Bravo/Brava/Marea > Yleistä (Bravo/a & Marea)

Vinkkejä ja ohjeita BravX ja Marea

<< < (2/4) > >>

Lasse:

--- Lainaus ---ainakin Bravossa mahtuu pyörimään 205/40/17 vanteet ja renkaat pyörimään heittämällä
--- Lainaus päättyy ---
   Tästä on aihe muuallaki.. isompaaki taitaa olla mutta ainakin 215/40/17 30mm madalluksella ilman mitään onkkelmaa, käyny kattastuksessaki..

Jay:
Pysyväksi

Judenza:
Marean lähivalojen muuttaminen Xenoneiksi. Suosittelen jos mairen vakiovalojen tehottomuus häiritsee, valoteho paranee todella paljon, kuvaa tulee tällä viikolla!

Asentelin tossa maireen Amp H1 xenon sarjan jonka ostin katuauto.fi autotarvike liikkeestä ja tässä nyt oma versioni asennuksesta.
Työkaluiksi kannattaa varata puukko, pyöreä viila (tai vaihtoehtoisesti reikäterä poraan, en muista nyt kokoa mutta lisään senkin), nokkapihdit,  10mm lenkkiavain (ja riippuen akun kiinnitystavasta myös 10mm räikkä jatkovarrella), ja akun napojen avaamiseen sopiva lenkkiavain jos ei ole 10mm. Aikaa kannattaa varata ainakin 2tuntia asentajasta ja autosta riippuen ettei tarvitse alkaa hoppuilemaan, itseltäni meni hiukan vajaa puolitoistatuntia josta suurin osa kului miettimiseen.

Ohjeet pätevät 1.8mareaan, 1.6 litraisessa ja muissa voi olla enemmän tilaa ja parempia sijoituspaikkoja ballasteille.
*En ota mitään vastuuta jos onnistut hajottamaan itsesi, autosi, valosi tai mitä muuta tahansa näitä ohjeita noudattamalla, valojen asennus vaatii kärsivällisyyttä ja varovaisuutta!*
*Xenon valoja ei saa sellaisenaan asentaa katukäyttöä varten suomen lainsäädännön takia, Katuauto.fi tai ohjeen kirjoittaja ei ota mitään vastuuta väärinkäytöksistä!*

Aloitetaan irroittamalla syylärin päällä oleva muovi ja siitä ilmanputsarikoppaan lähtevä imuputki, muovi on kiinni 3:lla 10mm pultilla ja putki irtoaa ihan vetämällä. Sen jälkeen irroitetaan ensin akun miinusnapa, plusnapa ja sen jälkeen kiinnitys ja akku pois.
Onhan tuossa oma työnsä mutta helpottaa valojen asennusta huomattavasti kuskinpuolella kun on enemmän tilaa huiskia.
Sitten aloitetaan asennus vaikka kuskin puolelta, otetaan ensin parkki ja vilkku irti ja polttimot pois, sen jälkeen lähivalojen muovisuoja pois.
Muovisuojaan olisi tarkoitus tehdä sen kokoinen reikä että xenonpolttimot johdoissa oleva läpivienti kumi mahtuu siihen mutta ei kuitenkaan niin isoa että ei istu tiiviisti, materiaali on pehmeää muovia ja helppo leikata puukolla pieni reikä jonka jälkeen viilalla suurennetaan ja pyöristetään aukko sopivaksi.
Sitten irroitetaan vakiopoltin ja se metallinen kiinnitysklipsi, klipsin toinen kiinnistys "koukku" kannattaa suoristaa niin että saat laitettua sen helposti takaisin.
Otetaan xenon polttimon johdot ja vedetään se "verkkosukka" toisten johtojen päältä kasaan liittimen päätyyn, sen jälkeen vedetään varovasti sitä läpivienti kumia mahdollisimman paljon polttimosta pois päin että saadaan polttimon asennusta varten tarpeeksi johtoa.
Pujotetaan johdot läpi reiästä liittimet edellä sen muovikuvun "sisäpuolelta" ja asetellaan läpivienti kumi paikoilleen.
Irroitetaan umpiosta vakiopolttimon johdot ja kytketään xenon poltitmon valmiit "abicot" niihin, musta johto joka on kiinni polttimon kiinnityskehikossa on maa ja irtonainen joka tulee polttimon "päätyyn" (pitäisi olla sellainen muovisuoja päällä) plussa, plussa kytketään xenonin punaiseen abicoon ja maa mustaan abicoon, kiepautetaan hieman teippiä vielä plussan liitoksen päälle varmuudenvuoksi.
Otetaan xenonpolttimon muovisuoja ja varresta se musta vaahtomuovirengas pois ja asetetaan poltin paikoilleen VAROVASTI EIKÄ KOSKETA SORMILLA LAMPUN LASIIN! Sen jälkeen pujotetaan metalliklipsin kiinnitys "koukku" paikoileen ja taivutetaan klipsi polttimon päälle, painetaan vielä toinen suoristettu kiinnitys"koukku" pidikkeeseensä ja painetaan klipsi kiinni, varmistetaan vielä että poltin on suorassa ja kunnolla kiinni.
Aletaan asettelemaan muovikupua takaisin paikoilleen samalla varovasti vetäen ylimääräistä johtoa kuvun sisältä pois.
Kun kupu on paikoillaan ja kunnolla kiinni, varmistetaan vielä läpivienti kumin kiinnitys, sen jälkeen otetaan toinen ballasti laatikostaan seuraavaa vaihetta varten.

Kuskin puolella ballastille löysin paikan ilmanputsarikotelon ja umpion välistä lokarin "sisäpuolelta", irroitin ballastin metallikehikon ja pyöritin muutaman kierroksen kuplamuovia ballastin ympärille, kytkin liittimet kiinni (ballastissa on liittimen kiinnityskohdassa 2 "kynttä", liitin kytketään niin päin että kiinnittyy pienempään kynteen joka on ballastin reunan puolella) *Tässä välissä laitetaan akkuun hetkeksi piuhat ja kokeillaan että xenon toimii* ja jos kaikki kunnossa niin ujutetaan mötikkä paikoilleen, ballasti istuu todella napakasti paikoillaan jos tarpeeksi kuplamuovia tai muuta "täytettä" ympärillä. Vedetään vielä varovaisesti se verkkosukka takaisin kunnolla johdon päälle.

Sitten siirrytään apparin puolelle ja tehdään siellä samat hommat mitä edellä, ballastille löytyy paikka jäähdytysnestesäiliön kiinnitys pultista, ballastin kehikon kiinnikettä kun taittaa hiukan niin menee hyvin kiinni.

Sen jälkeen taas kokeillaan että molemmat valot toimii ja laitetaan kamat takaisin kiinni.
Ajetaan vielä auto tasaiselle, valot päällä kävellään jonkun matkan päähän ja tarkistetaan ettei valot häikäise vastaantulijoita.

Asennus ei todellisuudessa ole vaikea mutta tarvitsee hiukan kärsivällisyyttä huonon tilan takia joten ei kannata tästä säikähtää, helpompiakin tapoja varmasti on mutta tässä oma versioni  :angel:

Umpion irroittamalla pääsisi kaikkein helpoimmalla mutta itse en ainakaan keksinyt miten umpion päässä olevan "pallokiinnikkeen" saisi irti, haynesin korjauskirjassa siihen käytettiin eräänlaista vipua mutta en tälläistä mistään saanut kehitettyä.

Asennuksen jälkeen: KLIK ja KLIK

Jay:

--- Lainaus käyttäjältä: Judenza - Tammikuu 08, 2007, 11:29:48 ---Marean lähivalojen muuttaminen Xenoneiksi.

--- Lainaus päättyy ---
Sori tuottaa pettymys mutta et voi mitenkään muuttaa Marean valoja laillisesti "xenon valoiksi" toivottavasti et ole pilannut mairen umpioita kauhean pahasti.
Pliis älkää nyt menkö hukkaamaan rahojanne. Jos on alla ralliauto juniorisarja tai N-sarja niin laittakaa joka lamppuun jos rahaa riittää.

Niewitch:
Niin ja brava SX malliin ainakin saa keskuslukon kauko-ohjauksen pelkällä kaukoreleen vaihdolla. Homma onnistuu 5 minuutissa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)
Siirry pois tekstitilasta