FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: "Rallipunto"  (Luettu 40375 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #100 : Maaliskuu 07, 2014, 00:53:00 »

Kun on tuttu katsastusmies niin ei ole mitään ongelmia, tosin häneltä olenkin varmistanut kaikki viritykset ennen niiden tekemistä jotta tietää miten pykälät menee ja mitä porsaanreikiä täytyy käyttää jotta "katsastuskelpoisuus" säilyy.
Eli työvalo kytkennällä tuokin valo on toteutettu, enkä muutenkaan haluisi kytkeä tuota punton oman pakkivalon rinnalle, on meinaa ärsyttävä laite kanssa-autoilijoille esim. parkkihallissa peruuttaessa, on se niin kirkas. mutta käytän tuota siis myös työvalona, jos jotai pikaista remppaa tekee toiseen autoon hämärässä tai sitten lumitöitä omakotitalon pimeässä pihassa, erittäin käteväksi tuon olen todennut, aikaisemmin se oli vain takalasin takana, nyt näkyy paljon paremmin! tuo pikkuvalo on pultattu puskurin takana olevaa ryhtipeltiin ja puskuriin reikäsahalla reikä. vaikka pala "jeesusteippiä" puskurin reikään jos leimalla epäilyttää nii ei tarvitse vastailla turhiin kysymyksiin!
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #101 : Maaliskuu 09, 2014, 22:25:57 »

Nyt ei tullut mitään isompaa tällä kertaa tehtyä, mutta jotain kuitenki! hermostuksissani rikoin punton hattuhyllyn kun otin sen reunasta irti vanhaa lisäperuutusvaloa, joka tosiaan oli siihen asennettu. hattuhylly murtui reunasta ja samalla revin sen alta irti sen tukiraudan, joka oli muuten yllättävän painava!

no päätin, että kuidutan sen lasikuitu verkolla alapuolelta jäykkyyden lisäämiseksi ja samalla korjaustoimenpiteenä. Hyvä tuli ja nyt on niin jäykkä, että raaskii vaikka työkalu pakin tai vastaavaa rompetta nostaa päälle, kun autoa lastaa!


ei näy murtumat enää yläpuolelta!

alapuolelta kuidutettu, aika helppo oli kuiduttaa tuo kun olen noita purjeveneitä ollut rakentelemassa aiemman harrastuksen takia niin tämä oli melko yksinkertainen niihin verrattuna! näkee hyvin mistä revin irti sen tukiraudan.
Kirjattu

tapi0

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 111
  • GFF
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #102 : Maaliskuu 09, 2014, 23:48:43 »

Tuosta hattuhyllystähän tuli ihan fiksu ja kohtuu siisti. :)
Hiukan nuo takareunan hapsut vois olla siistemmät? Vaikka eipä ne sieltä hirveesti näy.
Taitaa olla nyt sitten kevennettykin? :P
Kirjattu
Abarth 595 Turismo - Azzurro Leggenda

Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e. -> 1.4 T.i.e.
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #103 : Maaliskuu 09, 2014, 23:56:05 »

Joo keveä on tai kevyempi ja ihan siisti, tuo kuitu on kuitenki näkymättömissä kun on alapuolella vain ja tuo kuva vähän hämää siitä ei oikeasti repsota mitään hapsuja se taittaa vain valossa sillai, että ne reunat näyttää törröttävän vaikka ovat täysin harstin avulla pinnassa kiinni ja tuossa kuvassa oli vielä jotain irto hapsuja työpisteeltä tarttunut mukaan siihen hattuhyllyn reunaan, jotka imuroin kyllä pois siitä ennen kun vein autoon :)
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #104 : Maaliskuu 23, 2014, 20:52:36 »

Kaikki aika ja into mennyt viime aikoina unon rakenteluun, mutta tänää aamulla oli punton vuoro! uusin kässärin vaijerit sen toiminnan paranemisen toivossa.
Vuosi sitten tosiaan leimalla tuli sanomista kun kuskin puoli ei ota oikeastaan ollenkaan, ja nyt otin pari viikkoa sitten jarrut auki ja vaihdoin rummut ja kengät ja kaikki ne pikku kilkeet, no eipä auttanut mitenkään! nyt sitten vaihdoin vaijerit ja totesin ettei auta vieläkään! huonot ne vaijerit kuitenkin oli joten ei mennyt kaikki 27euroa hukkaan.

Vika selvisi samalla, eli noi tarvike kenkien kässäri mekanismit ovat niin päin persettä kopioitu alkuperäisistä, että vaijerin kiskoessa kenkiä ulommas ottaa se mekanismi kiinni pyörän napaan ja tämä pysäyttää liikeradan eikä kengät pääse painautumaan voimalla rumpuja vasten! kaverini mukaan tämä on ollut aiemminkin ongelma punton tarvike jarrukengissä. eli tulevalla viikolla saan kaverilta vanhat orkkiskengät ja näistä poraan irti sen vipumekanismin joka on niitillä kiinni kengissä ja tämän laitan uusiin kenkiin kiinni ruuvilla ja lukkomutterilla, sitten pitäisi kässärin kaiken järjen mukaan toimia!


Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #105 : Maaliskuu 25, 2014, 21:40:36 »

Jos tota säätöratas systeemiä ei säädä ollenkaan nii ottaa kiinni napaan se vipu..

Itse tein näin sen säädön:
1. käsijarruvaijeri pitää olla löysällä jonka jälkeen automaatti säätö systeemistä naksauttelee kengät niin ulos että jarrurumpu mahtuu juuri ja juuri paikalleen.
2. jarrurummun ruuvit kiinni.
3. jarru poljinta painaa muutaman kerran jolloin se säätö ratas menee ehkä yhden naksauksen verran.
4. kässärin vaijerin kiristys.

Jos vieläkin ottaa kiinni napaan niin saattaa olla kulunut tuo lattarauta kenkien välissä. Päihin hitsaa tavaraa sen verran kuin on kulunut..


Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #106 : Maaliskuu 27, 2014, 00:02:55 »

Kiitos vinkeistä, täytyy lähteä nuilla kokeilemaan ennen kuin alan vaihtelemaan noihin kämäsiin tarvike kenkiin niitä alkuperäisten vaijerin kiinnitys palikoita, mutta sekin kyllä onnistuu mitä nyt äkkiseltään noita osia vertailin! Onko ollut tapauksia että se lattarauta siellä kenkien yläpäiden välissä olisi kulunut nii jotta joutuisi hitsaamaan lisää tavaraa? en tajunnut katsoa sitä miltä näytti. mutta ei ainakaan mitään silmiin pistävää, ainut mikä pisti silmään oli se että uusi kenkä oli hanganut vähän pyärännapaan siitä osasta jota vaijerilla kiskotaan!
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #107 : Maaliskuu 27, 2014, 18:04:49 »

Uunoon hitsasin kun oli selvästi klappia.
Se säätöratas kengissä liikkuu ruuvarilla kampeamalla..
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #108 : Maaliskuu 28, 2014, 23:06:05 »

Nyt toimii kaikki Kiitos neuvoista!

Säädin tosiaan ne kengät niin ulos kun saa ennen kuin rummut painoi paikalleen ja näin sai käsijarrun toimimaan hienosti!
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #109 : Maaliskuu 29, 2014, 00:23:52 »

Mites sait tuon pohjalevyn moottorin alle laitettuu? kun omaan puntoon tarttis myös. Kattelin että toi pakoputki ottais kiinni pohjalevyyn jos laittais niihin orginaali pulttien reikiin..
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #110 : Maaliskuu 30, 2014, 21:15:14 »

Sitä ei enää ole siellä heitin menemään ku hidasti niin paljon kaikkia remppoja ku öljytkin tulee vaihdettua vähintää se 5 kertaa vuodessa ku ajoa kertyy sen verran! tein tosin öljynvaihto reiän siihen mutta suodattimen vaihto yläkautta sotkee paikat niin ajattelin että eipä noin korkeassa autossa sitä levyä tartte! se oli orkkis pultin rei`issä kiinni ja takapää oli nippareilla siinä minun alapoikkituessa (näkyy takaata altapäin otetusta kuvasta siellä apurungossa kiinni) ja ottaa muuten pakoputkeen kiinni silloinkin mutta annoin ottaa vähän aikaa kärysi mutta sitten istui hyvin ku putki sulatti sopivan kolon itselleen, hyvähän se pohjalevy oli ja näytti siistiltä!
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #111 : Huhtikuu 03, 2014, 20:04:47 »

Heititkö pohjalevyn roskiin asti? Jos et niin paljonko pyydät siitä noudettuna?
Kirjattu

jonik

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 508
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #112 : Huhtikuu 03, 2014, 22:43:25 »

Onko tuuliohjaimet jo asennettu? Mulla on Punto nyt ilmassa ja palasina, pitäis huomenna koota kesäsetillä :D Hienosti muuten pelitti se sun v-checker kun kokeilin tuon ähtärin matkan :)

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #113 : Huhtikuu 04, 2014, 22:42:23 »

valitettavasti se päätyi roskiin, mutta tuollainen ei paljoa maksa, käy etrasta hakemassa 1m x 0.5m pala polyeteenia ja siitä leikkelet paksuuden voit päättää itte! jos se olisi tuossa nurkissa pyörinyt ei se mitään olisi maksanut!

kyllä on tuuliohjaimet paikallaan, aamulla laitoin hyviltä näyttävät! laitan kuvaa autosta viimeistää siinä vaiheessa kun saan uudet pyörät alla! hyvä että v-cheker toimii!

sampsulisamille: eivät ne mun vanteet käy siihen 16v puntoon valitettavasti!
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #114 : Huhtikuu 05, 2014, 12:50:32 »

Aasia selvä.
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #115 : Huhtikuu 05, 2014, 23:46:06 »

Tänään tuli tehtyä kaikenlaista! vaihdoin puntoon vaihdekepin jonka olin valmistanut autoon, eli jatkoin keppiä vähän pidemmäksi noin 8cm ja myös 2cm alapäästä jolloin vaihdeväli pysyi suunnilleen samana vaikka keppi piteni huomattavasti yläpäästä. kun tuon kepin suunnittelin uuteen uskoon niin integroin peruutussalvan mekanismin tuohon keppiin siten että kun kepistä nostaa niin pakin saa päälle, hyvin tuntui toimivan! en tiedä ymmärtääkö noista kuvista juurikaan jollei ole punton keppiä itse purkanut :D nyt se on vähän tökerön näköinen kun ainut nupiksi kelpaava osa oli bmx-pyörän tuppi mikä kotoota sattui löytymään!





tänään myös vaihtelin peltipyörät alle ja otin ne 25mm vanneadapterit pois, jotka ovat nyt siis kaupan 100e hintaan. en tule enää noita speicereitä tarvitsemaan kun alle tulee punton orkkispeltivanteet käännettyinä, jolloin et tulee olemaan noin 0 luokkaa, nämä saan toivottavasti ensiviikolla jo itselleni, sitten pääsee puhaltamaan ne puhtaaksi ja maalailemaan, näillä näkyvin niistä tulee mattamustat helppohoitoisuuden tavoittelemisen nimissä mutta olen avoin maalaus ehdotuksille =)

huomasin myös tänään onnekseni, että apparin puoleinen iskarin tolppa on lähes irti pyörännavasta, oli ylemmästä pultista jenka pettänyt, hieman oli vaarallisen oloinen kun heilu käsin tuo napa siinä iskarissa ja minä pahaa aavistamatta kaahailen aina kaikki liittymät ja mutkat :o
Kirjattu

joninom

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 762
  • Ei merkillä väliä kuhan se on Fiat
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #116 : Huhtikuu 06, 2014, 03:47:19 »

Hienon näköstä jälkeä, ei muuta voi sanoa. Vanteiden värivalinnassa samaa mieltä, helppohoitonen väri on vanteissa kova sana. tuppaavat paskaantua, ja varsinkin jarrupöly pinttyy niin pirusti...
Kirjattu
Hei, olen asianajaja Janne, asianajanananne, ajan asiaanne asianajanananne

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #117 : Huhtikuu 06, 2014, 22:46:18 »

Kiitoksia! hyvin toimii ajossa tuo keppi ja jotenki mahtava ottaa kiinni kun kepittää pienemmälle :D tänään vaihdoin pilipaliteeman pulttien tilalle alkuperäiset iskarin tolppien ja navan kiinnityksiin ja tukivarsien etuheloihin, kylläpä muuttui kulmat kun veti ratinkin vinoon ja kulkee kuin ajokoira, mutta oli tiukat laittaa nuo pultit eli nuo tavis pultit olivat väljät noihin osien kiinnityksiin, EI HYVÄ!

Nyt on huonot kesärenkaat alla uusia odotellessa niin en jaksa edes kulmia alkaa säätämään, tällä viikolla tarkoitus kuitenki ottaa laatikko irralleen ja vaihtaa kaikki vetarien suojakumit ja rasvat kun tulee 200tkm mittariin pian ja nuo ovat jo melko hiertyneessä kunnossa, tämän teen kuitenkin siinä sivulla kun laatikon otan irti jotta saan uuden kevennetyn vauhtipyörän koneeseen kiinni  :P sitten kun nuo kaikki on tehty niin en keksi syitä ottaa tolppia enää irti ja sitten voin uusia pyöriä varten kulmat säädellä kohdilleen!

Nyt sitten asiantuntijat saavat vastailla, kannattaako punton kulmia säädellessä laittaa aurausta tai haritusta milliäkään vai kannattaako säätää ihan nollille? itse olen aina nollille säätänyt ja hyvä on ollut ajella!
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #118 : Huhtikuu 07, 2014, 21:46:16 »

Todennäköisesti vaihdat myös kytkin osat?

mk1 puntoo sai kahta eri mallista painelaakeria, teräväreunainen ja reilusti pyöristetty.
Tuo teräväreunainen joka oli motonetistä nii kesti noin 20tkm jolloin laakeri söi ittensä kiinni asetelmaan.
http://i1162.photobucket.com/albums/q528/sampsulisami/503aa9b8-bddd-4936-a2aa-f6b79e8423bb_zps452e7be4.jpg

Tuossa terävä reunainen laakeri http://www.varaosa.fi/assets/pic/00323151000137.jpg

Ja tuossa pyöreähkö joka siis kestää huomattavasti paremmin http://img.skruvat.com/images/54/qhqkt786af/qhqkt786af_large_0.jpg

Mikäli tässä mk2 puntossa on sama kytkin kuin mk1 nii kannattaa se toisenlainen laakeri laittaa..
Kirjattu

Hedgehog

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 147
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #119 : Huhtikuu 08, 2014, 04:22:46 »

Nollaan säädin myöskin omassa puntolla ohjaus kulmat. Eipä kulmat ainakaan kulu, haritus pahinta myrkkyä Puntolle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2014, 16:02:37 kirjoittanut Hedgehog »
Kirjattu
KäyttöTuningPunto

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #120 : Huhtikuu 08, 2014, 08:02:02 »

Mulla on kytkin vuoden vanha ja kun oli kone irrallaan pari kuukautta sitten viimeksi niin oli uuden veroinen vielä silloin jolloin takana oli noin 30tkm tuolla kytkimellä! käytän itse 16v mallin kytkintä on isompi ja tuntuma on sellainen kun oikeassa kytkimessä pitääkin! mutta painelaakeri on juuri tuota mallia mikä syö tiensä läpi asetelmasta, mutta itse en pidä koskaan poljinta lattiassa paitsi vaihtojen aikana jne. sillä se säästyy, mutta huonohan se laakeri on, on noita punton kytkimiä tullut vaihdeltua niin moneen autoon omaani mukaan lukien! mistä saisi tuollaisen pyöristetyn laakerin? unossa on tuollainen pyöristetty malli ja kestää kytkin paaaljon paremmin niissä tuossa mielessä!
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #121 : Huhtikuu 08, 2014, 17:10:20 »

Taisi sitten mulla olla maanantai kappale..

järvenpää fixukselt ostin kytkin setin ja siinä tuli tuo pyöristetty laakeri.
Uskoisin että saa erikseenkin..

Ja tuolla pyöristetyllä laakerilla tuntui ehkä hieman kevyemmältä painaa kytkintä. Tai sitte vaan luulen..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2014, 17:19:25 kirjoittanut sampsulisami »
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #122 : Huhtikuu 08, 2014, 22:55:32 »

Mulla kesti edellinen kytkin noin 20tkm ja oli se 60 punton kytkin kyseessä, painelaakeri söi itsensä asetelmasta lävite!

tänää otin vetarit irti ja tappelin uudet suojakumit paikoilleen huonolla menestyksellä koska mätänetistä saamani ulkopään kumit olivat aivan liian isot eikä tilalle löytynyt kuin yleismalliset, nämäkin osoittautuivat asennuksen jälkeen huonoiksi eli aamulle pilipaliteemaan ja katselemaan mahdollisimman sopivat suojakumit tilalle tarkoitus olisi että vetarit olisivat valmiit siinä vaiheessa kun se kevennetty vauhtipyörä saapuu jotta sen voisi heti ruuvata kiinni ja sitten vain niputtaa auton ja säädellä ne pyöränkulmat!
Kirjattu

punto2001

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #123 : Huhtikuu 11, 2014, 00:28:56 »

Nonnii tänää tuli punnerrettua puntoon kevennetty ja uudelleen tasapainotettu vauhtipyörä! eihän siitä paljon lähtenyt mutta ulkokehältä se 1.7 kg ja onhan se prosentteina jo tuntuva luke kun kyseessä oli 6.7 kg limppu ja nyt se on 5kg. harmi ettei kamera sattunut mukaan niin jäi kuvat ottamatta. samalla vaihoin kaikki suojakumit vetareihin ja huomen aamulla pitäisi vielä kulmat säätää kohdilleen nyt se on tosiaan kuin ajokoira ja eturenkaat alkaa savuamaan kun moottoritiellä ajelee eli melko pahasti pielessä ovatkin harituksen näkee silmin jo kaukaa :D
Kirjattu

Bravo88

Vs: "Rallipunto"
« Vastaus #124 : Huhtikuu 11, 2014, 15:08:26 »

Mitäs palikkaa rojekti seuraavaksi vaatii?
Kirjattu
Nimark Varaosat. Uusi verkkokauppa avattu. Käy tutustumassa
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)