FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Linea Mjet jakoketjun vaihto  (Luettu 13364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Linea Mjet jakoketjun vaihto
« : Huhtikuu 29, 2014, 11:37:26 »

Tossa tuli viikonloppuna pitkästä aikaa harrastettua enemmän ja päätin vaihtaa ton jakopään hilppeet jo nyt kun kilometrejä 151tkm kasassa vaikka päätin aikoinaan että ajan siihen 170tkm kelloon ennenkuin moiseen ryhdyn. Lopputalvesta alkoi sen verran rallattaa ketju kylmänä että tuumasin että tuo täytyy tehdä ennen seuraavaa talvea.

Jos joku moiseen päättää joskus ryhtyä tai edes harkitsee ryhtyvänsä, tässä pieni sepustus miten homma tapahtuu:

1. Ilmanputsarikotelo pois koneen päältä ja irroita joko maf putsarikotelosta tai irroita maffin klemmari jotta maf jää putsarikoteloon kiinni
2. Laske öljyt ja vedet pois koneesta, irroita öljynsuodatin. Syylärissä on vasemmassa alanurkassa tyjennys.
3. Oikea pyörä irti, oikea sisälokasuoja, moottorin alasuoja ja semmonen pieni lärpäke niiden välistä pois.
4. Apulaitehihnat ja kampiakselin hihnapyörä irti. Ohjaustehostimen päältä joutuu irroittamaan semmoisen pienen hihnasuojan. Parilla torxilla kiinni.
5. Vesipumppu irti.
6. Ohjaustehostimen pumppu irti (ei tarvi irroittaa kokonaan, pultit pois moottorin korvakkeesta ja jättää paikalleen)
7. Kone kannatukselle (kaksi korvaketta koneen päälle) ja moottorin vasen korvake irti. Jotta koneen saa kivasti roikkumaan, konepelti on hyvä irroittaa (riippuu tietysti miten sen ripustaa).
8. Katalysaattorin tuki moottorin/vaihdelaatikosta irti jonka jälkeen pakoputki irti. Vaihdelaatikon ja moottorin välinen lisätuki/laippa irti.
9. Öljypohja irti. Hankala irroittaa kun vaihdelaatikon päässä ei ole tilaa työntää mitään lohkon ja öp:n väliin jotta saisi silikonin irti. Jonkin verran pitää käyttää väkivaltaa muttei liikaa kun se on aika ohkasta tavaraa.
10. Tässä vaiheessa voi kääntää kampiakselin siihen asentoon jossa sen saa lukittua. Vaihdelaatikon etupuolella on turbon alla semmoinen vaakasuuntainen hahlo josta näkyy vauhtipyörä. Yhdessä kohtaa on vauhtipyörässä pieni reikä johon käy lukitustyökalu (6mm about oleva tuurna).
11. Kannessa on etupuolella suuttimen tukin alla kuusiokolo holkki jonka avaamalla saa nokka-akselin lukitustyökalun nyt paikoilleen.
12. Kampiakselin pultti irti. E18 Torx ja vasenkätinen jenka. Momenttia on tarpeiksi joten kiitettävästi jatkoja että saa auki.
13. Paisari irti + jotain piuhoja jakopään puolelta sivuun että saa tilaa.
14. Apulaitehihnan kiristin irti ja jakoketjun koppa irti. Nokkapyörän pultti irti.
15. Ketjun laahaimet ja kiristin irti. Vedä ketju rattaineen irti. Uusi ketju, rattaat ja laahaimet + kiristin kiinni.
16. Jakopäänkoppan vanha tiiviste pois ja uusi tiiviste tilalle.
17. Vaihda uusi stefa jakopäänkoppaan
18. Öljypohjan tiivistepinnan puhdistus ja uusi tarkoitukseen soveltuva tiivistesilikoni tilalle ja öp kiinni.
19. Loput rojut kiinni samassa järjestyksessä kuin irroititkin. Nokkapyörän momentti ei ollut kuin 47-52Nm. Kampiakselin tais olla 70Nm + 75 astetta.


Nyt käy nätisti heti startista alkaen :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2014, 11:40:30 kirjoittanut Fletch »
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)