Kirjoittaja Aihe: Stilo vain sammui?  (Luettu 1914 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Superi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • Väri värriin ja loput maihin
Stilo vain sammui?
« : Helmikuu 26, 2017, 10:50:55 »
Ensimmäinen viesti foorumille eli terve vaan kaikille.

Ajoin tossa vuosi takaperin ajokortin ja inssin 1.2 stilolla. Hyvä auto tykkäsin ajaa vaikka vaihteita saiki vispata kokoajan ja motarille kiihdyttää lätty lattiassa.

Nyt sitten tuli mieleeni hommata auto, mulla on aikasemmin ollut Opel Vectra 1.6 -89, Opel Rekord 2.0 -81 ja Opel Zafira 1.8 -00.
Isäni fiiatilla ja kaikkien tuttujen autoilla on tullut kans kruisailtua ja onhan se ajaminen vaan mukavaa.

Mennään nyt kuitenkin itse aiheeseen elikkäs katselin autoja ja juttelin tuolla IRC:ssä ihmisten kanssa. Tuttu sitten mainitsi että hällä on Fiat Stilo 1.6 -03 josta voisi luopua samaan hintaan kuin hän sen ostikin. Kaikki tuntuis pelaavan hyvin, ainoa että kun oli tuotu tyhjällä tankilla ja seuraavan kerran kun oli tankille ajanut tämä kaveri niin auto oli sammunut vaan huoltsikan pihaan, ei mitään ykkösellä normaalisti käyntii vaan. Moottorin vikavalo taulussa ja engine faulttia huutaen. Pääsen ehkä ens tai seuraavana viikonloppuna lukemaan vikakoodit.

Ilmeisesti noista ecu menee kun on niin huonosti sijoitettu. Kolvi pysyy kyllä kädessä kun elektroniikka-masentajan paperit löytyy. toinen on ilmeisesti johto/liitosviat jotka ei yllätä italialaisessa.

Tässä vielä pikkasen kuvia autosta, ensiviikonloppuna teen kaupat kaverin kanssa kun hoitaa tuosta vielä verot nolliin kuten sovittiin.
https://www.dropbox.com/sh/09mo2v87e5qx6xo/AADPpy-wfXu1GxFiyEVZqoINa?dl=0

Kysellääs nyt vielä kun lueskelin ettei tuohon 76kw 1.6 koneeseen saisi tankata 95E10 polttoainetta niin mikä tähän on syynä? löytyykö tuosta stilosta jo nakutusanturi?
Elämä on vittujen elämä

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 862
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Uno, Laguna
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2017, 13:14:01 »
Itse välttäisin noita 1.6:ia kuin ruttoa. Tästä aiheesta tässäkin foorumilla puitui ihan tarpeeksi joten sen murheista ei sen enempää. 1.2/1.4 jos haluat bensa Stilon hankkia, taino 2.4 aparaattikin tietysti :)  Se uudempi GM:n 1.6:n vissiin aika huoleton mutta ne tais tulla vasta öö 2007. Jokatapauksessa GM:n koneessa 77kW ja fiatin 1.6 versiossa 76kW.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa Superi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • Väri värriin ja loput maihin
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2017, 13:43:22 »
Kyseinen laitos on toi 76Kw eli fiatin omalla koneella oleva, yleisimmät viat mitä olen googlannun niin tuntuu viittaavaan sähköihin ja kosketushäikkään joka ei italialaisesta yllätä pätkääkään. toinen tosi yleinen vika on toi ecu kun on huonosti suunniteltu sen sijoitus mutta todennäköisesti vaihdan sen pois vakiopaikasta, sen saa näppärästi akun viereen kiinni kun vähän taivuttaa peltiä siihen. Sit myös toi akku on ilmeisesti sellanen joka tuppaa ongelmia aiheuttamaan kun liak tyhjäksi pääsee.

Sit vähän ot kyssärinä et mikä vikakoodinlukija mahtaa noissa fiudeissa parhaiten toimia? ELM327? mutta siitäkin on useata versiota, kaverilla toimi nissanissa ja volvossa v1.5 mutta v2.1 ei toiminu kummassakaan.

Aattelin parin kympin budjetilla OBD lukijan hommata, esimerkiksi kiinasta.
Elämä on vittujen elämä

Poissa PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1938
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2017, 17:27:07 »
Sähköt on italiaanoissa ihan samaa keskivertoa kuin muissakin autoissa. Stiletti tosin selvästi taipuu paskan puolelle.
Moottori on myös kulumisherkkä tässä 1.6 pitkäiskuisessa.
Kiertäisin myös kaukaata jos ei halua harrastaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2017, 08:53:33 »
ECU:uun jo puutuin, aluksi. Tassujen ja pulttien alle eristysprikat, kotelon alle tehokasta eristysvillaa. Paljon tässä ei voinut nostaa, alkoi ottaa suojakanteen kiinni. Silti lämpeneminen hidastui selvästi, vaikka loppupeleissä sitten kuumeni varmaankin samoihin, kuin alkuperäiskiinnityksellä. Pitääkin funtsia uutta asennuspaikkaa. Samoin oikea etulyhdyn lampunvaihto helpottui, kun siirsin johdinniput pissapoikasäiliön toiselle (moottorin-)puolelle.

Poissa Superi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • Väri värriin ja loput maihin
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2017, 11:41:53 »
Nyt on auto haettu, eka huomio se että kierrokset seilaa ja meinaa vastata kaasuun aika hitaasti.

Vikakoodeja löytyi muutama P0141 joka viittaa lambdan vastukseen, mittasin sen ja se oli 10ohm eli mielestäni ihan ok? tuo koodi tuli myös nollauksen jälkeen takaisin.
ja lisäksi löytyi P0460 jota en oikein ymmärtänyt.

Vikakoodein nollauksen jälkeen auton käynti hieman parani mielestäni, tuo kierroksien seilaaminen tuntuu jotenkin oudolta. Voiskohan tässä olla vikaa imupuolella? tai tuossa ilmanmäärämittarissa? Kävin suihkuttelemassa kaikkiin liitoksiin CRC:tä vaikkei hapettumiakaan näkynyt.

Tulppia en saanut irti kun ei pituus omassa avaimessa riittänyt, olisi voinut kattoa onko auto käynyt laihalla/rikkaalla.

Maantieajossa tai parkkiksella kun päästää kaasun irti niin tuntuu että auto vaan jatkaa menoaan.
Elämä on vittujen elämä

Poissa MW100

Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2017, 18:42:43 »
Nyt on auto haettu, eka huomio se että kierrokset seilaa ja meinaa vastata kaasuun aika hitaasti.

Vikakoodeja löytyi muutama P0141 joka viittaa lambdan vastukseen, mittasin sen ja se oli 10ohm eli mielestäni ihan ok? tuo koodi tuli myös nollauksen jälkeen takaisin.
ja lisäksi löytyi P0460 jota en oikein ymmärtänyt.

Vikakoodein nollauksen jälkeen auton käynti hieman parani mielestäni, tuo kierroksien seilaaminen tuntuu jotenkin oudolta. Voiskohan tässä olla vikaa imupuolella? tai tuossa ilmanmäärämittarissa? Kävin suihkuttelemassa kaikkiin liitoksiin CRC:tä vaikkei hapettumiakaan näkynyt.

Tulppia en saanut irti kun ei pituus omassa avaimessa riittänyt, olisi voinut kattoa onko auto käynyt laihalla/rikkaalla.

Maantieajossa tai parkkiksella kun päästää kaasun irti niin tuntuu että auto vaan jatkaa menoaan.

itse ole sitä mieltä että 1,6 fiatin oma kone on ihan hyvä, itellä ajettu n.170tkm ja wörkkii moottoriltaa OK. ei kuluta öljyäkään normaalie enämpää, eli vaihtovälin pääsee lisäämättä. Mutta sitten nuo sähkö/eloktroniikka viat on sitten eri juttu. Itellä palaa koko ajan huutomerkkikolmiosisällä, öljyn varoitusvalo sekä engine faul. Loose ilmoittelee ja käynnisty viivettä n 5 sekuntia. kierrosluku/lämpömittai/vakionopeus ei toimi. Välillä poistuvat ja palaavat hetken kuluttua. Ajanut olen, kun menee ja kukkuu kuitenkin.

Poissa Superi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • Väri värriin ja loput maihin
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2017, 18:57:55 »
Sulla on varmaan ecussa häikkää, jos kiinnostaa niin voisin sen sopuhintaan purkaa ja kolvailla mahdolliset huonot kontaktit kuntoon.
Olen ammatiltani Elektroniikka-asentaja ja kolvi on pysynyt 5-vuotiaasta kädessä :D

Mulla herjaa tosiaan tosta katin jälkeisestä lambdasta. Tuli haettua tänään motonetistä öljynsuodatin, öljyt, tarvikelambda, ilmansuodatin ja uudet tulpat.

Tuppaa olemaan vaan vittumaisessa paikassa toi kakkoslambda ja ilmansuodatin niin en niihin vielä kajonnut, nykyisillä tulpilla ajettu 12tkm ja näyttivät ihan terveiltä joten en niitä sit viel vaihtanu.

Venttiilien nakutus varmaan loppuu kun vaihtaa öljyt, ne kans vaihdettu n. 12tkm sitten.
Tankkiin lurauttelin kans STP injector cleaneriä, musta tuntuu et se lisäs nakutusta, voiko olla mahollista?

Jakopää tuohon on tehty 172tkm kohdalla ja nyt mittarissa 233tkm joten sekin vois olla aika rempata, sitä en jaksa alkaa itte tekemään ja soittelin tänään korjaamoille ja sain tarjouksen 255e ilman vesipumppua. Deltalta 350e ilman vesipumpun uusimista.

Nyt vaan fundeeraan että missähän tuota alkaa värkkäämään kun ei ole kuin hätätunkki ja siinä se, pitänee kai vuokrata joku TSI halli muutamaksi tunniksi, mienaa vaan olla varusmiehen budjettiin vähän kallista touhua tuo autoilu.

Auton tosiaan ostin/sain käsiini eilettäin joten siksi kaikki mahdollinen tuli hankittua ja hieman epätietoinen olo vielä.
Elämä on vittujen elämä

Poissa Superi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • Väri värriin ja loput maihin
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2017, 22:24:30 »
Noniin sain lambdan vaihettua ja tuntus siltä että nyt toimii hiukan tasasemmin ja ainakin alkoi testilenkillä heitellä fueltrimmiä suuntaan ja toiseen eli toisinsanoen säätämään seosta kohdilleen, ajattelin ettei kakkoslambda vaikuttas tuohon niin paljon.

Onko ecun kalibrointiin jotain muita vinkkejä? Testilenkiltä tullessani vaihdoin tuon ilmansuodattimen vielä alakautta lätäkössä maaten. Oli muuten aivan mahtavaa.

Huomenna vois harkita sit öljyjen vaihtoa jos toi nakutuski sit siitä.
Elämä on vittujen elämä

Poissa bravastar

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1662
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 19, 2017, 23:36:49 »
Ex-Stiloilijalta vinkkejä.
Tarvike Lambdoihin ei kannata tuhlata rahojaan, kestävät ehkä vuoden, jonka jälkeen sinne kuitenkin ostaa sen alkuperäisen, joka sitten toimii taas sen 160 tkm.
Selenian öljyillä venttiilien naputus ja muukin käynti on kaikkein hiljaisinta.
Ja vaikka mullakin koko historian ajan öljyt tuli vaihdettua 10 tkm välein, niin kyllä loppuvaiheessa (227 tkm) se öljyn kulutus oli jotain 2,5-3 litraa / 10 tkm.
Noilla Superin kilsoilla samalla kun tekee sen jakopään, kannattaa vaihtaa nokka-akselin asentotunnistin. Tunnistin sijaitsee jakopäässä ja sitä ei ilmeisesti pysty vaihtamaan purkamatta jakopäätä.
Eli jos (ja kun) se rupeaa oireilemaan kesken hihnanvaihtovälin voikin olla, että jakopää tarvii uusia ennen aikojaan yhden halvan anturin takia.
Vesipumppu noissa taisi kestää siten, että kun sen vaihtaa joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä, niin se pelaa ok.
///// for Life

Volvo V50 R-Design & Saab 9-3 ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

Poissa Superi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • Väri värriin ja loput maihin
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2017, 13:37:10 »
Vesipumppu näyttäs olevan apulaitehihnassa vaihdettavissa ilman jakopääremppaa.

Nyt se on huoltamolla ja saan sen jakopääremppa tehtynä takaisin perjantaina kun palaan armeijan harmaista lomille.
Elämä on vittujen elämä

Poissa bravastar

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1662
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2017, 08:35:13 »
Vesipumppu näyttäs olevan apulaitehihnassa vaihdettavissa ilman jakopääremppaa.
Niin on, sen takia sen vaihto joka hihnanvaihdon yhteydessä ei olekaan niin kriittistä.
///// for Life

Volvo V50 R-Design & Saab 9-3 ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Stilo vain sammui?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2017, 08:35:13 »