FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Il Mostro

Sivuja: [1] 2 3 ... 7
1
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Melko siisti Coupé
« : Joulukuu 05, 2015, 18:58:57 »
^Kliini  8)

2
Mulla pelaa toi vilkunpalautus ihan ok kumpaankiin suuntaan ihme kyllä. Mutta kun ratti ei ole täydellisesti keskitettynä, kun joku on mennyt sitä "säätämään" niin se palautus tapahtuu tismalleen suoraan ajettaessa. Eli siis kun ajaa suoraan risteykseen ja millinkin liikauttaa rattia tippuu vilkku pois päältä. Toiseen suuntaan loivassa paikassa ei sitten palauta kun ei mene naksun yli. Pikku juttu, mutta voishan tuo oikeinkin toimia.

Toinen asia on se, että veikkaan ettei tuo vilkunpalautus heiveröisestä rakenteesta johtuen kestä tuota hommaa loputtomiin, koska se vilkunviiksi hangoittelee vähän vastaan kun vilkkua joutuu usein kytkemään päälle just sen palauttimen kohdalla.

Yks juttu vielä, unohdetaan tuo palautusjuttu. Jos autossa ratti suorassa, kulmat kunnossa (eli renkaat oikein "suoraan" suunnattuna ratti suorassa kulmakoneen mukaan), mutta ohjaus ei keskitettynä niin pyöriä käännettäessä reilummin pyörät eivät seuraa toisiaan samoin vasemmalle ja oikealla käännettäessä. Raidetangot silloin eri pituiset... Tuon ratin kun sorvaisi vaikka puoli kierrosta keskustasta sivuun (palautuskin pelaisi loogisesti), se alkaisi vaikuttaa jo suuntien välisiin kääntöympyröihin. Coupen kääntöympyrähän on lähtökohtaisesti vain hiukan pienempi kuin autolautalla.

3
Kannattaa tsekata vielä ennen kuin alat irroittelemaan rattia, että pelaako vilkunpalautus tismalleen keskellä/onko ratti laidasta laitaan keskellä.

Mulla näin ei 100% ole, kun on tehty ratin "oikaisu" matkan varrella. Kyllä se sen verran ärsyttävästi käyttäytyy, että seuraavan kulmien säädön yhteydessä tullaan keskitystä ratille hakemaan. Sitä yritettiin itse asiassa jo viimeksi kun kulmat tehtiin, ja heti ajossa havaittiin ettei ollutkaan niin helppoa saada osumaan tismalleen napakymppiin...

Mulla ero keskikohtaan oli paljon pienempi kuin sulla nyt, ja ehkä juuri siitä syystä vilkku oikealle hyppii pois paikoiltaan melkein aina ennen aikojaan risteykseen vasta ajettaessa. 

Booreillahan noi käytännössä aina on, mutta kyllä silti ratti on oltava suorassa, ja kulmat sen mukaan että auto menee suoraan. Noissa mun toisen merkkisissä on ratissa ja ohjausakselissa nuolet jotka kohdakkain niin hyvä. Sais olla kaikissa moiset niin ei tarttis arpoa...

4
Moi kaikille.

Olen keräämässä kokoon porukkaa Hyvinkäälle EPD-Motorsportissa järjestettävään dynotukseen. Aiheesta tarkemmin alfa foorumilla.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=10&t=25076&start=250

Tavoitteena saada n.10 autoa rullaavalle tielle...  Päivän puitteissa ei ole kuitenkaan mielekästä ottaa yli 12 autoa, päivä venyisi kohtuuttoman pitkäksi. Tähän/privalla voi ilmoittaa mulle jos innostuu...

Voi tulla minkämerkkisellä vain, ainoa rajoitus että kyseessä 2-vetopenkki.

Tällä hetkellä listalla 10 autoa.

5
Käy mittaamassa. Ja jos tuntuu että mahtuu, mittaa tarkkaan uudestaan.

6
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Vems laajakaista/EGT kysymys.
« : Kesäkuu 30, 2014, 14:40:57 »
Kiitos tarjouksesta, mutta mittari tuli launtaina värkättyä.

7
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Vems laajakaista/EGT kysymys.
« : Kesäkuu 27, 2014, 23:31:51 »
Ei mulla kyllä oo ollu kränää näitten paineitten kanssa aiemmin koskaan, tuskin on nytkään. Kerran kyllä on epäilty turhaan, et paineet ei kunnossa mut silloinkin oli lähinnä muuta hämminkiä.

Mutta kyllä sulla pointtia on paljon tuossa, että joka iikalla joka näitten virivehkeiden kanssa puljaa pitäis oikeastaan olla jonkinlainen mittari millä paineet saa kontrattua hyllyssä. Kävin tuolla tallissa ihmettelemässä että saisinko sen rakennettua ihan olemassa olevista hilppeistä... Kyllä melkein onnistuikin. Sellainen nestevaimennettu teollisuusmittari löytyy (tosin asteikko ei ihan riitä ahdoille ja pa-paineille yhdessä, mutta riittää ainakin toteamaan toimiiko pumppu), letkua, muutama klemmari ja T-haara. Nuo haarat mitä multa löytyi oli vain liian pieniä halkaisijaltaan niin ei tänään enää onnistunut.

Sopvan haaran kun käyn hankkimassa, niin kyllä noista saa väsättyä tsekkaukseen passaavan mittarin...

8
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Vems laajakaista/EGT kysymys.
« : Kesäkuu 27, 2014, 11:23:49 »
Kyllä se Vemssi mulla ihan oikein näyttää, 20AFR kahta puolin  ;D . Sitten kun näyttää AFR12 tai vähän yli ahdot tapissa torvi levällään niin olen tyytyväinen...

Just sen verran olen varovainen, että autolla ei ajeta tällä hetkellä  ;) . Ei se kyllä oikeesti toimikkaan sen vertaa että sillä viittis ajaa, näet kun pysähtyy ja käy hetken tyhjää niin menee vikatilaan jonka jälkeen AFR on ihan siinä paikallaan ilman vetoja 10.1. Ei se sit kovin hyvin toimi oikein sillonkaan... Lievää isompaa savunmuodostusta kans.

Ainoa mahdollinen tekninen/mekaaninen vika mikä autossa voisi olla, on polttoainepumppu kun sekin on tässä samalla vaihtunut tuottavampaan. Ja pumppukin varauksella, se tarkoittaisi sitä että olisi ollut uutena valmiiksi pasta. Ihan merkkipumppu kyseessä, ei mikään ebayn kiinalainen kympin vehjes. Mutta ilman muuta, jos ei rupea hommat muuten hetipian selviämään, pitää poiketa kollegalle mittaria lainaamaan ja paineet mitata ainakin poissulkeakseen sen vaihtoehdon että uusi pumppu tuottaa/ei tuota soppaa... Paineen nostoon auto joka tapauksessa reagoi positiivisesti, eli saisin sen painetta laskemalla halutessani vielä laihemmalle  :-X

9
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Vems laajakaista/EGT kysymys.
« : Kesäkuu 26, 2014, 18:05:30 »
Kyllä kait ne ihan suht oikeita lukemia moottorijarruissa on,kun ainetta ei syötetä juuri nimeksikään kiukaaseen.

Huolestuttavaa on omassa vehkeessä tällä hetkellä se, kun mulla on sen 2kympin paikkeilla vedossa tuo AFR. Ei oikeasti uskalla, eikä kyllä pystykään ajamaan. Menee vähän pidemmän kaavan mukaan, mutta siksi kai motorsporttia harrastetaan ettei elämä olis liian helppoa...

Sen mittarin on tarkoitus toimiakkin niin, että se lambda korvaantuu AFR lukemalla. Luultavimmin logiikkana on se, että kun ollaan tosi kaukana arvosta 1,00 niin pilkun paikkaa muuttamalla luku on seosta paremmin kuvaava?

On noista muutamakin video mistä näkyy tuo käytös, mutta tuossa yksi lyhyt ja vieläpä kotimainen. Tokihan tuossa ollaan paikallaan, mutta näkeepähän ainakin kun vatkaa edestakaisin AFRin ja lambadan väliä.

https://www.youtube.com/watch?v=spwj7Ntrh3M


10
Yleistä Coupe / Barchetta / Vems laajakaista/EGT kysymys.
« : Kesäkuu 19, 2014, 17:32:43 »
Taitaa foorumilta löytyä ainakin muutamia moisen värkin käyttäjiä, niin olisi yksi juttu mielessä mikä askaruttaa.

Käytä itse melkein poikkeuksetta AFR näyttöä, mutta kysymys liittyy lambda näyttöön. Miksi lambda alkaa näyttämään AFR lukuja esim. moottorijarrutuksissa/vapaasti rullatessa ja paikallaan kierrätellessä kun kierrätyksen jälkeen lopettaa aineen syötön?

Luulin ensin että on oma mennyt bashaksi, tai tarttisi koittaa buutata ja päivittää värkki... Mutta katselin vähän YouTube videoita aiheesta jolloin huomasin että muillakin tekee samaa. Eli ominaisuudesta kai sittenkin kysymys  ::)

Mikä moisen idea, että alueelta sivussa ollessaan vaihtaa pilkun paikkaa? Pääsisiköhän tuosta päivittämällä eroon?

Edit. En osaa kirjoittaa...


11
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: startti
« : Toukokuu 14, 2014, 21:05:05 »
aripekka, kyllä sen startin sieltä irti saa imusarjaa irroittamattakin. Mutta on se kyllä persiasta... Pitää olla paljon variaatioita jatkovarsissa, joista saa sitten kyhäiltyä eripituisia joita alkaa uittamaan sinne minne aurinko ei paista... Ja silloin pääsee räikkää vääntämäänkin ihan kohtuudella. Sillä keinoin tuota on tullut harjoiteltua jokusen kerran.

Imusarjahan on helppo irroitella (kunhan pultteja pyörittelee), töitä siinä on kuitenkin jonkin verran niinku näitten kanssa vähän aina tuppaa olemaan. Ei niitä ylimääräisiä tiloja ole  ;). Ja sen jälkeen startin irroitus tosissaan aivan lasten leikkiä. Jos siellä suunnilla jotain muuta askaretta tiedossa, niin sitten ei kannata paljon funtsia mitä kautta tekee...

Jos ei, niin aika viiskyt-viiskyt sitten kummasta suunnasta asiaa lähestyt. Alakautta ainakin kun tietää mitä tekee, pidän sitä työmäärältää hieman pienempänä. Mutta sviddumoisempana, kyllä. Peilillä ne pultit löytää, jos ei muuten ala löytymään  ;D

12
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Coupe 20v kysymyksiä
« : Toukokuu 14, 2014, 20:38:51 »
Jos rikkinäisen ostaa, se kannattaa ostaa vain rikkinäisen hinnalla... Tietty aina parempi ostaa valmiiksi rikkinäinen halvalla, kun sellainen joka ei ole ihan vielä rikki samaan rahaan kuin kuntoinen.

Muutama aivan huippukin on viime aikoina myyty pilkkahinnalla, ei hyvätkään siis enempää maksa (jos myydä haluaa, eikä vain esitellä nettiautossa). Ne hyvät vaan myydään nopeasti... Eikä niitä oikein hyviä kyllä niin montaa olekaan, ja kun autot tunnetaan niin ne myydään harrastajalta harrastajalle melkeinpä näkemättä. Sitten on noita vehkeitä, jotka mynnissä eri omistajalla määräajoin  ::).

Eli olemalla kriittinen ja välttämällä kovin pahaa kuumetta, ettei vaan tule kiire hankkia saa yleensä pitkässä juoksussa paremman ja halvemmankin ratkaisun. Osta paras ja ehjin mitä vastaan tulee...

13
Saas kattoo nyt kuinka juttu alkaa luistamaan... Sinänsähän tuo uusi tuontikuvio on hyvä, luulisi motivaation myydä ja myöskin jälkimarkkinoida olevan kohdillaan.

Topikkiin liittyen, vähän kommentointia: Tuota jäsentelyä olisi varmaankin syytä hiukan tarkastella uudestaan, ja ainakin muutamilta osin sitä olisi mielestäni yksinkertaistettava. Ei ole kovin mielekästä, että automalleilla jotka ovat painuneet täysin marginaaliin on omat osastonsa. Jos tuoreimmat kirjoitukset on lähes vuoden tai pahimmillaan kahden takaa... Niin eihän siinä ole mitään järkeä. Sitten kun siihen vielä lisätään, että topiikin aihe liittyy vaikkapa moottoriin jollainen löytyy lähes kaikista ikäluokkansa malleista. Ja keskusteluun ei ole tullut lainkaan vastausta kun on jäänyt huomiotta... Ei hyvä.

Fiat-aiheista on minusta ihan OK. Markkina-alue myöskin tosi simppeli/OK.

Yleistä yhdistäisin ainakin Yleistä Jutustelua ja Mappi-öö. Hi-Fi on varmaankin niin puhtaasti oma lajinsa, ettei haittaa olla erillään vaikkei turhan aktiivinen olekaan.

Mallikohtaisista en nyt muuta sano, kuin että ainakin vanhemmasta päästä niitä voisi vähän niputella yhteen. Tyylin muut hieman vanhemmat Fiatit... Kyllä kait noita pitäisi muutenkin hiukan aktiivisuuden perusteella raakata. Selkeimmät "sisarmallithan" on toki tälläkin hetkellä yhdessä. Joidenkin harvinaisempienkin mallien harrastusaktiivisuus on tietty tanakampaa, joten oma osastonsa ihan perusteltua.

Seuraava pätkä ihan noin vain heittona... (Voisihan sen tehdä vaikka jaon tehdä autotyypinkin perusteella tyyliin: 1 pikkuautot, 2 keskikoiset, 3 farmarit/vähät vähän isommat ja 4 selkeät sportit eli avot, coupet etc. vuosimallista välittämättä. Ei se topiikkien määrä yhdellä osastolla siitä niin käsistä lähtisi, että lipsahtaa seuraavalle sivulle niin nopeasti ettei kerkiä huomaamaan. (Sitten kaikki malleja koskien voisi olla esim. moottori ja voimansiirto, alusta ja jarrut sekä sähkö omanansa)). Siksi tuplasuluissa, että hyvää tuskin kannattaa ainakaan liikaa lähteä muuttamaan. Eli koko kappale vain heitto. Ja tuossahan tulisi noita alaosastoja melkein yhtä paljon  :-[   jos tuon tekniikankin pilkkoisi.

Itse tulee lueskeltua useampaa foorumia, monimutkaisen rakenteen vuoksi tulee täältä bongattua joskus todella vanhoja mielenkiintoisia keskusteluja... Joihin olisi ainakin periaatteessa voinut lähteä mukaan, mutta kun ei ollut huomannut... Olisiko ollut mitään järkevää sanottavaa onkin toinen juttu  :-X , kun tätäkin tekstiä lukee.

Kiitokset ylläpitäjille kaikesta vaivannäöstä ja hyvästä foorumista. Tämä ei todellakaan ole mitään tiukkapipoista kritiikkiä, vähän vain yhden ei edes kaikkein aktiivisimman jäsenen (vanhemman pussihousun) ajatuksia. Älkööt kukaan tästä tekstistä loukkaantuko, se ei todellakaan ole tarkoitus. Oikeastaan viimeisenä pointtina, että jos keskustelu ei hajoaisi aivan niin laajalle niin eipä kait tuntuisi ihan niin hiljaiseltakaan...

14
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: RE85
« : Huhtikuu 08, 2014, 13:33:25 »
Mulla ei vienyt energiasisällön eroa 1.8 16v, ajosta riippuen jonkun 15% enempi imaisi. Matka ajossa vähemmänkin. Eikä ainakaan pahasti laihalla käynyt, kun täysin ongelmitta pelasi myös lurttu pohjassa, ja ainoastaan paineet oli nostettu 4baariin. Ei muita muutoksia, about 40tkilometriä mentiin... Kylmäkäynnistys ongelmatkin olivat kummallisen pieniä, eli joskus ei jäänyt ykkösellä käymään. Tosin roikka käytössä aina jos pakkasta.

Täydellisen experimentaalista toimintaa se tuon Murean kanssa kohdallani aikoinaan oli. Sillehän ei pitänyt edes E10 maistua  ;) . Nämä pari myöhäisempää viina-autoa sitten tehty muista lähtökohdista. Jos brenkun kanssa halua läträtä, niin T7 moottorin Sabatti on sitten ihan omassa kastissaan. Se toimii, sepä onkin tehtaan tekele. Ja on myös täys flexifuelikin, tosin tällä hetkellä saatavuusongelmat alkaa olla jo historiaa ainakin täällä etelässä.

Säästö mielessä tuo ei varmasti kannata (kaiken mennessä täysin tuubiin tietty sitäkin voi vähän tulla),  mutta muita kiistattomia etujahan tuolla toki on mahdollista ahdetussa saavuttaa... Siihen taas tässä ketjussa esitetyt toimenpiteet ei riitä.

15
Yleistä Coupe / Barchetta / Käykö Coupen/Barchetan penkit ristiin?
« : Maaliskuu 08, 2014, 15:09:44 »
Tuumin tuossa, että mahtavatkohan autojen penkit käydä ristiin kun ainakin kovin saman näköisiä ovat...

Sehän on selvä, että kippi taitaa Barchetan penkeistä puuttua, mutta ei takerruta siihen...

Toinen asia mitä olen miettinyt, että kiskot varmaan erilaiset--> muttei sekään tietty mikään ongelma jos penkit kävisivät taas kiskoihin ristiin...

16
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: coupe 20vt + `99
« : Lokakuu 08, 2013, 15:06:26 »
Niinpä, ilmoituksessa lukee enste alkuun turbo 20v. Tarkemmat speksit on yhdistelmä vaparia (teho) ja suorituskyky taas turbosta. Ja sitten kun katsoo kuvia, niin nähdäkseni ei tosissaan taida olla turbo kyseessä... Mutta eipähän tuo ole ensimmäinen eikä viimeinen epämääräinen myynti-ilmo. Näinkin tuon kertaalleen liikeenteessä kesällä, jäi lähtemättömästi mieleen tuon maukkaan merkkituningin ansiosta.

Miksei, olishan toi ihan hauska työmatka kulkine talveksi ilman ahdintakin, ja noita merkkejä... Sellainenkin on taas kohta hankittava. Odotellaan hinnanlaskua. Ei näillä näytä olevan minkäänlaista kysyntää. Kaikki jotka haluu, niin on ainakin yks pihassa  8).

Varsinaiseksi harrastuspeliksi en ahtamatonta hankkis niin millään  ::).

17
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: coupe 20vt + `99
« : Lokakuu 05, 2013, 13:36:31 »
^Alkais oleen hinta kohillaan turbona, ei vain taida olla mutkaa putkessa...

18
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: Melko siisti Coupé
« : Syyskuu 01, 2013, 12:03:33 »
Jep, ihan pulkka. Vaikka olis suomen kilvissä (heh), niin ei tuolla viittis ees ajella. Raktorin jarrut ja kaikki :-X.

19
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: coupe 20vt + `99
« : Elokuu 22, 2013, 20:06:31 »
Porkkanoiksihan noita monesti piireissä kutsutaan, kun ovat sitä keskikokoisen luomuporkkanan kokoa.

Esmes saman pohjalevyn jatkokehitelmässä alfa 156:ssa onkin sitten tuota vaimennusta takana parannettu ja tuentaa vähän muutenkin mietitty sekä e/t.

Edellisessä postauksessani sanan kunnollisilla varmaankin pitäisi korvata laadukkaimmilla. Oikeasti kunnollisia sinne ei ihan pikku jumpalla saa...

20
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: coupe 20vt + `99
« : Elokuu 22, 2013, 19:07:05 »
Tän pohjalevyn autoihin on tuo heikko takavaimennus tullut jo insinöörin piirustuspöydällä, kun siellä on ne pirun porkkanat...

Tottakai sitä voi kunnollisilla heilahduksenvaimentajilla parantaa, ja paljonkin. Mutta mutta...

21
Tuli kyllä aivan puskista (itselle) tuo pokaali. Itse kun vielä mokasin tuon palkintojen jako tilaisuuden, (mielenkiintoinen keskustelu Lancia puolella, Fulvia HF:n omistajan kanssa). Sieltä autolle palatessa, Mikko tuli pystin/Proseccon kanssa ja kertoi niiden olevan mulle, niin sanoin että "nyt kusetat". Kyllä se lopulta oli uskottava että se tosiaan on annettu Ritmolle  ;D

Kiitos kaikille ja varsinkin äänestäneille  :)

Ei tarvi Jame selitellä... Kaikki sut tuntevat tietävät, että olit Piipussa birralla  ;) kun palkintoja jaettiin.

Pokaali meni oikeaan osoitteeseen, kyllä teillä on epäilemättä maan hienoiten säilynyt Ritmo. Pahasti parempaa tuskin löytää mistään muualtakaan... Eikä coupekaan loppuviimeksi paljon Ritmolle kuntonsa puolesta häviä, vaikka noiden keskinäinen vertailu tietty on jokseenkin turhaa kun ovat eri ikäisiä, Ritmo on pirusti harvinaisempi jne. Ehkä jostain löytyy parempikuntoinen coupe, mutta suomesta tuskin sitäkään...  Paitsi jokatoisesta nettiauton ilmoituksesta...

Hyvänä pidät(te) laitteet  :).

22
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: coupe 20vt + `99
« : Elokuu 08, 2012, 17:56:50 »
Ei tosissaan helpolla mene laihalle. Kiva olis tietty jos toimisi kunnolla, ei laihalla eikä paksulla.

On joutunut Grahamkin sitten näköjään laskemaan reippaasti hintojaan että jotain saa edelleen kaupaksi, vaikka onhan tuo 30 puntaa tuplat enemmän kuin ne kopiot halvimmillaan. Ei sillä että kallis olis.

Eikö tuo evocarsin kaveri heittänyt femmat jo vuosia sitten, että niitä tuskin enää saakaan kuin kopioita jollei käytettyä osta  ;D

23
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: coupe 20vt + `99
« : Elokuu 02, 2012, 13:59:24 »
Mä olen penkittänyt tuolla Gtec2:lla, Garretin 28RS:llä 1,3barin paineella 330 heposta, eikä mennyt edes laihalle

Ei se menekkään, käy tuolla helposti yliturvallisen paksulla... Lisää ahtoja/isompaa ahdinta  ;), niin yleensä toimii paremmin.

Noista hinnoista sen verran, että halvallahan niitä kopioita voi aina tehdä  ;D. Noi geetecitkin maksoi muutama vuos sitten vielä jotakin, mutta sittemmin kun noita kopioita ja kopion kopioita on tullut ebay pullolleen niin on hintakin ruvennu halpenemaan.

Eipa sillä, kopio tai ei, samanhan tuo tekkee.

24
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: 20-Tappisen Coupen käyntiongelma
« : Kesäkuu 21, 2012, 15:01:13 »
Niinkuin jykä tuossa jo totesikin, hanki käsiisi ne lukituspalat niin ei tarvi arpoa. Jos ei muuten löydy, niin ebayssä noita liikkuu muutamalla kympillä...

25
Yleistä Coupe / Barchetta / Vs: 20-Tappisen Coupen käyntiongelma
« : Kesäkuu 15, 2012, 22:09:56 »
Yli 900 asteen mennään kolmosta isommilla vaihteilla varmasti pidemmissä kiihdytyksissä. Toivotaan ettei mitään tapahdu, mutta Good Luck...

Sivuja: [1] 2 3 ... 7

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)