FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Bravon vaihdelaatikko rikki  (Luettu 12016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

esaase

Bravon vaihdelaatikko rikki
« : Helmikuu 18, 2015, 16:27:55 »

Onko kukaan joutunut korjauttamaan uuden Bravon vaihdelaatikkoa? Itse sain juuri tuomion asiasta. Kustannusarvio kiinnostaa. Ja se onko ko. merkin ja mallin voimansiirrolla ja moottorilla pidempi takuu kuin se perus kolme vuotta?
Kirjattu

Wesulius

  • Admin-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 333
  • iso moottorinen uuno.
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2015, 17:30:16 »

Toki vaihteistoja voi korjata, toki kallista on , mutta halvempaa kuin uusi vaihteisto.
Kirjattu

pizza2

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2015, 12:45:36 »

 :(

Voitko kertoa enemmän , paljonko ajettu ja mitä tapahtui.

Mikä auto , Englannissa on paljon juttuja tosta yhdestä  laatikosta joka löytyy myös muissa autoissa , mutta ei Suomessa....
Kirjattu

M.B.

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Viestejä: 319
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2015, 21:57:56 »

T-Jet 6-pykäleisellä M32 lootalla? Silloin pitää kait kysyä, onko joku selvinnyt ilman laatikon korjausta!

Alfafoorumilta ym. kerättyjen tietojen perusteella alkaa haiskahtaa siltä kuin kaikki M32-lootat olisi joskus 2005....200X välillä kasattu väärin ts. vedetty toisen pää/sivuakselin laakerivälykset liian tiukalle. Pettävä laakeri on akselilla, jolta löytyy 1., 2., 5. ja 6. vaihteet. Oireena jurinat tai kepin vispaus. Remontin ei tosin pitäisi olla sikahintainen, jos riittää yhden laakerin uusinta. Mutta ne välyksetkin pitäisi saada kuntoon, ettei ongelma toistu.

Jos tämä ei ole tyyppivika, niin mikä sitten? Eli voi avata keskustelua myyjän/maahantuojan suuntaan aiheesta "lootan voisi olettaa kestävän ainakin 200 tkm...". Rahanmenoa ei voi takuuajan jälkeen estää, mutta jonkinlaista vastaantuloa pitäisi syntyä sen mukaan paljonko oletetusta käyttöiästä vielä on jäljellä.
Kirjattu

AiT

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 605
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2015, 00:06:33 »

Minulla taitaa olla tuo laatikko autossani, mutta ongelmana on nyt taas 3.vaihteen kytkeytyminen päälle. Saa yleensä huolellisesti asetella, eikä mene kerralla päälle. Kun ostin autoni, niin sama ongelma oli päällä, sittemmin asia parani itsestään, mutta nyt taas tuo ahdistaa.
Mikähän tähän asiaan auttaisi, onko muilla ollut samanlaista vikaa? Muistaakseni joillain on ollut 1. vaihteen kytkeytymisen kanssa ongelmia.
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

Tassos

Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2015, 18:51:51 »

Minulla T-Jet 120 / 2010. Ajeltu 47500 km. Ostettu AK:lta ihan uutena, joten historia tiedossa. Laatikosta en tiedä mikä mahtaa olla tyyppiään, mutta 1. vaihteen kanssa ollut takeltelua uudesta saakka aika ajoin. Olen mieltänyt vaikeudet laatikon ulkopuolelle vivustoon ja sen säätöihin. Joskus konehuonetta siivoillessa olen liikutellut vaihteensiirto-vivustoa käsin ja todennut kaikkien vaihteiden asettuvan paikoilleen ongelmitta. Laatikko ei myöskään oireile mitenkään ääntelemällä tai ravistelemalla. Huollot olen teettänyt sekä AK:lla että Deltassa eikä niistäkään ole kuulunut mitään epämieluisaa.
Kirjattu

AiT

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 605
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2015, 21:02:04 »

Vaihteensiirtovivustossa vaikuttaa minunkin 3. vaihteen ongelmat olevan, itse laatikko tuntuu olevan OK. Onkohan tuon vivuston säätö kallista huvia? Onko kellään tehty tuollaista? Missä tuollaisen säädön kannattaisi tehdä?
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

Fiatmaster

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 138
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2015, 23:48:07 »

Vaijerien perussäätö olisi hyvä tehdä, jossei mahdollisesti jokin kulunut pusla vivustossa? Tuo säätö onnistunee luultavasti ihan kotiolosuhteissa. Ainakin yleensä hyvin simppeli homma ja fiukessa luultavasti samanlainen, kuin muillakin merkeillä.
Kirjattu
Fiat Croma Ti.e. -92 *piiiitkä projekti*
Fiat Bravo Hgt -97
Fiat Marea Hlx -02
Fiat Fiorino 1.9TD -95
Fiat Punto 1.9 TD -94 EX
Fiat Uno 1.2 16v -96
Fiat Punto HGT -99
Morris 1800 -64
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto+ muu korjauskalusto E-P

AiT

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 605
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2015, 16:15:07 »

Vaijerien perussäätö olisi hyvä tehdä, jossei mahdollisesti jokin kulunut pusla vivustossa? Tuo säätö onnistunee luultavasti ihan kotiolosuhteissa. Ainakin yleensä hyvin simppeli homma ja fiukessa luultavasti samanlainen, kuin muillakin merkeillä.
Kiitoksia tiedosta! Taidan teettää ammattimiehellä, jos joku pusla onkin finaalissa, niin saa samalla kuntoon.
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

esaase

Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #9 : Helmikuu 24, 2015, 11:17:49 »

Autolla on ajettu 67000 km. Ostin uutena Deltasta 2010. Autopajan mukaan ääni, joka kuuluu vaihteistosta, johtuu ns. poskilaakerien kuluneisuudesta/viasta. Korjaamon ehdotus on vaihtaa tilalle tehdaskorjattu laatikko. Autolla oli myyjän lisätakuu vaihteistolle ja voimansiirrolle. Takuu umpeutui tammikuun alussa. Myyjäliike kieltäyti tulemasta vastaan tässä korjausasiassa.  Vetoavat takuun päättymiseen. Laitoin asian vireille kuluttajaneuvonnan kautta, koska tässä mielestäni on kyseessä myyjän virhevastuunalainen tilanne. Tarkoitus on aloittaa korjautoimenpiteet hetimiten saa nähdä mitä tulee maksamaan ja saanko kompensaatiota myyjäliikeeltä.
PS. Vaihteet toimivat normaalisti poislukien peruutusvaihde, joka ei aina mene paikalta lähdettäessä päälle (tyyppivika?). Vaidelaatikon vika on juriseva ääni ajettaessa.
Kirjattu

eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 836
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2015, 11:47:10 »

Missä vaiheessa jurina alkoi. Tai huomasit sen. Onko toosan vaihdettu/tarkistettu öljyt, huolto-ohjelman mukaisesti?
Kirjattu

AiT

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 605
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #11 : Helmikuu 24, 2015, 13:20:07 »

Mistä Delta-autosta ostit auton? Minulla on erittäin huonot kokemukset liikkeestä, josta itse olen ostanut sekä Linean, että Bravon. Mitään, toistan mitään ei ole katsottu takuunalaiseksi viaksi. Noin jästipäistä autoliikettä en muuta tunne.
Boikotoin tuota liikettä, enkä ole teettänyt mitään huoltoa heillä. Kaikki sujuu paremmin muualla, vaikka ei aina hyvin missään.
Autokeskuksessa sentään suhtaudutaan asiakkaaseen kuin ihmiseen.
Toivottavasti otit asian todistettavasti esille Delta-autossa ennen takuuajan päättymistä? Muuten he tappelevat vastuustaan ajan tappiin asti. Kuluttajaviranomaisetkin ovat hampaattomia tuollaisessa asiassa. Voi olla vaikeaa saada oikeutta ainakaan Delta-auton taholta. Siellä jopa rikotaan asiakkaiden autoja.
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

esaase

Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2015, 17:16:14 »

Huollot on tehty ajallaan. Huolto-ohjelman mukaan (se mikä on liitteenä takuulapussa). Huolto-ohjelmaan ei kuulu vaihteistoöljyn vaihtoa, vaan vain tarkistus/lisäys kolmen vuoden välein. Maininta asioinnista kuluttajaviranomaisten kanssa herätti Deltan. Ei kulunut pitkää aikaa, kun Deltasta soitettiin ja he olivat halukkaita tulemaan vastaan tässä asiassa. Palaan asiaan kun päästään seuraavaan vaiheeseen.
Kirjattu

AiT

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 605
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2015, 18:09:34 »

No hyvä, että saat asiaa eteenpäin. Itse en enää nokkaani Delta-autoon pistä, eipä taida olla tarvettakaan, nykyinen Bravo on onneksi hyvä yksilö.
Pidä pintasi, että tulee kunnon lopputulos ja saat oikean hyvityksen.
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

bravastar

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1669
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #14 : Helmikuu 27, 2015, 00:22:14 »

PS. Vaihteet toimivat normaalisti poislukien peruutusvaihde, joka ei aina mene paikalta lähdettäessä päälle (tyyppivika?).

Eikös tämä ole ihan tavanomaista kaikille Fiateille, ja mitä enemmän ajettu sitä todennäköisempi.  ::)
Ensin pitää keppi käyttää kolmosella tai nelosella, vähän laatikosta riippuen, ennen pakin kytkemistä.
Kirjattu
///// for Life

Volvo V50 R-Design ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #15 : Helmikuu 27, 2015, 17:41:03 »

PS. Vaihteet toimivat normaalisti poislukien peruutusvaihde, joka ei aina mene paikalta lähdettäessä päälle (tyyppivika?).

Eikös tämä ole ihan tavanomaista kaikille Fiateille, ja mitä enemmän ajettu sitä todennäköisempi.  ::)
Ensin pitää keppi käyttää kolmosella tai nelosella, vähän laatikosta riippuen, ennen pakin kytkemistä.

Ihan tavanomaista kaikille autoille jossa manuaaliaski joilla on jo hyvänmatkaa kilsoja takana. Meitin volvolla tuupattu 350tkm ja kylmänä pakki ei mene kun kolmosen kautta nätisti. Red Linen MTL:t, jotka on erityisesti tarkoitettu vanhoille askeille jossa synkrot on heikossa hapessa, auttoi kummasti.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #16 : Helmikuu 27, 2015, 22:01:46 »

En tiiö mutta tuskin on bravon askissa synkroja pakissa vai kui o?
Semmottis askin (yleensä kaikki vanhemmat vaihteistot merkkiin katsomatta) jossa siirretään pakkiratasta niin peruutusvaihteen ei kuulukaan mennä päälle plops vaan.
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #17 : Helmikuu 27, 2015, 23:52:46 »

Irrotit vähän tuota asianyhteydestä. Eli toi mtl on eriryisesti kuluneille synkroille tarkotettu ölppä. Autto kyllä pakinkin kytkeytymistä mutta parhaiten huomaa eron 1 ja 2 vaihteiden kanssa joissa ne synkrot on kovimmilla. Sitä en sitten tiedä onko koskaan ollutkaan missään askissa pakilla synkroja.

Tota joskus pähkinyt että auttaisko rvs tommoseen bravon askiin vai olisko hukkaan heitettyä rahaa.

Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

esaase

Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2015, 09:47:10 »

Asia etenee taas. Vaihdelaatikkoon vaihdetaan laakereita. Sivulaakerit, kytkinakselilaakeri ja vielä jokin kolmas laakeri. Niistä kaikista oli löytynyt kulumisvikaa. Kustannusjako on seuraava. Minä maksan osat n. 1200 € ja Delta työn n. 1300 €.
Kirjattu

M.B.

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Viestejä: 319
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2015, 18:58:39 »

^vielä kun osaisivat katsoa laakerivälyksetkin/esikuormituksen kuntoon, ettei sama ole edessä taas 20 tkm jälkeen...

^^ M32:ssa ja C635:ssä on synkronoitu pakki. Liittynee ehkä siihen, että näistä on olemassa myös robotti/kaksoiskytkiversiot.

Mutta ei tuo synkrointikaan Bravossa taannut, etteikö pakin kytkentä aina silloin & tällöin olisi epäonnistunut (siis jotta piti kytkeä välissä joku muu vaihde / kytkintä ylös). Toisaalta vastaan on tullut paljon hankalampiakin tapauksia, joissa peruutusvaihteen kytkentä oli aina työn ja tuskan takana ts. ei keskimäärin ikinä onnistunut ensi yrittämällä. Eikä nyt puhuta loppuun ajetuista ruoskistakaan...

M32:ssa pakki ole yhtä hyvin synkronoitu kuin 1.-4. vaihteet. 1. & 2. on varustettu kolminkertaisella tai -kartioisella synkrnoinnilla ja 3 & 4 kaksinkertaisella, mitä sitten tarkoittaneekaan.

http://autolusso.co.uk/gearbox-m32.html
http://autolusso.co.uk/gearbox-C635.html

Vaan jäipä minulta 3x synkronoinnista huolimatta pariin otteeseen ykkönenkin kytkemättä - tosin en kokeillut voimalla ruhjoa, vaan suosiolla jotain toista pykälää väliin ja sitten uusi yritys, joka aina onnistuikin. TCT on puolestaan tehnyt pari vaihdemissiä 2. vaihteen kanssa.
Kirjattu

eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 836
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #20 : Maaliskuu 09, 2015, 09:58:20 »

Yleensä "poskilaakerit" ovat näitä kartiorullia. Niillä saadaan sivuttaisvälys eliminoitua= hammaskosketukset pysyy hallinnassa. Siksi laakerit asennetaan määrätylle asennustiukkuudelle, esijännitettyinä, johtuu myös laatikon lämpötilamuutoksista.
Kirjattu

epezi

Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #21 : Marraskuu 18, 2015, 16:23:41 »

Niinkuin tuossa joku sanoikin niin yleisin hajoaminen näissä on toisen apuakselin (1,2,5,6 vaihteet) päätylaakeri ja syynä liian tiukka puristesovite.
Team F40 Oy nokialla laakeroi ja shimmaa koko askin 2000€
Kirjattu

Mace

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 231
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #22 : Joulukuu 10, 2015, 17:50:05 »

Oma Bravo alkoi oikuttelemaan kesän -13 jälkeen siten että 5. ja varsinkin 6. vaihtella askista alkoi kuulumaan "ulinaa" 70-80Km/h nopeudessa. Luulin että kytkimen painelaakeri olisi sökö mutta ääni ei hävinnyt vaikka kytkinpolkimen runttasi lattiaan.
Talvella -14 ääni rupesi häiritsemään siinä määrin että pakko oli etsiä tietoa netistä ja muutama "keissi" löytyikin saarivaltakunnasta.
Ei muuta kuin käynti Deltassa, huoltomiehen koeajo ja kaikki oli kunnossa! Elettiin maaliskuuta -14 ja kilometrejä Bravossa alle 80 tuhatta.
Kysyin siinä sitten huollosta että entäpä jos loota leipoo kiinni takuuajan jälkeen (takuu voimassa 07/14 saakka) niin vastaus oli että olen vahvoilla  ::)
Ei oikein vakuuttanut joten vaihdoin saman tien autoa...
Kirjattu
Fiat Punto Dynamic -06
Fiat Linea -08
Fiat Bravo T-Jet Sport -09
KIA Pro Cee'd GT -14
KIA Stinger GT AWD -18

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #23 : Joulukuu 10, 2015, 18:14:32 »

Joo ja jos on laatikko vielä pienellä metelillä ni tänne mynämäkeen kun tipauttaa auton pariksi päiväksi ni ääni on saatu kyllä pois muutamalla satasella.
En siis avaa laatikkoa mutta se laatikon avaus ja korjaus onnistuu myös ns toivottomassa tapauksessa. Hintaa varmaan abaut samat mitä edelliselläkin mutta kaivan askin autosta ja laitan takas.
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

vmk

Vs: Bravon vaihdelaatikko rikki
« Vastaus #24 : Joulukuu 17, 2015, 13:49:41 »

Bravo T-Jet Sport -07..Prkl...1. vaihde ei mene enään päälle...aikaisemmin vähän oireili, mutta meni päälle, jos ei muuten niin heittämällä vapaalle ja kytkin ylös, sitten vaan 1 sisään normaalisti..nyt rusahti kaupan pihassa (oli siis "päällä") ja pomppasi vapaalle..eikä enään mene päälle.
Muut vaihteet toimiii oikein jouhevasti..mikähän voisi tuolla laatikossa olla hajalla..hirvittää ajatella mitä korjaus maksaa  ???
Kirjattu
T-Jet Sport -07
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)