Kirjoittaja Aihe: Ajovalojen korkeudensäätö  (Luettu 3528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kenttäkorjaamo

Ajovalojen korkeudensäätö
« : Syyskuu 20, 2016, 20:28:38 »
Moikka, Stilo yllätti jälleen. Tälläkertaa ajovalojen korkeudensäätö jurnuttaa päällä koko ajan kuskin puolella. Ajattelin voisiko vika olla korkeudensäätö kytkimessä, mutta en tiedä miten tuon säätöpaneelin missä säätö on saa irti ??
Olisiko jollain kokemusta em. asiasta.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 862
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Uno, Laguna
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2016, 20:40:48 »
Eiköhän se moottori siellä lähes porsi ja sitä se siellä jurnuttaa. Ota irti, katso onko entinen ja vaihda.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2016, 21:07:46 »
No näin varmaankin saattaa olla, koska tutkailin äsken tuota ja huomasin, että molempien puolien moottorit käy, mutta kuskin puoleinen pitää niin kovaa metakkaa (ilmeisesti sökö) etten ollut tätä huomannut (toinen kehrää kuin kissa).
Viesti menee moottoreille ilmeisesti kuskin puoleisen moottorin kautta, koska sulakkeen irroitus hiljensi molemmat tosin samassa sulakkeessa myös kuskip. ajovalo.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2016, 21:44:54 »
Joo, saattaa rattaat olla valmiit säätömoottoreissa. Tai vain vettä päässyt kopan sisäpuolelle hapattamaan elektroniikan.  Kun vaihdat säätömoottorit, älä hukkaa niitä. Nimittäin jos tarvitse laadukkaita12V:n DC-moottoreita.....purkamalla...Olen laittanut näiden piirilevyjä muuhun käyttöön. Systeemihän on eräänlainen servokytkentä, kojelaudan säätimellä annetaan säätö-/ohjearvo säätömoottorille, joka sitten hakee paikkansa sen mukaan.

Poissa nipaka

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2016, 17:23:17 »
Mätänetin tuotenumerolla 50-8012 saa moottorit. Vaikka ovat Mondeon, Stiloon käyvät suoraan.
Itse olen ottanut tavaksi liikutella lamppuja vaikkei tarvetta olekaan. Laite jota ei liikuteta jumittuu jossain vaiheessa.

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2016, 23:49:20 »
Varmaan rattaat sököt äänestä päätellen kuten eeppos ja fletch mainitsi näin jälkikäteen ajateltuna, eikä toi nipakan Motonetin moottori tosin kallis olisi, mut se työn vaiva , kun polttimoidenkin kanssakin saa äheltää välillä itsensä lähes hermoraunioksi ja ensiapu kuntoon.
Taidan nyt viikonloppuna nykästä vain moottorin piuhat irti, etttä saa kuskinp. ajovalon toimimaan ja säätää valot manuaalisesti pitää sitten ihmetellä katsastuksessa mikä niitä nyt vaivaa kun on toimineet >:D no huomautushan siitä tulee todennäköisesti otteeseen.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 862
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Uno, Laguna
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2016, 13:45:45 »
^En kyllä ole satavarma mutta semmonen kutina on että tulee hylky leimalla.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #7 : Syyskuu 25, 2016, 22:10:37 »
No niin tuli nypättyä kuskinpuol. säätömoottori pois, pienen tutkinnan jälkeen sököhän se oli.
Ihmetystä aiheuttaa, että apparin puoleinenkin moottori käy koko ajan edelleen.
Eli palataan näihin säätönamikoihin onko tietoa miten sen konsolin missä korkeudensäätö ym. namikat on saa irroitettua, josko siinä säätö kytkimessä olisi vika.
Voihan vika olla tietty jossain muussakin -> ideoita.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa woimasavu

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Linea 1.4
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2016, 08:16:11 »
Äkkiseltään tuli mieleen konetilan sulakerasia.. mutta ainakin sähkönsyöttö näkyy menevän moottorille sisätilan sulakerasian kautta. Kokeile irroittaa itse säädinpaneeli ja johto irti sen takaa sammuuko jurnutus. Paneelin muovikynnet menee herkästi poikki jos ei ole todella varovainen irroittamisessa

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 582
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2016, 15:33:58 »
En lähtisi repimään mitään paneeleja irti. Ja vika ei varmasti ole kojelaudan nappuloissa. Molemmat korkeussäätimet vaan vaihtoon.

Minunkin Stilossa oli aikoinaan sama ongelma. Molemmat säätimet vaihdettiin muistaakseni Deltassa. Nykyisessä Bravossani on vähän samanlainen systeemi ja en ole lukenut mistään medioista yhtään vikaa. Ilmeisesti tuo osa suunniteltiin kokonaan uudelleen.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa hutz

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2016, 22:11:02 »


Tuo moottorin päälle jäämisen aiheuttaa nuolen osoittaman tapin katkeaminen. Kyseinen tappi liikuttaa "kelkkaa" pitkin potentiometriä, josta tunnistetaan milloin korkeussäätö on halutussa korkeudessa. Kun kelkka ei liiku, niin piirilevyltä tulee jatkuvasti käsky "nosta ajovaloa", koska valittua arvoa ei saavuteta. Ilmeisesti tuo kelkka työnnetään jossain vaiheessa osoittamaan valojen olevan ala-asennossa ja tämän takia valoja yritetään nostaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2016, 22:15:59 kirjoittanut hutz »

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2016, 22:14:44 »
Kiitos viesteistä!
Avasin tuon kuskinpuoleisen moottorin joka piti melkoista meteliä, mutta siinä oli hutz:in mainitsema tappi kyllä vielä ehjä.
Vika oletettavasti tuossa moottorista lähtevästä kierrerattaassa oli aika kuluneen näköinen ja löysän oloinen.
Täytyy vielä irroittaa apparin puoleinen moottor ja katsotaan uusilla moottoreilla alkaisiko pelittämään kuten tare ehdotti.
 Jos ei, alan kallistua sen paneelin kytkimen tarkempaa tutkimista kuten Woimasavu meinasi, olisiko tietoa missä kohtaan nuo muovikynnet sijaitsee paneelissa?
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa bravastar

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1662
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #12 : Syyskuu 28, 2016, 10:12:27 »
Kuva kytkin paneelista takaa.


Kuvan perusteella olettaisin, että kytkimet on sivusta kahdella ruuvilla kiinni joten se kojelaudan sivupaneeli pitää ensin poistaa.
///// for Life

Volvo V50 R-Design & Saab 9-3 ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #13 : Syyskuu 30, 2016, 19:08:46 »
Vika on yleensä tuossa mekaniikassa, tai piirilevyn hapantumisessa (vettä päässyt..). Mutta kuten sanottu, pienoismalliharrastajille oivallisia moottoreita näissä...:)

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #14 : Syyskuu 30, 2016, 21:39:30 »
Ok, näin on ainakin toi minkä irroitin mekanismi (rattaissa )ilmeisesti sökö.
Ja jos pienoismalliharrastajia "kuulolla" tämän moottori paketin saa postikuluilla.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa MW100

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2017, 15:26:41 »
Ok, näin on ainakin toi minkä irroitin mekanismi (rattaissa )ilmeisesti sökö.
Ja jos pienoismalliharrastajia "kuulolla" tämän moottori paketin saa postikuluilla.

Kuis vaihdoin tuon korkeusäätömootooorin vasemmallepuolen. Kastastusksessa ajovalo näyttii liian ylös.
Katsuri sanoi että voi säätää manuaalisesti jostain ruuvista?? Missäköhän tämä lienee, ne valkoiset pitkä muovi #ruuvit" ?
Miten se on voinut muuttua muuten tuossa vaihtohommassa? Pitääkö olla jossain tietyssä asennossa 0-3 kun vaihtaa?

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #16 : Heinäkuu 14, 2017, 23:19:22 »
Juu nämä pitkät muovi "ruuvit" on perus säätöä varten, sekä ylös / alas ja sivusuunnassa.  Asento on voinnut muutua uuden moottorin vaihdon yhteydessä esim. jos moottorin säätö "tanko" ei mene kunnolla paikoilleen umpioon  tai moottorin vaihdon yhteydessä umpio vain jumittunut / jäännyt kanittamaan johonkin asentoon. Ohjeert perus säädöille valoille  0 asento (ilman kuormaa) löytyy helposti googlettamalla.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa MW100

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #17 : Heinäkuu 17, 2017, 16:16:11 »
Juu nämä pitkät muovi "ruuvit" on perus säätöä varten, sekä ylös / alas ja sivusuunnassa.  Asento on voinnut muutua uuden moottorin vaihdon yhteydessä esim. jos moottorin säätö "tanko" ei mene kunnolla paikoilleen umpioon  tai moottorin vaihdon yhteydessä umpio vain jumittunut / jäännyt kanittamaan johonkin asentoon. Ohjeert perus säädöille valoille  0 asento (ilman kuormaa) löytyy helposti googlettamalla.

Jep, pitääkö jotain ruuvia aukaista, nämä muoviruuvit tuntuvat olevan aika tiukassa, tuntuu että katkee kun vääntää. Mikä näistä on alas/ylös säätö?

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #18 : Heinäkuu 17, 2017, 20:27:21 »
Ne toisinaan jumittuu omassakin toinen poikki, mutta mielestäni pitäisi kyllä liikkua ilman mitään ruuvien irroitusta. Väännä varovasti "nitkuttaen kiinni auki"  ja vaikka avusta pihdeillä kierreosasta vääntöä (ei haittaa vaikka kierre vähän saisi siipeensä on niin pitkä kierretanko). Säätötangot (ylös / alas) sijaitsee aika keskellä umpiota siinä konepellin kumi "tuppien" kohdalla.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #19 : Heinäkuu 18, 2017, 20:00:05 »
Näyttää siltä että perussäätömuovikierteetkin jumittuvat. Olisikin hyvä, niin kauan, kuin vielä liikkuvat, laittaa vaikkapa teflon-rasvaa kierteisiin.

Poissa MW100

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2017, 16:34:22 »
Näyttää siltä että perussäätömuovikierteetkin jumittuvat. Olisikin hyvä, niin kauan, kuin vielä liikkuvat, laittaa vaikkapa teflon-rasvaa kierteisiin.

Jep, ruuvit lähtivät pyörimään, mutta tuntuu ettei valokeilaliiku ylös tai alas. Ruuvi ei mennyt poikki.
Jos haluaa valokeilaa alaspäin (0 asennossa) kumpaan pitää kiertää, kiini vai auki suuntaan?
0 asentohan on perus eli ilman kuormaa.

Poissa kenttäkorjaamo

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2017, 22:47:28 »
Jos haluat valojen näyttävän alemmaksi kierrä umpion päällä olevaa muoviruuvia kiinnipäin jolloin se painaa umpion yläosaa alaspäin.
Tätä joutuu kyllä kiertämään useamman kierroksen jotta valokeilassa  näkyy selkeä korkeudenmuutos.
Fiat 850, Fiat Regata Weekend, Fiat Uno Fire, Fiat Stilo 100 Active MW

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Ajovalojen korkeudensäätö
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2017, 22:47:28 »