Kirjoittaja Aihe: croma 2009  (Luettu 459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1185
  • Sukupuoli: Mies
croma 2009
« : Syyskuu 10, 2017, 17:13:01 »
Moro kaikille

Onkohan kellään ideoita missä vika??? eli kyseessä facelift croma jtd 1.9 8v. Auto polttaa oikeaa etuvalon poltinta, lamppu napsahtaa heti kun virrat päälle pistää? kokeilin äsken niin et iskin polttimon johtoon kiinni ja maadotin rungosta, polttimo toimii niinkuin pitääkin. Heti kun törkkäsin ton umpioon paikoilleen niin polttimo kärähti... ileisesti tähän samaan vaivaan liittyvä "ongelma" on se ettei mittaristoon syty palaneen polttimon merkkivaloa...

Hermo menee näihin sähkö ongelmiin, voiko tossa umpiossa olla joku vika? mittasin myös virran määrän niin umpiosta mitattu 13,9V samoin joka muustakin paikasta, auto siis käynnissä.
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Opiskelija
Vs: croma 2009
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2017, 19:16:02 »
Ei ole pikku skooppia? Näkisi jos siellä on jokin jännitepiikki (induktori sarjassa + lampun kylmänä haukkaama virta? tai jokin "valotehostin" joka yrittää nostaa jännitettä korvaamaan johtojen häviöitä virran kasvaessa?).
Oma maa umpion rungosta auton runkoon.

Palaneen valon varoitus on usein vain apuvaloille, ajovaloista oletetaan että huomataan valotehon hävinneen.
Flying is Trying is Dying

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1185
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2017, 20:55:54 »
hmmm...tota omaa maata vois kokeilla, ei huono idea... täs on menny jo sen verran noita polttimoita  ;D
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1488
  • Sukupuoli: Mies
  • 20v ilmankierrätin
Vs: croma 2009
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2017, 22:24:20 »
Mittaas jännitero lampun maanavan ja akun maan välillä? Saa olla aikamoinen piikki että polttimo palaa, vaatii meinaan virtaa ja (yli)jännitettä molempia jo aika paljon.

Palaako polttimo sillonkin jos vaihdat ehjän polttimon paikalleen virrat päällä, vai vaan kun käännät virrat päälle?
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1185
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2017, 21:31:40 »
Juu kyllä palaa polttimo myös noin et laitan virrat päällä polttimon umpioon... se on naps vaan... ???
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1488
  • Sukupuoli: Mies
  • 20v ilmankierrätin
Vs: croma 2009
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2017, 18:54:17 »
Maapuolelle se selkeesti väärää sähköä saa tohon polttimoon, mutta mistä ja miksi? Ja mitä sähköä, kun eihän Cromassakaan vielä ole kuin 12V, eikä varmaan mitään Xenon -juttujakaan?

Jos yleismittari löytyy niin mitä mahtaa olla umpion (lampun) oman ja akun miinuksen välillä jännite? Luulis että umpiossa muutkin valot paukkuis samallalailla kaikki jos jotain ulkoista jännitettä tulis. Sähkökaaviokin vois jotain lisävihjettä tarjota, mutta vain ehkä.

Sinällään mielenkiintonen vika että olis kiva jos pääsis ihan omin käsin mittaileen ja ihmetteleen. No ei aina voi kaikkea... :-\

Edit: jaa piti miettimän että ootko koittanu umpiosta kannasta lampulle + ja lampusta suoraan runkoon. Voihan se antaa lampun kantaa suoraan jotain häröä jostain jos et tota oo kokeillu vielä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2017, 18:55:49 kirjoittanut AjH »
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1185
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2017, 19:50:36 »
Joo siis ihan on 12v systeemit, tähän kyllä saa xenon umpiotkin...mut ei ole tähän malliin eksynyt :(

Sitä minä vähän ihmettelenkin et pitkät pelaa ja parkkipolttimokin, tosin huomasin tos yx päivä et parkki on aika himmeä....melko keltainen valo?

Olen juu testannu umpion + lampulle ja maadotin suoraan runkoon -> lamppu palaa hienosti, ei mitään ongelmaa, tämä puoltais sitä et pitänee vetää lampunkantaan uusi oma maa...kuhan tästä flunssasta/kuumeilusta pääsen eroon >:(
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 579
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2017, 18:29:12 »
Mittaa yleismittarilla jännite-erot ja kaikki lukemat. Eli kuinka monta volttia tulee...

Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Dualogic (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1185
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2017, 18:01:32 »
Nyt olen mittailut vähän joka suunnasta virta määriä ja kyllä se vaan antaa aina tulokseksi 13,9V kun auto on käynnissä. Katsoin myös mitä tapahtuu käynnistys vaiheessa, voltit tippuu käynnistettäessä 9,6V ja lähtevät hitaasti nousemaan tuonne 13,9V. Kokeilin myös lampun kantaan omaa uutta maa-johtoa mut sama loppu tulos...polttimo paloi heti kun virrat päälle laittoi???

En ymmärrä mitä tuolla umipiossa tapahtuu kun umpion ulkopuolella polttimo toimii niinkuin pitääkin??? siis umpion oma virtajohto on polttimossa kiinni ja maa vedetty omalla johdolla rungosta....polttimo toimii komeesti, heti kun painaa polttimon umpion kantaan kiinni niin naps ja polttimo paskana...
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 453
  • Sukupuoli: Mies
  • Opiskelija
Vs: croma 2009
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2017, 23:59:43 »
Kuulostaa ihan kuin olisi joku valoboosteri? Vai onko yleismittari vain hidas. Polttaako 24V polttimon :)
Jos on joku hauenleuka polttimosta maahan niin toimii auton antaessa virtaa/käynnistäessä? Jännite-eroa umpion kannan ja hauenleuan välillä?

Vie papille? Releet akulta?
Flying is Trying is Dying

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1185
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2017, 18:46:03 »
Hommasin 24V polttimon...toimii ;D  ;D  ;D

no joo ei ole ihan niin kirkas ku kuskinpuolen valo mut näin saa jonkunlaisen valon tonne umpioon. Umpion irroitus kun on sen verran pasta homma, etten jaksaisi siihen ruveta....tarvii varmaan hommata jostain "uusi" umpio ???
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 579
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2017, 17:07:08 »
En usko uuden umpion auttavan. Älä osta vielä. En tosin tunne uuden Croman tekniikkaa.

Onko umpiossa sisällä jotain elektroniikkaa? Laita tarkkoja kuvia, niin ihmetellään lisää. T: Tarmo
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Dualogic (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: croma 2009
« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2017, 17:07:08 »