Kirjoittaja Aihe: Nuova Bravo 1.4 T-jet – Rosso Micalizzato  (Luettu 213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa must0ne

Nuova Bravo 1.4 T-jet – Rosso Micalizzato
« : Helmikuu 02, 2019, 18:12:13 »
Morjes vaan kaikille! Päätin viimein laittaa tämän kaunokaisen nettiin ja kirjoittaa jonkinmoista projektipäiväkirjaa.

Vannoutunut Opel-mies päätti erilaisten kokeilujen jälkeen uskaltaa maistaa italialaista autokulttuuria. Mielessä oli pienestä pitäen pyörinyt salaa Lancia-Fiat-Alfa -sektori, mutta uskallusta ei ollut ottaa tällaisia "riskejä" käyttikseksi, pääosin Esson baarissa kuullun takia.

Bravo T-jet valikoitui mallina kylmästi datan avulla. 0–100km/h 8.2s, kulutus maltillinen ja hinta kohtuullinen. Niimpä niin, ihmisillä on tapana perustella auton ostoa numeroiden avulla puoliskolle ja kavereille, mutta loppujen lopuksi fiilis ratkaisi tämänkin homman. Onhan tuo punainen Bravo jotenkin veistoksellisen nätti sisältä ja ulkoa. Vielä kun hakuagentti spottasi etelä-suomalaisesta autoliikkeestä hävyttömän vähän ajetun ja hyvin pidetyn yksilön järkihintaan, oli pakko hypätä junaan ja hakea oma pois tammikuussa 2017.


Tässä Italian ori juuri pohjoisen kylmään tuotuna.

Kevättalvi 2017

Yksi ostopäätökseen negatiivisesti vaikuttamaan päässyt tekijä oli vakionopeudensäätimen puuttuminen. En kuitenkaan päättänyt antaa sen olla este. Parin illan googlettelun jälkeen minulle avautui että säädin on asennettavissa tiettyihin vuosimalleihin plug-n-play -periaatteella, ja että Alfa 147:n säädin olisi Bravon kanssa liki identtinen. Sopiva säädin löytyi brittiläiseltä purkamolta Ebaystä £30 hintaan ja asennusta varten tuli vain veistää ratin alaosan muoviin sopiva lovi.




Vakkari paikoillaan.

Jännityksen päätteeksi testilenkki antoi positiivisen virneen naamalle. Vihreä logo ilmestyi mittaristoon, vakkari toimi heti kuin unelma!  8)

Talvi meni ilman sen suurempia projekteja auton suhteen. Koetin sisäistää ajatusta hyvistä vakiostereoista, mutta ajatus pelkän CD:n tai radion kuuntelemisesta ei tuntunut realistiselta. HiFi-kipinä kyti kevättä kohden.


16-tuumaiset peltivanteet ja kitkarenkaat kuljettivat ensimmäisen talven läpi.

Toinen seikka mikä ei autossa miellyttänyt oli sisätilan lämpösäätimen sinisen väri. Insinööreiltä oli unohtunut se, ettei punaoranssi valo saa vaalensinistä näyttämään oikeaa sävyään. Irroitin paneelin ja vaihdoin valaisutekniikan kokonaan valkoisiin LED-polttimoihin, sekä kalvotin pienillä valaisutekniikkaan soveltuvilla kalvoilla numerot ja ikonit punaoransseiksi, mutta jätin sinisen juovan olemaan sen värinen kuin sen kuuluukin.


Purkuoperaatiota. Bravon sisustassa kaikki on kasattu niin että se olisi mahdollisimman hankala irrottaa.

Hifikipinän myötä Bravon vakiosoitin sai jäädä hyllylle, ja tilalle tuli Kenwoodin Bluetooth-mankka. Tilasin tarpeeseen sopivan adapterin ja maalasin sen lähelle alkuperäistä keskikonsolin väriä.

Toisen DIN-paikan täytin magneettisella puhelintelineellä. Koska Bravon keskikonsolin mukiteline on ehkä surkein yritys automaailman historiassa, hankin mukaan purku-Audista lainatun ulostyöntyvän mukitelineen. Karmean näköinen, mutta erityisen käytännöllinen.



Takakonttiin ei enää mielestäni sopinut teinivuosilta jäänyt bassokotelo, joten rakensin Bravon varapyöräkoteloon sopivan boksin. Laskin litratilavuuden sopimaan vanhalle Hammer 10" -elementille, ja leikkuutin vanerista puolikuun muotoisen kotelon rungon. Pyöreä ja viisto sivutahko sai muotonsa ohuemmasta levystä, jota kuorrutin lasikuidulla. Koko "komeus" istui nätisti piiloon konttiin, kun pohjan kangaslevyä hieman nosti puurimoilla, ettei kaiutin pääse sitä lyömään. Jälleen kerran jännitti kun volumepyörää käänsi, että kuinka monta iltaa tulee vielä asenneltua vaimennusmattoa pitkin autoa. Hämmästyksekseni Bravo yllätti jälleen positiivisesti. Fiatissa kaikki on sisältäkin niin laadukkaasti kasattu, ettei resonansseja ollut ollenkaan!


Joku olisi varmasti viimeistellyt tämänkin nätimmin, mutta kun se ei näy maton alta, en viitsinyt vaivautua.  ::)


Talvikäyttikselle yksi kriteeri oli sisätilanlämmitin. Defan slimmimalli piiloutui täydellisesti hanskalokeron kiinnikkeisiin kojelaudan alle.

Samassa hifirytäkässä johtoja vedellessä tuli tehtyä sisustaan muitakin käytännön modeja. Integroin mankan USB-liitännän siististi hanskalokeroon, sekä johdotin tupakansytyttimen takaa lisäliitännän 5V USB-virtapistokkeelle piiloon auton jalkatilaan.



Kevät ja kesä 2017


Tässä kaara kevätpesun jälkeen.


Saksasta tuli tilattua n. 60€ mattosatsi tarkalleen Bravon mittoihin ja sisustan väreihin tehtynä.

Yksi kaunis kevätpäivä löin kontin kiinni ja jalkaan kopsahti koko merkin varjopuoli kiteytettynä. Tyyppivikana auringossa haurastuva Fiat-logo tippui kontin avauspainikkeesta.



Sen sijaan että häpeilisin merkkiä ja leikkelisin / ostaisin tilalle Abarth-logon, pistin tilaukseen kokonaan uuden painikkeen.

Koska kyseessä on sähkölaite, joutui siitä köyhtymään viimeisenkin etsinnän jälkeen Ebayn kautta n. 35€


 :o

Pyyhin pölyt välistä ja laitoin uuden painikkeen paikalleen. Kyllä nyt taas kelpaa kerätä aliarvioijia tien päällä!




Merkin makuun päästyä piti takertua yksityiskohtiin, ja peittää ruostunut takakontin maton nostimen kiinnitysnasta. Yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden.  ;)

No, kesä läheni ja vakioille 17-tuumaisille orkkisvanteille teki mieli antaa uudeksi tehtäväksi talvirenkaiden allapito.

Vannekuumeeseen ei löytynyt akuuttia lääkettä, sillä Fiatin uniikki pulttijako lienee jäännös antiikin Rooman ajoilta. Ladan vanteet tai 4x100 eivät tulleet kyseeseen, joten aloin etsimään lääkettä ulkomailta.

Brittiläinen DemonTweeks tarjosi 4x98 PCD:lle Team Dynamicsin 18" sarjaa melko suolaiseen hintaan. Vannetta hehkutettiin keveänä ja kilpakäytöön hyväksyttynä, lisäksi pienellä sesonkialella.

Valitsin speksit Suomen tieliikennelain äärirajoihin, ja laitoin sarjan tulemaan. ;D

Tilauksesta ei alkanut kuulumaan muutamaan viikkoon mitään ja otin myyntimieheen yhteyttä. Nick vastasi nopeasti että setti oli kuulemma menossa maalaukseen Team Dynamicsin tehtaalla. :) Ilmeisesti harvinainen pulttijako ja poikkeava koko oli tuottanut erikoistilauksen. Eihän näitä 4x98-jakoisia alustoja yli 15-tuumaisella rengastuksella taida olla kuin... Bravossa ja Lineassa..?

Melko pitkän parin kuukauden odotuksen jälkeen vanteet rantautuivat Suomeen!







..Ja vanteet saatiin rivakkaan alle uusille kumeille.






Vanteiden asennuksen yhteydessä tuli tehtyä pientä jarruremppaa eteen. Pesu, uudet palat ja levyjen hionta.

Vanteiden speksit jäivät kieltämättä ujoiksi, mutta mitään hellastanceflusheria tästä ei koskaan ollut tarkoitus rakentaakaan. Auton ajo-ominaisuudet sopivat kuin nyrkki omaan silmään, etten anna itselleni periksi hävittää vakio-alustaa ennen kuin jouset ovat poikki.


Tulipa kokeiltua takalamppujenkin sävytystä samalla, mutta putsasin ne saman tien pois.


Uutta kuorta kuluneille avaimille. Koko satsi n. 20€ Ebaystä. Alkuperäistä ovat enää terä ja virtapiirit.



Loppukausi meni pitkälti tällä lookilla, ja keskityin tallin sijaan tien päällä ajan viettämiseen.

Pintaan heitin heti alkukesästä Colliniten carnauba-vahan, dippasin maskista kromit mustiksi, sekä uusasin myllyttämällä umpioiden pleksit.



Jatkuu...

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2019, 21:53:13 kirjoittanut must0ne »

Poissa must0ne

Vs: Nuova Bravo 1.4 T-jet – Rosso Micalizzato
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2019, 18:21:09 »
Syksy ja talvi 2017

Käyttikseen kuuluu totta kai vetokoukku, mutta Fiatin kauniisiin linjoihin ei perästä tököttävä tappi sovi.

Hankin siis Westfalian irroitettavan koukkusarjan vertikaalikiinnityksellä, jonka tekniikan piilotin täysin näkymättömiin.




Bravot! Talvella alla pyöri orkkisvanteet uusilla nastakumeilla.


Kevät ja kesä 2018



Vannekuume poltteli jälleen kevään korvilla, mutta toista kertaa ei tehnyt mieli tilata yhtä räätälöityä sarjaa.
Kokeilin varovasti Mastonin Gunmetal-dippiä suht tuoreen pinnan omaaville vanteille.

Menköön, vedin sitten koko sarjan muutamalla kerroksella.


Alkuperäisten vanteiden tyylinen harmaa sävy kävi punaisen kanssa hienosti.


Anodisoitua lukkopulttia ja logoa.


Natsaa  8)

Kesällä laitoin jälleen uutta vahaa pintaan.




Yksi Bravon suunnittelumoka on ehdottomasti A-pilarien muotoilu, sillä kaikki vesi päätyy ikkuna auki ovipahvien päälle. Tilasin Puolasta tuuliohjainsarjan, mikä poisti ongelman ja istuu silti nätisti auton linjohin.  :)




Tällä lookilla päästeltiin kesä 2018.

Melko varovainen ja pieniin yksityiskohtiin perustuva käyttisprojektihan tämän on. Tehopuoltahan tässä voisi lastulla vielä virittää, joskin tällä ponimäärällä pärjää liikenteessä paremmin kuin hyvin. Alustasarjat kuumottelevat myös mielessä, tosin ajettavuudesta ei saisi tinkiä yhtään.  ;)

Ehkä tämä auto vaan on hyvä jo tehtaalta. Bravo ei ole osoittanut minulla 30tkm ollessaan vielä mieltään. Mitä nyt takalasinpyyhin jäätyy talvisin ja mittariston muovi narisee. Yllättävän helppo ja fiksu auto.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2019, 21:53:59 kirjoittanut must0ne »

Poissa Tjet

Vs: Nuova Bravo 1.4 T-jet – Rosso Micalizzato
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2019, 14:01:40 »
Siisti Bravo ja hyviä parannuksia olet tehnyt! Vannevalinnasta iso plussa. Katselin noita samoja yhtenä vaihtoehtona omaan autoon kun vanteita mietiskelin.
Mukava että näitä harrastetaan ja laitetaan vielä vähän tarinaakin tulemaan. Hinta/laatu näissä (Bravo/Grande punto turbo koneilla) on minun mielestä kohdallaan. Vikoja ei ole juurikaan ja jos tuleekin niin todella edullisia huoltaa.

Vähän tuo madallusta sinulla kaipaisi kuten mietitkin. Pääsisi nuo vanteetkin heti paremmin edukseen.
Jos mukavuuden haluaa säilyttää ja maltillisesti pikkasen alemmas niin ihan vilpitön kehu ja suositus Eibachin jousille. Ja nimenomaan Pro kit joka madaltaa vähemmän kun Sportline. H&R jouset toisena vaihtoehtona. Yhteen autoon laitoin ne ja madallus näissäkin ihan maltillinen ja mukavuus ei heikentynyt. Molemmat jousimerkit aika edullisia ja Ebayssa paljon tarjontaa. Nuohan toimii siis täysin vakio iskunvaimentimilla. Muitakin hyviä voi olla muta noista on omaa kokemusta niin kehtaa suositella.

Jos iskareissa alkaa olemaan väsymisen merkkejä ja jos bujetti on leveämpi niin onhan laadukas coil over hyvä kun korkeuden saa just kun haluaa ja jos on jäykkyyssäädettävä niin pysyy mukavuuskin ihan hyvänä. Jos tekee mieli ajella kovempaa niin voi ruuvata iskarit helposti tiukemmaksi.  >:D
GP Tjet 2008

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Vs: Nuova Bravo 1.4 T-jet – Rosso Micalizzato
« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2019, 14:01:40 »