Kirjoittaja Aihe: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi  (Luettu 2250 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« : Maaliskuu 21, 2016, 16:16:17 »
Kävin tänään katsastuksessa ensimmäisenä mahdollisena katsastuspäivänä, kun viimevuonna melkein unohdin koko homman. En tarkistanut mitään autostani, kun ajotietokone ei mitään herjannut. Suoraan katsastukseen vaan.

Noin kuukausi sitten ajotietokone pyysi englannin kielellä tarkistamaan rekisterikilven polttimon. Samalla syttyi kirkas keltainen polttimonkuva valojen näyttöön. Rekisterikilven polttimon vaihto uuteen meni alle minuutissa.

Bravolla on kilometrejä takana vähän yli 41000. Käyttöönottopäivä on 21.07.2010. Katsastus meni läpi tietenkin. Vähän katsastusinsinööri etsi OBD-pistoketta. Meinasin jo kertoa sen paikan, kun hän näköjään ruuvasi oikeita ristipääruuveja auki. Laittoi sitten ruuvit kiinni ja meni tietokoneelle etsimään tietoa. Join kaikessa rauhassa tarjottua kahvia ja tarkkailin tilannetta . Jonkun ajan päästä avataan ne samat ruuvit ja jopa etsitään ehkä uusia ruuveja jostain laatikosta ja kaapeista. Koko OBD-episodi kesti aika kauan.

Katsastusinssi sanoi, että autoni on hyvässä kunnossa. Juteltiin samalla Fiatin laadusta, ym... Leppoisa ja asiallinen katsastusinssi.



Nyt kesällä heinäkuussa autoni vuosihuolto on pelkkä öljynvaihto ja suodatin. Toki sisäilmansuodatin myös, mutta ei muuta. Minun Bravossa on se neljä vuotta/ 120000 km vaihtoväli nokkahihnalle, ym.  Viimeksi ne vaihdettiin vuonna 2014. Seuraava vaihto on sitten heinäkuussa 2018.







Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tojuha

Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2016, 21:29:26 »
Kävin myös katsastamassa oman bravoni 2008mallinen diesel ajettu noin.146000km ja läpi meni että pätkähti,ei mitään huomauttamista,taas saa vuoden ajella rauhassa ;D

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2016, 17:59:03 »
Tämä vuoden välein vaadittava katsastus on täysin turhaa näille hyville autoille. Jokatoinen, tai kolmas vuosi ehkä olisi parempi. Minun autosta ei katsottu auton pohjasta juuri mitään, kun nähtiin auton olevan loistavassa kunnossa.

Toista on klonksvaakenin autot. Niille pitäisi määrätä katsastus heti ensimmäisenä vuotena auton valmistumisen jälkeen ja silti osa autoista ei menisi läpi  ;) ;D .
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa AriFerra

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2016, 08:14:13 »
Tämä vuoden välein vaadittava katsastus on täysin turhaa näille hyville autoille. Jokatoinen, tai kolmas vuosi ehkä olisi parempi. Minun autosta ei katsottu auton pohjasta juuri mitään, kun nähtiin auton olevan loistavassa kunnossa.

Samaa mieltä uudehkoista (hyvistä...) autoista. Vanhemmissa ihan jees että kerran vuodessa joku sen tsekkaa. Nyt oli ekaa kertaa vuoden -04 Puntossa vikasa, kaksi puslaa ja yksi raidetangon pää. Itse kun tuohon tekee perushuollot (öljyt, tulpat ym), mutta ei kuitenkaan taivu eikä edes osaa kunnolla katsoa alustaa, ikinä noitakaan olisi huomannut jos ei katastus-setä olisi kertonut. Ja pahemmaksi jos olisi mennyt, voisi aiheuttaa jossaan tapauksessa pahaakin jälkeä.

Tuo perheen uudempi menopeli on sitten ihan eri. Sen kun käyttää vuosihuollossa ammattilaisella, sen pitäisi riittää.
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani

Ex F14T:
Ritmo 105 TC -82, Ritmo 105 TC -83, Uno 70 SL -88, Stilo 130 -03, Bravo 150 T-Jet -07

MUUT: Ascona 1.9 -75, BMW 320 V6 -82, BMW 320 V6 -84, Golf II -88, Polo Classic 1.6 -98, Grand Scenic II 2.0T -08

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 871
  • Sukupuoli: Mies
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2016, 08:29:35 »
Kyllä se mun mielestä on ihan hyvä noin. Noiden ns. "ammattilaisten" jäljiltä olen pari kertaa meinannut joutua isoon onnettomuuteen että ei sillä ole mitään merkitystä missä sitä autoa on huollettu ja miten uusi se on. Kyllä se ihan hyvä on tsekata vuosittain jonkin toisenkin silmäparin toimesta että se suurinpiirtein on turvallinen tuolla liikenteessä. Eihän sekään mitään varmuutta asiaan tuo, kyllä noilta katsuriltakin jää huomaamatta pahoja vikoja ja toisaalta nillitetään sitten asioista joilla ei ole hitusvinkulankaan merkitystä.

Nykyään tuntuu että saa sutta ja sekundaa ihan jokapaikasta ja ainoa johon voi luottaa on omaan itseensä ja omaan työnjälkeen. Taas se tuli huomattua kun keskitalvella vein hyvämaineiselle pajalle auton hoitoon niin kyllä taas meni kaikki niin päin peetä ihan perusasioista lähtien että sai taas itselleen hyvän muistutuksen että vaikka olisi kuinka kiire niin tee itse. Se säästää vaan aikaa, rahaa, hermoja ja lopulta se työ on tehty juuri niin kuin pitää. Tässä viimeisessä episodissa lukuisista mokista oli mm. vaihteiston öljytäyttö joka oli jäänyt 0,4 litraa vajaaksi vaikka siitä suullisesti ja kirjallisesti erikseen mainitsin niin kyllä sekin saatiin vielä ryssittyä hienosti.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2016, 19:38:20 »
Nyt ei katsastuksesta mitään. Muuten vaan laitan hyvästä autosta. Heinä-elokuun vaihteessa tehdään pikkuhuolto. Vaihdetaan öljyt ja suodatin. Ehkä raitisilmasuodatin. Ei mitään muuta. Kesärenkaatkin ovat vielä hyvät. Nyt seitsemäs kesä autolla ja renkailla.

No kilometrejä on takana noin  43000.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2016, 19:40:18 kirjoittanut tare »
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2017, 16:35:36 »
Katsastus meni tänään tietenkin jälleen heittämällä läpi. Tiesin kaiken olevan huippukunnossa. Bravolle tulee nyt kesällä heinäkuussa ikää seitsemän vuotta. Kilometrejä on tänään takana 45919.

Alkuperäisissä etujarrupaloissa on puolet kulutuspinnasta jäljellä. Etujarrulevyissä on aivan pieni kulumakynnys levyn ulkoreunalla. Levyt kestävät varmasti ikuisesti  ;D. No ne etujarrupalat täytyy joskus ehkä vaihtaa. Uusilla kesärenkailla ajoin viime syksynä vain muutaman sataa kilometriä. Ovat kulutuspinnaltaan uudenveroiset. Takarenkaissa oli vielä syksyllä kulutuspinnan ulkoreunassa asfalttia vasten vihreät raidat. Nyt samat vanteet menivät etuakselille ja raidat häipyivät nopeasti, vaikka olen ajanut nastarenkaitten vaihdon jälkeen vain noin 35 km.

Kesällä heinäkuussa tehdään pieni perushuolto. Vaihdetaan öljyt, öljynsuodatin ja tehdään ilmastoinnin täyttöhuolto raitisilmasuodattimineen. En nyt keksi muuta. Toinen nokkahihnan ym. vaihto autolleni on heinäkuussa 2018.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2017, 18:27:02 »
Ihmettelen vaihteiston käyttöä. Jätän sen aina automaattipuolelle. Yleensä huollon ja katsastuksen jälkeen vaihteisto on aina manuaalipuolella. Kuten tänäänkin. Ei se haittaa. Tänäänkin katsastusinssi ajoi todella pitkän koeajon. Oli jotain 5 minuuttia.

Taisi kerrankin päästä ajamaan kunnon autoa.  ;D . Ja vaihteisto oli manuaalipuolella.  ;)
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2017, 17:52:36 »
Jälleen kerran katsuri etsi OBD-pistokkeen paikkaa.  ;D Kokeili erilaisia ruuvimeisseleitä. Ja katsastuksen jälkeen yksi ristipääruuvi löytyi matolta jalkatilassa. Hän varmaan uskoi sen kotelon pysyvän yhdellä ruuvilla kiinni.

Täytyy seuraavan kerran tulla katsastukseen tahallaan vanne kahdella, tai yhdellä pultilla kiinnitettynä.  :D ;D.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2018, 15:13:57 »
Tänään jälleen katsastuksessa. Kilometrejä 50123. Katsuri sanoi autostani: Hieno peli, OBD-lukemat hienot ja pohjakin, kuin uudessa autossa!  :)
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 604
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #10 : Huhtikuu 04, 2018, 16:49:03 »
Lainaan omaa kirjoitustani:  ;D

Ihmettelen vaihteiston käyttöä. Jätän sen aina automaattipuolelle. Yleensä huollon ja katsastuksen jälkeen vaihteisto on aina manuaalipuolella. Kuten tänäänkin. Ei se haittaa. Tänäänkin katsastusinssi ajoi todella pitkän koeajon. Oli jotain 5 minuuttia.

Taisi kerrankin päästä ajamaan kunnon autoa.   . Ja vaihteisto oli manuaalipuolella.   ;D
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa Dox

Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2018, 07:47:55 »
Läpi meni täälläkin heittämällä. 64 000 km ajettu ja 2012 malli. Seuraavan kerran 2020

Poissa sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 430
  • Sukupuoli: Mies
  • Stilo black edition
Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #12 : Kesäkuu 26, 2018, 14:35:41 »
Tammikuussa kävin tuon bensa turbon katastaa. 239tkm tais olla silloin. Eipä siin mittää löytyny.

Mitenköhän jos käy nyt heti katsastaa ni saakohan tuon 2 vuoden leiman? Käyttöönotto pv oli 1.1.2008 tms.

Edit.ajatuskatkos. joo siis autohan on 10w vanja
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2018, 18:10:05 kirjoittanut sampsulisami »

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Bravon katsastus jälleen heittämällä läpi
« Vastaus #12 : Kesäkuu 26, 2018, 14:35:41 »