Kirjoittaja Aihe: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä  (Luettu 1373 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JariR

Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« : Maaliskuu 28, 2017, 08:09:21 »
Stilo 1.4 Multiwagon on alkanut hiljalleen "vatkaamaan" oudosti kiihdytyksessä/vedätettäessä. Vatkaus tuntuu asettuvan nopeusalueelle 60-90 km/h vaihteesta riippumatta, eikä tunnu niinkään ohjauksessa vaan tuntuu kuin koko muu auto vatkaisi. Kuinka todennäköistä on, että vika on vetonivelissä? Autolla on ajettu hieman rapia 80 tkm. Onko muita potentiaalisia tai todennäköisempiä ilmiön aiheuttajia. Onko kokemuksia vetonivelten vaihtotyön hinnoista korjaamoilla? Etupäästä on pidemmän aikaa kuulunut kolahteluja sopivissa töyssyissä, mutta katsastusmieheskään ei tuolta väljää löytänyt vaikka tehostetusti tuota pyysin tutkimaan. En ole nyt varma, kiinnitettiinkö vetareihin tuolloin huomiota.

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 856
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Laguna
Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2017, 08:48:32 »
Talvirenkaat peltivanteilla ja vanteiden sisäkehä savea täynnä? Joskus ihan uskomattomat ravistukset lähtee vaan kun pesee ne vanteet. Niissä voi olla monta sataa grammaa ylimääräistä painoa varsinkin jos sinne vanteen sisäpintaan päässyt pöly/savi tms pääsee vielä vettymään jos on märkä keli. Nyt kun on kelit sopivat niin kokeilisin vielä että tekeekö kesärenkailla samaa niin sitten jatkaa tutkimuksia pidemmälle.

Vetarien sisempiä päitä on noista mennyt jos on jurnutettu kutosella pienillä kierroksilla mutta ei jaksa uskoa että noin vähän ajetussa vetarit pitäisi olla entiset. Tietty jos on oikein kiusattu pientä koko elontaival niin kaikki on mahdollista.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2017, 09:12:03 »
Talvirenkaat peltivanteilla ja vanteiden sisäkehä savea täynnä?

Tämä täytyneekin tarkistaa ensitilassa, nyt kun sanoit niin kiinnitin aiemmin irtorenkaita pyritellessä huomion, että nämä olivat keränneet huomattavasti enemmän tavaraa sisäkehälleen kuin muissa perheen autoissa. Autoa pestessä olen myös pannut merkille että vanteista tulee aikatavalla röhnää, kun suihkii painepesurilla.

Vetarien sisempiä päitä on noista mennyt jos on jurnutettu kutosella pienillä kierroksilla mutta ei jaksa uskoa että noin vähän ajetussa vetarit pitäisi olla entiset. Tietty jos on oikein kiusattu pientä koko elontaival niin kaikki on mahdollista.

"Vatkaus" on ilmennyt nyt kuluneen kevään aikana, jolloin ainakaan ei ole kutosella jurnutettu kun meinaa usein muutenkin unohtua koko vaihteen olemassaolo. :P Aiemman kuskin ajotapa tosin on muilta osin saattanut pistää vetareita koetukselle, mutta jos näin olisi, niin oireet ovat kyllä tulleet vähän viiveellä. Olen tuolla n. 10 tkm ajanut ja vapinaa on ollut nyt vasta viimeisen tuhannen kilometrin aikana korostuneemmin.

Poissa Demag

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2017, 14:36:16 »
Linkin takaa löytyy ratkaisu t-jet Punton osalta ja varmaankin on sovellettavissa Stiloon ym. eli moottorin tuentakumit löystyy/repeää, on omakohtaista kokemusta 1,8 hb .
                                                   
http://ftcf.org/smf/index.php?topic=13441.msg128585#msg128585

Etupään kolahtelut johtunee kallistuksenvakaajan puslista,pieni välys ja tietyssä asennossa pääsee kolahtamaan,muualta ei tosiaan välyksiä löydy.

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2017, 17:58:15 »
Linkin takaa löytyy ratkaisu t-jet Punton osalta ja varmaankin on sovellettavissa Stiloon ym. eli moottorin tuentakumit löystyy/repeää, on omakohtaista kokemusta 1,8 hb .
                                                   
http://ftcf.org/smf/index.php?topic=13441.msg128585#msg128585

Etupään kolahtelut johtunee kallistuksenvakaajan puslista,pieni välys ja tietyssä asennossa pääsee kolahtamaan,muualta ei tosiaan välyksiä löydy.

Lisätään tarkastuslistalle nämä.

Renkaita en ole vielä tarkemmin ehtinyt tutkia, mutta pohdin että tämä ei välttämättä juontaisi ehkä sittenkään sieltä, koska vapinaa ilmenee tuolla nopeusalueella kun kaasua painetaan, eli rullatessa vapinaa ei ole. Kolahtelut tulevat ehkä oikealta edestä ja jotenkin tuntuisi että ne kuuluvat hiljaisemmissa vauhdeissa tai rullatessa. Näissä kai joudutaan aukomaan noita moottorinkannattimia jakoremmin vaihdossa? Vaihtoja tähän on huoltokirjanmukaan suoritettu aika monta ajomäärään nähden, ehkä sen kolmen vuoden säännön johdosta. Olisiko ottanut kipeää kannatinkumi jossain tällaisessa yhteydessä...

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2017, 22:48:14 »
Moottorin kannakkeet näyttivät ehjiltä, eikä kone ainakaan ihan valtoimenaan tuntunut heiluvan konehuoneessa. Voihan niissä toki väsymistä olla, joka aiheuttaisi sopivassa tilanteessa kolahtelua ja tärinöitä. Tiistaina menisi auto pajalle tarkemmin tutkittavaksi, josko alkaisi salat sieltä selviämään. Epäileväinen oli alustava suhtautuminen vetoniveliin kanssa kun huomioidaan ajomäärä.

Poissa Fiatmaster

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2017, 00:42:48 »
Voisiko vika olla sisäpään tripoidinivelissä?
Fiat Croma Ti.e. -92 *piiiitkä projekti*
Fiat Bravo Hgt -97
Fiat Marea Hlx -02
Fiat Fiorino 1.9TD -95
Fiat Punto 1.9 TD -94 EX
Fiat Uno 1.2 16v -96
Fiat Punto HGT -99
Morris 1800 -64
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto+ muu korjauskalusto E-P

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2017, 17:57:57 »
Noniin, pajalla on tänään pähkäilty tämän parissa ja valitettavasti oire jonka johdosta korjaamolle mentiin, on oikeastaan ennallaan. Pari muuta olennaista juttua kyllä saatiin kuntoon, kuten esimerkiksi etupään kolahteluja aiheuttanut väljä kallistuksenvakaaja. Moottorinkannakkeet olivat olleet aivan ehjät, joten niitä ei nyt alettu vaihtamaan tässä vaiheessa kun vatkauskin on kohtalaisen pientä vielä, mutta sen kuitenkin tuntee tuolla nopeusalueella kaasua painaessa. Pääepäilynä on nyt vetonivelten sisäpäissä oleva välys, joka sekin näyttää olevan tunnustelemalla melko pieni. Tarkemmin epäiltynä olisi kai tuo "pesä", jonne tuo tripoidinivel asettuu. Kokonaisten uusien vetarien hinta nivelpesineen on nyt suunnilleen tiedossa ja arvio vaihtotyöstä. Laitettiin niveliin uudet rasvat sisään ja seurataan tilannetta jos oireet pahenee tuon suhteen ja edetään tarvittaessa sen mukaisesti. Mahtaako noita nivelpesiä saada erillisenä osana ja tietääkö joku osanumeroa tällaiselle? Ilmeisesti jotkin kaupat myös myyvät tuota vetoakselia ilman tuota "pesää"?

Poissa 75 ELX

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Viestejä: 230
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2017, 19:19:08 »
55182803
->ePER<- YV jos ei toimi
Myydään Punto 55 & 75 & Brava 1.6/1.8 & Bravo 1.2 osia
Punto 75 & GT
Bravo 1.2
2x Brava 1.2
Brava 1.6
Stilo 1.2 & 1.4
Caddy SDI

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2017, 22:04:49 »
55182803

Tänks, pistetään tämä muistiin... Täytyy seurailla, mihin päin tuo tuosta lähtee...kehittymään

Poissa MW100

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2017, 11:55:56 »
55182803

Tänks, pistetään tämä muistiin... Täytyy seurailla, mihin päin tuo tuosta lähtee...kehittymään

Onhan tuossa positiivisetkin asiat ei tarvii erillistä vatkainta tai monitoimikonetta keittiössä, senkun ajaa stilon kyökkiin, niin kermavaahto on kohta valmista ja emäntä tykkää

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2017, 13:17:01 »
55182803

Tänks, pistetään tämä muistiin... Täytyy seurailla, mihin päin tuo tuosta lähtee...kehittymään

Onhan tuossa positiivisetkin asiat ei tarvii erillistä vatkainta tai monitoimikonetta keittiössä, senkun ajaa stilon kyökkiin, niin kermavaahto on kohta valmista ja emäntä tykkää

Ehkä vaihdan vetarit (tai auton) kuitenkin ennenkuin alkaa kermat vatkautua kauppareissun matkalla...  :-\ Jos vatkaus pysyy nykytasolla, niin sen kanssa pystyy vielä olemaan, varsinkin nyt kun kolahtelut ovat poissa uusitun kallistuksenvakaajan myötä. Alamäkeen kiihdyttäessä vatkaa muuten vähemmän kuin kuin jos yrittää ylämäessä kerätä vauhtia, tämä voi tuoda taloudellisuutta ajotapaan ja jo muutamassa vuodessa on säästänyt vetarien hinnan.

Poissa Demag

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2017, 15:34:02 »
Moi, tuli mieleen 80-90 luvun taitteesta oma +200tkm ajettu Saab 900, joka alkoi pikkuhiljaa aina vedättäessä hieman täristää ja vatkata. Silloin tuo korjattiin vaihtamalla keskenään samanlaiset vetarien sisäpäät puolelta toiselle jolloin pyörimissuunta vaihtui,uudet rasvat sisään ja tärinä katosi. Ja pysyi poissa seuraavat 300tkm, jotka autolla ajoin. Mutta tämä siis Saabissa.

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 12, 2017, 20:26:35 »
Moi, tuli mieleen 80-90 luvun taitteesta oma +200tkm ajettu Saab 900, joka alkoi pikkuhiljaa aina vedättäessä hieman täristää ja vatkata. Silloin tuo korjattiin vaihtamalla keskenään samanlaiset vetarien sisäpäät puolelta toiselle jolloin pyörimissuunta vaihtui,uudet rasvat sisään ja tärinä katosi. Ja pysyi poissa seuraavat 300tkm, jotka autolla ajoin. Mutta tämä siis Saabissa.

Googlaillessa johonkin vastaavanlaiseen ehdotukseen kanssa törmäsin jonkun toisen Fiatin mallin kohdalla. Varmaan nuo voisi päittäin mennäkin, oikaiskaa jos olen väärässä luulossa? Tämä olisi oikein sopiva korjausmetodi tälle autolle, pitänee ottaa asiaa esille hovikorjaamon kanssa.

Poissa Pioneer

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2017, 12:56:19 »
Stilo 1.4 Multiwagon on alkanut hiljalleen "vatkaamaan" oudosti kiihdytyksessä/vedätettäessä. Vatkaus tuntuu asettuvan nopeusalueelle 60-90 km/h vaihteesta riippumatta, eikä tunnu niinkään ohjauksessa vaan tuntuu kuin koko muu auto vatkaisi. Kuinka todennäköistä on, että vika on vetonivelissä? Autolla on ajettu hieman rapia 80 tkm. Onko muita potentiaalisia tai todennäköisempiä ilmiön aiheuttajia. Onko kokemuksia vetonivelten vaihtotyön hinnoista korjaamoilla? Etupäästä on pidemmän aikaa kuulunut kolahteluja sopivissa töyssyissä, mutta katsastusmieheskään ei tuolta väljää löytänyt vaikka tehostetusti tuota pyysin tutkimaan. En ole nyt varma, kiinnitettiinkö vetareihin tuolloin huomiota.

itellä ainaki 90tkm 1,6l stilossa vänkärinpuolen vetarin sisäpää vatkas, vaihoin toisen vetarin tilalle ni loppu vatkaamiset. se alko sillee et kiihyttäessä vatkas ja kokoajan paheni, lopuks oli sellanen et täristi kokoajan ko ajo 100km/h

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 784
Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #15 : Huhtikuu 14, 2017, 19:49:24 »
Eräs syy vatkaamisiin, nivelten kulumisiin on  vetarinivelten rasvojen kuivuminen. Ei olisikaan pahitteeksi laittaa haitarien alle  joskus lisää vetonivelrasvaa.

Poissa JariR

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2017, 22:28:28 »
Eräs syy vatkaamisiin, nivelten kulumisiin on  vetarinivelten rasvojen kuivuminen. Ei olisikaan pahitteeksi laittaa haitarien alle  joskus lisää vetonivelrasvaa.

Epäilemättä, tässä tapauksessa nivelissä oli kuitenkin rasvat ja sitä vielä lisättiin tutkailun yhteydessä, toivoen että olisi lieventänyt oiretta. Rasvaus ei ikävä kyllä enää tuonut suurempaa apua ongelmaan. Vaikuttaa siltä että vatkaus pahenee tässä ajellessa, tai sitten se korostuu kun on viime aikoina ollut kuormaa päällä. Tutkailun yhteydessä ei oikein saatu selvää, kumpi vetareista voisi vatkauksen aiheuttaa, molemmissa tuntui pieni väljä, mutta jotain pientä välystä noissa kai kuuluukin olla. Joko ajan niin pitkään tuolla, ettei enää tee mieli ajaa sillä, tai sitten mietin että jos vetäisin sinne letkukameran kuvaamaan niveliä ajon aikana, jos sillä näkisi mikä siellä vatkaa.

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Stilo 1.4 Multiwagon "vatkaa" vedätettäessä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2017, 22:28:28 »