Kirjoittaja Aihe: croma 2009  (Luettu 882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
croma 2009
« : Syyskuu 10, 2017, 17:13:01 »
Moro kaikille

Onkohan kellään ideoita missä vika??? eli kyseessä facelift croma jtd 1.9 8v. Auto polttaa oikeaa etuvalon poltinta, lamppu napsahtaa heti kun virrat päälle pistää? kokeilin äsken niin et iskin polttimon johtoon kiinni ja maadotin rungosta, polttimo toimii niinkuin pitääkin. Heti kun törkkäsin ton umpioon paikoilleen niin polttimo kärähti... ileisesti tähän samaan vaivaan liittyvä "ongelma" on se ettei mittaristoon syty palaneen polttimon merkkivaloa...

Hermo menee näihin sähkö ongelmiin, voiko tossa umpiossa olla joku vika? mittasin myös virran määrän niin umpiosta mitattu 13,9V samoin joka muustakin paikasta, auto siis käynnissä.
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 454
  • Sukupuoli: Mies
  • Opiskelija
Vs: croma 2009
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2017, 19:16:02 »
Ei ole pikku skooppia? Näkisi jos siellä on jokin jännitepiikki (induktori sarjassa + lampun kylmänä haukkaama virta? tai jokin "valotehostin" joka yrittää nostaa jännitettä korvaamaan johtojen häviöitä virran kasvaessa?).
Oma maa umpion rungosta auton runkoon.

Palaneen valon varoitus on usein vain apuvaloille, ajovaloista oletetaan että huomataan valotehon hävinneen.
Flying is Trying is Dying

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2017, 20:55:54 »
hmmm...tota omaa maata vois kokeilla, ei huono idea... täs on menny jo sen verran noita polttimoita  ;D
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1494
  • Sukupuoli: Mies
  • 20v ilmankierrätin
Vs: croma 2009
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2017, 22:24:20 »
Mittaas jännitero lampun maanavan ja akun maan välillä? Saa olla aikamoinen piikki että polttimo palaa, vaatii meinaan virtaa ja (yli)jännitettä molempia jo aika paljon.

Palaako polttimo sillonkin jos vaihdat ehjän polttimon paikalleen virrat päällä, vai vaan kun käännät virrat päälle?
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2017, 21:31:40 »
Juu kyllä palaa polttimo myös noin et laitan virrat päällä polttimon umpioon... se on naps vaan... ???
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1494
  • Sukupuoli: Mies
  • 20v ilmankierrätin
Vs: croma 2009
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2017, 18:54:17 »
Maapuolelle se selkeesti väärää sähköä saa tohon polttimoon, mutta mistä ja miksi? Ja mitä sähköä, kun eihän Cromassakaan vielä ole kuin 12V, eikä varmaan mitään Xenon -juttujakaan?

Jos yleismittari löytyy niin mitä mahtaa olla umpion (lampun) oman ja akun miinuksen välillä jännite? Luulis että umpiossa muutkin valot paukkuis samallalailla kaikki jos jotain ulkoista jännitettä tulis. Sähkökaaviokin vois jotain lisävihjettä tarjota, mutta vain ehkä.

Sinällään mielenkiintonen vika että olis kiva jos pääsis ihan omin käsin mittaileen ja ihmetteleen. No ei aina voi kaikkea... :-\

Edit: jaa piti miettimän että ootko koittanu umpiosta kannasta lampulle + ja lampusta suoraan runkoon. Voihan se antaa lampun kantaa suoraan jotain häröä jostain jos et tota oo kokeillu vielä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2017, 18:55:49 kirjoittanut AjH »
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2017, 19:50:36 »
Joo siis ihan on 12v systeemit, tähän kyllä saa xenon umpiotkin...mut ei ole tähän malliin eksynyt :(

Sitä minä vähän ihmettelenkin et pitkät pelaa ja parkkipolttimokin, tosin huomasin tos yx päivä et parkki on aika himmeä....melko keltainen valo?

Olen juu testannu umpion + lampulle ja maadotin suoraan runkoon -> lamppu palaa hienosti, ei mitään ongelmaa, tämä puoltais sitä et pitänee vetää lampunkantaan uusi oma maa...kuhan tästä flunssasta/kuumeilusta pääsen eroon >:(
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2017, 18:29:12 »
Mittaa yleismittarilla jännite-erot ja kaikki lukemat. Eli kuinka monta volttia tulee...

Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2017, 18:01:32 »
Nyt olen mittailut vähän joka suunnasta virta määriä ja kyllä se vaan antaa aina tulokseksi 13,9V kun auto on käynnissä. Katsoin myös mitä tapahtuu käynnistys vaiheessa, voltit tippuu käynnistettäessä 9,6V ja lähtevät hitaasti nousemaan tuonne 13,9V. Kokeilin myös lampun kantaan omaa uutta maa-johtoa mut sama loppu tulos...polttimo paloi heti kun virrat päälle laittoi???

En ymmärrä mitä tuolla umipiossa tapahtuu kun umpion ulkopuolella polttimo toimii niinkuin pitääkin??? siis umpion oma virtajohto on polttimossa kiinni ja maa vedetty omalla johdolla rungosta....polttimo toimii komeesti, heti kun painaa polttimon umpion kantaan kiinni niin naps ja polttimo paskana...
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 454
  • Sukupuoli: Mies
  • Opiskelija
Vs: croma 2009
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2017, 23:59:43 »
Kuulostaa ihan kuin olisi joku valoboosteri? Vai onko yleismittari vain hidas. Polttaako 24V polttimon :)
Jos on joku hauenleuka polttimosta maahan niin toimii auton antaessa virtaa/käynnistäessä? Jännite-eroa umpion kannan ja hauenleuan välillä?

Vie papille? Releet akulta?
Flying is Trying is Dying

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2017, 18:46:03 »
Hommasin 24V polttimon...toimii ;D  ;D  ;D

no joo ei ole ihan niin kirkas ku kuskinpuolen valo mut näin saa jonkunlaisen valon tonne umpioon. Umpion irroitus kun on sen verran pasta homma, etten jaksaisi siihen ruveta....tarvii varmaan hommata jostain "uusi" umpio ???
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2017, 17:07:08 »
En usko uuden umpion auttavan. Älä osta vielä. En tosin tunne uuden Croman tekniikkaa.

Onko umpiossa sisällä jotain elektroniikkaa? Laita tarkkoja kuvia, niin ihmetellään lisää. T: Tarmo
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2017, 19:04:16 »
Tämä ongelma ei ole vielä ratkennu, enkä ole kyllä kerennyt oikein tutkiakkaan. Emäntä on nyt ajellut "puolivaloilla" eli toi 24V poltimo on kyllä toiminut, hieman himmeänä mutta kuitenkin.

Tässä miettinyt josko releyttäis noi ajovalot, mut onkos se niin ettei noihin can-väylä vehkeisiin voi sellasta vanhanaikaista relettä pistää? eli jos tekis uudet johdot noille releiden kautta.
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa Neverth

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Viestejä: 454
  • Sukupuoli: Mies
  • Opiskelija
Vs: croma 2009
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2017, 00:03:06 »
Miksei toimis? Jos ei valita palaneesta valosta niin ei siinä pitäisi mitään olla jos vain lykkää releen tilalle.
Muista pistää vain diodi väärinpäin kelan yli ettei pistä jännitepiikkejä katkaisimelle (en tiedä croman katkaisimesta onko lähellä jotain mikä ottaisi kipeää, jos ei niin tuskin tuotakaan tarvitsee).

Jos ei toimi niin lykkää niin pieni 24V parkki tai vilkku siihen releen rinnalle kunnes toimii.
Flying is Trying is Dying

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Uno, Laguna
Vs: croma 2009
« Vastaus #14 : Marraskuu 27, 2017, 11:16:34 »
Niin siis mikä loppujen lopuksi estää korjaamasta sitä varsinaista ongelmaa? Tuollainen relepatentti on loppujen lopuksi ns. "Pielavetinen" ja voi aiheuttaa vaan uusia murheita jatkossa. Itse tuossa Unoa rassannut ja korjannut sähkövikoja viikon verran jonkun kyläsepän jäljiltä ja jos tapaisin joskus sen keksintöjen pääarkkitehdin niin voisin kysyä että mikä hulluus moisiin sähkövirityksiin ajoi aikanaan jos vaan itsehillintä riittäisi... voisi kyllä käydä niin että vetäisin soralapiolla tauluun sen paremmin kyselemättä  >:D
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1494
  • Sukupuoli: Mies
  • 20v ilmankierrätin
Vs: croma 2009
« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2017, 17:28:03 »
Olikos se umpion kanta mitattu, onko siellä jotain häröä maita/12V vasten? Jos ongelma siinä kohtaa ilmenee kun polttimon sinne laittaa niin siellähän jotain outoa on, mitä, se selviäisi umpion irrottamalla ja purkamalla. Kai noita Croman umpioita jostain romariltakin jo löytyis avuksi...
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2017, 18:24:19 »
En usko nyt maavikoihin. Polttimolle tulee ilmeisesti liikaa jännitettä. Ei kumminkaan täyttä 24 volttia, kun polttimo valaisee "hyvin".

Mutta mistä se ylijännite tulee?

En ole koskaan kokeillut 24 voltin polttimoa 12 voltissa ja nähnyt miltä se näyttää. Se on varmasti aika himmeä.

Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #17 : Marraskuu 27, 2017, 19:31:10 »
Ehkä nimimerkki "jykä" vain vedättää meitä?  ;D
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #18 : Marraskuu 27, 2017, 20:31:30 »
juu ei tässä mitään "pielavetisiä" olla rakentamassa, itseasiassa rakensin omaan unskiin pitkille/lyhyille uudet johdot/relee ja valoteho kasvoi oikeesti ihan mielettömästi. Cromasta en osaa sanoa kasvaiskos valo teho?? mut jos mä en oikeasti keksi mikä ton aiheuttaa niin pakko kokeilla tota releiden nikkarointia.

Kyllä mä olen mielestäni mittaillu kaikista mahdollisista paikoista ton virran, enkä ole löytänyt yli 12v mistään?? toi 24v polttimo nyt toimii silleen hyvin ettei kukaan ole enää valitellu ja huomautellu palaneesta polttimosta. Onhan se huomattavasti himmeämpi kuin toinen valo. Tämä kun on facelift-malli niin ei näiden umpioita vielä pohjolasta hirveästi löydy, keskieuroopasta kyllä. Ton umpion irroitus ei ainakaan ole tämän talven homma, joutuu puskurin irrottaa ja puskuri on lokasuojassa sellasilla helvatan muoviklipsuilla kiinni....toinen puoli irtoaa varmaan helpommin kun olen sieltä saanut jo pari klipsua poikki ::)
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 864
  • Sukupuoli: Mies
  • Croma, 127, Uno, Laguna
Vs: croma 2009
« Vastaus #19 : Marraskuu 27, 2017, 21:08:29 »
Mä keskittyisin siihen että jos se polttimo ei kerran pala toisella maalla niin siinä maajohdossa on silloin oltava jotain pielessä. Sitten sähkökaavio käteen ja katsomaan mihin se maa johtaa ja seuraa polkua pitkin perille. Ehkä mittaisin vielä skoopilla sen ajovalon maan "varmaan" maahan nähden että miltä se näyttää. Veikkaan että on jotain muuta kuin 0V tai ainakin siellä on jotain häiriöitä jostain.
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Ford Escort 1.8 -96, Renault Megane 2.0 -96, Renault Laguna 3.0 -02, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Volvo 855 2.4 -96, Renault Clio 1.4 -00

Poissa jykä

  • Admin-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #20 : Marraskuu 27, 2017, 21:36:52 »
Juu näin se varmaan on edettävä... onhan se vika tietysti löydettävä, tiedä vaikka tää vielä laajenee jos sitä ei tutki... :o
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #21 : Marraskuu 27, 2017, 21:51:07 »
Minäkin tein aikoinani Regataan kunnon relekytkennän valoille.  Ritmossa oli myös aikanaan 1980 luvulla hienot sumuvalot. Olivat liikaa aikaansa edellä ja sakot tulivat  :police:
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

Poissa tare

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Viestejä: 586
  • Sukupuoli: Mies
Vs: croma 2009
« Vastaus #22 : Marraskuu 28, 2017, 16:44:55 »
Mietin autosi ongelmaa ja yksi juttu tuli mieleen. Jospa autossasi on Xenon-valmius ja se pätkäisee jostain syystä muutaman kilovolttia polttimolle. Se tuhansien volttien pieni pulssi vaaditaan, että valokaari syttyy kahden elektrodin välillä. Sitten se poltin palaa normaalisti 12 voltilla.

Nyt kannattaisi mitata vaikka Fluken skoopilla mittajohdot kiinni polttimossa ja katsoa oskilloskoopista lukemia.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250  (1979)

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: croma 2009
« Vastaus #22 : Marraskuu 28, 2017, 16:44:55 »