FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Harrasteauton hankinta, mistä liikkeelle?  (Luettu 1629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mino

• FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
Harrasteauton hankinta, mistä liikkeelle?
« : Elokuu 23, 2009, 17:14:28 »

Vuoden päivät pyörinyt mielessä että jos ensi vuonna tai sitä seuraavana hankkisi jonkun harrasteauton mitä alkaisi rassaamaan. Haluja on vain hillinnyt kaksi suurempaa probleemaa.
1) Auton rassaus taidot on luokkaa renkaitten/lampun vaihto itse, muut toimenpiteet korjaamolla.
2) Millä autolla olisi hyvä lähteä liikkeelle? Suoraan sanottuna Volvo Amazon houkuttas, mutta meneekö liian vaikeaksi täydelle ummikolle?

Eli mistä saisi tietoa rassuusta ja mistä kannattaisi lähteä liikkeelle tämän harrastuksen parissa?
Kirjattu
Hallamaatuska

Karpo

• FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
Vs: Harrasteauton hankinta, mistä liikkeelle?
« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2009, 14:23:08 »

Voisi olla hyvä idea mennä ensin auttamaan jotain kaveria tms. joka noiden vanhojen autojen kanssa ropailee. Pelkästään vierestä seuraamallakin oppii yllättävän paljon. (Jos siis se toinen kaveri oikeasti tietää mitä tekee...  ::)) Näin saa ainakin perusasiat haltuun.

Toinen, mutta täysin ehdoton ohje on tämä; Minkä auton sitten satutkin ostamaan omaksi projektiksesi, niin hommaa siihen laadukas, mieluiten englanninkielinen korjausopas! (Haynes tms.) Kunnollisissa oppaissa asiat on selitetty niin yksityiskohtaisesti, että ne tajuaa kokemattomampikin.  ;)

Tuossa nyt muutama juttu mikä tuli mieleen. Vanhat tavalliset autot ovat loppupeleissä hyvin yksinkertaisia laitteita. Rohkeasti kimppuun vaan!  ;)
Kirjattu
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot

HarZa81

• FTCF-Tukija
  • Tuning-kalustoa
  • Poissa
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2009, 14:44:20 »

Minulla tuo punto on ensimmäinen auto jota olen varsinaisesti ropannut. Kaikki tieto ja taito on jotka on tähän mennessä kertynyt on imeytynyt netistä, korjausoppaista ja muilta ihmisiltä kyselemällä. Ensimmäisen harrasteauton valinnassa suosittelen valitsemaan mallin johon saa hyvin helposti edullisia osia ja johon löytyy kotimaan kamaralta paljon kokemusta.
Ulkomailta avun saanti on aina hankalampaa ja kotimaan bonuksena tulee mahdolliseksi ihan "kädestä pitäen" näyttämisen mahdollisuus. Gt puntoja on suomessa kovin vähän ja paljon on joutunut tietoa hakemaan suuresta maailmasta. Onneksi edes osa osista on yhteneväisiä muihin fiiateihin joten osia on aika kivasti löytynyt. Nyt ajateltuna olisi ensimmäiseksi projektiksi kannattanut valita yleisempi malli, mutta hyvin tuonkin kanssa on lopulta pärjätty.

Paras olisi tietysti jos löytyis joku joka pystyy edes perusasioita opettamaan, mutta tarpeen vaatiessa itseopiskelukin toimii. Erehdyksiä tulee kuitenkin varmasti enemmän. Rohkeasti kimppuun vaan ja maalaisjärki mukaan. Digikamera kannattaa myös pitää jatkuvasti hollilla, halvempikin pokkari käy niin raaskii vähän likaisemmillakin käsillä kuvata. Kuvia kannattaa räpsiä joka kohdasta mistä ottaa ruuvin irti. Aina parempi, että on muutama kymmenen ylimääräistä kuvaa kuin yksi puuttuva.
Kirjattu

Mino

• FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2009, 14:49:20 »

Isä on onneksi jonkun verran junnuna kasannut autoja ja ajanut rallia, joten sieltä varmaan vähän liikenee apua (neuvoja). Tuo valokuvaus olisi kyllä erittäin hyvä tapa omaksua. Meinaa kasaus astetta helpompaa kun on joku mistä katsoa lähtötilannetta  :). Onkos tallin hankinnassa mitään erikoista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Voi nimittäin olla että joutuu vuokratalliin askartelemaan...
Kirjattu
Hallamaatuska

Zygi

• Admin
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2009, 13:12:52 »

Jos sähkö säikyttää niin vanhan liiton peli voi olla alkuun helpompi -> sisältää vähemmän vikaantuvaa elektroniikkaa..

Koska itse olen mennyt perse edellä puuhun, suosittelen näin jälkiviisaana pientä peruskurssia, opettele moottorin toimitaperusteet. Selviät helpommalla kun ymmärrät miten sen moottorin tulisi toimia sen sijaan että yrität etsiä virhettä tai ongelmaa laitteesta jonka toimintaperiaatetta et täysin käsitä. Ja mä oon vasta oppimassa, ekaa konetta täysin rakentelemassa... motivaatiopulasta kärsii sekin rojekti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2009, 13:14:27 kirjoittanut Zygi »
Kirjattu

Mino

• FTCF-Tukija
  • Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2009, 20:21:24 »

No eipä nuo sähköhommat pelota, niistä ymmärrän sentään enemmän kuin mekaniikasta. Oiskohan moottoreihin/autoihin jotain yleis opusta, missä ois tärkeimmät asiat kerrottu? Aikasemman pirssin mukana oli renaultin korjuu opus ja se oli tosiaan ihan näppärä.
Kirjattu
Hallamaatuska

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)