FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - GT28RS

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: Haaste ensi kesäksi!
« : Syyskuu 09, 2007, 21:52:35 »
Kuulostaa ja näyttää loistavalta, mutta... jos pitää ajaa +400km esim. Joensuuhun ja ajaa kisa ja palata vielä takaisun, niin ei taida yhtälö toimia... :) .
Mut kotinurkilla, kun ei liian kauas "lataamosta" mene, niin lyömätön peli... :) .

- Jari -

PS. Onkos joku nähnyt BMW:n mainoksen, jossa uusi BMW 535d on saasteettomampi kuin Lexuksen vastaava Hybridi aauto... :) .


2
Yleistä Fiateista / Kyllä Mareakin liikkuu....
« : Syyskuu 06, 2007, 18:49:20 »
Tere,

Tässä meille Coupe kavereille lisää haasteita perhe-farkun muodossa :) :
http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=429800#Post429800

Taitaa tää Sovjet-Finland meitä pikkuisen rajoittaa ja rangaista harrastuksista... :) .

- Jari -

3
Yleistä Coupe / Barchetta / Konepellin kaasujouset!
« : Syyskuu 03, 2007, 20:04:04 »
Morjens!

Tärkeä ilouutinen kaikille, joilla ongelmia Coupen konepellin kaasujousien kanssa :) .
Ruotsin Coupe Forumilla ovat löytäneet Biltemasta Coupeen käyvän ja toimivan kaasujousen:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iItemId=102412

Se on Citroen Xsarasta ja muutama kaveri jo sellaiset asentaneet ja kuulemma toimivat hyvin.

- Jari -

4
Yleistä Coupe / Barchetta / Haaste ensi kesäksi!
« : Syyskuu 03, 2007, 19:55:48 »
Morjens!

Nyt on Englantilaiset pistäneet pahan haasteen meidän Suomalaisten Coupejen rikottavaksi:
http://www.youtube.com/watch?v=c7hfdB9RphQ

Nyt tarvii keksiä jotain kikka-kakkosta :) .

- Jari -

6
Olitko se sinä? / Re: Coupe bongaukset
« : Elokuu 22, 2007, 20:52:03 »
Tere,

Jep, sininen ei ajanut yhtään lähtöä :). Olin vain "huoltoautona" keltaiselle :), ei viitsinyt ajaa ja selitellä. Kytkin ei kestä enää kuin 1.2 bar paineita, eli turha edes kokeilla.
Mut keltainen teki uuden oman ennätyksensä ajassa, 12.89s. Loppunopeus ei onnistunut nelosen käyntihäiriöiden vuoksi, syytä siihen ei ole vielä varmasti löytynyt.

Kannattaa mennä Kiikalaan Burn our Partyyn ensi lauantaina, keltainen Coupe lyö minun ennätykset varttimaililla, jos kelit kohdillaan... :) .

Uusi kytkin + vauhtipyörä tilauksessa ja tähtäin ensi kesässä :) .

- Jari -

7
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: Coupen Lambdan virta
« : Elokuu 16, 2007, 20:42:13 »
Morjens,

Väriä en signaalijohdolle muista, mutta liittimen ja anturin välistä EI saa ottaa mitään rinnakkaisliitäntää, vaan se on sallittu liittimen ja ECUn välistä.

- Jari -

8
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: Coupen Lambdan virta
« : Elokuu 16, 2007, 17:14:36 »
Morjens,

Kyllä se on se "narrow band" eli 0-1V, laajakaistalambdat ovat sitten 0-5V.

- Jari -

9
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: Coupen takatukivarren puslat
« : Heinäkuu 16, 2007, 19:17:45 »
Mulle 1 setti :) .

- Jari -

10
Olitko se sinä? / Re: Coupe bongaukset
« : Heinäkuu 08, 2007, 15:51:27 »
Punainen ja keltainen Coupe eilen Joensuussa :) .

- Jari -

11
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: Ja nyt Coupe hyytyy.
« : Heinäkuu 06, 2007, 20:59:11 »
Morjens,

Hyviltä näyttää, mutta lambda anturissa pitäisi olla "reikä" päässä jos oikein muistan, eli sinulla on se "muurautunut" umpeen ja vaikuttaa varmasti anturin toimintaan.
Ainakin minun lambda-anturissa päässä on reikä.

Kokeiles neulalla varovaisesti sen aukaisemista.

t. Jari

12
Olitko se sinä? / Re: Coupe bongaukset
« : Kesäkuu 18, 2007, 10:03:23 »
Morjens,

Sinisellä luisti vain kumit... :), savuten kakkoselle asti. Vasta sitten alkoi pito ... :).
Valitettavasti ehdittiin vain 3 ajokertaa, kun rengaspaineet alkoivat pikkuhiljaa löytymään ja olisi löytynyt pitoa myös 1:lle.
Nyt paras 60ft renkaat savuten oli 2.2s ja vartti 13.1s.

Keltaisella todellakin kytkin luisti läpi kaikki vaihteet, ei kestänyt enää suuria vääntöjä ja pitäviä renkaita. Harmi.

- Jari -

13
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: 19" Vanteet coupéen.
« : Kesäkuu 07, 2007, 09:49:47 »
Ja vielä alle 12.9 s.... :) .

14
Olitko se sinä? / Re: Coupe bongaukset
« : Kesäkuu 03, 2007, 20:24:31 »
Morjens,

Jos  oli sininen, niin minä olin tulossa Alastarosta, mutta kellonaikaa en varmaksi vanno. Lähdimme 5:n jälkeen radalta ja pysähdyin Loimaalla Nesteellä ilmanpaineet tarkistamaan, eli saattoi olla 6:n nurkilla toi Loimaan ohitus :) .
Loimaalla "pörrää :) " säännöllisesti yksi keltainen Coupe, jo vuosia...

-Jari -

15
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: APUVA. Coupe ei käy kunnolla!
« : Toukokuu 15, 2007, 18:19:58 »
Morjens Jyrki,

Jokos on ongelma selvinnyt?

Lyhyet vastaukset esittämiisi kysymyksiin.
1. Putkella ilmamäärämittarin molemmin puolin en ole kuullut olevan vaikutusta, ainoastaan, jos ilmamäärämittari sijoitettu liian lähelle turboa, on se imuilma turbuloinut ja aiheuttanut virhelukemia mittarilla. Itselläni orkkispaikalla, mutta 3" putkella.
2. ja 3. Dumppi ei myöskään tyhjäkäyntiin paljoa vaikuta, ahtaa hitaammin kun paine karkaa dumpin kautta, jos viallinen. Kuten testasitkin, sillä ei ole vaikutusta.
4. Vuoto pakosarjassa ei vaikuta muuhun kuin ahtojen  muodostamiseen, 20vt:ssä "kaikissa" varmaan vuoto :). Tällä hetkellä taidan tietää vain yhden pakosarjan, joka ei vuoda. Se ei ole minulla :).
5. Lambda on potentiaalinen vian kohde, mutta en siihen oikein usko noilla kommenteillasi. Mutta et myöskään kerro, toimiiko auto kovilla kierroksilla ja kuormalla. Silloinhan lambdasäätö on pois toiminnasta "open loop".
6. Voi olla viallinen, mutten ole koskaan ko. säätimen kuullut rikkoontuvan Coupessa.

Minun veikkaus on ilmamäärämittari. Sen voi puhdistaa elektroniikkapuhdistus spraylla tai CRC:ltä on tullut uusi ilmamäärämittarin puhdistus spray.

Toi vika kyllä myös puolustaa voimakasta ilmavuotoa imupuolella ohi ilmamäärämittarin.

Tai sitten se voi myös olla itse lastu. Vaihda OE lastu ja kokeile sillä.

Ota akun kenkä irti, anna olla vähintäin 0.5h. Keskusyksikkö resetoituu, koeta sitten uudelleen kuinka toimii.

Voisitkos listata mitä muutoksia talven aikana teit autoon, koska yleensä vika paljastuu niihin jollain lailla.


t. Jari

16
Olitko se sinä? / Re: Coupe bongaukset
« : Toukokuu 07, 2007, 21:19:54 »
Sitruunan keltainen Coupe bongattu aamulla Tikkurilassa, punapää ohjaimissa :) .
Morjenstettiin!

- Jari -

17
Yleistä Coupe / Barchetta / Re: Uutta softaa Turboon
« : Toukokuu 07, 2007, 21:16:44 »
Morjens Jyrki,

Gtec2 "rich fuel" on tarkoitettu 1.4 bar ahtoja käyttäville. Onko sinulla säädettävä bensanpainesäädin. 3 bar bensanpaineella + OE suuttimilla ei varmasti tukehdu bensaan.
Noista arvoista lähdet lisäämään ahtoja ja bensanpainetta, seokia tarkkailemalla. Joka tapauksessa ahdot +1.2 bar jos aiot sen pelittämään saada.
Gtec2 "rich fuel" on nimenomaan tehty GT28RS ahtimille ja 1.4 bar ahdoille.

t. Jari

18
Tekniikka / Re: Uudet tulpat
« : Helmikuu 06, 2007, 10:47:16 »
Tere,

Hiukka kankeat sormet näin aamutuimaan pakkasen jäljiltä :) , eli jatketaan.

Siis noiden FR5DTC tulppien Bosch numero on toi 0 242 245 539, se ei ole Coupe 20vt:n orkkistulppa kuten aiemmin ounastelin, vaan ko. tulppa on Boschin speksien mukaan tehty yksinomaan Porsche 993 ja 996 korimallisten vapareiden käyttöön. Ei turbo malleille, ja kuitenkaan Porschen turbomallit eivät alkuperäisenä ahda edes 1 bar.
Coupen tulpan Bosch numero on 0 242 240 572 (FR 6 KTC) ja tämä on speksattu myös Lancia Kappalle (20vt).

Ja toi FR5DTC on perinteinen kuparitulppa (Bosch Super), eli en suosittele High Boost sovelluksiin :)  .

- Jari -

19
Tekniikka / Re: Uudet tulpat
« : Helmikuu 06, 2007, 10:40:04 »
Morjens,

Tein tutkivasa journalismiä noiden FR5DTC tulppien pohjalta. Niiden Boschin numero on 0 242 245 539

20
Tekniikka / Re: Uudet tulpat
« : Helmikuu 04, 2007, 19:44:38 »
Morjens Jyrki,

Hänen tarjoamansa tulppa ei ole platina tulppa, vaan Bosch Super malli. Nopeasti arvelisin, että hänen tarjoamansa tulppa on juuri se OE Bosch tulppa, jonka Fiatilta saat, kun sieltä ne hankit.
Ne eivät toimi korkeissa paineissa, nimimerkillä kokemusta on :) . Noi Bosch platinat F5... toimivat paljon paremmin korkeissa paineissa (n. 2 bar) ja kärkivälin on oltava aina pienempi mitä kovemmilla paineilla ajetaan.
Keskustelitteko minkälaisista käyttöpaineista? Ihmettelen, jos kaveri tarjosi noita tulppia yli 1.5 bar paineisiin... :) . Ne paineet ovat sinunkin ahtimellasi arkipäivää ensi kesänä... :) .

- Jari -

21
Tekniikka / Re: Uudet tulpat
« : Tammikuu 30, 2007, 10:06:33 »
Morjens,

Olet aivan oikeassa mitä kirjoitat tulppien soveltuvuustaulukoista :). MUTTA pitää muistaa, että ne ovat ko. autojen vakiopaineille tarkoitettuja, jolloin niissä on voitu huomioida kunkin auton sytytysjärjestelmän voimakkuus. Nykyisinhän suurimmassa osassa autoja on suorasytytys ja silloin sen tulppakohtaisen puolan teho vaikuttaa kipinän syntymiseen milläkin käyttöpaineella.
Nyt kun lähdetään nostamaan ahtoja vakiosta, muuttuu tilanne syttymistilanteessa radikaalisti. Esim. Coupen ahtopaine vakiona 6000 rpm:ssä noin 0.6-0.7 bar ja meillä tavoitteena +1 bar paine, ollaankin jo aivan eri tilanteessa tulppien suhteen. Kun vielä pitää huomioida 6000 rpm:ssä puolan lataantumisaika, joka on aikas lyhyt, tipahtaa sytytysjännite tulpalle mahdollisesti niin alas, että kipinä ei jaksakaan enää hypätä elektrodien välillä.
Itse olen pystynyt käyttämään orkkistulppia keskialueella 1.6-1.7 bar paineissa ja +5500 rpm n. 1.2 - 1.3 bar paineissa. Nyt vaihdettuani puhaltimen suuremmaksi en orkkistulpilla voi käyttää 1.3 bar korkeampia ahtoja. Eli kokonaisuus on yksilöllistä ja sen mukaan on vehkeet laitettava, jotta haluttu lopputulos saavutetaan.

Noissa tulpissa ja merkeissä/malleissa löytyisi varmasti hyviä ja asiansa ajavia, mutta kenen rahapussi kestää niiden testaamisen. Minulle riittää yksi tyyppi, joka toimii läpi käyttöalueen, ei tarvitse kokeilla ja hakea muuta :).

- Jari -

22
Yleistä Coupe / Barchetta / Coupe videoita
« : Tammikuu 27, 2007, 15:49:31 »
Tere,

Löysin Ranskan Coupe kerhon sivuilta nipun huippuvideoita Coupesta + muista vauhdikkaista autoista :).
http://www.fiatcoupe.fr/forum/viewforum.php?f=24&topicdays=0&start=0

Tässä GT28RS ahtimien pakopesävertailua 0.86 vs. 0.64:
http://media.putfile.com/Coupes-gt28-rs

Paljon katsomisen arvoista kamaa... :):)

- Jari -

23
Tekniikka / Re: Pakosarjan laippa
« : Tammikuu 27, 2007, 11:22:58 »
Morjens,

En aivan kliffannut tietsikkaohjelmaa, jolla voi leikata laipan, mutta minulla löytyy AutoCadillä piirretty laipan kuva, jonka voi tulostaa 1:1 paperille, jos sitä tarkoitit.
Oletkos saanut pakosarjan valmistajaa selville, minulla samanmoiset kattelut menossa. Martelius sanoi ystävällisesti kiitos EI,tulee kuulemma liian kalliiksi minulle :).
Oletkos kysäissyt LakeSteeliltä hintaa sarjan valnistamiseksi?
Minulla löytyisi ideaa ja OE pakosarja malliksi :), ko. sarjalle olisi kysyntää myös rajojen ulkopuolella.

- Jari -

24
Tekniikka / Re: Uudet tulpat
« : Tammikuu 26, 2007, 18:58:56 »
Morjens Jykä,

Ongelma noissakin tulpissa on se kärkiväli, eli ovat nelinapaiset kiinteällä kärkivälillä, joka on liian suuri "ajopaineille" :). Kun mennään "Race" tulppiin, joita me tarvitsemme :), on jokaisella tulpanvalmistajalla pääsääntöisesti tarjolla 1-kärkiset platinatulpat, joiden kärkiväli on noin 0.6-0.7 mm (0.028"). Noissa vapaasti hengittävien koneiden Performance tulpissa ei korkeissa ahtopaineissa kipinä enää "jaksa" hypätä kärkivälin yli ja tapahtuu "misfire" tilanteita.
Eli ahdettu maailma aivan eri tulppien kannalta kuin vapari maailma, eli vaikka tulpat olisi BMW M-koneissa huiput, ei niillä välttämättä korkeasti ahdetuissa koneissa mitään tee.

- Jari -

PS. AEM tuli :)

25
Tekniikka / Re: Uudet tulpat
« : Tammikuu 26, 2007, 11:13:24 »
Morjens.

Ko. tulppia ei suositella (Bosch) turbokäyttöön ainakaan VW/Audi maailmassa:

Audi/VW Bosch Platinum Plus 4 - Long life plug services high performance for every day street driving. Center electrode with 4 grounding fingers for naturally aspirated applications only (Bosch does not recommend this plug for turbo applications)! Improved quality construction and design over Asian spark plugs. Revolutionalry firing technology featuring multiple spark paths that delivers the longest most powerful spark for ultimate engine performance. More pure platinum for smoother acceleration, peak fuel efficiency and maximum engine power. Four ground electrodes provide optimum access to the air/fuel mixture for the most efficient combustion...plus a longer performance life. The electrode gap is factory set to provide easy installation that never requires adjustment. Optimal service 50-60K miles.

Tässä Boschin tulppa ahdetuille, viritetyille koneille:

Audi/VW Bosch Platin Race - Spark plug specifically for race or very high performance street applications. This plug prevents engine damage. Will not misfire under high boost and RPM. A must for any chipped car. Center electrode with race side position grounding finger. The best spark plug known to man! Only Audi/VW Bosch uses a pure platinum center electrode, heat-fused into an extended insulator. This reaches self-cleaning temperature only seconds after starting. The electrode gap remains virtually unchanged throughout the plug's long service line with no need to clean or re-gap. The heavy duty tapered ground electrode makes for an extended service life, reduced electorde temperature, and improved access to air/fuel mixture. Nickel-plated rolled threads complete for anti-seize and corrosion protection. Lower ignition voltage requirements vs other plug designs for reliable cold weather starts and superior operation under all driving condtions. Long optimal service 40-50K miles.

Itse käytän ko. tulppia, eikä ole ollut valittamista millään ahtotasolla (1.6 - 2.0 bar) :).
Syynä tuohon ei suositukseen on +4 tulpissa oleva n. 1.6 mm kärkiväli, joka ei ole säädettävissä, noissa Race malleissa 0.6 mm.

- Jari -

Sivuja: [1] 2 3 4

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)