Kirjoittaja Aihe: Aluvanteiden maalaus  (Luettu 1206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fletch

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Aluvanteiden maalaus
« : Huhtikuu 15, 2015, 20:39:09 »
Tuli ostettua yhdet vanhat fiatin alkuperäiset alut ja ne pitäis soodapuhaltaa kun vanhat maalit haalistuneet ja vanteet muutenkin hapettuneet mutta tässä yrittänyt pähkäillä mitä tehdä soodapuhalluksen jälkeen. Vanteet on alunperin kaksiväriset ja kaksiväriseksi ne pitäisi saada jotta ovat yhtään järkevän näköiset. Pulverimaalaus on jees mutta tuo kaksivärisyys on vähän ongelmallinen vetää pulverilla mitä olen ymmärtänyt. Mietin sellaistakin vaihtoehtoa että laittaisi pulverin pintaan yhdellä värillä ja sen toisen värin laittaisi plastidipillä. Kysymysmerkki on sitten että pysyykö plastidip pulverimaalatun pinnan päällä ja toisekseen meneekö se vanteissa ruman näköiseksi jos maali on kirkas (esim vihreä tai kulta). Vai unohtaako pulverimaalauksen tyystin ja vetäisikin märkämaalin pintaan (vai peräti ihan kilikalilla tyyliin tee-se-itse ja hyvä tuli).

Onkos kellään kokemuksia a) plastidipistä vanteissa tai b) kaksiväristen aluvanteiden maalauttamisesta tai maalaamisesta itse?
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Poissa AiT

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
Vs: Aluvanteiden maalaus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2015, 15:01:43 »
Minä ainakin olen saanut hyviä tuloksia kilikalilla vannehopealla ja luulisin, että vannekullalla tulee hyvä kultaus.
Niissä ei tule niin valumia ja isolla purkilla maalaa aika paljon.
Tästä on kyllä vuosikymmeniä aikaa, toivottavasti tänään saa samoja maaleja. Jäi mieleen tosiaan noiden maalien hyvä laatu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2015, 20:56:15 kirjoittanut Coupé 20vt+ »
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

Poissa Fletch

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2015, 22:08:24 »
Tossa ollut projektit vähän jäissä (lapsi syntyi keskosena ja nyt sillä vielä koliikkia että puuhaa riittää). Soodapuhalluksessa kävin mutta heppu oli sitä mieltä että hapettumat ei lähde alumiinistä soodalla  ??? No, tuumasin että säästyypä ainakin rahaa, hinkataan sitten käsin puhtaaksi. Tossa kuva vanteista ilman käsittelyä

Asia jäi siis hankinnan jälkeen jäihin ja kuinka törmäsinkin aiheeseen että oksaalihappo tehoaa alumiinin hapettumiin ja että bilteman halvemmassa vannepesuaineessa on 10-15% oksaalihappoa. Tein pikapesun vanteille ja pesun jälkeen ne olivatkin jo ihan erinäköiset.

Yli puolet hapettumista kirjaimellisesti suli pois enkä usko että noihin hirveästi enää tarvii hikeä uhrata. Hinkkaan niitä vielä pari kertaa samaisella vannepesuaineella jonka jälkeen meinasin jyystää teräsvillalla paljaat alumiinit puhtaaksi ja kullanväriseen maaliin vähän karhennusta. Sitten kullattuihin kohtiin autonvärinen maali pintaan (sävytetty metallinvihreä kilikali) ja sitten lakka päälle. Tiedä sitten mitä tulee.

Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2015, 22:08:24 »