Kirjoittaja Aihe: 16 vt:n venttiilin välyksien säätö ?  (Luettu 914 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa S@M

• FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
16 vt:n venttiilin välyksien säätö ?
« : Kesäkuu 19, 2008, 17:03:27 »
Termos taasen.

Eli onnistuuko tuo venttiilien säätö kansi paikkallaan ollenkaan, vai pitääkö kansi ottaa pois ja laittaa samalla kaikki uusiksi.
Tuo venttiilien tikitys alkaa olla jo melko häiritsevää.

Mikäs tuolla mahtaa ensiksi alkaa kiukuttelemaan ?

Itse mittailin noita välyksiä ja sain tulokseksi sen, että 0.40 rakotulkin läpyskä meni melkein kaikkien ventiileiden ja nokan väliin.
Vain harvoihin sai sovitettua tuon 0.45 läpyskän. Ja nämä tulokset siis kylmällä koneella.
Jos ymmärsin tuota manuaalia oikein, niin välys pitäisi olla kylmänä 0.80 kaikille ventiileille.
Mutta näinhän ei nyt ole  :(

Eli mitäs tehdään  ??? Kansi pois ja kaikki uusiksi vai mitä ?
Ehdotuksia otetaan vastaan.

Poissa hopia

Vs: 16 vt:n venttiilin välyksien säätö ?
« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2017, 22:24:12 »
Termos taasen.

Eli onnistuuko tuo venttiilien säätö kansi paikkallaan ollenkaan, vai pitääkö kansi ottaa pois ja laittaa samalla kaikki uusiksi.
Tuo venttiilien tikitys alkaa olla jo melko häiritsevää.

Mikäs tuolla mahtaa ensiksi alkaa kiukuttelemaan ?

Itse mittailin noita välyksiä ja sain tulokseksi sen, että 0.40 rakotulkin läpyskä meni melkein kaikkien ventiileiden ja nokan väliin.
Vain harvoihin sai sovitettua tuon 0.45 läpyskän. Ja nämä tulokset siis kylmällä koneella.
Jos ymmärsin tuota manuaalia oikein, niin välys pitäisi olla kylmänä 0.80 kaikille ventiileille.
Mutta näinhän ei nyt ole  :(

Eli mitäs tehdään  ??? Kansi pois ja kaikki uusiksi vai mitä ?
Ehdotuksia otetaan vastaan.

Vanha on viesti, mutta onko kukaan muu koskaan, mistään syystä tsekannut noita venttiilivälyksiä Barchettasta? Tuo 0,8 tuntuu isolta, ainakin minulla on Barchettan korjausoppaassa 0,45 "clearance for timing check". Minulla on hieman haasteita moottorini kanssa kasauksen jälkeen ja bongasin tuon välysarvon oppaassa. Itselläni ei mahdu edes 0,05 tulkki mihinkään väliin. Muissa moottoreissa en vastaavanlaisilla hydraulisilla nostimilla olevissa ikinä edes nähnyt moista välysarvoa, joten en sitä nytkään huomioinut. Toki mittasin nostimet niin tarkasti kuin taisin, koska saksalaisen nettimyymälän paketissa luki 1,2 malleihin. Nostimet olivat kuitenkin ihan samat mitoiltaan.

Ihmettelen myös, että milten noita säädettäisiin, koska eihän siellä mitään shimmilevyjäkään ole.

Poissa jykä

• Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2017, 19:29:01 »
Moro

En ole Barchettaan koskaan koskenut, mut jos siellä hydrauliset nostimet/paininkupit on niin ei niissä ole mitään välystä, tuo löytämäsi 0,45 ei taida tarkoittaa välystä...
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00
Bravo hgt -97(varaosa auto)

Poissa hopia

« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2017, 18:05:51 »
Olen samaa mieltä, ettei ainakaan Volvo ilmoita mitään välyksiä, mutta kyllä tuo manuskan kuva aika yksiselitteinen on:
http://suojanen.net/images/clearance.jpg

Poissa matti

« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2017, 10:34:03 »
Liekkö tuo välys on silloin kun paininkupit on tyhjänä eli ilman öljyä..
Eli kun uudet laittaa niin silloin, saahan toki käytetytkin tyhjennettyä
**pessimisti ei pety**
Fiat Fiorino 1,7D Panorama -95
Fiat Ducato 10 1,9TD -00
Fiat Stilo 1,8 MW -04

Poissa Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2017, 19:53:50 »
Mun mielestä toi 0,45 on ilmoitettu välys, jos ruvetaan heittokellolla nokka-akseleita ajoittamaan. Siinähän lukeekin clearance for timing check.
Luultavasti tuo 0,45 pitää olla välyksenä, jos haluaa mitata venttiilien aukioloaikoja. Eiköhän nokka-akseleiden asteet ole ilmoitettu tuolla 0,45 välyksillä.

Jos nokat ajoittaa lukituspaloilla niin ei tarvi välittää. Jos jotakin venttiilien välyksiä pitäisi mitata niin se lukisi siinä operational clearance kohdassa.
Fiat barchetta -98
Fiat marea -98

Poissa jykä

• Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2017, 08:03:35 »
Mun mielestä toi 0,45 on ilmoitettu välys, jos ruvetaan heittokellolla nokka-akseleita ajoittamaan. Siinähän lukeekin clearance for timing check.
Luultavasti tuo 0,45 pitää olla välyksenä, jos haluaa mitata venttiilien aukioloaikoja. Eiköhän nokka-akseleiden asteet ole ilmoitettu tuolla 0,45 välyksillä.

Jos nokat ajoittaa lukituspaloilla niin ei tarvi välittää. Jos jotakin venttiilien välyksiä pitäisi mitata niin se lukisi siinä operational clearance kohdassa.

Juuri näin.... ;)
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00

Poissa hopia

« Vastaus #7 : Elokuu 05, 2017, 11:12:41 »
No niin, tähän asti kaikki on samaa mieltä. Paitsi "matti" kommentissaan sanoo, että nostimet olisi uutena tyhjiä. Kyllä niissä on nesteet sisällä, paketissa on nuolikin kertomaan paketin asennon varastohyllyssä ettei ne liemet valu pois. Mutta se välyksen arvo on selkeästi korjausoppaassa mainittu ja sillä ei ole väliä onko se nokan asento haettu asteilla vai lukituspalalla. Mutta alunperin kysyinkin, että onko kukaan koskaan omastaan tarkastanut tätä välystä? Minulla kun ei viisi satkuakaan mahdu minkään pystyssä olevan nokan ja kupin väliin.

Poissa Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2017, 12:41:33 »
Mä en oikein ymmärrä miksi sitä rakotulkkia on pakko sinne väliin tunkea, kun välyksien säätö hoituu öljynpaineella ::)
Jos sä sen rakotulkin sinne väliin saisit niin silloinhan paininkupin venttiili vuotaisi.

Siellä paininkupissa on jousi joka tekee pienen esijännityksen nokan ja venttiilinpään välille. Itse säätö sitten öljynpaineella.
https://ww2-secure.justanswer.com/uploads/mikdermoose/2010-03-19_185212_hydraulicTappets0011.jpg

Edelleenkin se korjausoppaassa oleva 0,45 ei ole mikään käyvän moottorin venttiilinvälys.
Fiat barchetta -98
Fiat marea -98

Poissa hopia

« Vastaus #9 : Elokuu 05, 2017, 15:46:53 »
Mä en oikein ymmärrä miksi sitä rakotulkkia on pakko sinne väliin tunkea, kun välyksien säätö hoituu öljynpaineella ::)
Jos sä sen rakotulkin sinne väliin saisit niin silloinhan paininkupin venttiili vuotaisi.

Siellä paininkupissa on jousi joka tekee pienen esijännityksen nokan ja venttiilinpään välille. Itse säätö sitten öljynpaineella.
https://ww2-secure.justanswer.com/uploads/mikdermoose/2010-03-19_185212_hydraulicTappets0011.jpg

Edelleenkin se korjausoppaassa oleva 0,45 ei ole mikään käyvän moottorin venttiilinvälys.

Heh, kunhan kokeilin. Selittäkää nyt mulle sitten vielä, että mistä se 0,45 välys siihen saadaan jos ollaan ajoittamassa nokka-akselia versus huvikseen pyörittämiseen / tsekkaamiseen?

Poissa jykä

• Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2017, 20:37:39 »
Jos nyt haluat esim. mitata vaikka nyt sitten huvikseen nokkien asteet niin asteiden laskeminen aloitetaan siitä kohtaa kun heittokellossa on tuo 0,45mm välys....tätä samaa "nollakohtaa" tarvitsee jos teet nokkien ajoituksen heittokellon kanssa, eli tämä ei tarkoita paininkupin/nokan välistä välystä....
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00

Poissa hopia

« Vastaus #11 : Elokuu 07, 2017, 09:14:20 »
Jos nyt haluat esim. mitata vaikka nyt sitten huvikseen nokkien asteet niin asteiden laskeminen aloitetaan siitä kohtaa kun heittokellossa on tuo 0,45mm välys....tätä samaa "nollakohtaa" tarvitsee jos teet nokkien ajoituksen heittokellon kanssa, eli tämä ei tarkoita paininkupin/nokan välistä välystä....

Eikös nokka-akselin ajoittamisessa nyt kuitenkin mitata venttiilin avautumaa? Silloin ymmärtäisin tuon lukeman ja eihän se oikeasti ole mikään välys, vaan liikematka. Tuo lähettämäni kuva on vaan niin hämmentävä kaikkinensa, kun siinä on selvä kuva nokan ja painikkeen "välyksestä" ja sitten tuo "clearance for timing check" molemmille venttiileille. Äkisti tuon ymmärtää "väärin" kuten minulle kävi  :o.

Ja ilmeisesti se lumihiutale samaisessa kuvassa symboloi kylmää moottoria. Jos hinautan Fiiun VAKOLAan kylmähuoneeseen, niin ehkä sitten löytyisi se 45 satkua >:D. Kaiken kaikkiaan se work shop manual on hämmentävin laitos mitä olen lajissaan koskaan käyttänyt / lukenut. Jollekkin ihan mitättömälle pikkuruuville on tarkka momentti ilmoitettu dNm arvo, mutta esimerkiksi vaihdelaatikon pulteille en löytänyt mitään arvoa? Perusohjeet pulttikoon ja luokan mukaan sekä pieni tsekkaus toisen merkin manuskasta niin eiköhän ne aika kohdillaan ole.

Poissa jykä

• Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2017, 13:24:34 »

Eikös nokka-akselin ajoittamisessa nyt kuitenkin mitata venttiilin avautumaa? Silloin ymmärtäisin tuon lukeman ja eihän se oikeasti ole mikään välys, vaan liikematka. Tuo lähettämäni kuva on vaan niin hämmentävä kaikkinensa, kun siinä on selvä kuva nokan ja painikkeen "välyksestä" ja sitten tuo "clearance for timing check" molemmille venttiileille. Äkisti tuon ymmärtää "väärin" kuten minulle kävi  :o.

Niin siis jos käytät astelevyä ja heittokelloa ajoitukseen niin heittokello asennettaan niin, että se mittaa venttiilin avautumaa... asteet lähdetään laskemaan kun välys on tuo 0,45mm
Coupé 20vt -99
850 super -72
Uno 60 family -88
Bravo hgt kilpuri -97
X1/9 -82
Marea 2.0 20v -00

FTCF - Fiat Tuning Club Finland

« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2017, 13:24:34 »