FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Punto ja ksenon valot.  (Luettu 6691 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BeatUp

• Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Punto 05'
Punto ja ksenon valot.
« : Helmikuu 05, 2014, 12:04:09 »

Moro.

Onko täällä kukaan koskaan miettinyt laittavansa tai laittanut ksenon valoja puntoon? Onko kokemuksia?
Itse asiaa olen selvittänyt jonkun verran ja seinä tuli vastaan kun menisi aika säätämiseksi ennen jokaista katsastusta kun tarvis ottaa valot pois.
Muuta ei voi sanoa tähän kun että on suomesssa typerä lainsäädäntö tämänkin asia suhteen.
Kirjattu

Jochanan

• Admin
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Alfa 156 SW JTDm, Seat Altea XL 2.0 TDI DSG
Vs: Punto ja ksenon valot.
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2014, 14:16:09 »

Mulla oli ex-Alfasta jäänyt satsi ja laitoin sen kiinni Puntoon toissa talvena. Otin pois katsastukseen, mutta en sit jaksanu enää vaihtaa takasin. Kakkosautona Puntoon tulee 5000 km vuodessa ja sekin 99% valaistua tieosuutta. Ei vaan jaksanu säätää. :)
Kirjattu

jonik

• Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2014, 14:56:32 »

Ite tein laillisemman kautta eli releytin valot Bilteman sarjalla ja laitoin Osramin H7 65W off-road polttimot, hyvin näkee :) Noilla valon väri on hieman normaalia valkoisempi.
http://www.ebay.com/itm/2X-OSRAM-Sylvania-Off-Road-65W-12V-H7-PX26d-halogen-lamp-64217-Made-in-Germany-/360847968544
Nuita saa myös xenon lookeina eli väri on lähellä valkoista. Ei tosin mikään sinertävä niin kuin 6000k xenon :D
http://www.ebay.com/itm/2X-OSRAM-Sylvania-64217-H7-65W-12V-PX26d-4000K-Cool-Blue-Halogen-Headlight-lamp-/171227521468

Kaljamaha

• Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2014, 15:28:30 »

Ite tein laillisemman kautta eli releytin valot Bilteman sarjalla ja laitoin Osramin H7 65W off-road polttimot, hyvin näkee :)

No nyt mä sitten tajuan miksi joillain näyttäisi että ajaisi pitkät päällä ja sokaisee kun vastaan tulee :D
Kirjattu

jonik

• Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2014, 15:42:34 »

Kyllä nuilla tulee pikkasen enemmän hajavaloa kuin ihan peruspolttimoilla, mutta esim. night breakeriin verrattuna ei ole silmin havaittavaa eroa. Hieman paremmin nuilla 65W polttimoilla silti näkee ja kestää monta kertaa pidempään 14,8-15V jännitteellä.

fiat12

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • AR Mito QV
« Vastaus #5 : Helmikuu 05, 2014, 17:55:42 »

Jos uudemppi 188 Punto niin ei xenoneita. Pakko olla linssit umpiossa et jollain tapaa näyttäis järkevältä. Itellä oli ex puntossa ja toimi hyvin
Kirjattu

puntoman

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2014, 20:14:37 »

Kyllähän tuo mielessä on käynyt useampaankiin otteeseen. Punton valot ovat sen verran surkeat normaalisti, että jotain niille pitäisi keksiä.

Luulen, että tulen itse testaamaan mokomia jossain vaiheessa onko noista mitään apua. Eiväthän nuo nykyisin enää ole edes pahanhintaisia.
Kirjattu

fiat12

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • AR Mito QV
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2014, 20:48:23 »

Mulla pitäs olla joutilaana h1 xenon sarja joka oli puntossa kiinni. Jos kiinostaa Nii yv
Kirjattu

puntoman

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2014, 16:25:34 »

Kerro fiat12 ihmeessä mitä tykkäsit kyseisestä sarjasta? Oliko sarja yhtä helppo asentaa kuin netin videoissa? Tuliko valotehoa kuinka paljon lisää? Mites tuo paljon puhutta valon hajautuminen/vastaantulijoiden häikäisy?
Kirjattu

fiat12

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • AR Mito QV
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2014, 17:49:36 »

Helppo asentaa kiinni, pari piuhaa ja thats it.. Todella paljon tehokkaammat kun vakio tuikut
Kirjattu

puntoman

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2014, 19:32:39 »

Alkaa olla jo myyntimiehen puhetta huomattavissa  ;D
Kirjattu

KL

« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2014, 20:18:56 »

Laitoin ainakin talveksi omaan puntoon xenonit jotka ollu kiinni kesäautossa.Joka katsastukseen olen vaihtanut vakio lamput kiinni.Ovat sen verran kirkaat et tulis sanomista. Ostin puntoon kyllä oman muutossarjan mutta ei jostain syystä toimi,ni piti ottaa toisesta autosta.
Kirjattu

fiat12

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • AR Mito QV
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2014, 21:13:12 »

Siis plussa ja maa johto täytyy ainostaan kytkeä umpiosta  '.|
Kirjattu

puntoman

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2014, 02:29:24 »

Tuli tilattua ja asennettua tommoinen muutossarja 6000K värilämpötilalla ja 35W:n teholla. Autona siis vanhempi 188-mallinen Punto (mk2).

Asennuksesta voin sanoa sen verran, että erittäin helppo asennettava, oikeastaan ainoa haaste on polttimonvaihdon tilojen ahtaus, jos päätyy asentamaan sarjan umpioiden ollessa paikallaan. Polttimot hajoavat aika helposti jos yhtään kovempaa niiden kanssa rymyää niinkuin allekirjoittaneella kävi ja tästä johtuen otin suosiolla umpiot ulos ja vaihdoin polttimot siten.

Kuten fiat12 jo mainitsi, niin oikeastaan ainoat kytkettävät liitännät olivat plussa ja maa. Plussan sai helposti liittimestä johon normaali polttimo tulee ja maadoituksen saattoi ottaa helposti esim. rosvoliittimellä umpioon tulevasta mustasta maadoitusjohdosta.

Valotehoa tuli todella paljon lisää! En edes odottanut  tuollaista kehitystä. Kaiken lisäksi väittäisin, ettei ainakaan tuolla 35W:n tehoisilla polttimoilla ja Punton umpioilla muodostu ainakaan suuremmin häikäisevää vaikutusta.

Muutossarja on varteenotettava vaihtoehto niille, jotka ajavat iltaisin alueilla, jossa ei ole valaistusta. Tuo katsastukseen tuleva valorumba on mielestäni pieni paha suhteessa hyötyyn, mitä muutossarjasta saa.
Kirjattu

BeatUp

• Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Punto 05'
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2014, 14:38:12 »

Puntomanille kysymystä. Eli mistä ostit tuon muutossarjan?
Oliko asennus siis siinämielessä helppo ettei tarvinu mitää ihmeellisemmin muutella?
Tietysti en saa omaani välttämättä kiinni samaan tapaan kun on facelifti malli kyseessä.
Kirjattu

fiat12

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • AR Mito QV
« Vastaus #15 : Helmikuu 23, 2014, 13:45:31 »

Facelift mallissa on sitten polttimona H7
Kirjattu

bravastar

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #16 : Helmikuu 24, 2014, 16:51:21 »

Facelift mallissa on sitten polttimona H7
Ja koska siinä on heijastin umpio, niin se xenon polttimo olisi hyvä olla H7R ettei siitä muodostu niin paljoa hajavaloa.
Kirjattu
///// for Life

Volvo V50 R-Design ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

puntoman

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #17 : Maaliskuu 01, 2014, 00:33:25 »

Tilasin tämmöiseltä nettisivulta: http://www.elekma.com/

Jos maanantaiaamuna tilaa, niin keskiviikkona perillä. Hyvältä puljulta vaikuttaa myös hintojensa puolesta.

Ei varsinaisesti mitään ihmeellistä asennukseen tarvittu. Periaatteessa "erikoisin" homma olisi porata polttimon muovisuojaan reikä reikäsahalla, mutta itse suosiolla jätin koko muovisuojan veks, niin ei tarvinnut reikiä porata.

Tuossa minun tilaamassa Ollon H1-setissä plussa-ja maadoituspiuha olivat molemmat uroslattaliittimillä, joten plussan sai tosiaan ihan originaalin polttimon kiinnityskohtaan kiinni. Maadoituspiuhasta nappasin tuon lattapään veke, että sain sen suoraan rosvoliittimellä valoumpion omaan maadoituspiuhaan kiinni.

Piuhat polttimosta menee suoraan ballastiin tyylillä plug 'n play. Ballastit saa konetilaan helposti kiinni esimerkiksi nippusiteillä.
Kirjattu

BeatUp

• Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Punto 05'
« Vastaus #18 : Maaliskuu 01, 2014, 16:34:36 »

Kiitokset tästä. Mitä veikkaat ajaksi joka noiden laittamiseen menee?

Meinaan siis sitä että se on sitten joka vuotinen homma ottaa ennen katsastusta pois ja laittaa sen jälkeen takaisin niin aikaa ja vaivaa jos joutuu näkemään enempi niin jätän suosiolla laittamatta.
Kirjattu

puntoman

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
« Vastaus #19 : Maaliskuu 02, 2014, 13:17:23 »

Käytännössä noiden vaihtoaika riippuu täysin siitä miten saat polttimon umpioon. Eli saman verran kuin vaihtaisi itse normipolttimoita. Jos sanon, että 30-60 min taidoista riippuen, niin ollaan aika lähellä totuutta. Jos haluat BeatUp, niin voin ottaa kyllä kuvan konetilasta miten olen itse xenonit asentanut, jos se helpottaa.

Polttimo pois umpiosta, virtapiuha pois alkuperäisestä polttimonpaikasta, rosvoliitin irti maadoituspiuhasta ja nippusiteet katki ja ballastit veks. Siinä koko homma.

Varmaan itse päivittelen noita umpion johdotuksia siten, että katkaisen maadoituspiuhan ja johdon umpion päähän laitan uroslattaliittimen ja auton päähän naaraslattaliittimen. Sitten laitan xenon-kitin maadoituspiuhaan uroslattaliittimen, joten sittenhän kaikki kytkennät menevät suoraan heittämällä, ettei tarvitse sen kummemmin kikkailla.

Kirjattu

marea115

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
  • alussa ku löytää oikean merkin ni ei tarvi vaihtaa
« Vastaus #20 : Maaliskuu 02, 2014, 21:17:36 »

Itsellä mareassa oli aina ballastit paikallaan vaihdoin vaan tavis polttimon katsastukseen paikalleen, eivät ikinä kyselly ballasteista. Voyageris oli lisävalois ja otin vaan katsastukseen sulakkeen pois etteivät voi laittaa merkintää, kun ei lsillisuudest tiedä
Kirjattu
vuodesta 98 ku kortin sai(uno 70sl-89. Tempra 1.6-91, uno fire-89. Brava 80sx-99. Marea 115elx-97. Chrysler voyager-99)mitsubishi carisma-98

BeatUp

• Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Punto 05'
« Vastaus #21 : Huhtikuu 13, 2014, 22:04:27 »

Ksenonit tilasin ja kiinnikin on jo laitettu ja hyvin pelaa.

Kiitos puntomanille tuosta linkistä. Samasta paikasta siis tilasin.

Helsingin reissukin nuiden kanssa tuli jo heitettyä eikä yksikään poliisi edes pysäyttänyt niiden ansiosta.

Ballastit on konetilassa nippusiteillä kiinni ja ei ehkä kaikkein kaunein viritelmä tullut mutta ainakin pysyvät paikoillaan.
Kirjattu

maukka123

« Vastaus #22 : Marraskuu 18, 2014, 17:59:33 »

Itse tilasin kanssa puntooni tuolta elekma.com:sta. Huomenna pitäis alkaa asentaa niin voisko joku laittaa kuvaa miten ootte tehny/asentanut ballastit yms.. :)
Kirjattu

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)