FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Fiat Linea  (Luettu 19307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alfistipohjoosesta

Fiat Linea
« : Maaliskuu 29, 2015, 16:20:09 »

1,3 jtd. vm.2008. 200tkm ajettu kun ostettiin.
Hopea, automaattinen ilmastointi, webasto ja vetokoukku. 15" peltikiekot talvirenkailla ja 16" alut kesäkiekoilla. Monitoimiratti ja ajotietokone
Soitinta ei ole ruksattu mutta tilalla ihan siisti asennuskehys ja soitin. Soitin toimii myös ratin kautta.

1.autoksi 6 hengen perheeseen. Taloon jää Renault Grand Espace 7 hengen autona. Ja kesäpirssinä Alfa Spider.
Eka diesel, toinen Fiat joskus 97-99 vuosina oli 2.autona Uno Fire vm.86. Jos sillä voi propseja ottaa niin synnyin ja kasvoin Fiat perheessä, 1972-1991 (jolloin muutin kotoa pois) Kolme Fiat 238 ja viimeisenä Fiat Regata 85 Weekend.
Joskus autoihin hurahtanut ja autoasentajanakin rahansa tienannut. Ammatti vaihtunut ja kiihko autoihin hieman laantunut. Harrasteautokin löytyy. Käytettävissä autotalli ja nosturi. Ja kasa, kateissa olevia, työkaluja.  ;)


Fiat Linea on nyt ihan uusi hankinta. Tässä tarkoitus hieman kertoilla ja kysyä.
Paikkamaalin koodi. Peräkontti mut tarkempi paikka. Ed.omistaja liimannut äänieristettä pellit ympäriinsä. Kuva tai sentit ois kova juttu.
Värinä on perus hopea. Ei taitu siis tummaan tai siniseen, yritin katsoa vanhoja värivaihtoehtoja niin olisiko se, 612A Grigio Chiaro Metallic ?


« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 21:29:23 kirjoittanut Alfistipohjoosesta »
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2015, 20:26:44 »

^Takaluukussahan se Lineassa mulla ainakin oli mutta selviää se värikoodi silläkin että runttaat runkonumeron ePeriin niin sehän kertoo kaiken, myös värikoodin.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2015, 21:16:05 »

Ok, kokeilin tuota. Ensiksi tuli tuo epäuskoinen 16.10.2007 valmistettu. Tosin pohjoiseen tainnut mennä myyntiin niin kaupaksi tuo on mennyt vasta 18.9.2008
Mutta eper näyttää että SED-298 FLOCKER IRIS/NERO, onko tuo nyt sitten sisustan väri? Eipä noissa runkonumeroissa ole mitään hävettävää, eli ZFA323000003065726
Eli jos joku viisaampi...  ::)

Pari valaisevaa kysymystä, onko ketjusta oltava huolissaan? 200tkm. Netin syövereitä kahlatessani tuli pelkoa persiiksiin että venymisiä ollut, vikakoodeja ja jopa katkeamisia.
Ja voiko egr tukkia kokonaan? Rattihan on kulahtanut, taitaa olla enemmän kuin tyypillistä. Oletteko repineet kokonaan pois vai päällystäneet esim.motonetin yleisnahkoilla?



« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 21:30:17 kirjoittanut Alfistipohjoosesta »
Kirjattu

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2015, 00:38:58 »

Eihän tämän asian kanssa saa nukuttua.

Tässä tarinassa on kohta:

While the suspension problem was sorted out, the engine check light was harassing me constantly. Took a couple of hours off from the office and drove to the Authorized Service Center. A couple of guys there still know how to react when the number 98 pulls into the workshop. The others have shifted to other workshops and work for different brands. Just in time for the warranty to get over. So Sanjay came over to give the car a look-see. Told him the problem and he yelled for the guys to bring in the diagnostic tool and hook it up. Fortunately, the Fiat holds the error codes like a grudge. As soon as the tool went into the diagnosis mode, the error popped up with the probable points of problem. The turbocharger, the mass air flow sensor, the intercooler piping, the intake manifold or the EGR valve. Since even the workshop was about to close, they just opened up the EGR to intake manifold piping and removed a lot of kludge from it. Also gave it a shot of the carb/injector cleaner spray. The car smoothened out some more after spewing a lot of smoke for a while but the light issue didn’t go. The guys asked if it was ok to take it slow for a while and since the service was coming up, they would sort out the issue then as they would keep the car overnight and do it up. I wasn’t going anywhere with the bad tires, so I agreed. One more thing that the guys told me was that the Puntoes and especially the Lineas had been having major problems with the timing chains. Some became extremely noisy and some developed play and didn’t let the engine fire properly giving a lot of problems. Fiat had been replacing these in warranty for a long time and due to this consistent problem, they had put timing chain replacement as a paid service schedule for every 60000 kilometers. The chain, two timing gears, the tension/slider pads and a vent pipe cost around 10000 bucks plus labor charges. Since my car was running on stock chain since day one, it would be in the schedule during the upcoming service. One thing that made me very glad was that the workshop had had only one another car that had done very high mileage and that was also under the 100000 mark but had had the timing chain replaced once under warranty and once during a paid service. Mine was one of the very few cars running on stock timing chain and that too the only one with such a high odo reading. Some consolation


Onko tästä tietoa tai kokemuksia? Jostain kaivelin yhden suomikeskustelun missä oli ketjukatkennut auto myynnissä. Mutta onko kyse ihan oikeasta ko.moottori ongelmasta?
Kirjattu

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2015, 08:48:57 »

Tässä on mielessä ja googletraslaattorissa alkanut valaistumaan mieli.
Tuossa ei kuulu tikittävää ääntä (jossain videossa on sirp sirp ääni, liekkö se), tai tuo google muuttaa sanan linnuiksi (mm. lause: Chiaramente non arrivo mai al punto di sentire gli uccelli nel motore).  Nakuttava tosin mutta mielestäni vain täysin normi diesel ääni. Eli yritän olla panikoimatta. Mutta mm. tämä ääninäyte, sai aikaa "vaihda se" jäkopää huutoketjun. Mitä tuossa äänessä oikein kuunnellaan?
Hahmotus ja suunnitelma. Vinkkejä....
1. Huollon suunnittelu. Ainakin isk.vaim yläpäänlaakerit menee vaihtoon.
2. Jakoketjusarjan tilaus. Varmaan ihan ok.
3. Öljyhuuhtelu aineen laitto.
4. Huolto.
5. EGR tulppaaminen. Itse en saanut selvyyttä, onko se vain se levyn asennus ja kovaa ajoa? Osa puhuu vastuksen laitosta ja osa uudelleen ohjelmoinnista.
6. RVS
7. Jatkossa öv+s, 10tkm välein. Täyssynteettinen 5/30 tai 5/40 öljy.
 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2015, 09:16:22 kirjoittanut Alfistipohjoosesta »
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2015, 09:49:53 »

Egr:n tulppaisin mutta sitä ei voi tukkia kokonaan tai sitten täytyy kait disabloida sähkösesti jotta ei tule vikakoodeja mutta monessa laitteessahan on sama juttu ettri sitä ihan täysin tukita.

Ratin nahkat on tuon aikakauden aika onnetonta joka kesii pinnan heti. Ite hommasin uudrn ruorin vähemmän ajetusta. Tais maksaa 60e. Ebay on noita ratteja täynnä.

Ketjun katkeaminen ei taida olla kovin todenmäköistä mutta se veyminen kyllä ja sitämyötä se että se ketju hyppää kylmäkäynnistyksessä hampaita. En ole kuullut tai lukenut kuin yhdestä katkeamisesta ja sekin saattoi olla vaan oikeasti ketjun hampaiden hyppäyksestä. Brittifoorumeilla on enempiä juttua noista diesel-grandeista joissa ketju hypännyt. Taisin johonkin topikkiin kertoillakkin että se kiristin korjattiin 05-06 vai oliko 07 eli todennäköisesti sulla on jo korjattu kiristin koneessa. Mutta se ei silti poista ongelmaa sitä että se ketju venyy. Kylmäkäynnistyksessä sen talvella huomaa helpoiten kun kiristin ei ole vielä pelissä mukana heti startissa ja silloin se venynyt ketju rallattaa jos joskus. Lämpösellä koneella sitä ongelmaa ei huomaa kun se kiristin toimii öljynpaineella.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2015, 10:13:48 »

Anteeksi, mutta saatko tuolla antamallani VIN sitä värikoodia?

Rallatusta ei mielestäni ollut. Mutta nuo jakopään sarjat on 100e kahden puolen niin täytyy ottaa se työn alle.
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2015, 10:27:21 »

^Katson kun ehdin ja pystyn.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2015, 15:12:00 »

VINissä oli yksi nolla liikaa mutta ei kyllä värikoodia löytynyt siltikään vaan juuri ainoastaan sisustan kangas/väri. Stilettoon ja 156:een kyllä muistelen että olisin eperistä etsinyt varaosanumeron maalikynälle mutta ei vaan löydy tai sitten en vaan löydä.

Ps. Jännä kuriositeetti mutta mun ex Linea oli valmistettu samana päivänä. En olis kiinnittänyt huomiota mutta eperin vin haussa oli melkein peräkkäiset runkonumerot.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2015, 17:42:58 »

Ok. Sitten sellainen n.suunta tarrasta kiinnostaa, liekkö noilla mitään just sentilleen paikkaa? Ei viitsisi äänieristeitä alkaa repimään irti vääristä kohtaa.
Kirjattu

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2015, 20:26:59 »

Paljonkohan tämä imaisee dieseliä sataselle?

Juu ja kai se kuuluisi onnitella hankinnasta ja tervetulotella foorumille   :)
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2015, 22:13:20 »

Vielä vain ajotietokoneen pohjalta. Maantie, talvinopeus n.4L/100km. Tässä pikku pitäjässä, kahdet liikennevalot. 5,5L/100km. Ajomatka ollut n.6km suuntaansa.
Värikoodi löytyi, tässä yksilössä, oikea takaovi saranan puolelta.
Kirjattu

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2015, 21:58:18 »

Muutama tuhat takana. Lähinnä ostaessa jo tiedossa olleet viat korjattu. Katkennut etujousi tuli extrana. N.3cm puuttui alapäästä-
- Etujouset KYB RH3506 (GP Punto 1,9 diesel) Kierros enemmän kuin Linean. Sama langan vahvuus. Keula nousi n.1.5cm ja keula tuntuu hieman pehmeämmältä mutta kantavammalta. Suosittelen.
- Kummatkin yläpäänkääntölaakerit.
- Takapenkin keskisuutin. Olikohan purku Fordista.
- Mobil 0-40 New Life.
- Valvoline SYPower, Full Syntetic Power Steering Fluid
- Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
- RVS moottoriin, vaihteistoon, ohj.teh ja dieselin sekaan
- Sumuvaloumpio

Jakoketjusarja odottaa hyllyssä.



 
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #13 : Heinäkuu 28, 2015, 21:28:34 »

^Mä laitoin aikoinaan 1.3Mjetin jouset omaan Lineaan. Pohdin tuota 1.9 vs 1.3 asiaa pitkään ja lopulta löysin tiedon että 1.3Mjet on painavempi kone kuin 1.9Jtd. Asia vaihvistui sillä että GP 1.3Mjetin etuakselimassa on suurempi kuin 1.9jtd:n joten ostin ne 1.3:n jouset. En tosin mitannut kierteiden lukumäärää mutta langanvahvuus näytti olevan sama silmämääräisesti.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #14 : Heinäkuu 31, 2015, 20:03:53 »

Juu, huomioin tekstisi. Mutta itsellä painoi vahvasti epäilys, koneet nähtyäni, että asia voisi olla noin. Vaikkakin wikin mukaan tuo 1,3 on painavampi mutta onko painoon eksynyt virhe tai onko noissa mukana eri lisälaitteet. Muuta faktaa ei ole kuin carfolio joka antaa Punto GP 1,3 kuivapainoksi 1105 kg ja etuakselille tuosta 63,8% joka tekee 705kg. Ja 1,9 1220kg ja etuakselille 66,4% joka tekee 810kg.105kg on taas hieman uskomattomankin suuri. Toki voi olla että joku tietty malli merkkaamatta tms. Ero ei kuitenkaan suuri, oli kumpi tahansa painavampi. Aine vahvuus oli sama, tosiaan tuo kierros oli enemmän mutta se ei tietenkään kerro suoraan että kyseessä kantavampi jousi. Vanhoihin alkuperäisiin verrattuna joutui työkalut paljon kovemmalle joten on ne niitä ainakin kantavammat.
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #15 : Heinäkuu 31, 2015, 20:40:25 »

^Mä kävin aikanani läpi myös suomen rekisterissä olevien autojen rekisteriotteeseen merkittyjä massoja sekä käyttöohjekirjoihin merkittyjä massoja ja akselimassoja läpi ja ne kyllä tuki tuota samaa tietoa että 1.3Mjet painaa enemmän kuin 1.9JTD. Tai ainakaan mun päähän ei mahdu se että jos kaksi autoa on muuten samoja varusteita myöden että se painoero selittyisi jollain muulla asialla. Tai vaikka selittyisikin niin ero on kuitenkin etupuskurin ja kojelaudan välissä ja siten painoero vain etuakselilla.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #16 : Heinäkuu 31, 2015, 21:36:17 »

Kieltämättä helpottunut kun varustetasot hyvin samat. Ennen saattoi moottori tuoda ohjaustehostinta, ilmastointia tms.
Yritin etsiä faktaa moottoreiden painosta tms. Osa alustasarjoista on sama 1,3/1,9 mutta esim tämä sivusto antaa tiedot
http://www.autopressnews.com/2005/m09eng/fiat/1910cc120enginetable.shtml
http://www.autopressnews.com/2005/m09eng/fiat/1248cc75enginetable.shtml

Sieltä vertaa WEIGHTS - SUPPLIES osioo.

Ja kun nyt löytäis sen jousisivuston, sieltä selvisi että tietty Fiorino käyttää samaa iskaria mutta vielä jäykempää jousta. Ainakin jousioppaan mukaan ja jos sitä oikein osasin lukea.
Kirjattu

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #17 : Elokuu 04, 2015, 13:05:24 »

Tuossa tuli ekoissa helteissä toivottua että tuuletin ois tehokkaampi. Siinä sitten asiaa mittaillessa huomasin että tuleva jännite on maksimissaan n.6-7V. Eli tuossa on automaattinen ilmastointi. Mokkulalle tuleva jännite on 12v, ohjauspiirin jännite muuttuu tuon paneelin mukaan, sen jännite muuttuu joka painauksella. Kuitenkin kun mittaa mootorille tulevaa jännite on eka nopeus n.3v ja sitten joka painallus nostaa sitä n.0,6v ja kunnes puolenvälin jälkeen ei enää nostakkaan jännitettä. Palkki kyllä nousee mutta moottori ei saa yhtään enempää jännitettä.
Siellä on tälläinen säädin, http://www.ebay.com/itm/Fiat-Grande-Punto-Heater-Motor-Resistor-With-Climate-Control-Genuine-55702441-/121275897090

Kirjattu

Alfistipohjoosesta

Vs: Fiat Linea
« Vastaus #18 : Tammikuu 30, 2016, 10:29:15 »

Hirvikolari päätti meidän Linean matkan. Nyt vääntöä hinnasta ja mietintään korvaajasta.
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2016, 14:56:27 »

Hurjaa meininkiä. Lueskelin jo aiemmin toisaalta tuosta ja hyvä että ei käynyt hullummin. Autoja saa uusia joten eikun metsästämään uutta Lineaa.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

AiT

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 605
Vs: Fiat Linea
« Vastaus #20 : Heinäkuu 21, 2016, 12:12:37 »

Moi!
Olen ollut tältä foorumin osiolta poissa, koska vaihdoin Linean Bravoon ja sitten Alfa Romeo Giuliettaan(-011).

Itselläni on ollut G reilun vuoden ja olen ollut tyytyväinen. Mennyt vain kulutusosia ja auto on upean näköinen ja kiva ajaa.
Kaverilla on varttiysi(kai-98) eikä hänelläkään ole moittimista ajokistaan. Hänen veljellään on myös Alfa, varttikutonen ja ollut tyytyväinen. Siksi tuli hommattua tuo Giulietta.

Fiat Bravo oli ihan hyvä auto, mutta olin jo jonkin aikaa katsellut tuollaista Alfaa. Lineassa oli kaikenlaista, josta olen kirjoittanut täällä foorumilla.

Mukava välillä seurata vanhojen ja uusien Fiiun omistajien kokemuksia ajokeistaan!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2016, 12:24:23 kirjoittanut AiT »
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)