Kirjoittaja Aihe: Itse tehty vahvistin.  (Luettu 3726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 430
  • Sukupuoli: Mies
  • Stilo black edition
Itse tehty vahvistin.
« : Joulukuu 22, 2013, 01:17:04 »
Pläjäytetääs tämä tänne  :o opinnäytetyö vuodelta 2010.

JOHDANTO
   

Opinnäytetyöni on high end -päätevahvistin ja esivahvistin (rakennussarja).
Vahvistinta käytetään vahvistamaan ääntä esim. cd-soittimesta, radiosta, telkkarista, tietokoneesta, levysoittimesta tai jostain muusta äänilähteestä, joten se on tärkeä osa ääntä kuunneltaessa.
Vahvistimia on hyvin erilaisilla kytkennöillä. Itse päädyin A-luokkaan, eli ylimeno- säröä ei synny, mutta kun transistorit ovat johtavassa tilassa, niin jäähdytys-  ja virta- puoli pitää olla todella järeä.

SUUNNITTELU

Vahvistimen suunnittelu alkoi siitä, kun löysin netistä A-luokan pääte- asteen ohjeet. Sitten alkoi osien tilaaminen ELFA:lta ja PARTCO:llta. Kytkennässä oli kuitenkin sen verran vanhan malliset transistorit, että niitä ei saanut enää mistään, joten etsin datakirjasta kytkentään korvaavat transistorit.

VAHVISTIMEN TEKEMINEN

Kotelon tekeminen

Kotelon tekeminen alkoi siitä, että piirsin cads-ohjelmalla pohjalevyn.
Giljotiinilla leikkasin levyt oikean mittaisiksi ja sen jälkeen kanttikoneella kulmat 90- asteisiksi ja tämän jälkeen porasin reiät ja muutamaan reikään tein kierteen.
Pohjalevyyn piti porata kiinnitysreikiä muuntajalle, kondensaattoreille ja jäähdytys -siileille.
Tein myös tasasuuntaussilloille ja kondensaattoreille kiinnityslevyt.
 

Kuva 1. Pohjalevy

Jäähdytyssiilin pinnan oikaisu ja reikien poraaminen

Isojen jäähdytyssiilien pinnan oikaisun tein jyrsinkoneella isolla terällä niin, että pinnasta tuli sileä, ja sen jälkeen tein kiinnitysreiät vahvistinkortille ja virtakortille.
Pinta piti saada kiiltäväksi ja sileäksi, jotta lämmön siirtyminen transistoreista ja regulaattoreista jäähdytyssiiliin olisi paras mahdollinen. Kuva 2.


Kuva 2, jäähdytyssiili ennen oikasua.

Piirilevyjen valottaminen, virta- ja vahvistin kortti.

Piirilevyjen tekemisessä käytin valotusmenetelmää, ja se tapahtuu käyttäen valotuskonetta (kuva 3). Ensin pitää kuitenkin ottaa kalvolle piirilevyn juotospuolen kuva, asettaa se valotuskoneeseen ja ottaa piirilevystä suojakalvo pois, mutta koska lakka reagoi ultraviolettivaloon, on työ suoritettava hämärässä. Valotusaika oli neljä minuuttia.


Kuva 3. Valotuskone

Komponenttien juottaminen piirilevyihin

Kun piirilevyt oli porattu, niin alkoi komponenttien juottaminen piirilevylle käyttäen apuna kytkentäkaaviota kuva 4 ja kuva 4, Sekä juotin tinaa folio kohtiin pintaalan lisäämiseksi.


Kuva 4. Kytkentäkaavio vahvistimesta.


Kuva 5. Kytkentäkaavio virtakortista.

Virtapuolen osien johdotus ja juottaminen

Aloitin työn ensin selvittämällä kytkentäkaaviosta, mikä johto tulee mihinkin ja sitte vaan kolvaamaan (kuva6).     


Kuva 6. Kytkentäkaavio, kaaviossa näkyy nuo 30000uf konkat ja ne korvasin 47000uf konkilla.


Kuva 7. Muuntaja.

Juotin muuntajalta tulevat johdot tasasuuntaussiltaan käyttäen kolvia ja tinaa (kuva 8).


Kuva 8. Muuntaja.

Taka- ja etupaneelin kiinnittäminen ja johdotus

Takapaneeliin tuli liittimet kaiutinlähdöille, linjatasoinen stereosisääntulo ja ulostulo- kolme sulakerasiaa ja virtaliitin, jossa katkaisija ja sulakepidin.
Tein jyrsinkoneella neliön muotoisen reiän virtaliittimelle ja kaiutinliittimille ja  pylväsporakoneella pari muuta reikää rca-liittimille.
Tämän jälkeen juotin liittimiin johdot ja kiinnitin paneelin pohjalevyyn.
Samalla mitoitin virtavaloledin, kiinnitin sen etupaneeliiin.
 
Piirilevyjen kiinnittäminen ja johdottaminen

Ensin juotin levyihin johdot, minkä jälkeen kiinnitin piirilevyt isoon mustaan jäähdytyslevyyn ruuveilla niin, että porasin reiät jäähdytyslevyyn ja tein kierteen siihen. Tämän jälkeen kiinnitin virtapuolen regulaattorit kiiltävään jäähdytyslevyyn ja juotin johdot regulaattoreihin. Tämän jälkeen laite näytti tältä (kuva 9).
 

Kuva 9.




Kuva 10, Vahvistimeen tuli myös ledinauhat etu ja taka paneelien kulmiin ja kytkin jolla sen saa pois päältä.

Testivaihe

Aloitin kytkemällä vahvistimeen virtajohdon ja myös audiokaapelit ja kaiutinjohdot. Kun laitoin virrat päälle, niin toimintasavuja ei tullut ulos.
Tämän jälkeen kokeilin oskilloskoopilla ja funktiogeneraattorilla, miltä siniaalto näyttää ja totesin, että se ei ole puhdasta siniaaltoa.
Aloitin selvittää, mistä se johtuu. Mittailin virtapuolen voltteja ja totesin, että miinuspuolen jännite oli vain 4 volttia, joten juotin vahvistinkorttiin menevät virta- johdot irti. Voltit olivat edelleen alhaalla, joten mittailin virtakortin osia, ja ne olivat ok, mutta kokeilin korvaavalla regulaattorilla miinuspuolta ja voltit nousivat -12:een ja +12:een ja nolla oli nolla.
Tämän jälkeen tilasin uuden regulaattorin toivoen, että se ensimmäinen olisi ollut rikki, mutta kun juotin uuden regulaattorin kiinni, niin taas sama juttu. No siinä ei sitten muu auttanut kuin laittaa se korvaava regulaattori kiinni, ja voltit olivat taas oikein.
Tämän jälkeen juotin vahvistinkortin virtapiuhat kiinni, ja oli uuden testin aika. Tällä kertaa voltit olivat oikein mutta siniaalto oli edelleen huonoa. Aloin mitata vahvistin- kortin osia ja kaikki olivat kunnossa.
Aloin verrata alkuperästä kytkentää uuteen, ja huomasin, että pari vastusta oli uudessa kytkennässä pienempiä kuin vanhassa, joten päätin kokeilla miten se vaikuttaa kun laittaa alkuperäiset vastukset. Ja yllätys yllätys, se toimii! Tämän jälkeen siniaalto näytti hyvältä, mutta offset oli väärin, joten säädin sen ja voltit +/-20 ja nolla, ja ne pari vastusta antavat muille komponenteille oikean virran, ei päätransistoreille.
Mutta tätä kirjoitettaessa ei ole vieläkään selvinnyt, miksi vähemmän tehoa kestävä regulaattori toimii, vaikka kummassakin on sama jalkajärjestys ja sama virtakortti käy ja miinus- ja pluspuolen regulaattoreilla on identtiset kytkennät.
Sitten kokeilin liittää cd-soittimen vahvistimeen, ja kun tämähän on pääteaste, niin  siinä ei ole volumesäätöä, joten otin cd-soittimen kuulokeliitännän kautta äänen vahvistimeen. Ääni ei ollut mikään hyvä lintupönttökaiuttimilla, joten tarvitsin enää esivahvistimen.

Esivahvistimen suunnittelu ja kasaus

Ensin mietin, tekeekö vahvistimeen sisäisen esivahvistimen vai ulkoisen, mutta päädyin Vellemanin high end-esivahvistinrakennussarjaan, jonka hinta oli noin 260 €. Siinä tuli kaikki osat, kasaamiseen meni noin 2-3 päivää, koska piirilevyllä oli paljon pieniä komponentteja. Kuva 11.



Kuva 11, esivahvistin kasattuna.

Viimeinen testi

Seuraavaksi mittasin taajuusvasteen käyttäen oskilloskooppia ja funktiogeneraattoria, ja taajuusvaste on hyvin suora 25 hz-30 kHz . Tässä vahvistimessa on A-luokassa toimiva vahvistinosa, eli ylimenosäröä ei synny, ja kun vahvistimen käyttöjännitteen nostin 12 voltista 20:een.
Nyt vahvistin on siinä vaiheessa, että opettaja antoi luvan liittää vahvistimen työsalissa olevan vahvistimen tilalle testiin, muutaman kuukauden se siina soi ilman mitään ongelmaa.

4. ARVIOINTI

Olen tyytyväinen työhön ja olisin kaivannut enemmän haasteita, mutta koneiden- ja laitteiden korjaus tunneilla olen korjannut kaikenlaisia vahvistimia sen verran paljon että vahvistimen toimintaperiaate on tullut tutuksi. Työtä tein moneen kertaan koulun jälkeen ja monesti myös ruokatauoilla.

LÄHDELUETTELO
    http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/
    http://www.kk-pcb.com/hiraga.html
    PARTCO   
    ELFA
    GOOGLE


Lisää kuvia








Poissa Kaljamaha

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 752
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2013, 01:46:05 »
Olisikos seuraavana A-luokan putkivahvistin? ;) huomaisit mukavasti kuinka putki antaa laadukkaamman soundin.

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 812
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2013, 09:11:30 »
Siisti homma! Isommat lyytit Rifan, ok :). Olisi voinut piirilevylle tehdä leveämmät "johdotukset", varsinkin virta-/tehopuolelle?.  ;)Mikä ääni? Mitä oli ämyrilähtöihin kytkettyinä. Onko vahvistin myös hyvä lämmityslaite? Suomessa, varsinkin talvisaikaan suositeltava vahvistinmuoto, siinä missä hehkulamputkin lämmittävinä. :).
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2013, 09:40:32 kirjoittanut eeppos »

Poissa sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 430
  • Sukupuoli: Mies
  • Stilo black edition
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #3 : Joulukuu 22, 2013, 13:30:47 »
Kyllähän tuo kuumenee, kättä pystyy juuri ja juuri pitämään jäähdyssiilen päällä.

Virtapuolelle tarttis joo paksummat piuhat.

Kaiuttimina nyt acustic response series 707 ja ne lähtee ens kesänä. tilalle tollaset http://audiovideo.fi/opas/kaiutinrakennusohje-purismi-neljan-sahkoisen-osan-kaiutin-65-tuumaisella-koaksiaalilla Hintaa näyttäis olevan 200€ elementti...

Poissa sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 430
  • Sukupuoli: Mies
  • Stilo black edition
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2015, 22:08:39 »
Masiina toiminut nyt 5 vuotta, ei ole toiminta savuja vielä ulos tullut..
Esi vahvistin on lähes joka päivä käytössä koska kuuloke liitin siinä.
Vahvistin käytössä kun leffat ja musat pyörii  8)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2015, 22:10:11 kirjoittanut sampsulisami »

Poissa AriFerra

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2015, 16:26:27 »
Mä leikkasin tyhjään talouspaperirullaan keskelle aukon, työnsin Lumia 1020:n siihen. Mukavasti bassottaa putken päistä italoiskelmää; Guarda che Luna, Parla piu Piano, Forza Roma Forza Lupi!
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani

Ex F14T:
Ritmo 105 TC -82, Ritmo 105 TC -83, Uno 70 SL -88, Stilo 130 -03, Bravo 150 T-Jet -07

MUUT: Ascona 1.9 -75, BMW 320 V6 -82, BMW 320 V6 -84, Golf II -88, Polo Classic 1.6 -98, Grand Scenic II 2.0T -08

Poissa sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 430
  • Sukupuoli: Mies
  • Stilo black edition
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #6 : Maaliskuu 10, 2015, 23:34:49 »
Mä leikkasin tyhjään talouspaperirullaan keskelle aukon, työnsin Lumia 1020:n siihen. Mukavasti bassottaa putken päistä italoiskelmää; Guarda che Luna, Parla piu Piano, Forza Roma Forza Lupi!

Jaa että oikeen elektrostaattinen kaiutin modi  ;D

Poissa PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1946
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2015, 20:57:49 »
Hoi vahvaritietäjät.
Mitenkäs kun toi noi muuntaja asijata.
Mullakun olis mahd saada muuntajia 3 vaihe 48-58 volttia tasasuuntaajalla niin voisisko sellasesta tehdä subbarivahvistimen. Virtaa muuntajat pystyy antamaa yleensä noin max 150 ampeeria.

Valovirtamuuntajiakin olis 24v ja ampeereita nekin pukkaa parhaimmat 50-60 A.

Mulla on sellanen pirun iso vanha rokkarin kaiutin ja tahtoisin sille saaha jonkun voimavahvarin.
Kiinnostaisko tehä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 812
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #8 : Maaliskuu 12, 2015, 09:35:46 »
Periaatteessa noita muuntajia ei saisi polvilleen, edes "stadionin ämyristö". Polvilleen menisi kyllä huushollin verkkosähköpuoli ja oitis, virtoja kytkettäessä. Joku tolkku sentään.... :)

Poissa PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1946
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #9 : Maaliskuu 12, 2015, 10:24:45 »
Kunnollisen konsertin äänentoistoon ei riitä.
Useita tarvitaan.
150A x 50V ei oo ku 7,5 kilowattia  :angel:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Itse tehty vahvistin.
« Vastaus #9 : Maaliskuu 12, 2015, 10:24:45 »