FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15

Kirjoittaja Aihe: Stilon polttimoiden vaihto  (Luettu 161312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miku

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 515
  • Autokauppiaden kauhistus....Maahantuojan hölpötti.
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #100 : Marraskuu 04, 2006, 08:45:58 »

AD:han vaihtaa ns. takuunalaisia lamppuja autoon.

Oliko niillä nyt 25tkm takuu/1v?

Suosittelen sitä mestaa. Sama hinta joka autolle kun vaihtaa ne lamput

Eli jos poksahtaa niin saat uuden takuuseen ;D
Kirjattu

abarth

  • FTCF-Member
  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 50
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #101 : Marraskuu 04, 2006, 16:31:50 »

Tänään tuli vaihdettua molemmat polttimot ja yksi parkki siinä samalla. Ei mikään mahdoton työ loppujen lopuksi. Eniten aikaa vei sen kannen saaminen takaisin paikoilleen.
Kirjattu
Fiat 500X
ex Fiat Ritmo 130TC Abarth -88
ex Fiat Stilo 130 3D Dynamic -02

Stilo03

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 216
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #102 : Marraskuu 21, 2006, 12:54:28 »

Moi
Oikeanpuoleinen lähivalon polttimo tuli vaihdettua, kesti n 25tkm. Oli aika ahdas, kun en ottanut pesunestesäiliötä pois, joka seuraavlla kertaa ilmeisetsti kantsii nypätä enisn irti. Suuri työ oli luukun saaaminen paikoilleen.
Kuskinpuoleinen onkin sitten ihan toinen haaste sitten ja luultavemmin vaihto tulee tehtyä pyäräkotelon kautta.

Kirjattu

Stilo03

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 216
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #103 : Tammikuu 24, 2007, 09:54:36 »

Moi
Oikeanpuoleinen lähivalon polttimo tuli vaihdettua, kesti n 25tkm. Oli aika ahdas, kun en ottanut pesunestesäiliötä pois, joka seuraavlla kertaa ilmeisetsti kantsii nypätä enisn irti. Suuri työ oli luukun saaaminen paikoilleen.
Kuskinpuoleinen onkin sitten ihan toinen haaste sitten ja luultavemmin vaihto tulee tehtyä pyäräkotelon kautta.



Moi. No nyt olis sitten kuskipuoleinen lähivalo pimahtanut. Kertakaahan nyt kannattaako itse lähtee vaihtaan (ulkona pakkasesa) ja jos kanttaa niin mitä kautta, pyöräkotelosta vai ihan päältä ja mitä kannattaa irroittaa attä sais onnistumaan.
AD- korjaamo kuulemma  vaihtaa molemmat 40€ hintaa, johon kuuluu polttimot sekä takuu 1v tai 25tkm, kuis on onko järkevämpää? Ehkä on luulisin?
Kirjattu

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #104 : Tammikuu 26, 2007, 18:38:11 »

Itse veisin ainakin ad:lle. Jo ihan takuun ja pakkasen vuoksi.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Tepa

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 29
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #105 : Helmikuu 18, 2007, 12:47:40 »

Nii - edellisethän sitte kesti oikeesti vaan 3300 eikä 4300 km...matikka tutuksi :angel:
philipsin long lifet oli - nyt heitin osramit ( tai siis kuskin puolen ) .


Mulla kärvähti kans ekat polttimot aika lailla samoihin aikoihin. Tais 2vko olla väliä ja ajettuna 9kk. Kuskin puolen kävin ekalla kerralla vaihdattamassa turun teltassa ja hintaa sille tuli jotain 60€. Hanttarin puolen vaihdoin ite, tunnin ähinän jä kiroilun jälkeen onnistuin. Oon vaihtanu kuskin puolelta myös itse. Nyt menee jo paljon nopeammin. Edellisestä vaihdosta on aikaa jo 7kk. Kokeilin kans noita Philipsin Long Lifeja ja ne kesti kaikki 3kk! Nyt käytän Würthin H7 -polttimoita. Ja ne on kestänyt todella hyvin. Valojen virta on päällä koko ajan. Ne on kyllä astetta kalliimpia, mut tuleehan sitä hintaa noille muillekin kun joutuu useammin niitä vaihtamaan.

Ai niin, mulla on MW 100 actual
Kirjattu
----Fiat Stilo Multiwagon -03, eka Turun Deltasta ulos ajettu----

Stilo03

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 216
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #106 : Huhtikuu 26, 2007, 11:33:31 »

Moi

Ken tietää onko Stilo MW 100 vm -03 jotkin huomiovalopolttimot tavallisten parkkien lisäksi? Vai onko 2 parkki lamppua per umpio? Ilmeisesti kuski puoleisen lähivalon ja parkkien vaihto onnistuu hyvin pyöräkotelon kautta kun ottaa sisälokarin pois/raottaa edestä?

Kiitos etukäteen vastauksista.
Kirjattu

bravastar

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1669
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #107 : Huhtikuu 26, 2007, 13:02:34 »

Kyllä, 2 parkkia/umpio. Muistaakseni se on toisen parkkin polttimo on saman kuoren alla kuin pitkillä ja toinen on samassa missä on lähivallot yms. Ettei vaan tule turhaa työtä sen suojakuoren irroituksen kanssa. :P
Kirjattu
///// for Life

Volvo V50 R-Design ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

Stilo03

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 216
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #108 : Toukokuu 02, 2007, 08:39:44 »

Moi

Noin tuli tuossa renkaan vaihdon yhteydessä vaihdettua vasen (kuskinpuoleinen) lähivalo ja toinen parkkipolttimo alakautta. Eipä ollut kovin helppo reitti sekään, mutta onnistui kuitenkin. On se ihme ettei nuo autojen suunnittelija yhtään mieti näitä huolto jutskia tai sitten miettivät vain huoltokorjaamon piikkiin.
Fiat 100mw  -03 aj 73tkm toimii hyvin, paitsi puolat kiusanneet, yksi vanha olis vielä hajoamati jote kai sekin menee kohta, tosin aattelin olla kaukaan viisas ja vaihtaa senkin jo nyt kohta uuteen Champpioniin ettei pääse tien päällä yllättään. Takapönttö menee kohta kans vaihtoon ulko kuori näyttää jo repsottavan.

Tälläistä.
Kirjattu

StilAjomies

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 8
  • Auto ei ole minulle "jatke"
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #109 : Toukokuu 28, 2007, 14:14:24 »

20 000 km täyttyi 1.6 Mw:llä ja toinen ajovalo ( kuskin puoleinen ) tuli tiensä päähän.
Manuaalissa on jokseenkin turha ohje polttimon vaihtoon. Onko joku vaihtanut itse polttimon?
Voisitteko laittaa ohjeet tarkat ohjeet miten onnistuu ( rikkomatta autoa ).
Ei se pahaa oo:
http://www.kolumbus.fi/wiiklund/wStilo04_lahivalopolttimoiden_vaihto.htm

Lähivalojen polttimoiden vaihto ei äkkiseltään kuulosta kovin ihmeelliseltä toimenpiteeltä. Monista merkeistä/malleista on olemassa tarinoita polttimoiden vaihtamisen vaikeudesta tee-se-itse periaattella. Minulla oli työn alla Stilo 2004. Fiat Stilossa ongelmia aiheuttaa melko ahdas konetila, erityisesti kuljettajan puolella. Selostan tässä pääpiirteittäin mitä niksejä joutuu käyttämään, jotta lähivalot saa kotioloissa vaihdettua. Monesti ammattimaisissa huoltopaikoissa kuljettajan puolen lähivalo vaihdetaan käyttäen magnetisoitua 'kolmatta kättä', jolla polttimo ujutetaan hieman raotetusta umpion luukusta paikoilleen... 1. ympyröinnin kohdassa on apukuljettajan puoleinen lähivalo. Jotta valoluukun sai enemmän auki, ohjasin pissapojan letkuja menemään väliaikaisesti pissapojan säiliön alapuolelta. Pissapojan säiliö on 1. ympyröinnin alueella oleva valkoinen pönttö, jonka kylkeen on uurrettu letkuille reitit). Kun letkut olivat poissa tieltä, apukuljettajan polttimon vaihto vaati vain hieman sorminäppäryyttä...
KATSO LINKISTÄ LISÄÄ

Voihan sitä yläkautta kokeilla jos sormet on hammastikkujen paksuiset:

Kirjattu

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #110 : Toukokuu 31, 2007, 00:13:46 »

Oikein ansiokas selostus kuvineen.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

dexterous

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 956
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #111 : Heinäkuu 17, 2007, 17:08:06 »

Eilen tuli ensimmäistä kertaa eteen ajovalo polttimon vaihto. Oli muuten ensimmäinen kerta mun auto historiassa kun ajovalopolttimo menee rikki. Erinäisillä vekottimilla ajettu jo vuodesta -90.. nyt tähän kohtaan kop kop..
Noh jotenkin osasin odottaa että juuri stilossa tämä "onnellisuus" tulee eteen.

Palstallakin keikkaroivan Puuha nimimerkin kanssa päätimme ryhtyä tuumasta toimee. Huoltoasemalta Wurth longlife lamppu 10€ ja asennus käyntiin. Asennuksena oli hanttimiehen puoli, jota kuvattu helpommaksi vaihtaa.
Omat kokemukset vaihdosta: Otettiin sekunttikellolla aikaa ja tulos oli 4min..FTF ?? onko kaikki kohdallaa tosiaan ?! Virta/valot päälle, toimii..  eli tuota pelkääjänpuolen vaihtamista ei kannata pelätä. Onnistuu aloittelijaltakin. Toinen puoli on sitten jo ihan toinen juttu. Palataan asiaan kun sieltä rätsähtää... Niin ja lisäyksenä vielä, meillä ei todellakaan ole käärmekädet  ;D

Polttimon palaminen huomattiin DA. Kysyivät saavatko vaihtaa. Tiedustelin hintaa. Kuljettajanpuoli 42€+polttimo, hanttarinpuoli 32€+polttimo. Da laskettu työaika vaihdolle 30min hanttari ja 45min kuljettaja, kuulemma aina ei riitä nuokaan ohjeajat.

Kaikki kunnia puuhalle mukana olemisesta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2007, 17:36:31 kirjoittanut dexterous »
Kirjattu
No more FIAT

puuha

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 359
  • GP Evo Multiair -10
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #112 : Heinäkuu 17, 2007, 21:21:02 »

No joo.

Toi 4min sisälsi vain lähivalo polttimon. Kaukovalopolttimon vaihto tuskin olisi onnistua tuossa ajassa.
Silti ihmetyttää noi DA kommentit ja ohjeajat. Toki hinnatkin on utopistisia. Ammattimiehiä kuitenkin kun ovat...
Kirjattu
Makaroonia jo vuodesta 1998.

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #113 : Heinäkuu 18, 2007, 23:26:28 »

Itse sain kans polttimon paikoilleen hanttarin puolelle, mutta ongelmaksi muodostui kiinnitysjousen irtoaminen. Sen saaminen paikalleen kesti piitkään.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Stilo03

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 216
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #114 : Syyskuu 11, 2007, 10:11:57 »

20 000 km täyttyi 1.6 Mw:llä ja toinen ajovalo ( kuskin puoleinen ) tuli tiensä päähän.
Manuaalissa on jokseenkin turha ohje polttimon vaihtoon. Onko joku vaihtanut itse polttimon?
Voisitteko laittaa ohjeet tarkat ohjeet miten onnistuu ( rikkomatta autoa ).


Moi

Philipsin long life kesti lähivalossa (H7) stilo 1,6:ssa n.20 tkm,  n11kk. Saa nähä toisessa on Bilteman ketsääkö kuin pitkään.

Kirjattu

anturi

  • Vieras
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #115 : Syyskuu 19, 2007, 21:12:43 »

Mulla MW 95:ssa kesti eka lamppu n 58 000 jkm ja viereinen meni tietysti heti perään. Osui kohdalle samalla 60 000 huolto LPR:n Deltassa; huollon yhteydessä lamppujen vaihto polttimoineen oli alle 50 euron. Toivottavasti seuraavat kestävät ainakin saman verran.
Kirjattu

Pallomasi

  • Vieras
Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #116 : Marraskuu 24, 2007, 20:13:47 »

Omalla lampunvaihtokokemuksella suosittelen lampunvaihdot alakautta. Pitkien ajovalopolttimoiden vaihto onnistuu (tai ainakin itselläni) yläkautta, mutta lyhyvien ajovalopolttimoiden vaihto kannattaa tehdä alakautta. Onnistuu kyllä yläkautta, mutta suojakoteloiden laittaminen takaisin paikoilleen jäi ainakin itseltäni hamaan tulevaisuuteen. Täytyy ajaa auto pukille ja suorittaa työ loppuun joku päivä...niin ja autonani on siis Stilo MW 100.

Edit:
Miten *&#¤%#"* pääsee stilossa käsiksi parkkivaloihin? tarttis niitäkin vaihtaa mutta tuntuu olevan monen mutkan takana.  >:( ja kun niitä on vielä 2 per umpio &%#*%&*  >:( >:(
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2007, 22:56:31 kirjoittanut Pallomasi »
Kirjattu

Sani

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 53
Vs: Re: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #117 : Lokakuu 06, 2008, 08:53:03 »

Edit:
Miten *&#¤%#"* pääsee stilossa käsiksi parkkivaloihin? tarttis niitäkin vaihtaa mutta tuntuu olevan monen mutkan takana.  >:( ja kun niitä on vielä 2 per umpio &%#*%&*  >:( >:(

Sanokaahan se!? Mullakin nyt joka käynnistyskerta herjaa Bulp failurea ja jää polttimon kuva esille. Katoin et parkkivalot menneet oikealta puolelta (onneks ei sentään jo lähivalo, koska se just vaihdettiin). Onks noita parkkivaloja pakko vaihtaa, jos ei niitä käytä ??? Vissiin ainaki ennen katsastusta pitää? (Mulla on aina lähivalot päällä, en paljo parkkeja oo käyttäny).
Kirjattu

Judenza

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 414
  • Mazda 6 Sportwagon 2.0 Touring AT -06
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #118 : Lokakuu 06, 2008, 18:04:21 »

Parkit palaa ainakin omassa stilossani aina kun on valot päällä.
Tossa viime vuoden puolella pienen pusun jälkeen pääsin tutkailemaan kiinnikkeistään hajonnutta oikeanpuolen umpiota oikein ajan kanssa pöydällä ja ne parkit tosissaan on pirulliset, ne on sellasten "tikkujen" päässä siellä syvällä umpiossa ja oli hankala laittaa takas vaikka oli umpio kädessä...  ::)
Itselläni mennyt vasemmalta toinen parkki mutta vaihdan samalla kun menee ajovalot, yritän suosiolla ottaa umpiot irti ja samalla vaihtaa kaikki lamput  '.|
Kirjattu
Hyvin se menee, niinhän se eilenki.
Ex fiatit ennen japaniin vaihtoa: -99 Marea weekend 1.8 R.I.P, -04 Stilo mw 1.8

Veka

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 288
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #119 : Lokakuu 06, 2008, 19:45:50 »

Tää on nin jokapäiväistä..Lamppuja palaa niin Puntoissa kuin Stiloissa ihan älyttömästi ?? Johtuukohan siitä,että käynnistysvaiheessa virta
käy liian korkeissa lukemissa ??
Kirjattu
Kaikki mikä liikkuu niin kuluukin ja missä on liikettä on myös ääntä !

ealab

  • Vieras
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #120 : Lokakuu 06, 2008, 20:00:53 »

No, miten se vaikuttaisi lamppujen kestävyyteen? '.| Jos käynnistysvirtapiirissä on isommat virrat. Tämä virta voi olla vain normaalia suurempi, jos starttimoottori on huonokuntoinen, laakerit jumittelevat. Käynnistyshetkellä akkujännite hieman alenee. Ja alhaisempi (tarkoitan pysyvä!) jännite merkitsee pidempää käyttöikää lampuille. Huonokuntoiset akun ( myös vastaavat maadoitusliitokset) liitokset voivat kyllä olla riski latausjännitekäytännölle. Vaikka näiden liitosten läpi kulkeva virta juuri riittäisikin käynnistykseen.
Kirjattu

ealab

  • Vieras
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #121 : Lokakuu 06, 2008, 20:04:59 »

Mitatkaapa akkujännite moottorin käydessä. Pitäisi olla luokkaa 14,2  14,4V. Ja sitten mittaus lampuilta, mikäli mahdollista. Olisi hyvä, jos näiden jännite ei olisi aivan akkujännitteen luokkaa. Hehkulampun käyttöikään vaikuttaa ratkaisevasti juuri käyttöjännitteen suuruus.
Kirjattu

Fletch

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 876
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #122 : Lokakuu 06, 2008, 23:13:57 »

Sillä jännitteellä mikä tulee lampunkannalle tietysti on merkitystä mutta en usko että niin merkittävää, kuitenkin tuolla matkalla johtojen resistanssista aiheutuva jännitehäviö on aika lailla vakio nykyautoissa. Mielummin haluan paksut piuhat lampuille jotta häviöt olisi mahdollisimman pienet ja valoteho mahdollisimman suuri. Ennemminkin uskon että kytkentäkertojen määrä korreloi vahvasti lampun kestoikään ja yleensä mille rasitukselle lamppu joutuu kun valot on päällä. Hehkulanka kuumennettuaan kuitenkaan ei kestä hirvittävän paljon mekaanista rasitusta niin luulisi että töyssyinen tienpinta aiheuttaa paljon hehkulangan katkeamisia.

Ja siitä että stilo syö hirvittävästi lamppuja: Omaan vaihdoin molemmat lyhyet 55 ja 56tkm sitten, pitkiä enkä parkkeja en ole vaihtanut tuohon vielä koskaan. Tiedä sitten minkämerkkiset siellä on nyt pitkinä, lyhyiksi vaihdoin philipsin longlifet.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

-Brava-

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 545
  • Fiat meni, nykyään ajellaan Toyotalla
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #123 : Lokakuu 07, 2008, 11:38:37 »

Eikö nuo H7:t yleensäkki oo melko hanurista kestoltaan? (Vai onko Stilosa H7?) Corollaan saapi vaihella 10tkm välein, tietenki yksilöstä ja polttimosta riippuen. Miten Stilosa muuten syttyvät ajovalot, syttyykö heti kun avaimesta kääntää virran päälle vai vasta kun auto käynnistyy? Ducatosa syttyy samantien ku avaimesta kääntää ja käynnistyesä räpsähtää, vaikuttanee kestävyyteen.

Jos kestävyyttä haluaa niin xenonsarjaa tilalle.. :police:
Kirjattu

Sani

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 53
Vs: Stilon polttimoiden vaihto
« Vastaus #124 : Lokakuu 07, 2008, 12:40:37 »

Jep, H7 polttimot on.

En tiedä kyllä vähä ottaa pannuun ku pari kk ollut auto ja saa olla jo vaihtelemas lähivalot ja parkkivalot ja mitä vielä.. tiettyhän nuo on semmosia, että ne menee ku menee, autossa ku autossa mut silti  '.| Varsinki ku ei itel oo taito hyppysis ja joutuu viemään vaik AD:lle, jossa tietty maksaa sitten ja viimeks meni korjaamosedällä tunti että sai lähivalon vaihdetuks niin ei naurattanu odottaa.

Katoin et nuo parkkivalot olis "Etuparkki 5W lasikanta". Onko joku erikoismalli vai saako melkeen mistä pajasta vaan?
Täytynee saada aikaseks vaihdattaa nuo ens palkasta, valittaa tota Bulb failurea joka käynnistyskerralla ja näytölle jää iloinen keltaisen lampunkuva. Mahtawaa  >:D
Kirjattu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)