Fiat-aiheista > Projektit

Grande Punto Sport T-jet

(1/3) > >>

Tjet:
Pitkään on ollut tarkoitus laittaa jonkin verran tarinaa omasta autosta tänne ja nyt viimein saan aikaiseksi. Malli on ymmärtääkseni pikkuisen harvinaisempi, joten arvelen, että jotakuta saattaa kiinnostaakin. Kyseessä on vuoden 2008 otsikon mukainen Fiat Grande Punto Sport mukavalla 1.4 t-jet moottorilla.

Taustaa auton laitolle lyhkäisesti. Möin silloisen käyttiksen vuosimallin 2001 e39 525i Bemarin pois jota edelsi kova nettiauton koluaminen uuden etsinnässä. Elettiin tuolloin loppuvuotta 2016. Päätös oli laittaa joku edellistä autoa tuoreempi pieni edullisen pään 1.4 turbo moottorilla oleva auto. Bemarin möin pois koska kaupungin ruutukaava-ajoon auto tuntui vähän turhan isolta. Moottorin valinta ennen merkkiä rajasi haukua selkeästi. Vaihtoehtona Nettiautosta tuli  eniten Vaggilaisia mutta sitten yhden päivän hakutuloksena tuli tämä kyseinen auto vastaan. Minulla tuli täytenä yllätyksenä, että tuosta pelkästään halpana karvalakki autona pitämästäni Grande Puntosta oli paljon siistimmän näköistä sportti mallia olemassassakaan saatika turbo moottorilla varustettuna. Koska Bemari oli myyty alta pois oli pikkuisen kiire auton ostoon, joten lähdin saman tien Onnibussilla katsomaan autoa Oulusta Jyväskylään. Vastassa oli vähän matkan päästä katsottuna erittän siistin näköinen Fiiatti. Läheltä katsottuna täysin vailla kiiltoa ollut maalipinta ei ollut saanut ikinä käsin vahausta pintaan, sisusta oli likainen ja haisi jumalattomasti vanilija wunderbaumille. Koeajolla kuskin turvavyön ilmaisin kilkatti tuon tuostakin ja osa keskikonsolin valoista oli pimeänä. Ja se karmee wunderbaumin katku melkein kirveli silmiä. Noista pikku jutuista huolimatta auto oli huolettu ihan ok, katsastettu juuri ja tekniikka tuntui pelaavan hyvin. Turbon veto pienessä autossa oli heti varsin koukuttavaa. Kaupat kiinni ja Oulua kohti.
Tässä auto iltahämärässä kun pääsin kotiin.

Tjet:
Auto oli siis pihassa ja piti tarkastella vähän tarkemmin mitä oli tullut ostettua.
Autosta yleisesti.
Sportissa karvalakkiin verrattuna on eroa helmat, näkyvä pakoputken pää ja kattospoileri.
Ensimäisessä kuvassa olevat 17 tuuman vanteet on myös vakiot. 
Sisällä sportti ratti ja ratissa stereoiden säätönapit. Koristeluna sekä alumiini, että hiilikuitujäljitelmää ja penkit on vähän tukevammat kun vakiossa.
Alusta on muistaakseni 20 mm matalampi.
Moottorina 1.4 turbo VL37 ahtimella. Tehoa 120hv ja vääntö 206nm. Kiihtyvyys 0-100 8,9 sekuntia jonkun nettiartikkelin mukaan.

Kotiin ajellessa oli hyvin aikaa fiilistellä autoa ja miettiä mitä autolle tarvii tehdä, että se on siinä kunnossa kun sen kuuluu olla ja mitä pikku kivaa viritystä voisi sen jälkeen tehdä. Omasta autohistoriasta pitää mainita, että yhtään autoa en ole onnistunut ostamaan jota ei olisi tullut edes vähän harrastettua. Toinen juttu on se, että pikkuviat pitää aina korjata heti pois.

Matka ajossa auto tuntui todella hyvälle ajaa. Melutaso se mikä pikkuautoissa on mutta ajoltaan hyvällä tavalla isomman auton fiilistä. Tehoa ohituksiin ihan ok ,mutta myös heti se tunne, että kone on pikkuisen kuristettu. Lähtee hyvin napakasti alhaalta vetämään mutta ei anna kierrosten noustessa kuitenkaan juuri lisää. Aika äkkiä siis huomasi, että koneen kierrättäminen ylös asti on aika turhaa. Kaupungissa ja yleensäkin kaupunkialueen nopeusrajoituksissa tuo mukavasti hyökkäävä alavääntö tuntui taas heti paljon paremmalle.

Auton ehostus lähti liikkeelle sillä, että laitoin kuskin turvavyön lukko-osan tilaukseen, että saa kilkattelun loppumaan kun vyö on kiinni ja teetin mallipinnan myllytyksen ja vahauksen ja sisustan täyden putsauksen. Myös konehuone tuli puhtaaksi. Nyt auto alkoi näyttää siltä miltä pitää ja wunderbaumin hajukin helpotti huomattavasti.

Lisäilen tähän tarinaa miten homma on edennyt sitä mukaa kun ehdin. Tulee vähän useammassa pätkässä mutta voi olla mukavempikin lukea kun yhtä kilometrin mittaista selostusta. Kuviakin on tullut räpsittyä aika paljon autosta, mutta lisään tähän vähän valikoiden. Laatu kuvissa on valitettavasti kännykkäkamaa.



Tjet:
Kun ulkopuoli ja sisusta oli ok piti tehdä autoon tarvittavat huollot. Alkuun ihan perus homma eli loppuun käytettyjen pyyhkimen sulkien vaihto eteen ja taakse. Mainitsin eka postauksessa että auto oli huollettu ihan ok. IHAN siksi, että jakopään remppaa ei autolle ollut teetetty vielä kertaakaan mikä oli aika yllättävää n. 10 vuotiaalle Italialaiselle. Edellisen omistajan näkemys oli, että tietyn kilometrimäärän mukaan se tehdään eikä eikä iän mukaan. Itse olen ymmärtänyt vaihtoväliksi kolme vuotta tai joku tietty kilometrimäärä jota en nyt muista. Teetin kyseisen huollon heti ja sain siitä itselleni mielenrauhan. Huollosta mainitsivat kyllä, että hihna oli ihan ok kuntoinen kun pyysin asiaa kunnolla tarkastelemaan.
Puhaltimen moottori piti ärsyttävää ääntä kakkos teholla, jossa se käytännässä aina on, joten vaihdoin moottorin ja samalla raitisilmasuodattimen.
Vaihto oli ihan tarpeen kuten kuvasta näkyy.
Turvavyön kiinnike tuli postista ja se piti laittaa kiireesti paikalleen. Turvavyön kiinnittyksestä moittiva kilkatus on ihan törkeän ärsyttävä ääni. Penkkiä piti käyttää irti osan vaihtamiseksi mutta ei muuten paha homma.
Keskikonsolista oli lämmönsäätimien alueelta valot pimeinä, joten ne vaihtoon. Valon tyyppi on muuten 12v 1.2W, jos joku näitä vaihtaa. Kun valoja varten piti käyttää soitin irti, lisäsin samalla soittimen taakse aux-johdon niin saa kännykän kautta biisit soimaan.
Johto meni ihan plug and play tyyppisesti paikalleen eli stereoiden takana oli paikka vapaana. Johdon sai vedettyä keksikonsolin alaosasta nätisti ulos tekemättä mitään reikiä mihinkään, joten se ei näytä pahalta ja yltää kuitenkin hyvin luuriin kiinni. Tähän olisi varmaan ollut joku langatonkin versio olemassa mutta en kokenut tarpeelliseksi.



Sisävaloja en ole aikaisemmin missään autossa ledeiksi vaihtanut ja yleensä se on jotenkin  tuntunut vähän turhalta tuunaamiselta, mutta tässä autossa tuli tehtyä. Autossa on sisävalot vain edessä ja aikaisemman omistaja tai tehtaan jäljiltä takalaseissa on tummennus, joten sisätila on aika pimeä varsinkin tähän aikaan vuodesta. Ledeillä tuli aika hyvä parannus asiaan. Kuvassa näkee mikä on kirkkaus ero hehkulampulla ja ledillä.



Tässä vaiheessa Fiiatti alkoi olla omaan makuun ihan oikeasti hyvässä kunnossa. Mikään ei häirinnyt tai vaivannut ja kaikki pelasi kuten pitää. Alkoi olla aika miettiä viritystä, koska se oli ihan väistämättä edessä. Brittien Fiat forumia oli tullut jo selattua kovasti ja sieltä sai hyviä ideoita..

Tjet:
Alusta asti oli selvää, että GP pitää virittää jossakin vaiheessa jollakin tasolla. Ja se vähin mikä oli mielesssä oli ohjelmointi. Syynä se, että ensinnäkin kone tuntui kuristetulta mutta myös se, että onhan tuossa potentiaalia ottaa ulos enemmänkin tehoa. Sitä vahvisti kovasti kun lueskeli brittien Fiat forumilta viritystarinoita. Autohan on jo kymmenen vuotta vanha joten sitä on jo moni ehtinyt viritellä siellä(kin) päin ja kokemuksia oli jaettavaksi. Kovimmathan kuulostaa ottavan tuosta myllystä ulos jo 350-400 hevosta, joka tuntuu aavistuksen jo hullulta hommalta. Oma tavoite oli ajatuksissa enemmän jossakin maltillisessa parin sadan luokassa joka kuulosti olevan kohtuullisesti saavutettavissa. Auto on kuitenkin ihan "perus käyttis" minulle jotenm tavoite oli maltillinen. Siltä pohjalta katselin mitä muut oli autoille tehneet.

Ohjelmointi oli siis vähintään mielessä mutta mielen hiipi, mitä autossa voisi samalla parantaa niin että ohjelmoinnistakin saisi enemmän hyötyä irti. Pelkkä ohjelmointi olisi tuonut autoon tehoja arviolta 165 hevosta ja vääntöä 270 nm.
Vakio turbo on mallia VL37. Grande punto Abarthissa on VL36 ja Abarth 500:sessä VL38. Eli kumpi vain toimisi viriturbona omassa tavoittessa. Maksimituotto noissa kuuluu olevan jossakin 200 hv kulmilla. Ilmeisesti Vl36 tuottaa vähän enemmän maksimi tehoa kun VL38. Kovemmille tehoille kuulostaa olevan käytössä ainakin Gt1446 sekä TD04 atimia joilla saa 250++ tehoja ulos riippuen mitä muuta tekee. Jos tehoja haluaa enemmän kun 200 pitää uusia tuon tömäkämmän turbon lisäksi ainakin suuttimet ja paineantureita ja kytkin loppuu myös kesken kun väännöt nousee niin koviksi. Laitoin siis Ebay hakuun Abarthin turbon ja kyttäilin mitä tulee vastaan. Uutenahan noita toki oli heti tarjolla mutta hain jollakin joutilaaksi jäänyttä edullisempaa yksilöä. En muista kauanko hakua kesti mutta yhtenä päivänä tuli vastaan ilmoitus, jossa joku 500 Abartin ex omistaja oli myynyt autonsa ja VL38 turbo joka oli myyjän mukaan ollut varalla tuli myyntiin. Hinta oli melkein epäillytävän edullinen mutta laitoin huutoa sisään. Seuraavana aamuna yllättäen totesin ostaneeni turbon.

Useamman kerran tuli vastaan, se, että välijäähdytin on toiminnaltaan heikko. Terminä oli heat soak, eli välijäähy oikein imee lämpöä itseensä jos lontoon kieltä oikein tulkitsin. Lyhyestä virsi kaunis, hankin autoon Airtekin välijäähdyttimen, jolla tuo asia korjataan.
Putkistosta on saatavilla jonkin verran lisää tehoa mutta itsellä putkiston uusiminen kiinnosti enimmäkseen äänten vuoksi. Vakio putkesta ei kuulu yhtään mitään ääntä. Toki viriputki on yleensä myös kevyempi kun alkuperäinen joten sekin on plussaa.  Valinnaksi tuli hinta/laatu suhteeltaan järkevä Friedrich Motorsportin Gr A putkisto sisältäen ilman vaimenninta olevan keskiputken sekä hyvin läpi virtaavan takavaimentimen. Turbon kylkeen ostin vielä Forge turbo actuatorin mikä sen suomen kielen nimi nyt onkaan sekä Forgen alustan jäykisteet etupäähän. Imupuolelle tilasin Kn merkkikohtaisen setin, jossa vakio filtterikotelon kansiosa korvautuu orggiksen näköisellä kannella ja sisään tulee kuitenkin kartiosuodatin. Testasin muuten autoa vaparisuodatimella ilman koteloa ja autossa oli aika hauskat pihinät ja puhinat sitä kautta. Ehkä ikä alkaa kuitenkin painaa niin se sai lähteä.

Alkoi olla aika pajottaa osia paikalleen. Turbon kunto tarkastettiin vielä ennen paikalleen laittoa ja sai kehut että löytö oli hyvä. Ei mitään väljää missään kohtaa. Kaikki osat meni käytännössä samalla kertaa paikalleen. Airtekin välijäähy laatutavarana meni heittämällä paikalleen ja putkisto samoin. Korjaamo teki osan asennushommasta ja osan palikoista laitoin itse.
Oli aika jännät fiilikset ajella ekaa kertaa. Tehoa oli heti tullut jonkin verran lisää pers dynolla mutta sama kuristetun tehon fiilis oli läsnä. Säätöä kun ei ollut tehtynä ei viitsinyt kovin kovasti polkea autoa että ei vaan pääse mikään hajoamaan.
Ohjelmoinnin olin päättänyt teettää Oulun kyljessä Jäälissä olevassa Dynotest Centerissä, jossa on tullut aikaisemmin penkitettyä kesäautoa. Pointtina siis oli se, että auto oikeasti ajetaan dynossa ennen ja jälkeen ohjelmoinnin, jolloin ei tarvi arvailla tuliko tehoa vai ei ja kuinka paljon. Suurimmassa osassa paikoistahan laitetaan pistokkeesta jotakin autoon ja kerrotaan että nyt siellä on sen ja sen verran. Vaikea todistaa paljonko oikeasti tuli.

Dynotuksessa alkoi jännitys nousta. Auto rullille kiinni ja eka veto. Ihan vakiona ei siis tullut dynotettua joten lähtötilanne ei ole tiedossa. Tehtaalta luvataan 120 hv ja 206nm vääntöä. Eka vedosta tuli ulos 138 hv ja harmituksekseni vääntö jäi ottamatta ylös. Sitten ohjelmaa sisään ja uusi veto. Auto kuulosti heti ihan eriltä ja veto aivan toista luokkaa edelliseen verrattuna. Eka vedossa kierrokset nousi hiljalleen ylös ja nyt kone kiskaisi  mahtavalla vauhdilla ylös! Tehoa löytyi 199 hv ja vääntöä 306nm! Tehokäyrä on hämmentävän vaparimainen eli kierrosten noustessa tehoa tulee lisää. Totesin, että viritys on ollut onnistunut. Oma varovainen arvio oli ehkä vähän reilu 185 hevosta ja kaikki sen yli olisi plussaa.
Ajossa pääsi äänen naurut kun kiihdytin ekaa kertaan. Nyt oli autossa se fiilis mikä piti ollakin tehojen puolesta. Aivan mahtavaa menoa aikaisempaan verrattuna. En tullut kellottaneeksi ohituskiihtyvyyksien aikoja tms mutta kaikissa tilanteissa autolla on ihan erifiilis. Vetoa riittää ylemmäs saakka ja silti kaupunkiajossa vääntö tulee ihan samaan tapaan kun vakiona ja vaihdetta voi huoleti vaihdella isommaksi pienemmässäkin vauhdissa. 

Tjet:
Tässä vielä kuvia edelliseen postaukseen liityen.










Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)
Siirry pois tekstitilasta