FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Bravo/Brava/Marea => Yleistä (Bravo/a & Marea) => Aiheen aloitti: Blackhill81 - Heinäkuu 22, 2015, 18:21:07

Otsikko: bravon koneenvaihto ongelma..??
Kirjoitti: Blackhill81 - Heinäkuu 22, 2015, 18:21:07
ostin kaverilta satasella -00 bravon, jossa vuoden leima, uus kytkin hilppeineen, ja muutenkin pistetty alustaan uutta osaa paljon.. kaikkiaan noin 1500 euroa, mutta jakoremmi vaihtamatta, ja kampuran hammaspyörä silotti hammashihnan noin 30cm matkalta ja yläkerta pysähtyi motarivauhdissa... :)

samaan aikaan naapurilla, niinikään myös 1.2 -00 bravo, jossa verovelkaa ja polizei vei kilvet ja jäi seisomaan, mutta missä on todella hyvä ja pirteä 140tkm ajettu kone... ostin senkin satasella...

Nyt kävi niin että tämä ensimmäinen (valkoinen) bravo mistä motti sökö, ilmeni että siinä oleva kone onkin aivan eri kuin tämä jälkimmäinen (musta) vaikka kumpikin on 1.2:sia ja molemmat -00...

valkoisessa on magneti marellin sähköt ja mustassa bosch... myös imusarja toisessa muovia ja toisessa muovia sekä metallia sekaisin... toisessa 2 lambdaa ja toisessa 1... toisessa ne 2 lambdaa ennen ja jälkeen katin, ja toisessa katti mahan alla ja yksi ainoa lambda kaukana katista, toisessa katti pakosarjassa...

Miten nämä koneet nyt sopis keskenään, vai miksi näissä on näin isoja eroja vaikka päällepäin konehuoneet aivan identtiset mutta osat silti aivan eri... autotkin samaa vuosimallia ja samat tehot jne...     tai olisko kellään kaupan tuollaista valkoiseen käypää magneti marellin sähköillä olevaa konetta, jossa on erillinen pakosarja, ja katti mahan alla...  raakamoottorikin riittäisi...?

taikka neuvoja miten nämä sopii keskenään vai sopiiko edes...

0409343883
Otsikko: Vs: bravon koneenvaihto ongelma..??
Kirjoitti: PehmoLelu - Heinäkuu 22, 2015, 22:07:07
Tere
Se jossa on kaksi lambda anturia on tullut myöhemmin tehtaan hihnalta eli on uudempi (lukekoot otteessa mitävain käyttöönottopäivästä evvk).

Kaksilambdaisessa on myös ilmeisesti sähköinen kaasuläppä.

En ottanut nyt selvää kumpainen kori jää jäljelle.
Mutta imusarjat pitäisi saada vaihdettua keskenään tai touhuta jonkinmoinen adapteri kaasuläpälle +painetunnistin sovittaa.

Ilmeisesti imusrjan kiinnityksessä on eroja?

Vanhemman tai uudemman pakosarjaa voit käyttää jos lisäät tai poistat yhden lambda anturin. Eli ei ongelmia.
Vanhemman pakoputkeen pitää laittaa mutteri katin jälkeen lambdalle.

Nokka akselin asentotunnistin pitää myös selvittää onko eroja!
Samoin kampiakselin asentoanturi!
Moottorin lämpötila anturi samoin!
 
Imusarjassa olevat tunnistimet vaihtuvat imusarjan mukana. Jos imusarjat siis vaihtuvat keskenään!



Kirjoitettu samsunkin älypuhelimella joten voi olla sekavanoloinen selitys...
Otsikko: Vs: bravon koneenvaihto ongelma..??
Kirjoitti: Blackhill81 - Heinäkuu 25, 2015, 04:48:44
eli tämä valkoinen joka pitäisi saada liikenteeseen on yksilambdainen ja ilman kattia pakosarjassa, eli se löytyy auton alta putkesta.. ja taas tämä musta on kaksilambdainen jossa katti pakosarjan yhteydessä, ja tämä musta piti olla alkuperäinen koneenluovuttaja valkoiselle, mutta on ilmeisesti senverran uudempi vaikka 2000 ovat kumpikin että eroja on jo noin paljon... 

toimiikos kone kunnolla jos jättää toisen lambdan pois ja ajaa vain yhdellä..?  ja imusarjoissa senverran eroja että toisessa, eli tässä mustassa joka koneen luovuttaa, on imusarjassa jotakin liittimiä mitä valkeassa ei taas ole, ja valkoisessa on perinteinen pakosarja kun taas mustassa katti kiinteänä pakosarjan yhteydessä..
Otsikko: Vs: bravon koneenvaihto ongelma..??
Kirjoitti: M.B. - Heinäkuu 25, 2015, 08:47:28
2 lambadaa taitaa liittyä kolmeen pieneen kirjaimeen; O, B ja D. Seosta säädetään pääasiassa/yksinomaan(?) ennen kattia olevalla ja jälkimäinen on lähinnä sitä varten, että mulkataan systeemin toimintaa (OBD).

Ilmeisesti mustassa autossa on OBD ja valkoisessa ei.
Otsikko: Vs: bravon koneenvaihto ongelma..??
Kirjoitti: PehmoLelu - Heinäkuu 25, 2015, 09:26:40
Kyllä noit moottorit toimii ihan kummalla moottoriohjauksella vain jos imusarjan, nokan, kampiakselin, moottorin lämpötila anturit saa vaihdettua tai todettua samanlaisiksi.

Jos vaihdat myös moottoriohjauksen ajoestoineen avaimineen johtoineen niin sen katin jälkimmäisen lambdan voi jättää pois. Sytyttää vikavalon mutta ei haittaa katsastuksessa jos päästöt ok. Auton kori kun ei ole ns obd tantartia.

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)