Kirjoittaja Aihe: Nestevuotoa moottorissa (Oli: Punton lämmityslaite lorisee)  (Luettu 1244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Quintrix

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 28
  • Sukupuoli: Mies
-99 55s Punton lämmityslaitteesta kuuluu lorinaa kun auton starttaa ja nesteet lähtee liikkeelle.
Olen ilmannut jäähdytysjärjestelmän kahdesti ja vika on poistunut hetkeksi ja uusiutuu jälleen muutaman päivän päästä, joten ilmaa pääsee nesteiden joukkoon.
Moottorin oikeassa reunassa on havaittavissa pieni jäähdytysnestevuoto, mutta en pysty 100% varmuudella sanomaan mistä kohtaa vuoto tulee, jostakin termostaatin / puolapaketin kohdilta, kenties alempaa. Termostaatin sekä tiivisteen kyllä uusin kesällä, mutta tällöin ongelmaa ei ollut. Kiertääkö jäähdytysnesteet edes tuossa "virranjakajan" kohdalla?
Kansipahvi tuskin on mennyt kun nesteet eivät ole sekaisin, öljy ei "lisäänny" ja pakokaasut näyttävät normaalilta? Olen vaihtanut tähän SX:n mittariston ja koskaan ei ole moottori käynyt liian kuumana sen mukaan.
Paisuntasäiliön korkin olen uusinut tuloksetta. Termostaatin voisin käyttää irti ja laittaa tiivisteen kaveriksi hieman moottorisilikonia kun siellä nyt on pelkkä paperitiiviste.. vai voiko se tuosta edes imeä niin paljoa ilmaa järjestelmään että lämppäri sen takia lorisisi, vai onko lämmityslaitteen kenno kenties viottunut? Sisätiloissa ei ole vuotoa havaittavissa eikä ikkunat mene huuruun, myös lämmintä ilmaa tulee lämmityslaitteesta hyvin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2012, 03:18:17 kirjoittanut Quintrix »
Fiat Punto 1.2 8v 5D -03 (facelift)

Poissa fiat11

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Bravo + Punto
Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #1 : Joulukuu 03, 2011, 08:05:43 »
Koita paineistaa jäähd. järj.. Pidä painetta vaikka 30min ja tarkkaile mittaria, jos paine laskee jossain on vuotoa, jos pysyy samana ei ole vuotoa. Eiköhän motonetistä löydy sellainen. Oletko ilmannut järj. niin että auton etupää on korkeammalla kuin takapää?  ???

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 564
Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2011, 10:04:46 »
Joskus vuoto löytyy vain kone kylmänä. Kokemusta kansitiivisteestä siten, ei fiiu. Oikeastaan kannenpultit olisi hyvä uusia aina, kun kansi on avattu. Vanhat pultit voivat olla väsähtäneet, eivätkä siksi enää kestäisi uudelleenkiristystä, ei olisi enää jännitystä, katkeavat jossain vaiheessa, sitten alkaa vuoto. Tästäkin kokemuksia, ei fiiusta.

Poissa Quintrix

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 28
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2011, 22:30:55 »
Koita paineistaa jäähd. järj.. Pidä painetta vaikka 30min ja tarkkaile mittaria, jos paine laskee jossain on vuotoa, jos pysyy samana ei ole vuotoa. Eiköhän motonetistä löydy sellainen. Oletko ilmannut järj. niin että auton etupää on korkeammalla kuin takapää?  ???

On ilmattu keula ylempänä kuin perä.. tosin hankin eilen punton korjausoppaan ja sen avulla huomasin että ilmausruuveja onkin autossa kaksi.. toinen on lämppärin letkussa ja toinen syylärissä. Tuota lämppärin ruuvia en ole aiemmin huomannut. Aiemmissa autoissani ei moisia ruuveja ole ollut ollenkaan, joten näiden käyttö on hieman vierasta, tuolla syylärin ruuvilla olen koittanut ilmata huonoin tuloksin. Onko tässä jotakin oikeaoppista järjestystä miten homma pitäisi tehdä, ensin lämppäristä ilma pois ja sitten syyläristä tms?

Termostaatin tiivisteen vaihdoinkin jo niin loppui nestevuodot.
Fiat Punto 1.2 8v 5D -03 (facelift)

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 711
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2011, 23:28:11 »
Ehdottomasti ensin se lämppärinletkun ilmausruuvi. Siitä tulee ilma pois sekä lämppäristä, että moottorista.

Auto käyntiin ja avaat sitä lämppärinletkussa olevaa ilmausruuvia. Lähestulkoon kaikki ilma tulee pois siitä lämppärinletkun ilmausnipasta.
Sitä syylärin ilmausruuvia ei paljoa kannata aukoa ennen kuin termostaatti on auennut. Ei se vesi syylärissä ennen sitä kunnolla kierrä.

Tällä tavalla ainakin oma Punto on ilmautunut ja ihan tasamaalla.
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa Quintrix

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 28
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2012, 02:39:43 »
Jälleen vuotaa nesteitä.. Termostaatissa ei jostain syystä kestä tuo motonetistä ostetun termostaatin paperitiiviste, laitoin siihen nyt Loctiten moottorisilikonia jossa mainostetaan olevan erinomainen glykolin kesto. Eipä se siitä enää vuodakkaan.

Nyt vuotoa on tuossa puolapaketin juuressa, eli mistä virranjakajan akseli menisi läpi mikäli olisi hieman vanhempi versio..

En nyt tiedä kiertääkö tuossa takana öljyä, jäähdytinnestettä tai molempia?? Löytääkö siihen uutta tiivistettä muualta kuin merkkiliikkeestä ja onko vaikea vaihtaa?  :)

Nykyisin Fiatia myy täälläpäin Autosalpa jota ei palvelu kiinnosta, ei vastata puhelimeen taikka sähköpostiin..  :-\

Deltakin kyllä mainostaa huoltavansa vielä Fiatia, pitääkö heidän puoleensa kääntyä?
Fiat Punto 1.2 8v 5D -03 (facelift)

Poissa Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 711
  • Sukupuoli: Mies
  • Live Long and Prosper
Vs: Nestevuotoa moottorissa (Oli: Punton lämmityslaite lorisee)
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2012, 17:33:44 »
Se puolapaketti on tiivistetty O-renkaalla ja öljyä se sieltä vuotaa. Ihan rauhallisin mielin voit puolapaketin irroittaa.

Tuota O-rengasta ei tarvi ostaa merkkikohtaista. Vanha vaan malliksi mukaan ja varaosaliikkeeseen. Maksoikohan uusi O-rengas 50 centtiä paikallisella varaosakauppiaalla, kun omaani sen vaihdoin.
Fiat barchetta -98
Fiat bravo -99
Lingken -11

Poissa fiat11

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Bravo + Punto
Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2012, 18:49:47 »
Jälleen vuotaa nesteitä.. Termostaatissa ei jostain syystä kestä tuo motonetistä ostetun termostaatin paperitiiviste, laitoin siihen nyt Loctiten moottorisilikonia jossa mainostetaan olevan erinomainen glykolin kesto. Eipä se siitä enää vuodakkaan.

Nyt vuotoa on tuossa puolapaketin juuressa, eli mistä virranjakajan akseli menisi läpi mikäli olisi hieman vanhempi versio..

En nyt tiedä kiertääkö tuossa takana öljyä, jäähdytinnestettä tai molempia?? Löytääkö siihen uutta tiivistettä muualta kuin merkkiliikkeestä ja onko vaikea vaihtaa?  :)

Nykyisin Fiatia myy täälläpäin Autosalpa jota ei palvelu kiinnosta, ei vastata puhelimeen taikka sähköpostiin..  :-\

Deltakin kyllä mainostaa huoltavansa vielä Fiatia, pitääkö heidän puoleensa kääntyä?


Vaihda se tiiviste ja heitä vielä kaveriks vähä mökköö (moottorisilikonia) niin ei ainakaan ala vuotaa uudestaan. Hyvin saat tilaa kun revit akun + akkukotelon pois. Älä sitten sekoita mikä tulpanjohto menee mihinki  :P

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Punton lämmityslaite lorisee
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2012, 18:49:47 »