultrablue

Fiat Punto purkaa virrat
« : Marraskuu 29, 2011, 18:43:44 »
Joo, elikkäs perheeseen tuli kakkosautoksi Fiat Punto vm.2003 3-ovinen malli. Auto toimii aivan normaalisti kun sillä päivittäin ajetaan, mutta kun seisoo pihassa muutaman päivän niin ei lähde enää käyntiin. Auto seisoi pihassa nyt 4 päivää. Ihmettelin kun keskuslukitus ei enää auennut avaimesta, ja kun aukaisin oven normaalisti avaimella ja yritin startata niin ei tapahtunut mitään. Viime talvena autossa oli samainen ongelma kuulemma, silloin siihen oli vaihdettu akku. Mutta epäilen että sen jälkeen auto on ollut päivittäisessä ajossa. Olisiko mitään vinkkejä mistä vikaa kannattaisi rueta paikantamaan? Vai onko näissä sitten jotain tyyppivikoja mitkä korjaamalla saisi virtojen häviämisen aisoihin?

Kiitokset jo etukäteen.

Poissa jonik

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 346
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2011, 21:32:11 »
Mulla -01 Puntossa lepokulutus oli 0,1A=100mA. Pioneerin soittimen syytä. Soittimen etupaneeli irti ja näytti 10mA, joka on jo normaali. Viime talvena veti akun tyhjäksi pariin kertaan viikon seisomisen jälkeen.

Ota akunkenkä irti ja kokeile yleismittarilla mitä näyttää. Virta siis kiertämään yleismittarin 10A sulakkeen kautta, toinen pää kenkään ja toinen napaan.
Vikakoodien lukua (Multiecuscan ELM327/KL/VAGCOM) ja kaarimankelin vuokrausta Etelä-Pohjanmaan seudulla, ota yhteyttä.

Poissa Ultrablue

Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2011, 22:22:06 »
Ok, pitääpä heti testata tämä viikonloppuna kun on vapaata. Toivottavasti vika olisi noinkin pieni.

Poissa fiat11

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Bravo + Punto
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2011, 11:40:16 »
Kaikki valot varmasti sammuu, myös takakontin? Maadoitukset missä kunnossa? moottoritilan sulakeboksin pohja ehjä?

Poissa puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2013, 12:08:21 »
Vanha aihe, mutta otetaan esiin, kun sama ongelma esiintyy.

Eli kyseessä on Fiat Punto 188 (mk2) vm. -03. Autolla on ajettu noin 114 000 km ja talvisin ilmenee ongelmaa, että akku tahtoo tyhjentyä viikossa- max. kahdessa.

Pioneerin soitin on ja mittarilla mitattu, tämä ei ole syynä. Kaikki valot on myös tsekattu ja mikään ei jää päälle.

Autolla kyllä ajetaan lyhyttä työmatkaa (n. 10 km), joka varmasti vaikuttaa akun kulutukseen reilusti.

Osaisiko joku ehdottaa mistä tässä vaiheessa kannattaisi vikaa etsiä? Ongelma on siis pelkästään talvisin, kesällä ei mitään ongelmaa, vaikka samanlaista ajoa silloinkin tulee.

Poissa Ose

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 506
  • Fiat Bravo Mjet, Fiat Marea Weekend 1,8
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2013, 13:56:25 »
Vanha aihe, mutta otetaan esiin, kun sama ongelma esiintyy.

Eli kyseessä on Fiat Punto 188 (mk2) vm. -03. Autolla on ajettu noin 114 000 km ja talvisin ilmenee ongelmaa, että akku tahtoo tyhjentyä viikossa- max. kahdessa.

Pioneerin soitin on ja mittarilla mitattu, tämä ei ole syynä. Kaikki valot on myös tsekattu ja mikään ei jää päälle.

Autolla kyllä ajetaan lyhyttä työmatkaa (n. 10 km), joka varmasti vaikuttaa akun kulutukseen reilusti.
Onhan tsekattu että takalasinlämmitin ei ole päällä, on kohtuullisen virtasyöppö laite.

Osaisiko joku ehdottaa mistä tässä vaiheessa kannattaisi vikaa etsiä? Ongelma on siis pelkästään talvisin, kesällä ei mitään ongelmaa, vaikka samanlaista ajoa silloinkin tulee.
Bravo Mjet 8V Powered by KCR 147 hp 310 Nm, Marea Weekend 1,8 115 MPI, ex; Brava 1,4i, Tempra STW 1,6 MPI, Ducato 2,5 D, Regata Weekend 85, Ritmo 1,7 D,  131 Mirafiori 1,6 L 127 Stella, Lancia Prisma 1,6 MPI

Poissa turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1113
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2013, 17:15:16 »
Tossa oli emännän yariksessa samaa hommaa talvella, lyhyttä ajoa, kylmäkäynnistyksiä yms. Ei siinä muutaku kerta viikkoo kävi heittää pidemmän lenkin töistä tullessa ni autto. Eihän sille minkää voi jos auto kuluttaa enempi virtaa minkä kerkee lataa!
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Poissa puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2013, 11:33:41 »
Takalasinlämmitin o tsekattu, ei jää päälle. Eihä tommosta mukavuutta ees kehtaa käyttää näiden akkuongelmien kanssa.  ;D

Itsekin olen pohtinut, että vika olisi pelkästään lyhyessä matkassa, mutta se ei selitä sitä, että jos auto seisoo yli 3 päivää ajamatta, niin ei lähde käyntiin millään..

Mutta sitten taas se seikka, että ongelma on ainoastaan talvella, vihjaisi sen liittyvän suurimmaksi osaksi kylmään ilmaan. Hankala juttu!

Poissa turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1113
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2013, 14:36:44 »
Kuinka vanha akku sulla on..? Vaihdat sinne tommosen Optiman Yellow Topin ni alkaa starttaa..
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Paikalla TJ

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Sukupuoli: Mies
  • Tykkimiäs
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2013, 18:24:20 »
Kuinka vanha akku sulla on..? Vaihdat sinne tommosen Optiman Yellow Topin ni alkaa starttaa..
Eikös se ole kumminkin se Redtop mikä on tarkoitettu tuohon käyttöön, ja Yellowtop lähinnä lisälaitteille?

Bravo HGT -97
Marea HLX -99 (varaosa-auto)

Poissa turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1113
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2013, 19:03:47 »
Ihan sama kumpaa käyttää, virtaa riittää..
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Poissa puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #11 : Maaliskuu 19, 2013, 00:59:56 »
Ei akku oo ku vuoden vanha, hyvä jos sitäkää... Vaikee siis uskoo et akus ois vika.

Toisaalta akku o biltema/motonet-kamaa, et tuskin iha eliittiä.  ;D

Poissa turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1113
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #12 : Maaliskuu 19, 2013, 08:18:53 »
Ei akku oo ku vuoden vanha, hyvä jos sitäkää... Vaikee siis uskoo et akus ois vika.

Toisaalta akku o biltema/motonet-kamaa, et tuskin iha eliittiä.  ;D

Mut saahan motonetistäki esimerkiks noita Boschin akkuja, mitkä on ihan hyvää kamaa. Mut ne kiinalaiset on ihan paskoja. Kaveri on täällä Lahessa paikallisessa maansiirtokoneita huoltavassa liikkeessä töissä, ja joka syksy se kiertää vaihtamassa noita kiinalaisia akkuja kunnon akkuihin.. Joo, meni OTks..
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Poissa puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #13 : Maaliskuu 19, 2013, 19:17:46 »
Juu no konehuoneesta löytyy Sznajder-merkkinen akku, eli ei mikään laatu-bosch..

Mites ylipäätään kun puhutaan akuista, niin mitä merkkiä suosittelisitte? Optima ja Bosch taitaa olla ainakin hyviä. Olen katsonut tommosta exiden akkua, kokemuksia?

Poissa turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1113
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #14 : Maaliskuu 19, 2013, 22:19:13 »
No kait neki hyviä akkuja on..
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 766
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #15 : Maaliskuu 19, 2013, 23:36:57 »
Mä kyllä suosittaisin testaamaan ton paikallaan olevan akun. Akkuliikkeillä on testeri jolla selviää onko akku sökö.
Ei sitä uutta akkua kannata ostaa, jos auto hukkaa sähköä. On pian pilalla se uusikin akku.


Ainoa akkumerkki joiden kanssa mulla on ollut ongelmia on exide. 2 exideä olen ostanut eka kesti vähän yli takuuajan ja toinen ei sitäkään.
Tällä hetkellä käytössä: Puntossa Varta ja Barchetassa Euroglobe. Kummassakaan ei valittamista.
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #16 : Maaliskuu 20, 2013, 04:50:39 »
Taitaapi olla kolmas akku menossa Puntossa. Pitännee käydä testauttamassa akku jossain liikkeessä, jos saisi lisää tietoa.

Mutta eikös se kerro jostakin, että ongelma toistuu vain talvella, ei ollenkaan kesällä tai ylipäätään lämpimillä keleillä? Näin äkkiseltään itse ajattelisin, että jos joku laite syö virtaa koko ajan, niin ongelmanhan pitäisi olla ympärivuotinen.

Mutta onneksi on akkulaturit keksitty, jotenkin saa luovittua talvellakin.

Poissa fiat11

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Bravo + Punto
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2013, 06:54:04 »
Jos vuotovirta ok ja lataus hyvä niin laita uusi akku  ::)

Poissa puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 65
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #18 : Maaliskuu 23, 2013, 16:05:24 »
Pitääpä palata aiheeseen, kun uudestaan mittailtu (tällä kertaa oikein  ;D ) ja tulokset vähän vaihtuivat.

Ensiksi tuli testattua akun jännitteitä (kengät akkunavoissa kii); levossa jännite oli12,39V ja auton käydessä 13,94V. Nämä luvut kaiketi kertovat ainakin sen, että laturi pelittää ja akkukaan ei ole ihan mäsä? Autolla oli viimeksi ajettu noin 1h sitten, joten senkään ei pitäisi vaikuttaa lepojännitteeseen enää.

Sitten tuli virtaa mitattua (kenkä irti, mittari kengän ja navan väliin). Pioneerin soittimen etupaneelin ollessa kiinni kulutus näytti yli 200 mA, kun taas irroitettuna "vain" 45 mA. Eli ainakin osittainen syy akun tyhjentämiseen selvisi!

Nyt ihan mielenkiinnosta lataan akun täyteen ja katson selvisikö ongelma noin vähällä.

Silti vähän mietityttää tuo 45 mA:n lukema. Mitäs asiantuntijat sanovat, onko se liian korkea virta auton ollessa pois päältä?

Poissa jonik

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 346
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #19 : Maaliskuu 23, 2013, 16:57:13 »
Tuo kuulostaa jo melko normaalilta. Mulla on tuossa omassa lepokulutus 10mA, ei ole kulutukseen vaikuttavia hienouksia. Laski muutama minuutti sammutuksesta tuohon kymppiin sitä ennen oli noin 50mA. Täyden akun lepojännite pitäisi olla 12,7V paikkeilla, latausjännite varmaan samasta syystä hieman alhainen.
Vikakoodien lukua (Multiecuscan ELM327/KL/VAGCOM) ja kaarimankelin vuokrausta Etelä-Pohjanmaan seudulla, ota yhteyttä.

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Fiat Punto purkaa virrat
« Vastaus #19 : Maaliskuu 23, 2013, 16:57:13 »