FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 1.8 3d Stilon takapään muljuminen  (Luettu 5664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tane26

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
1.8 3d Stilon takapään muljuminen
« : Helmikuu 20, 2009, 14:07:29 »

Mulla ilmenee jäisellä tiellä ajettaessa kummaa muljumista takapään osalta jonka ihan tuntee. Autossa on uudet nastarenkaat. Teki myös vanhoilla renkailla samaa. Katsastettu juuri eikä mitää löytyny. Ajettu 114tkm.
Kysynkin tekeekö muilla samaa ja onko kyseessä ajonvakautuksen toiminta vai onko jossain vikaa? ???
Kirjattu
Coupe 16vt -95,Citroen C5 HDI -03,Peugeot 306 TD -99,Renault 25 GTS -86,Chervolet Lumina -96

Fletch

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Pari riisikippoa, Uno 70SL ja 127
Vs: 1.8 3d Stilon takapään muljuminen
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2009, 15:44:09 »

Mikä rengaskoko? Oman kolmiovisen takapää myös liukkailla hieman levoton ja itsellä vakiopyörät. Olen toistaiseksi pistänyt sen tuulen ja tien urien piikkiin ja en ole jaksanut käydä tarkistuttamassa aurauskulmia.
Kirjattu
Exät: Fiat Uno Fire -88, Fiat Tempra 1.6 -93, Alfa Romeo 156 2.5 -98, Fiat Stilo 1.2 -03, Fiat Linea 1.3 Mjet -08, Fiat Punto 75 SX -98, Fiat Marea Weekend 1.8 -99, Fiat Croma 1.9 16v Mjet -06

Tane26

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2009, 16:02:03 »

Mikä rengaskoko? Oman kolmiovisen takapää myös liukkailla hieman levoton ja itsellä vakiopyörät. Olen toistaiseksi pistänyt sen tuulen ja tien urien piikkiin ja en ole jaksanut käydä tarkistuttamassa aurauskulmia.
Vakiokoko mulla myös.Mäki aattelin samoin et tuuli ja urat mut jos ei tuule tekee silti samaa,tasainen tie ja jäinen ni sama juttu et joko vakautus on niin herkkä tai sit pyörän kulmat vikaa.
Kirjattu
Coupe 16vt -95,Citroen C5 HDI -03,Peugeot 306 TD -99,Renault 25 GTS -86,Chervolet Lumina -96

Mara

• FTCF-Tukija
  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2009, 16:21:24 »

Mites rengaspaineet?
Kirjattu

Tane26

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2009, 17:27:03 »

Mites rengaspaineet?
Kaikissa normaalipaineet myös vanhoissa.
Kirjattu

colazo

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2009, 20:45:31 »

Mitens kuuluuko teillä ajaessa välillä sellaista huminaa? Minä olen sitä muutaman kerran ihmetellyt että mistä vois johtua.
Voisiko ääni tulla  kitkarenkaista vai onko toi huimina ihan normaalia ? Auto tänään ollut katsastuksessa eikä siinä ollut mitään vikaa.
Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Tane26

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2009, 20:50:03 »

Mitens kuuluuko teillä ajaessa välillä sellaista huminaa? Minä olen sitä muutaman kerran ihmetellyt että mistä vois johtua.
Voisiko ääni tulla  kitkarenkaista vai onko toi huimina ihan normaalia ? Auto tänään ollut katsastuksessa eikä siinä ollut mitään vikaa.
Voi tulla renkaista mut voi olla myös pyöränlaakerin loppumisesta kertova alkamis ääni tai sit vaa normaalia huminaa.Monta vaihtoehtoa.
Kirjattu

Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2009, 00:11:07 »

Vähän samaa levottomuutta on munkin autossa. Pahiten sen muljumisen huomaa tosi uraisella tiellä.
Eipä vaikuttanut madallussarja muljumiseen. Siihen vähän petyin, kun toivoin että olisi auttanut.
Mulla rengaskoko talvella 205/55 r16 pirellin nastarenkaana. Noi ainakin tuntuvat tosi löysärunkoisilta, ovat kyllä jo useamman talven olleet alla. 2.5bar kun pisti niihin paineita niin vähän helpotti.  Kesärenkailla helpottaa kummasti, kun renkaan profiili on matalampi.

Ei mulla ainakaan esp mitään muljumista tee. Esp:n toimiessa kuuluu se sama "rumpsutus" kuin abs:n toimiessa. Mun mielestä kuuluu vielä melko selvästi kuskinpaikalle se "rumpsutus".
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Maia

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2009, 02:47:43 »

Voi tulla renkaista mut voi olla myös pyöränlaakerin loppumisesta kertova alkamis ääni tai sit vaa normaalia huminaa.Monta vaihtoehtoa.
Tommoset tasaset huminat on vähän sellasia että niitä on vaikea intterwebin välityksellä tietää... Harvemmin renkaitten humina (varsinkaan lopputalvesta kun siihen on jo ehtinyt tottua) ottaa korvaan niin että siihen kiinnittää huomiota. Korkeintaan jos ne on hammastuneet pilalle niin voi humista. Sillon on syytä tehdä aurauskulmien säätö.
Laakerin äänikin on vähän sellanen että kyllä sen pitäs aika lailla koko ajan kuulua... Korkeintaan kaarteissa voi olla "äänieroja".
Kirjattu
Not the power - but the appearance ;)

guuzzi

« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2010, 15:01:31 »

Vastaanpa vanhaan aiheeseen jos siitä sattuisi olemaan muille apua. Muljuamisen syyksi omassa JTD:ssä paljatui taka-akselin puslat. Puslat maksaa noin 35e/kpl ja niitä tarvitsee yhden kummallekkin puolelle. Vaihtotyö tehdään yleensä irroittamalla taka-akseli. Puslan vaihdossa hydrauliprässi on korvaamaton apu. Akselin reikä kannattaa lämmittää kuumailmapuhaltimella lämpimäksi, silleen että voipi sormella koskettaa, muttei kärsi pitää kiinni. Muutaman tunnin homma on. Vaatii myös jarruputkien /letkujen irroittamisen ja asennuksen jälkeen jarrujen ilmauksen.
Kirjattu

Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2010, 01:35:57 »

Päivitetäänpäs tätä omalta osalta.
Ostin uudet talvirenkaat ja muljuminen poistui lähes kokonaan. Eli omat epäilyt osuivat oikeaan, vanhat löysärunkoiset renkaat aiheuttivat mun autossa ongelmat.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat 126 -75

eeppos

• Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2010, 14:43:42 »

Takarenkaiden paineenlisäys myös auttaa, varsinkin, jos takakontissa/-penkillä enemmän taakkaa. Takapyörien auraus voisi olla tarkistamisen väärti. Olisiko säädettävissä.
Kirjattu

bravastar

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 31, 2010, 19:35:02 »

Takarenkaiden paineenlisäys myös auttaa, varsinkin, jos takakontissa/-penkillä enemmän taakkaa. Takapyörien auraus voisi olla tarkistamisen väärti. Olisiko säädettävissä.
Stilossa on takana yhdystukiakselisto, joten ilman isoa lekaa ei mitään säädellä.  ;D
Kirjattu
///// for Life

Volvo V50 R-Design ::)
ex: Brava 1.4, Stilo 1.6, Punto Evo Sport

eeppos

• Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 01, 2010, 09:46:14 »

Ok! Kyllähän noissa on mittapoikkeamia, ettei aina ole kulmat tehdasarvojen sisällä. 127:aan olen joskus säätänyt takakulmaukset, hyvä ajettava tuli, entisestään parempi.
Kirjattu

bravastar

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 01, 2010, 12:38:46 »

Stilo on muutenkin tarkka noiden aurausten suhteen, näkyy poikkeamat hyvin nopeesti renkaista.
Etupään aurauksiahan säädeltiin noissa paljon takuun piiriin. Ja sen mitä mä oon kuullu noista takapään aurauksista, niin niiden ollessa pahasti pielessä vaihdettiin sitten koko akseli takuuna. Toki jos sen on joku joskus jonnekin kolauttanut, niin sittenhän ne voi olla pielessä. Muuten kyllä uskoisin, että noi aurausongelmat takana olisi jo noista korjattu.
Kirjattu
///// for Life

Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2010, 23:36:50 »

Tarvis varmaan käydä tarkistuttamassa tuo etupään auraus. Mistähän löytäisi Tampereelta paikan jolla hintataso on edes lähellä järkevää?

Vianorilla tasapainotutuin renkaat ja samalla tuli kysyttyä kulmien tarkastuksesta / säädöstä. Tarkastus 30€ :) Sitten jos tarvii säätää + 45€ :o Alkaa olla tuntipalkat kohdallaan, kun Stilon tapauksessa paljoa työtä ei ole. Ei hinta pudonnut, vaikka tuli ilmi ettei Stilosta pysty muita kulmia säätämään kuin aurauksen.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat 126 -75

bravastar

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #16 : Huhtikuu 02, 2010, 00:09:34 »

Tarvis varmaan käydä tarkistuttamassa tuo etupään auraus. Mistähän löytäisi Tampereelta paikan jolla hintataso on edes lähellä järkevää?

Vianorilla tasapainotutuin renkaat ja samalla tuli kysyttyä kulmien tarkastuksesta / säädöstä. Tarkastus 30€ :) Sitten jos tarvii säätää + 45€ :o Alkaa olla tuntipalkat kohdallaan, kun Stilon tapauksessa paljoa työtä ei ole. Ei hinta pudonnut, vaikka tuli ilmi ettei Stilosta pysty muita kulmia säätämään kuin aurauksen.
Tuossa touhussa tosiaan on hinnoittelu ihan poskellaan.
Monessa paikassa kun on silleen, että hinnoissa ei ole mitään eroa sellaisen auton välillä missä ei voida säätää mitään takana ja sellaisen jossa voidaan säätää takana noita kulmia.
Työn määrä on kuitenkin kaksinkertainen jos takanakin säädetään kulmat.  :o

Eiko sulla ole niissä KW:n etutolpissa caster-kulman säätöä?
Ajattelin vaan kun mun tolpista se löytyy.
Kirjattu
///// for Life

Uno_mas

• FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Live Long and Prosper
« Vastaus #17 : Huhtikuu 02, 2010, 01:22:06 »

Vianorin hintapolitiikka kulmiensäädölle kokonaisuudessaan.
Tarkastus 30€, etupään säätö + 45€, etu- ja takapään säätö + 70€.
Ja ainahan on helppo sanoa, että juu juu säätää tarvi. Vianorillahan on semmoinen tapa, että annappa avaimet ja odotellessa voitkin juoda kahvit me tarjoamme.

Tarvii varmaan mennä Euromasterille poikkeamaan. Viimeksi säädettiin kulmat tuolla ja hinta oli 40€. Hinta tosin taisi olla kaverihinta. Tarviikin mennä kysäsemään vieläkö kaveri olisi tuolla töissä.

bravastar:
Ei noissa KW:n perus tolpissa mitään säätöjä ole. Olin nuuka enkä raaskinu ostaa coil-overeja.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat 126 -75

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)