FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)  (Luettu 28432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cloud

  • Vieras
Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« : Huhtikuu 08, 2004, 10:33:23 »

Mitä toi et (et 38) tarkoittaa vanteissa? Kirotun 4x98! StillAuton RS500 tekee auton...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2004, 19:35:39 kirjoittanut Brava GT »
Kirjattu

Kojootti

  • FTCF-Member
  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 653
  • just another black sheep
Re:Vanteista!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2004, 11:05:58 »

Vanteiden yhteydessä käytettävä ET-luku eli offset kertoo vanteen kiinnitystason ja vanteen keskilinjan välisen etäisyyden. Jos taso on aivan keskilinjassa, on offset 0. Positiivinen offset on milleinä keskilinjasta kohti vanteen ulkoreunaa päin ja negatiivinen vastaavasti keskilinjasta kohti vanteen sisäreunaa päin. Auton maahantuoja pystyy usein kertomaan oikean offset-arvon.

Esimerkki: vanteessa seisoo ET38 joka tarkoittaa täten että vanteen keskikohdan ja vanteen kiinnistyskohdan välissä on eroa 38mm..

Mitä isompi ET-lukema sen sisemmällä vanne on.. ja mitä pienempi niin sitä ulompana.
Kirjattu

nalleupuh

  • Vieras
Re: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2005, 22:03:38 »

sr500:sta tais saada 4x98:na...
Kirjattu

Keijo

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1013
  • YaBB SE my ass!
Re: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2005, 22:50:08 »

http://www.autotek.fi/home.html

tuolta kun ettii nii löytyy selitys.
Kirjattu

Ipe

  • Vieras
Re: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2006, 09:10:14 »

http://www.autotek.fi/home.html

tuolta kun ettii nii löytyy selitys.

No shit, Sherlock. Kylläpä intternetistä löytyy.  :P

Ennemmin suosisin 4x100 vanteita ja epäkeskopultteja kuin SR500:sia. Tuli oikein kylmät väreet.

Kirjattu

brava_99

  • Vieras
Re: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2007, 10:56:51 »

Mitä toi et (et 38) tarkoittaa vanteissa? Kirotun 4x98! StillAuton RS500 tekee auton...

Joo-- tuo on kyllä kiva pyörä kaikin puolin--. Päätin ottaa vihdoin itselleni Enzo H:t ja niille Nokian NRVi:t koossa 195-50-15..... suht edullinen paketti ja itteeni ominaisuudet tyydyttävät tarpeeksi. Kai noilla pari kesää--?? -vai-?!?  En tosin tiedä pitäiskö samalla uusia iskarit/jouset, katsotaan nyt alkuun ihan vakio-set-upilla ja jos ilmenee tarvetta niin sit ruvetaan restaurointiin taas! Kuka muu täällä ottanut bravaan/bravoon em. pyöriä, taikka Stilauton S326 Hyperblackia, Fondmetalin 7200:sta tai muuta soveltuvaa?? Kaikki komeita vaikka hinnoissa onkin eroja......
Kirjattu

harzzzza

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 31
Re: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2007, 15:01:15 »

Tuolta löytyy kans tietoa vanteista... http://faq.varas.to/rengasvanne.html
Kirjattu

Wiudee

  • Vieras
Re: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #7 : Maaliskuu 25, 2007, 22:40:46 »

http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp <--- melko pätevä tuokin.
Kirjattu

tigi

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Viestejä: 6
  • Minä rakastan YaBB SE Forumia!
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #8 : Helmikuu 16, 2009, 23:26:13 »

Laitetaanpa tännekkin topicciin...

Epäkeskopulteissa on aina pieni turvallisuusriski, vanne ei keskity niin hyvin kuin normaaleilla pulteilla/muttereilla ja ónpa tiedossa että moisia on karannutkin alta. Sen lisäksihän nuo käytännössä ovat laittomat

Jos porukka haluaa ja FTCF sen sallii (koska päivätyökseni näitä myyn) niin voin listata näitä 4x98 jakoisia vanteita jotka on saatavana 17" koossa ja sitä suurempana. Ainakin Rautamolta (tuo useaa merkkiä) ja Kosei:lta (Kraatz) näyttäisi löytyvän myös tällä jaolla vanteita.

Pieni tarkennus että firma ei ole omani eikä tämä etsiminen mulle tuo rahaa vaan on tarkoitettu yleishyödylliseksi tiedoksi :) Pahana en toki pidä jos joku tarjouksen haluaa ottaa :)
Kirjattu

dexterous

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 956
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2009, 12:35:12 »

Minua ainakin kiinnostaa tarjous 17" vanteista. ET mahd. lähellä 31 max 35
Kirjattu
No more FIAT

AjH

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1496
  • 20v ilmankierrätin
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2009, 11:50:41 »

...vanne ei keskity niin hyvin kuin normaaleilla pulteilla/muttereilla ...

Alan miehenä varmaan tiedät myös että pultit pitävät renkaan paikallaan, keskittäminen tapahtuu napaa vasten? ::)
Josta syystä ehdottoman tärkeää on käyttää oikean kokoista keskiösovitetta jos vanteessa ei ole suoraan oikean kokoinen keskireikä.
Kirjattu
www.turvajarjestelmat.net - Mårbackan autohuolto
Harrasteena hitsausta, välineinä TIG(RSTlle) ja MIG(mustalle). Pako- ja ahtoputket yms.

Jalamari

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 941
  • Se minkä pelti heittää, sen Pakla peittää.
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2009, 12:59:48 »

Epäkeskopulteissa on aina pieni turvallisuusriski, vanne ei keskity niin hyvin kuin normaaleilla pulteilla/muttereilla ja ónpa tiedossa että moisia on karannutkin alta. Sen lisäksihän nuo käytännössä ovat laittomat

No varmasti on karannut, mutta niin monelta on lähtenyt renkaat alta vaikka ei olisi epäkeskopulttejakaan, joten tuo on kyllä aivan turhaa pelottelua. Oikealla kiristyksellä mitään ongelmia tuskin tulee. Ja aika vajukki saa olla jos ei huomaa, että jostain vanteesta on pultit löysällä, meinaan kyllä se sellaisen äänen ja tärinän aloittaa. Katkenneet nuo pultit tuskin on...


Kirjattu

tigi

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Viestejä: 6
  • Minä rakastan YaBB SE Forumia!
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2009, 17:58:14 »

Soviterenkaat keskittävät tosiaan navalla ja epäkesko pulteista on ihan omakohtaista kokemusta, sekä hyviä että huonoja... Aina on kuitenkin kaikista paras vaihtoehto oikealla jaolla oleva vanne (jossa on oikea keskireikä tai oikeat sovitteet)

Ja niitä "vajakkeja" kyllä riittää ihan normaalilla älyllisellä toiminnalla varustetuissa kanssaihmisissä. Asia ei ole kaikille ollenkaan niin itsestään selvä kuin luulisi. Etenkin sesonkiaikaan näitä väärät pultit/sovitteet peltivanteiden alla/ei sovitteita/väärä jako vanteissa ihmisiä kyllä riittää. Eivätkä he ole mitenkään "vajakkeja" vaan asiaa ei ole huomioitu kun on aateltu että "kyllähän minä tiedän miten tää menee".

Ihan näin vinkkinä että noin minäkin ennen ajattelin, turhaa pelottelua jne tää epäkesko pulteilla pelottelu mutta nyt kun on 2,5 vuotta asiaa seurannut työnpuolesta niin ei ole aivan tyhjästä nyhjästy juttu. Jokainenhan voi tässä käyttää omaa harkintaansa ja miettiä itselleen sopivaa ratkaisua.
Kirjattu

colazo

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 230
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #13 : Huhtikuu 11, 2009, 21:48:15 »

Kun minulla on 15 tuumaset peltivanteet ja jos haluaisin ostaa aluvanteet niin onko esim 17tuumaisissa jotain hyötyä vai onko esim ajettavuus sama kuin 15tuumaisissa? Onko se vaan ulkonäkökysymys?
Kirjattu
Fiat Stilo 2004 95 3d

Mace

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 231
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #14 : Huhtikuu 12, 2009, 13:32:57 »

Kun minulla on 15 tuumaset peltivanteet ja jos haluaisin ostaa aluvanteet niin onko esim 17tuumaisissa jotain hyötyä vai onko esim ajettavuus sama kuin 15tuumaisissa? Onko se vaan ulkonäkökysymys?

Ulkonäkökysymyshän tuo lähinnä on mutta on sillä ajettavuuteenkin vaikutusta kun kumin määrä renkaassa vähenee = renkaan parempi hallittavuus.
Tod. näk. rengasmelukin kasvaa jonkin verran kun ääntä vaimentavaa gummia on vähemmän. 
Kirjattu
Fiat Punto Dynamic -06
Fiat Linea -08
Fiat Bravo T-Jet Sport -09
KIA Pro Cee'd GT -14
KIA Stinger GT AWD -18

Jalamari

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 941
  • Se minkä pelti heittää, sen Pakla peittää.
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #15 : Huhtikuu 12, 2009, 15:09:32 »

Järkevillä renkaan profiileilla ajettavuus tukevoituu. Mutta mitään 45-50 sarjan kumia matalampaa ei kannata normaaliajoon hommata jos meinaa ostosta perustella paremmalla ajettavuudella.
Kirjattu

LeZero

Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #16 : Kesäkuu 14, 2011, 21:16:37 »

Kun minulla on 15 tuumaset peltivanteet ja jos haluaisin ostaa aluvanteet niin onko esim 17tuumaisissa jotain hyötyä vai onko esim ajettavuus sama kuin 15tuumaisissa? Onko se vaan ulkonäkökysymys?

On siitä sekin haitta että "alitehoisessa" autossa häviää loputkin tehot vanteiden pyörittämiseen ja uraherkkyys lisääntyy leveämmän kumin ansioista...
Kirjattu

turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1105
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #17 : Kesäkuu 14, 2011, 21:32:23 »

Ei välttämättä, kumin profiiliahan pienennetään vanteen kasvaessa..
Kirjattu
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 62
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #18 : Heinäkuu 17, 2012, 13:11:20 »

Kyl ainakin itse huomasin selkeän eron, kun siirryin 195/50 R15-renkaista 215/40 R17-renkaisiin.

Ajettavuus hieman huonontunut, hieman tunnottomammalta tuo tuntuu. Itse ainakin huomaan tuon tunnottomuuden selkeästi matalissa nopeuksissa, suuremmissa nopeuksissa ero ei ole niin selvä mielestäni.

Mut onhan tuo puolestaan näyttävämpi isommal vanteel ja leveämmäl renkaal  ;D
Kirjattu

eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 836
Vs: Mitä ET tarkoittaa ? (Vanteista!)
« Vastaus #19 : Lokakuu 21, 2015, 14:33:10 »

Oli ET mitä tahansa, sen tarkoitus on pitää vanteen/renkaan keskilinja laakerin nähden symmetrisesti, samassa linjassa. Näin laakeriin ei tulisi viistoa säteiskuormitusta "vipuvarren" takia. Kouriintuntuva teoreettinen esim. pyörä metrin mittaisen akselin  päässä laakerista, millainen olisi laakerin kuormitus.
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)