Kirjoittaja Aihe: Ikkunat ikihuurussa  (Luettu 1056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VelocitaItaliana

Ikkunat ikihuurussa
« : Huhtikuu 25, 2017, 19:42:39 »
Tervehdys kaikille,

Olen seuraillut foorumia jonkin aikaa ja nyt on ensimmäisen oman viestin aika.

Olen ajellut -07 -vuotisella 1.4 T-jetillä pari vuotta ja alusta asti ongelmana on ollut ikkunoiden jämäkkä huurtuminen aina, kun ulkolämpötila painuu alle kolmen asteen. Ilmeisesti ilmastointi menee pois päältä (kuten normaalia on?) ja tunkee hyttiin tunkkaista ilmaa. Ilmastoinnin pitäminen pois päältä ei auta, vaan sisääntuleva ilma haisee tunkkaiselle koko ajan. Täydellä puhalluksella tuulilasi pysyy auki, mikään muu ei.

Konalan Autokeskus on ihmetellyt asiaa jo reilun touhutonnin edestä, ml. purkanut koko kojelaudan ja uusinut sinne jotain ilmanvaihdon ohjausyksikköä sekä -rattaita. Raikkari on vaihdettu useaan otteeseen (ei edes tilapäistä apua), ilmastointi huollettu (mitä ikinä AK:ssa tarkoittaakaan) ja sisäilmankierto tarkastettu.

Ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän kenno on joissain näissä vuotanut, mutta jäähdytysnestettä ei häviä ainakaan silminnähtäviä määriä.

Huurtuminen alkaa sivuikkunoiden alaosasta ja nousee siitä ylöspäin, onko ovissa jotkut vedenpoistokanavat (juu, en ole asentaja :-[)? Tuskin kuitenkaan ratkaisee ongelmaa, tuo 3 lämpöasteen alitus vaikuttaa ratkaisevalta.

Onko joku kohdannut samanlaista ongelmaa, tai onko ajatuksia miten ratkoa? T-jet Bravo on erittäin mukava auto ja pidän paljon mielenkiintoisempana kuin esim. vastaavaa Golfia, mutta kohta on pakko luovuttaa, jossei ratkaisua löydy. Ei tuolla ajaminen talvella/syksyllä/keväällä kovin turvallista ole, vaikka pari vuotta onkin ajeltu ;D.

Pahoittelen pitkää viestiä ja arvostaisin todella paljon, jos joku teistä guruista osaisi auttaa!

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2017, 20:26:38 »
Ehkä ilman sisäkierto on jäänyt päälle jostain syystä? Onko sinun autossa automaattinen ilmastointi?

Omassa autossani en pidä sitä "Full Auto" asentoa kovin hyvänä. Minulla on yleensä käytössä se pelkkä "Auto" . Silloin ei ilmastoinnin kompura pyöri. Eikä sille ole mitään tarvetta näillä keleillä.

Minulla on puhallus alas ja ylös ja on kolme pykälää puhallusvoimaa. Tällä on pärjännyt koko talven ja ei ole ollut ikkunoitten huurtumisia. Tällä puhallinnopeudella puhallusääni on lähes äänetön. Ilmastoinnin kompuran laitan päälle sitten joskus kesällä. Käytän ehkä myös täysautomatiikkaa. Se toki pitää sitä sisäilmankiertoa liikaa päällä. Parempi on säätää itse ja ottaa sisäkierto pois päältä.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa VelocitaItaliana

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2017, 21:36:27 »
Pelkällä "Auto"lla mennään, ilmastointi on päällä (kun yli +3). Kylmällä säällä pidän puhallusta melkein täysillä, jotta pysyy edes tuulilasi kirkkaana, muuten 4-5 pykälää. Sisäilmankierto on ainakin tietokoneen mukaan pois, eli näytön mukaan "ilmavirta" tulee ulkoa. Pakko jossain olla vika, jos sinulla pysyy kolmella pykälällä ikkunat kirkkaana ???

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2017, 23:23:18 »
Kokeilepa laittaa sisäkierto käyttöön, mitä tapahtuu? Onhan sisäilmasuodatin ok. Missä kunnossa ilman tuloaukko? Jos nämä ei auta, laita nesteeseen syylärinpaikkausainetta.

Poissa pizza2

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2017, 05:56:27 »
Sisäkierto päällä auttoi meiän autossa, se toimii väärinpäin kun se on päällä niin se on auki....

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Uno, Laguna
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2017, 08:48:01 »
Jos lämppärin kenno vuotaa niin sen kyllä haistaa. Luulisi että huolto osaa tuon poissulkea kuvioista. Ylläolevien mainintojen lisäksi mitä tuli mieleen että onko automaatti-ilmastointi? Jos on automaatti-ilmastointi niin siinä on täys-automaatti-tilassa se sisäilmankierronkin automaattinen säätö joka perustuu ainakin tuloilman puhtauteen. Se anturi joka tunnistaa tuloilman puhtauden, ei toimi pitkässä juoksussa välttämättä kovin hyvin ja lopulta se luulee että tuleva ilma on likaista kokoajan => säätää sisäilmankierron päälle. Tämä taas tekee käytännössä sen että ikkuna ei pysy pitkiä aikoja kovin hyvin auki ellei ilmastointi ole päällä => ja kun ilma laskee alle 3 asteen niin kompura ei enää kytkeydy ja lasit alkaa huurtua.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2017, 17:11:06 »
Bravon ilmastoinnin "täys-automaatti" " = "Full Auto" asetus pitää sitä sisäilmankiertoa melkein jatkuvasti päällä. Välillä systeemi ottaa hetkeksi ulkoilmaa. Järjestelmässä on tosiaan ilmanlaadun tunnistin. Oletan sen mittaavan ohjaamon ilman laatua. Hiilidioksidia ym..

Onkohan systeemi tehty johonkin suurten liikennemäärien maihin ja kaupunkeihin. Siellä ulkoilma voi olla ja on saastunutta. Toista on Suomessa. Pystyyköhän tuota automatiikkaa ohjelmoimaan uudelleen?
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa M.B.

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 319
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2017, 18:56:30 »
Perusongelma on just tuo "auto". Se toimii oikein kivasti , kun ulkona on lämmin keli (+15 tjsp) tai ulkolämpötila on alle +3 °C, jolloin ilmastointia (jäähdytystä) ja sisäkiertoa ei enää käytetä. Mutta +3...+7 haarukka on ongelmallinen. Auto käyttää enimmäkseen sisäkiertoa ja luottaa siihen, että ilmastointi kuivaa, mutku ei tässä ulkolämpötilassa niin kauhean paljon tarvi kylmästöidä... mistä sitten seuraa vajaa kuivaustehokin.

Voden mainitsema ilmanlaatuanturin vanheneminenkin voi olla taustalla. Minulle on kyllä jäänyt vieraaksi, mitä tämä anturi on mittaavinaan (hiukkaspitoisuus, kosteus CO2, VOC, CO?), mutta niin tai näin, ilman kosteutta kuin kem. pitoisuuksia mittaavat anturit tuppaavat vanhenemaan -> säätö alkaa toimia hullusti.

Tosin niin ahkeraan auto sisäkiertoa käyttää, ettei sitä ohjanne pelkkä ilmanlaatu, vaan tavoite pienentää energiankulutusta. On helpompaa jäähdyttää & kuivata kiertoilmaa kuin lämmintä ja kosteaa ulkoilmaa.

Korjaus: kytke ilmastointi pois päältä, kun sille ei kelin puolesta ole varsinaisesti tarvetta eli ulkolämpötila alle +10 °C.

Poissa VelocitaItaliana

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2017, 21:18:41 »
Kokeilin tuota sisäilmankierron päälle laittamista, huurtua kuitenkin (tosin ehkä hieman hitaammin? mutua?).
Kokeilin aiemmin myös ilmastoinnin pitämistä pois päältä, mutta huurtui nopeammin koska järjestelmä ei kuivata ilmaa.

Kun kokeilin säätää sisäilmankiertoa, koneistosta kuului sähköinen "jurnutus" melko pitkään. Onkohan mahdollista, että sisäilmankiertoventtiili on jumissa/rikki, vaikka Autokeskuksessa sen purkivat ja katsoivat?

Taidan seuraavaksi korkata tuulilasin juuresta paneelin ja katsoa tarkemmin. Onko täällä joku tehnyt kys. operaatiota = poistanut koko sisäilmankiertoläpän siten, että on kokonaan auki? Tällaisesta oli puhetta brittifoorumilla.

Paljon kiitoksia tässä vaiheessa kaikille vastanneille, mukavaa että toveria autetaan :)

Poissa nipaka

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2017, 22:40:03 »
Puhallin 3-asennolle ja koita ulkoa tuulilasin alareunan aukoista tuntuuko ilmavirtausta. Sama juttu vänkärin jalkatilasta.
Jos auto on parkissa havupuun alla, saattaa ilmanotto olla täynnä havunneulasia.
Tuleeko puhallusta sisään ollenkaan? 3-asennolla suuttimista (niille ohjattuna) tulisi tuntua reipas puhallus.

Poissa VelocitaItaliana

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2017, 23:21:20 »
Puhallin 3-asennolle ja koita ulkoa tuulilasin alareunan aukoista tuntuuko ilmavirtausta. Sama juttu vänkärin jalkatilasta.
Jos auto on parkissa havupuun alla, saattaa ilmanotto olla täynnä havunneulasia.
Tuleeko puhallusta sisään ollenkaan? 3-asennolla suuttimista (niille ohjattuna) tulisi tuntua reipas puhallus.

Anteeksi, en ihan ymmärrä :-[ Mitä tarkoitat 3-asennolla? Puhallusta jalkatilaan vai?

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2017, 16:42:19 »
Puhallin 3-asennolle ja koita ulkoa tuulilasin alareunan aukoista tuntuuko ilmavirtausta. Sama juttu vänkärin jalkatilasta.
Jos auto on parkissa havupuun alla, saattaa ilmanotto olla täynnä havunneulasia.
Tuleeko puhallusta sisään ollenkaan? 3-asennolla suuttimista (niille ohjattuna) tulisi tuntua reipas puhallus.

Anteeksi, en ihan ymmärrä :-[ Mitä tarkoitat 3-asennolla? Puhallusta jalkatilaan vai?

Nimimerkki "nipaka" tarkoitti varmaan erehdyksessä manuaalisäätöisen ilmastoinnin kiertokytkintä ja sen asentoa 3.

Näissä automaattiversioissa manuaalisesti säädetty 3:s pykälä on se juuri, jota yleensä käytän ja "Auto"- puolella. Ei Full-Auto...  Eli puhallusääni suuttimista mihin suuntaan tahansa on lähes äänetön. Toki ilmaa tulee reilusti, kun laittaa käden suuttimien eteen. Ja se riittää. Eivät ikkunat huurru.  Minulla on se lämpötilan säätö erikseen molemmille puolille matkustamoa, mutta en ole tarvinnut sitä koskaan.  Olen joskus vain kokeillut. "Mono"- nappi on ollut aina aktivoituna.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2017, 17:20:21 »
Siinä ilmastointipaneelissa on pieni vaakaritilä. Se on varmaan matkustamon ilmantunnistimen anturin ilmanotto. Olen puhdistanut sen pölynimurilla välillä. Samoin sen pallukan keskellä kojelautaa, lähellä tuulilasia. Se on kaiketi valoisuusanturi. Olen puhdistanut sen aina kostealla mikrokuituliinalla.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2017, 20:48:46 kirjoittanut tare »
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa VelocitaItaliana

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2017, 22:21:31 »
Siinä ilmastointipaneelissa on pieni vaakaritilä. Se on varmaan matkustamon ilmantunnistimen anturin ilmanotto. Olen puhdistanut sen pölynimurilla välillä. Samoin sen pallukan keskellä kojelautaa, lähellä tuulilasia. Se on kaiketi valoisuusanturi. Olen puhdistanut sen aina kostealla mikrokuituliinalla.

Okei... se ei ilmeisesti "Auto"lla käytä tunnistinta. Voisi sen kuitenkin putsata, varmuuden vuoksi. Jos kaiken mahdollisen tekee, niin jossain vaiheessa vian on löydyttävä ???

Poissa M.B.

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 319
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 29, 2017, 09:05:58 »
Puhallin täysille ja sitten naksutellaan sisäkiertoa päälle/pois. Sisäkierron ollessa päällä ohjaamosta ilmaa ottava läppä avautuu ja puhaltimen kovinan pitäisi kuulua silloin voimakkaampana.

Edit: tämä testi siis siltä varalta, ettei sisäkiertoa ohjaava läppä toimi oikein. Ei olisi ensimmäinen tapaus maailmassa, jos onkin sattumalta läpän akseli poikki tms. feelua, mikä sitten johtaa huurtumiseen.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2017, 12:22:06 kirjoittanut M.B. »

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2017, 10:24:32 »
Sisäilmankierto voi olla haitallistakin. Eräs henkilö kertoi väsyvänsä ajaessaan(Puntolla). Kysyin, onko sisäilmankierto.. Tarkistettiin ja niin oli. Syitä ikkunoiden huurustumiseen: Ilma ei kierrä, on kosteata, kylmääkin, sisäilmankierto, huonokuntoinen tukkoinen  sisäilmasuodatin, tukkeutunut tuloilma-aukko, vuotava lämppärikenno..

Poissa eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 793
Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #16 : Huhtikuu 29, 2017, 10:25:20 »
Aivan!

Poissa VelocitaItaliana

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #17 : Elokuu 20, 2017, 10:42:17 »
(Ainakin yksi) vika löytyi. Tarkistettiin velipojan kanssa sisäilmankierron ohjausläpät, olivat jumiutuneet kiinni-asentoon (nappi ei tehnyt mitään, jotain välillä rikki). Otettiin läpät irti, kun eihän tuolla turhaketoiminnolla mitään tee.

Nyt odotellaan talvea jotta nähdään, auttoiko ::)

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Ikkunat ikihuurussa
« Vastaus #17 : Elokuu 20, 2017, 10:42:17 »