FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Litkut  (Luettu 4647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

colazo

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
Litkut
« : Helmikuu 26, 2009, 00:17:12 »

Mistä ostaa stiloon nesteitä? öljyt ym ja minkä merkkisiä?

Katoin öljytikusta niin se oli alle puolessa välissä. Öljy näyttää kyl aika hyvältä (ei mustaa) mut kun mulla ei ole mitään tietoa merkistä niin enkö joudu vaihtamaan kaikkia? Pitäis vaan joku paikka löytää jossa sen sais tehtyä. (maksaa varmaan jossain deltassa 100e ;) )
Joutuuko auton nostamaan sitä varten ja millasen avaimen tarviin että saan vanhat öljyt pois?

Vitsi kun tuntuu niiiiiin avuttomalta kun ei ole ikinä näitä auto hommia tehnyt, eikä oikeen ole keneltäkään keneltä kysyä paitsi teiltä ;D Kuhan nyt näkis miten hommat toimii niin osais sit tulevaisuudessa itekkin tehdä.
Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Tonii

• Vieras
Vs: Litkut
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2009, 14:56:11 »

Katoin öljytikusta niin se oli alle puolessa välissä. Öljy näyttää kyl aika hyvältä (ei mustaa) mut kun mulla ei ole mitään tietoa merkistä niin enkö joudu vaihtamaan kaikkia? Pitäis vaan joku paikka löytää jossa sen sais tehtyä. (maksaa varmaan jossain deltassa 100e ;) )
Joutuuko auton nostamaan sitä varten ja millasen avaimen tarviin että saan vanhat öljyt pois?

Vitsi kun tuntuu niiiiiin avuttomalta kun ei ole ikinä näitä auto hommia tehnyt, eikä oikeen ole keneltäkään keneltä kysyä paitsi teiltä ;D Kuhan nyt näkis miten hommat toimii niin osais sit tulevaisuudessa itekkin tehdä.

Eri öljyjä ei saisi mielellään sekoittaa keskenään. :angel:
Suosittelen lämpimästi öljynvaihtoa, jos et itse hommaa hallitse / halua tehdä niin kannattanee viedä jonnekin autokorjaamolle. Maksaa noin 30-60€ paikasta riippuen.
Öljynsuodatinkin kannattaa vaihdattaa samalla ;) Autokorjaamolla ne kyllä tietää minkä merkkistä ja mallista öljyä sinne laittavat.
Sitten kun ne vaihtaa öljyt, niin ne laittaa tulevaisuutta varten (yleensä) kuljettajan oven tienoille semmosen tarran jossa lukee millasta öljyä ne on sinne autoon laittanut.
Tarkemmin en tiedä tuosta öljyjen vaihtamisesta, kun olen aina vienyt vaihdettavaksi jollekin korjaamolle.  ;D
Kirjattu

The Greek™

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • Ελευθερία ή Θάνατος!
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2009, 16:35:48 »

Jos haluaa oikein asiallista palvelua, niin suosittelen Auto-Milanoa, onko tuttu paikka?

Apo pu ise?
Kirjattu
Nykyinen: Volvo XC90 2.5T AWD 7h A -03

EX:
Mazda 6 Sport Wagon 2.2 MZR-CD MP Touring -10
Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Touring -08
Fiat Bravo 1.9 MultiJet Sport 185 Superiore -08
BMW 540 4.4 V8 -96
Fiat Coupe 2.0 20V Turbo -97
Fiat Stilo 1.6 -02
Nissan Primera 2.0 EGT -91
Fiat Bravo 2.0 20V HGT -97

Judenza

• FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Mazda 6 Sportwagon 2.0 Touring AT -06
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2009, 21:05:46 »

Auto-Milano on kyllä loistava paikka, korjaamot Helsingin viikissä ja jossain päin Espoota.
Käyttävät Castrolin öljyjä joka nostaa hieman vaihdon hintaa mutta 80-90e välillä se vissiin pyörii, ja suodatin tosiaan vaihdetaan samalla.
Öljyn vaihto itsessään ei ole suuri homma mutta työn hintaan nähden viisainta tehdä liikkeessä, auto nostetaan keulasta ylös ja irroitetaan pohjasta öljyproppu josta valutetaan öljyt johonkin astiaan, sitten proppu kiinni ja öljynsuodatin irti suodatinavaimella, vaihdetaan uusi suodatin ja kiristetään kiinni hillitysti, sitten n. 4litraa uutta ölleä koneeseen, öljymäärä vaihtelee moottorista riippuen.
Täyssynteettisiä öljyjä suosittelen, mobil 1 ja teboil diamond taitaa olla tällä hetkellä perusöljyistä parhaimpia.
Silloin kun öljy on tikussa ihan alarajalla niin menee n. litra että nousee ylärajaan.
Jos itse vaihtaa niin vanhat öljyt pitää viedä ongelmajäteasemalle tai jollekin sopivalle huoltoasemalle hävitettäväksi samoin kun suodatinkin.

Ja tää foorumi on kysymyksiä ja apua varten  :laugh:
Kirjattu
Hyvin se menee, niinhän se eilenki.
Ex fiatit ennen japaniin vaihtoa: -99 Marea weekend 1.8 R.I.P, -04 Stilo mw 1.8

colazo

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2009, 12:49:46 »

Mä nyt katoin noita Mobil 1 tuotteita mut niitäkin on aika monia http://www.mobil1.fi/tuotteet.aspx mikä noista olis tohon mun stiloon hyvä öljy?  Ite ajattelin Mobil 1 5W-50 mut en ole kyl yhtään varma. Noita numeroitakin löytyy ihan liikaa  ;D
Ilmeisesti tommonen 5l tönikkä riittää ihan hyvin?

Löysin myös suodatinavaimen jolla oli hintaa vain 4e. Suodattimen hinta oli 6e. Motonetissä oli myynnissä 55e semmonen pumppu jolla saisi öljyt imettyä pois yläkautta jolloin ei tarvisisi pohjan muttereita availla (toimivuudesta en sit tiedä).
Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Jalamari

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Se minkä pelti heittää, sen Pakla peittää.
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2009, 12:57:18 »

Noihin pumppuihin ei kannata koskea. Helpompaa ja nopeampaa on vaan avata se öljyproppu. Ohjekirjassa on noita öljysuosituksia, mutta tollanen 5w-50 tai 5w-40 käy mainiosti. Mutta kannattaa sitä ohjekirjasta vilkaista. Tuo oljynsuodatin avainkaan ei ole pakollinen, yleensä aukeaa kun ronskisti tarttuu käsin kiinni ja kiertää auki. Ja kun laittaa uutta kiinni niin muistaa ettei kiristä sitä apinan raivolla paikalleen, vaan ihan kevyt kiristys riittää ettei vuoda. Muuten jä niin tiukkaan että ei tahdo saada ehjänä irti.
Kirjattu

hartsa

« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2009, 20:37:14 »

ohje kirjasta löytyy öljysuositukset. 5w-40 ja api luokitus .kattelkaa sieltä.
Kirjattu

colazo

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 04, 2009, 23:38:52 »

Mul on jäänyt se ohje kirja systerille joka on parhaillaan muuttamassa(on kuulemma jossain muuttolaatikossa) Mä muistan siitä kijasta vaan sen että kehotettiin käyttämään Selenia moottori öljyä. Tuolta mobil 1 nettisivulta tuotevalitsin kohdassa kehotettiin stiloon tämmösiä öljyjä :
Vaihtoehto 1:  Mobil 1 New Life 0W-40,   Vaihtoehto 2:  Mobil 1 Fuel Economy 0W-30,   tai  Vaihtoehto 3: Mobil Super 3000 X1 5W-40
Noi kyl salee maksaa ihan älyttömästi. Onko sillä väliä onko öljy 5w-50 tai 5w-40??? Mitä noi numerot ees meinaa?

Saako sen öljysuodattimen vaihdettua purkamatta mitään muita auton osia? 

Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Judenza

• FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • Mazda 6 Sportwagon 2.0 Touring AT -06
« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2009, 02:44:33 »

Tuo W (winter) merkintä ensimmäisen numeron takana merkitsee juoksevuutta kylmänä, mitä pienempi niin sitä juoksevampaa on kylmänä, suomen olosuhteissa (keskisuomesta alaspäin ainakin) suosittelen ihan 5-10w luvuilla alkavia, toisena lukuna oleva tarkoittaa juoksevuutta kuumana, pienempi juoksevampi ja isompi kankeampi. Nykyään nuo perusöljyt ovat aikalailla keskittyneet muutamaan kompromissiin joita ovat mm; 0w-30, 5w-30, 5w-40, 10w-40, 5w-50, 10w-50. Muitakin löytyy mutta oman tietoni mukaan nuo ovat yleisimmät, noista e.m öljyistä taidetaan eniten käyttää 5w-40 ja 10w-40 viskositeetillä olevia. Itse käytän Teboil Diamond 5w-40 öljyä joka on testeissä Mobilin lisäksi voittajia ainakin näissä ns. "normaaliöljyissä". Toimii muuten loistavasti mutta luulen että harvoissa kylmä starteissa ilmaantuva sekunnin kestävä low oil pressure johtuu juurikin öljystä, tosin mitään vahinkoa ei varmasti synny vaan paineanturi vain turhan herkkä joten ei syytä huoleen ;)
Btw, käytin samaa öljyä ex mareassa joka oli 1.8L, ei mitään ongelmia/ilmoituksia ja huollosakin sanoivat että stilossa anturit hieman herkkiä, jos haluaisi ilmoituksista eroon niin pitäisi vaihtaa laimeammat öljyt mutta pidän mielummin nuo hyväksi tiedetyt joilla varmasti voitelu on riittävää....  ::)

EDIT: Todennäköisesti joudut pahimmassa tapauksessa pohjamuoveja irrottelemaan, muutamalla ruuvilla/pultilla kiinni. Muoveissa kyllä pitäisi olla aukot josta suodattimen/öljyn vaihto onnistuu helposti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2009, 02:47:00 kirjoittanut Judenza »
Kirjattu
Hyvin se menee, niinhän se eilenki.
Ex fiatit ennen japaniin vaihtoa: -99 Marea weekend 1.8 R.I.P, -04 Stilo mw 1.8

colazo

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2009, 01:24:07 »

No niin nyt alan jo jotain pientä öljyistä ja niiden vaihdoista ymmärtämään.

Onko huoltopajojen öljyt parempia vai vaan erimerkkisiä ja kalliimpia? Ainakin tuolla mobil1 nettisivulla kehuttiin öljyjä todella paljon ja että jopa mersut, porschet ym merkit käyttäisivät niitä ensitäytöissä. ?

Jos menen määräaikaishuoltoon omien öljyjen kanssa niin mitäs ne siel siitä oikeen ajattelee? (Eli onko luvassa esim huonompaa palvelua)

Selviänkö alle 200e jos menen määräaikaishuoltoon ilman omia öljyjä ja jos autoon vaihdetaan vain nesteet?  Autoni stilo 1.4 95 2004 ajettu about 63tuhatta.(mä en nyt tiedä mitä siihen huoltoon kuuluu kun ohjekirja edelleen systerillä :( )
Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Jalamari

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Se minkä pelti heittää, sen Pakla peittää.
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2009, 12:25:21 »

Eipä taida saada vaihdettua omien öljyjen kanssa yhtään halvemmalla. Kyllä nuo pajat yleensä jotain tunnettuja öljyjä käyttävät, ei noissa niin paljon eroja ole että peruskäyttäjälle tulisi ongelmia, jos vaan on oikeaa laatua. Viritetyt autot sitten erikseen. tosin joitain öljyjä voi joutua lisäilemään useammin. 
Kirjattu

Tane26

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #11 : Maaliskuu 07, 2009, 18:23:10 »

Ite käytän joko Mobil 1,Teboil diamondia tai Motoxia.
5w40 tai 5-50w täyssynteettistä.
Vaihdan itse öljyt ja suodattimen 10tkm välein.
Ohjekirjan 20tkm vaihtoväli on kyl aika paljon.
Turussa Delta-autossa aikanaan toiseen Stiloon ni maksoi reilu 80e sis kaikki tarvittavat,tosin 1.4 tilavuus on vain vajaa 3l ku 1.8 vajaa 4l niin tuo 100e on lähempänä totuutta.
Ei sen pitäisi vaikuttaa mihinkään onko omat öljyt mukana vai ei.
En usko että ihan 200 välttämättä selviät.
Kirjattu
Coupe 16vt -95,Citroen C5 HDI -03,Peugeot 306 TD -99,Renault 25 GTS -86,Chervolet Lumina -96

Jyrki-boy

• FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 08, 2009, 00:53:40 »

Tervehdys

Kannattaa käydä vilkasemassa fiatin aikaisemmin omistaman Selenian öljyjä autoon. Öljyt löytyvät Ricambi Heikan sivuilta.  www.heikka.fi

Jyrki-boy 
Kirjattu

Maia

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #13 : Maaliskuu 11, 2009, 02:33:49 »

Selviänkö alle 200e jos menen määräaikaishuoltoon ilman omia öljyjä ja jos autoon vaihdetaan vain nesteet?  Autoni stilo 1.4 95 2004 ajettu about 63tuhatta.(mä en nyt tiedä mitä siihen huoltoon kuuluu kun ohjekirja edelleen systerillä :( )
Selviät varmasti, mikäli et vaan mene Delta-autolle. Muistaakseni 5-vuotis/100 000 huolto on just tollanen pikkuhuolto, katotaan ja ihmetellään ja vaihdetaan ne öljyt.

Kirjattu
Not the power - but the appearance ;)

Naksu

• Tulokas
  • *
  • Poissa
« Vastaus #14 : Maaliskuu 11, 2009, 09:19:05 »

Vianorilla näyttä olevan 39€, sisältää 4 l synteettistä öljyä.
Siihen päälle suodatin jostain paikallisesta Hessumobiilista, niin pitäisi hinnan jäädä alle 50€ kokonaisuudessaan, aika gallis mielestäni.

Itse käytän Shell helix Ultraa autoissani, tosin se johtuu siitä että sukulaisella on Shell-huoltsikka.
Ite vaihdan ja tuo Helix ultra on muistaakseni hanasta jonkun 7€/litra..
Eipä tuo maksa Motonetissäkään kun 30€/4l.

Mielestäni se on näissä perheautoissa aivan sama minkä merkkistä öljyä sinne lyödään..
Tottakai siis erikseen nämä tehokkaat ja viritetyt koneet, niissä sitten vaihdetaan öljyjä hieman useammin.
Kirjattu

colazo

• Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #15 : Maaliskuu 11, 2009, 21:00:33 »

Hello. Unohdin tänne kirjoittaa että kysyin deltan hintoja niin sanoivat 470€ muutamien öljyjen vaihdosta. (meinasin alkaa nauraa siin tiskillä mut sain onneks pidäteltyä  ;D )

Soitin muutamaan paikkaan ja siellä hinnat oli 170-220€ sisältää kaikki öljyt ym litkut, sytyttimet ja suodattimet. Vaihtavat jopa muutaman polttimon samaan hintaan. Eivät taida tietää miten vaikeaa tuohon stiloon on noita polttimoita vaihtaa ;) (toivottavasti vaihtavat ne vaikka mulla lamput vielä toistaiseksi toimivatkin)

Miten ton hinnan kanssa sopiminen oikeen hoidetaan? Menenkö ensin tiskille ja pyydän kirjallista laskelmaa kustannuksista?
Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Maia

• Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #16 : Maaliskuu 13, 2009, 13:35:28 »

^
Mitä sitä naurua pidättelemään! Minä ainakin kommentoin aina ja kaikkialla jos hinnat on naurettavia. En mä niin tyhmä ole että maksaisin satoja euroja ilmaa jos toiset tekee halvemmalla. Tuo hinta on kyllä aivan naurettava.

Eikä sitä hinta-arviota tarvitse kirjallisena pyytää. Kysyt että mitä maksaa ja jos hinta miellyttää niin sanot että okei kaupat tuli. Ei ne sitä siitä miksikään muuta ja jos muuttaa niin sanot että hei hetkinen lupasitte tän siihen ja siihen hintaan ja sen olen valmis maksamaan.
Kirjattu
Not the power - but the appearance ;)

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)