FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Bensiiniturbomoottorin väännöstä  (Luettu 2218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 611
Bensiiniturbomoottorin väännöstä
« : Huhtikuu 27, 2015, 12:19:52 »

Katselin taannoin jotain auto-ohjelmaa, jossa esiteltiin joku pikkuturbo. Merkkiä en muista. Taisi olla kumminkin 1.2 litran bensaturbo. Tehoja oli jotain yli 130 heppaa ja vääntöä jotain 205 Nm. Mutta se paras vääntö tuli vasta yli 5000 r/min kierroksilla. Ohjelmassa vielä kehuttiin, että vääntökäyrää ei ole leikattu.

Minun Bravossa on papereitten mukaan vääntöä 206 Nm, mutta se saavutetaan jo 1750 r/min kierroksilla. Minun autossa on siis vääntökäyrää leikattu. Pidän sitä pelkästään hyvänä asiana. Tykkään siitä, kun robotti E-puolella laittaa kutosvaihteen jo 50 km/h nopeudessa.

Kuinka paljon sitä vääntöä saa, jos sen leikkaamisen ohjelmoi pois? Vaikka kierroksilla 6000? Järkyttävästi?  ;D

Kirjattu
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

tapi0

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 111
  • GFF
Vs: Bensiiniturbomoottorin väännöstä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2015, 16:40:20 »

Ohjelma on Kaara ja esitelty auto Renault Megane Sport Tourer, jossa tosiaan tuollainen 1,2-litrainen turbo.

On aika yleistäkin että tuota vääntömomentin piikkiä leikataan, jolloin saadaankin yleensä tasainen vääntökäyrä isolle kierrosalueelle.

Parhaimmillaan voi saada kait jopa 50Nm lisää jos leikkaus poistetaan. Sitten vaan on kysymys voimansiirron kestävyydestä, jonka takia noita leikkauksia yleensä tehdään.
Kirjattu
Abarth 595 Turismo - Azzurro Leggenda

Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e. -> 1.4 T.i.e.
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"

M.B.

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Viestejä: 319
Vs: Bensiiniturbomoottorin väännöstä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2015, 18:14:21 »

No joo, ei tasalakinen vääntökäyrä ole "luonnollinen", vaan juurikin ahtopainetta rajoittamalla yms. tehty. Tosin ei bensakoneessa sitä ahtopainetta rajattomasti voikaan kasvattaa - voi tulla eteen mm. nakutus.

Mutta se isoin tekijä on turbon mitoitus. Nykyautojen turbot ovat melkein poikkeuksetta "alimitoitettuja". Tämän näkee siitä, että turbokoneilla osuu sekä huipputeho että vääntö alemmille kierroksille kuin vapareilla. Fiatillahan on (käytännössä) samaa pataa tarjolla vapaasti hengittävänäkin ja siinähän on pienille vapareille tyypillisesti max. teho jossain 6000 rpm tienoilla ja vääntö 4 tonnissa tai vähän ylikin.

Jos vain halutaan moottorista maksimiteho, niin laitetaan ahdin, joka jaksaa puskea koneeseen ilmaa maksimitehon kierrosluvulla. Vaan sitten ei paljoa tapahdu alta 3000 rpm. Tällaisiahan ne ekat turboautot taisi olla eikä niistä suurta menestystä tullut.

Nykytyyliin laitetaan lilliputtiahdin, joka intoutuu tuottamaan kunnolla ahtopainetta jo 2000 rpm tienoilla -> vääntöhuippu osuu sitten jonnekin 2500-3000 kohdalle (mutta käyrä leikataan ~tasalakiseksi, jolloin saadaan näitä 200 Nm @ 1750-3500 tjsp lukemia), mutta rupeaa ahdistamaan hengitystä yli 5000 rpm -> huipputeho saavutetaan vaparia matalammilla kierroksilla ja huipun yli ei paljoa kannata kierrättää.
Kirjattu

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Bensiiniturbomoottorin väännöstä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2015, 19:08:15 »

Jep näi on. Turbon pakopuoli rajoittaa vääntöä (että tehoa) kierosten noustessa.
Ja pienillä kieroksilla vääntöä on rajoitettava koska työtahdin palorintaman "isku" rasittaa voimansiirtoa paljon enempi vs isommat kierokset.
Toki jos moottorin iskunpituutta lisätään saadaan mäntänopeutta suuremmaksi ja pienemmillä kieroksilla väännättäminen on turvallisempaa.
Matka ajossa pienempi rpm nopeus pakottaa lisäämään täytöstä ja sitäkautta polttoainetalous parantuisi...
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

Gusse

Vs: Bensiiniturbomoottorin väännöstä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2015, 12:00:19 »

Katselin taannoin jotain auto-ohjelmaa, jossa esiteltiin joku pikkuturbo. Merkkiä en muista. Taisi olla kumminkin 1.2 litran bensaturbo. Tehoja oli jotain yli 130 heppaa ja vääntöä jotain 205 Nm. Mutta se paras vääntö tuli vasta yli 5000 r/min kierroksilla. Ohjelmassa vielä kehuttiin, että vääntökäyrää ei ole leikattu.

Minun Bravossa on papereitten mukaan vääntöä 206 Nm, mutta se saavutetaan jo 1750 r/min kierroksilla. Minun autossa on siis vääntökäyrää leikattu. Pidän sitä pelkästään hyvänä asiana. Tykkään siitä, kun robotti E-puolella laittaa kutosvaihteen jo 50 km/h nopeudessa.

Kuinka paljon sitä vääntöä saa, jos sen leikkaamisen ohjelmoi pois? Vaikka kierroksilla 6000? Järkyttävästi?  ;D

Jos kyse oli Meganen 1.2 turbosta ja Kaara ohjelmasta, niin papereitten mukaan tuossa Meganen 1.2:ssa on myös vääntöhuippu 205Nm jo 2000 kierroksella ja vääntö on tasainen 3000 kierrokseen saakka ja vääntökäyrä on siis leikattu. Huipputeho 130 heppaa sensijaan tulee noilla mainitsemillasi kierroksilla. Eli vähän väärin kertoneet tuossa ohjelmassa.
Kirjattu
Alfa Giulietta ex. Alfa 147, Alfa GT ja Delta -09 Tjet. Ei ihan Fiat, mut teknisesti sama :)

Wesulius

  • Admin-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 333
  • iso moottorinen uuno.
Vs: Bensiiniturbomoottorin väännöstä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2015, 13:31:37 »

Näihin nykyaikaisiin bensakoneisiin haetaan turbo dieselimästä matalien kierrosten voimaa.
Toki mukavampihan tuollaisella normaali liikenteessä on ajellakin kun voimaa on heti 2000 kiertoksen jälkeen eikä +4000.
taitaa ranskasta löytyä parhaita moottoritekniikan taitajia ei ehkä renujen maailmasta , mut psa.
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)