FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vastaisku: Mikä hyvää Fiudessa?  (Luettu 78763 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

500c

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: Vastaisku: Mikä hyvää Fiudessa?
« Vastaus #150 : Toukokuu 08, 2014, 10:34:34 »


Kuka tietää: Onko kaikki kuussataset kaappariovilla? Vaiko varhaisemmat mallit? Veikkaan, että myöhäisemmät eivät ole?

Jos ns. pitää autosta hyvää huolta, se on periaatteessa ikuinen. Tottakai voi tulla vaikka mitä yllättävää, mutta jos halua ja tahtoa riittää, nehän voi korjata-korjauttaa.

Isä osti uuden Fiat 600:n -66 tai -67, siinä ei ollut kaappariovia.

Mitenköhän nykyisten autojen elektroniikkaosat? Kauanko autotehdas valmistaa varaosia mallin poistuttua tuotannosta?
Olen vähän pähkäillyt, jos pitäisin oman 500c:n hautaan asti ja jos käy hyvä tsäkä niin elinvuosia voisi olla edessä jotain 40 - siis minulla. Jos tämä foorumi ja topiikki on pystyssä silloin vielä, niin palaan asiaan vuonna 2054 ja kerron kuinka auto pysyi hyvällä huolenpidolla kondiksessa ja löytyikö varaosia.

Kirjattu

AriFerra

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 508
Vs: Vastaisku: Mikä hyvää Fiudessa?
« Vastaus #151 : Toukokuu 08, 2014, 11:04:53 »

Jos tämä foorumi ja topiikki on pystyssä silloin vielä, niin palaan asiaan vuonna 2054 ja kerron kuinka auto pysyi hyvällä huolenpidolla kondiksessa ja löytyikö varaosia.

 ;D

Muutaman vuoden kuluttua minä ostan viissatasen Abarthin, ja ihan samanlaiset aikeet on minullakin. Tosin veikkaan, näillä elämäntavoillani, että manan majat kutsuvat aiemmin.
Kirjattu
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani

Ex F14T:
Ritmo 105 TC -82, Ritmo 105 TC -83, Uno 70 SL -88, Stilo 130 -03, Bravo 150 T-Jet -07

MUUT: Ascona 1.9 -75, BMW 320 V6 -82, BMW 320 V6 -84, Golf II -88, Polo Classic 1.6 -98, Grand Scenic II 2.0T -08

Kaljamaha

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 753
Vs: Vastaisku: Mikä hyvää Fiudessa?
« Vastaus #152 : Kesäkuu 28, 2014, 08:36:20 »

On se jännä mistä näitä ihan vaan vähän kyseenalaistettuja kyselyjä oikein revitään, mutta Fiude ei ole ainakaan kovin kovassa huudossa.

https://shopinresearch.eu.qualtrics.com/CP/File.php?F=F_1z9yoNEJc1Eewu1
Kirjattu

wellu

  • Vieras
Vs: Vastaisku: Mikä hyvää Fiudessa?
« Vastaus #153 : Syyskuu 01, 2014, 11:13:52 »

Mitäkö hyvää Fiudessa?

Ajettavuus ja ulkonäkö. Tosin omasta mielestä molemmat ovat hävinneet jossain 2000 -luvun alussa.

Itselläni uusin Fiat oli vm. 2000 Punto 60, joka oli kyllä melkoinen pommi. Toki tuolloin 11-vuotta vanha 201tkm ajettu pikkuauto nyt ei voikkaan olla kuin uusi, mutta silti. Yhteensä 7kk:n ajojakson aikana meni vaihteisto (täysin varoittamatta), kannentiiviste (pikkuhiljaa), lukuisia sähkövikoja (sytytys, keskuslukko, virtalukko) ja lopuksi kori ruostui kahtia. ;D

Hyvää puntossa oli ehdottomasti tilat ja ulkonäkö. Talvella oli toivoton ajaa (ei vain kääntynyt minnekkään tai välittänyt mitään tuntumaa ohjaukseen), maantiellä aivan hölpötin laiska ja "yritteliäässä" ajossa kaikkea muuta kuin taloudellinen.

Itse olen siis enemmänkin "vanhanliiton miehiä" ja nyt olisikin taas "ikävä" merkin pariin. Uno tai mk1 punto on etsinnässä. Unon olen aina omalla "Top5" autolistalla rankannut ominaisuuksiensa puolesta auton kokoon/hintaan/ylläpitoon suhteutettuna numero ykköseksi (uno). Ylivoimaisesti hauskin ja paras etuvetoinen auto, mitä olen koskaan ajanut (neljällä uunolla ja kymmenillä muilla etuvetoisilla ajaneena). Uno miellyttää myös silmää, mk1 "pedon kynnet" ja iso maski, jotenkin niin sympaattinen. Mk2 "tipokeula" jotenkin vaan yksinkertaisesti kikkailettoman tyylikkään näköinen. Unon heikoin ominaisuus on lämmityslaite (joka sekin on ihan riittävän tehokas ehjällä puhaltimella ja puhtaalla ilmakanavistolla. yleensä kenno lehdistä tukossa). Yhden Unon olen liikenteessä omistanut (1986 Fiat Uno 60S 3d) ja sillä pystyi vielä ajelemaan palelematta -25°C lämpötiloissa. Jouluaattona 2010 oli -31,7°C kaverin "mittausasemalla" kun mentiin käymään. Vieläkin tarkeni, ei tullut etupenkillä kylmä, mutta takaikkunat veti jäähän.
Tosin harva auto edes lähti käyntiin tuolloin. 8)

Tipo/Tempra kans syöpynyt sinne "Top5" listalle. Hyvät tilat kokoisekseen (tipossa hieman paremmat pääntilan puolesta) ja kerrassaan loistava ajettavuus. Ainoa ero Unon ajettavuuteen on, että rajanopeudet (=nopeudet joissa voi jo leikkiä ja heitellä) ovat paljon korkeammalla. Unoa voi heitellä vaikka paikallaan, ajaen silti vakaasti 140km/h.

Fiat 127, loistavan bensapihi pikku porisijä. Kulkeekin ihan tarpeeksi pikkuvireillä (suodatin, sytytys) ja lämpöä riittää pikku vireillä (Panda45/Volvo240 lämppärin kenno, pallohana ja 92° termari). -27,5°C helmikuinen ilta ja piti ikkunat raollaan syödä makkaraperunoita grillillä, oli niin hölpötin kuuma. ;D
Oikean nilkan asennosta riippumati 5-6l/100km. Huippuja otti jossain pohjanmaan kilometrisuorilla kesäkelillä 155km/h mittariin (todellinen pikkusen reilu 150km/h).

Tämmöiselle "aika kortilla" laiskalle perheenisälle suurin *itutuksen aihe näissä on huoltojen hankaluus. Koura ei vain mahdu, joku yksi pultti/anturi on kiusallaan tungettu jonnekkin koloon piiloon ja nakki kasvaa ohtaan. >:(  Tosin, osaa ne muutkin merkit tehdä ihan vastaavia "kynekologille" suunniteltuja autoja. Siksipä nykyään käyttöautona onkin 940 volvo, konehuoneeseen mahtuu seisomaan...


Miksi Fiat ei nykyään kelpaa? No oma mielipide on, että Tempran jälkeen lähti Fiatin autojen mielekkyys rajuun laskuun. Ehkä Punto on "pitänyt pintansa" säilyen hyvän näköisenä, tilavana ja ajettavana. Mutta esim. Brava/-o ja Marea. Tämmönen yli 100kg läski kun istuu kuskin paikalle tulee itku; tämmönen pikkujakkara...?
Autot on hyvän näköisiä, mutta siihempä se jääkin. Sisällä on ihan kohtuullisesti tilaa, mutta ainakin minun mielestä Tempra/Tipo on huomattavasti laadukkaamman tuntuinen auto kuin Brava/-o. Jopa mk2 Uno on jotenkin vaan laadukkaamman tuntuinen. En tiedä minkälaisia nykyään ovat uudet Fiatit, mutta kun merkin maine kerran kunnolla sukeltaa, se on siinä. Sama on käynyt mm. Opelille.
Tähän seikkaan on erittäin oleellisesti vaikuttanut myös maahantuoja(t) ::)

Ja kun siihen saapasmaan tuotteeseen tulee pieni vika (yleensä laiminlyödyn huollon vuoksi), muistetaan siitä huutaa niin että kaikki tietää. Samaten jos se ei lähdekkään talvella käyntiin (paskalla akulla ei lähde mikään) tai on kylmä (se termostaatti pitää joskus vaihtaa kuules...), niin yht'äkkiä kaikki on paskoja? Kummasti tuolla mediassa ei kamalasti jakseta huudella esim. Mb:n suutinvaivoista, VAG:n akselisto, vaihteisto ja moottori/turbovaivoista, BMW:n imusarjaongelmista tai vaikka Volvon jakopääongelmista. Eihän nyt kalliissa autossa voi vikoja olla! ???
Esim. jonkun perusmallin Golfin vaihteistoremontin/moottoriremontin rinnalla satunnaiset Punton palaneet kannentiivisteet/porsineet vaihteistot on pikkujuttuja. Samaten useat "pikkuviat", jotka toki harmittaa...


Usein kuitenkin näitä "halvempia kakkosautoja" katselleena niitä kaikkia vaivaa sama ongelma; Fiat kun on mielletty halvaksi kakkosautoksi, ei sitä tarvi edes huoltaa. Sitten ihmetellään "miten pasta tämäkin on", kun ei edes öljyjä jakseta tarkistaa...
Kirjattu

500c

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 124
Kirjattu

wellu

  • Vieras
Vs: Vastaisku: Mikä hyvää Fiudessa?
« Vastaus #155 : Marraskuu 30, 2014, 12:02:00 »

Kiljoitampas tännekkin...

Kun tuossa mainitsin "kakkosautosta jota ei tarvitse edes pestä", niin eilen käytin Y10:in pesussa. Ihan ite letkua heiluttelin auton ympärillä.

Meni 30 minuuttia pestä auto, verrokkin farkku-volvon pesen 10 minuuttiin. Miksikö meni kauan?

No pyöräkoteloita huuhtelin varmaan 2-3 minuuttia /kotelo. Tuli semmosta pikimustaa hiekkaa/savea joka rööristä aivan tolkuttomat määrät. Mikään ihme että vehkeet ruostuu jos niitä ei koskaan huolellisesti edes huuhdella.
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)