FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Aiheet - Judenza

Sivuja: [1]
1
Yleistä (Stilo) / Poikkituki stiloon
« : Huhtikuu 03, 2009, 16:53:39 »
Onkos kukaan asentanut tai kellään tietoa voisiko 3d mallin poikkituki sopia farkkuun? Tarkoitettu 1.8l 3d stiloon.
Ois tiedossa aika edullisesti tollanen mutta ei kauheasti viitsisi alkaa patentoimaan.
Millaisia kokemuksia muutoksista ennen/jälkeen poikkituen (yleisesti mistä vaan autosta) ?

2
Yleistä (Stilo) / 130 Stilo vuotaa öljyä
« : Helmikuu 17, 2009, 00:15:18 »
Elieli, tänään vaihtelin tallilla molemmat alatukivarret eteen ja huomattiin siinä samalla että vuotaa jostain öljyä, ei tiputtamiseen asti mutta jäljestä päätellen on kyse enemmän kuin hikoilusta, vaihdelaatikon ympäristö ja sen lähistöltä öljypohjan saumaa märkänä, tuolla laatikon puolella moottoria vaikutti olevan vähän siellä sun täällä enemmän tai vähemmän.
En sen tarkemmin tällä haavaa kerennyt tutkimaan ja täytyy kunnon pesu tehdä alakertaan jonka jälkeen ajella vähän että näkee mistä päästää.
Kenelläkään stilossa vastaavaa? Toivottavasti ei ole kampiakselin stefa  >:(

3
Tekniikka / Weitec madallusjousista kokemuksia?
« : Helmikuu 01, 2009, 12:53:31 »
Eli eli, tuossa kävi stilo huollossa ja takaiskarit rupeaa olemaan loppu. Sain hyvän tarjouksen Sachs super touring iskareista ja tuli idea josko vaihtaisi joka nurkkaan ja samalla laittaisi weitecin ~30mm tiputtavat jouset.
Nyt siis omia kokemuksia, esson baarissa kuultua, naapurin tädin kaiman siskon tyttären kokemuksia että onko noista mihinkään? Ehdottakaa myös muita siedettävän hintaisia jousia.  ^-^

EDIT: Hakuhan taas tiesi...

4
Tekniikka / Ilmastointi höyryää?
« : Elokuu 17, 2008, 22:21:17 »
Eli taas tapahtuu stilon kanssa (  >:( ). Tänään kun siirryttiin rampilta kehälle, kiihdytin hieman reippaammin ja n.0.5km päästä kytkin ilmastoinnin pois, tästä meni puolisen minuuttia niin vaimo rupesi huutamaan että nyt savuaa lämppäri ja tosiaan tuli kaikista kojelaudan "kasvosuuttimista" jolle puhallus suunnattu niin vähän kuin vesihöyryä, näkyi ihan kunnolla kuinka valui keskikonsolia alas ja vaihdekepin kohdalla haihtui, ei haissut miltään. Vedin tietenki heti sivuun ja konepellin alta aloitin tutkimukset, kävin suunnilleen kaiken mahdollisen läpi sisältä ja ulkoa muttei mitään tavallisesta poikkeavaa näkyny. Jatkettiin sitte matkaa ja ilmastointi oli taas päällä, kiihdytin siitä reippaasti liikenteenmukaan (80kmh rajoitus) ja siirryin moottoritien rampille, motarilla kytkin ilmastoinnin pois ja taas rupes pukkaa höyryä kabiiniin, myös ennen tätä oli tuo reipas kiihdytys ensin liikenteen sekaan ja sitten motarille.
Vaihtoehtoina ilmenemiseen joko ilmastoinnin pois kytkentä hetken käytön jälkeen, reipas kiihdytys tai molemmat samanaikaisesti, näissä tilanteissa tapahtui.
Mistä h*lvetistä toi voi johtua?  Mukavasti säikäytti kun 4kk tyttö ja vaimo kyydissä  :-\
Ja molemmilla kerroilla loppui itestään hetken kuluttua.
Eikö tällä p*rkeleen vehkeellä voisi olla yhtäkään päivää jolloin ei tarvisi kuunnella kolinoita, huomata jotain epänormaalia, pelästyä jotain ihmeellistä tai katella kuinka ajotietokone herjaa eri polttimoiden hajoamisesta vaikka todellisuudessa kaikki on ehjiä.

5
Tekniikka / Stilon etupää
« : Kesäkuu 08, 2008, 09:45:22 »
Vaihtelin eilen tuossa koiranluun vasemmalle puolelle ja samalla siinä sitte huomasin että renkaassa on "sivuttaissuunnassa" eli suunnassa missä renkaat kääntyy, reipas välys, ihan kunnolla klappaa ku ravistelee...
Autoa saa ohjata moottoritiellä koko ajan ja puoltaa jatkuvasti jompaankumpaan suuntaan, ei tunnu kulkevan suoraan hetkeäkään (mikä tosin ei ole ihme kun kulmat elää koko ajan) mutta ei kuitenkaan tunnu mitään välystä ratissa.
Mitä siellä on väljänä? Tossa alkukeväästä deltalla tuli huollon yhteydessä diagnoosi että olisi ohjausvaihde väljä mutta oon vähän epäuskonen mihinkään noihin deltan hommiin, mitä muita vaihtoehtoja? Toisella puolella en ainakaa huomannu et ois ollu mitään.
Raidetangonpääkö?

6
Yleistä Fiateista / Etuvalojen lasien "entisöinti"
« : Tammikuu 09, 2007, 11:32:28 »
Tänää aamulla huomaisin kun valoja putsailin että etu-umpioiden lasit ovat täynnä pieniä ilmeisesti kivistä tulleita jälkiä, onkos näitä mahdollista poistaa esim jollain lasihionnalla?
Jälkiä tosiaan on niin paljon että vaikuttaa jo varmasti valotehoonkin jonkunverran, kaikki ovat kuitenkin aivan pieniä ja pelkästään pintajälkiä, ei säröjä tai muitakaan "isompia"
Ja mielellään itse tekisin  ;D

7
Yleistä (Bravo/a & Marea) / Vinkkejä ja ohjeita BravX ja Marea
« : Joulukuu 14, 2006, 15:05:55 »
Ajattelin laittaa tälläisen aiheen pystyyn, jos tänne saisi kerättyä kaikennäköisiä ohjeita ja vinkkejä liittyen k.o autoihin niin ei tarvitsisi toivoaan heittäneenä selata koko forumia läpi etsien tietoa (nim. kokemusta on)  :angel:

Tässä alkuun pari omaa ohjettani ja muutama "tietoisku" (HUOM! En ota mitään vastuuta jos onnistut jollain tavalla mokaamaan käyttämällä näitä ohjeita, ohjeet on koottu omiin kokemuksiini liittyen ja autot ovat yksilöitä!)

Marea mankan vaihto (piuhoista en ole varma mutta ainakin irroitus pätee myös BravX)

Tässä vähän ohjetta mankan operointiin, eli ensin voisi vaikka aloittaa ostamalla uuden soittimen ja antenni adapterin mallia tämä
Sitten tietenkin iso piuhasarja mankkaan jos ei ole mukana.

Mankan irrotus käy helposti kahdella ruokaveitsellä.

Aloittaa voi vaikka kurkkimalla hiukan mankan reunoja, sormet vaan kasetti pesään ja "vääntää" hiukan toista reunaa niin että näkee mankan väliin, siellä näkyy sellaset muoviset "reunat", niiden alapuolelle molemmille puolille veitset ja sitten vääntää ylöspäin, siellä on sellaset klipsut jotka pitää "ylhäältä" kiinni
                   _
mankka       /    kojelauta
            -----  mankanalareuna

Jos tosta nyt selvää saa, pitää kuitenkin nostaa ylöspäin niin että tuo klipsi kääntyy vasemmalle eli mankkaan päin, sit toi hakanen "vapautuu" kojelaudasta ja sitten vaan vetämällä irtoaa, takaa löytyy 3 liitintä: 2 normaalia iso liitäntää ja sit joku ihme liitin mihin menee 2 johtoa, ei tietoa onko kaikissa eikä tietoa mikä on.
Sitte uuden mankan ohjekirja käteen ja katsomaan kaavio jossa näkyy mikä mankan johdoista on mikäkin, kannattaa pitää esillä seuraavaa vaihetta varten:

Ennenkuin laittaa uuden mankan paikoilleen niin pitää mankan piuhoista vaihtaa keskenään "ignition" tai "heräte" yleensä keltainen ja "+12" tai "battery" yleensä punainen, marean piuhoissa toisesta liittimestä löytyy ainakin oranssi, keltainen/keltamusta, musta, punainen. Siirrä mankan liittimessä se "heräte" siihen siihen kohtaan johon tulee auton liittimessä oranssi piuha, ja mankan "battery" eli jatkuva virta siihen kohtaan johon tulee auton punainen piuha, sitten tarkistat että mustat tulee vastakkain ja muut piuhat eivät mene mihinkään auton piuhoissa. Eli yksinkertaisesti katsot että vain heräte, maa (musta) ja jatkuva virta ovat vastakkain, muut eivät saa koskea keskenään jos mankka on vain peruskäytössä ilman sähköantennia tai muita herkkuja.
Jos tätä ei tee niin mankassa ei pysy muisti (eli kanavat katoaa aina kun auton sammuttaa jne), akku purkautuu ja mankka ei lähde itsestään päälle kun auton käynnistää.
Sitten vain antenni adapteri kiinni auton antenni piuhaan ja se sitten mankan antenni liittimeen, antennipaikasta ei voi erehtyä.
HUOM! Ennen mankan lopullista paikoilleen laittoa kannattaa kokeilla käyttää autossa virrat päällä ja tarkistaa että mankka toimii kuten pitääkin, eli kun autossa ei ole virtoja niin ei ole mankassakaan, kun autossa on virrat niin mankkaan tulee virrat ja kun kanavat/asetukset säätää ja sammuttaa auton niin ne eivät häviä.
Jos mankka ei toimi edellä mainitulla tavalla niin tarkistamaan että piuhat on varmasti oikein, mankan ohjekirjasta löytyy sen johdot ja marean johdot ovat seuraavanlaiset: Oranssi = heräte/ignition, punainen = jatkuva +12, musta = maa, keltainen/keltamusta = lightning tai jotain sellaista, en tiedä mistä tulee mutta käytännössä ohjaa mankan "dimmer" toimintoa, eli kun ajovalot kytkee niin mankan näyttö himmenee "yöasentoon". Mankan heräte oranssiin, mankan maa mustaan ja mankan jatkuva +12 punaiseen.
Toiseen liittimeen ei tarvitse koskea koska sisältää vain kaiuttimien johdot, jos autossasi ei ole takakaiuttimia ja mankasta löytyy "fader" niin suosittelen kääntämään sen kokonaan eteen koska takana olevat tyhjät piuhat saattavat pahimmassa tapauksessa tehdä kiusaa.

Nyt mankka voisi olla valmis paikoilleen laitettavaksi, olettaen tietysti että toimii kuten pitää.
Eli ei muuta kun ratkiriemukkaita hetkiä uuden kieputtimen parissa!

Sekava ohje mutta eiköhän siitä jotain tajua  ;D

Kaukosäädön asennus ohjaamaan vakio keskuslukitusta 99- marea weekendiin (pätee varauksella myös bravX ja muut mareat, alempana kuvia)

Kaukosäätö sarja on mallia Cyclone jota voin suositella lämpimästi. KLIK

Marea weekendissä (99-) jossa systeemit löytyy takapenkin alta, jos vakiona kaukokeskuslukko niin siitä vastaanotinyksiköstä pitäisi löytyä ainakin seuraavat johdot: punainen, musta, oranssi, valkopunainen, mustapunainen, vaaleanpunainen, vihreä ja 2 vaalean sinistä. En ole varma mistä kaikista nämä löytyy mutta ainakin omassani ELX marea wknd:issä oli, 1.8litrainen malli.
Näistä piuhoista punainen on jatkuva +12, musta maadoitus, oranssi "heräte" eli virtalukon kautta tuleva, valkopunainen ohjaus, mustapunainen ohjaus, vaaleanpunaisesta ei tietoa, vihreästä ei tietoa, vaaleansiniset vilkkujen ohjaus.
Jos kyseessä cyclonen uusi kaukosarja niin kytkentä tapahtuu maadoittamalla liipaisu.
Kytkentä käytännössä, ensin mainitut johdot cyclonen yksikön päässä:
Punainen                -> Auton +12
Musta                    -> Auton maadoittavaan
Valkoinen               -> Klukon ohjaukseen (punamusta jos kauko-ohjaus ennestään, valkoinen jos pelkkä klukko)
Valkoinen/musta      -> Klukon ohjaukseen (punavalkoinen, sininen jos pelkkä klukko)
Sininen (tai violetti) -> Parkkien johtoihin, vilkkuihin tarvitsee 2 diodia väliin (vaaleansiniset johdot, parkeista ei tietoa)
Keltainen ja musta/keltainen samaan vaikka maapiuhan kanssa.
Oranssi ja oranssi/musta johto poikki ja teippiä päähän, ei tarvita tässä kytkennässä.
Vaaleanpunaiseen teippiä päähän, erillisen kanavan ohjaukseen tarkoitettu, esim takaluukun avaus solenoidilla.

Auton päässä vihreän, oranssin ja vaaleanpunaisen voi teipata, niitä ei tarvita tässä kytkennässä.
Ohjauspiuhat kannattaa ensimmäisellä kerralla testiä varten laittaa vaikka sokeripalalla kiinni, on helppo vaihtaa jos on mennyt väärinpäin.
Vilkkuihin tarvitsee cyclonen tapauksessa  tälläisen väliin, eli 2 diodia mallia esim 1N5401

Jos ei ole vakiona tuota kaukosäätöä niin täytyy etsiä keskuslukituksen ohjausjohdot jotka on brav/marea sininen ja valkoinen, jos löytää keskuslukituksen pääyksikön niin sen liittimestä pitäisi ainakin löytyä.
Tässä pari ohjetta jos olisi apua (tarvitset acrobat readerin jonka voit ladata ilmaiseksi tästä)
Fiat-Brava-Bravo-SX-98
Fiat-Marea-97

*Kiitokset defan ohjeista kuuluu p0werille*

Marea weekend ajovalo- ja parkkipolttimot

Lyhyet: h1, Pitkät: h1, parkit: "t10" lasikanta, vilkut normaalit muistaakseni 21w oranssit polttimot, löytyy mm motonetistä ja isoimmilta huoltoasemilta.
Takana: 2x 21w normaali iso lamppu ("parkit"), 2x 21/5w normaali iso 2lankainen (jarru- ja ajovalo), vilkut samanlaiset kun edessä.

Ulkoa en muista muita mutta jossain vaiheessa lisäilen niitä.
Ajovaloiksi suosittelen Phillips Nightguide double life polttimoita, ovat kalliit mutta ainakin mareassa parantavat huomattavasti valotehoa.
Pitkiksi samanlaiset tai Phillips Vision plus 50%, halvemmasta päästä hyväksi on osoittautunut Phillips premium +30% (noin 3e/kpl) ja Osram Silver vision (n. 3-5e/kpl) myös Phillips Bluevisionit ovat osoittautuneet hyviksi mutta nykyisestä hintatasosta ei tietoa.
Jos taskusta löytyy 190euroa ylimääräistä ja haluaa tehokkaat valot bravX/marea niin katuauto.fi osoitteeseen ja tilaamaan Amp:n valmistama H1 xenon sarja, 6000k on näillä näkymin tehokkain "väri", alempaa löytyy juttua asennuksesta mareaan.

BravX ja marea takalasin sulat

Motonetistä löytyy:
Brava 47cm "Fiat-malli" varrella. . . . . . . . . . . . .  12-4702    13.50
Bravo 33cm "Fiat-malli" varrella. . . . . . . . . . . . .  12-3306    13.50
Bravo 33cm Vaihtokumi "Fiat-malli". . . . . . . . . . . .  12-3302     4.90
Marea-Weekend 41cm Vaihtokumi "Fiat-malli". . . . . . . .  12-4102     6.90

HUOM! Varressa on erikoiskiinnitys.

Kaiuttimet BravX ja marea

Bravo: Etuovissa 5x7", sovitteella kivuttomasti 5.25" (saattaa istua paikoilleen ilman sovitettakin) ja aika helposti 6.5". Takana ilmeisesti ei mitään mutta hattuhyllylle asentelee melkein mitä vaan..
Brava: Edessä sama homma kun bravossa. Takana ilmeisesti luokkaa 3.5" paikat.
Marea sedan: Etuovissa sama homma kuin edellä, takana ei tietoa mutta sovitteella nätisti 5.25"
Marea wknd: Etuovissa sama kuin edellä, takana 3.5" paikat.

Kaikissa malleissa myös kojelaudalla diskantit, jos erkkasatsin asentaa niin jakoblokeille löytyy ainakin paikka vasemmalta: sulakerasian sisältä ja oikealta hanskalokeron takaa.
Hyviä erkkasatseja eteen on mm. dls ms6 ja dls b6, mahtuvat paikoilleen 12-14mm mdf korokerenkaalla.

BravX/Marea pulttijako ja vanne tietoa

Pulttijako kaikissa kolmessa (myös weekend) 4x98, keskireikä 58.1mm, ET muistaakseni 35, joku tarkentaa jos väärin.
Ainakin Bravossa mahtuu 205/40/17 vanteet ja renkaat pyörimään heittämällä, 215/40/17 30mm madalluksella saatu läpi katastuksesta ja pyörii ongelmitta (kiitos Lasse)
Ja muistakaahan sitten aina se muutoskatsastus jookoskookos  :-*

Jatkuu seuraavassa viestissä, tästä limitti täynnä, tätä editoitaan sitten tarpeen mukaan.

8
Yleistä Fiateista / Takavalojen "lasit"
« : Marraskuu 22, 2006, 10:08:21 »
Tänään aamutupakkia poltellessa kattelin noita marean takavaloja ja koin ahaa elämyksen että mites noihin on yleensä toi väri saatu, onko esim jarru/normaalien valojen punaiset "lasit" värjätty punaiseksi vai onko valettu punaisesta muovista?
Pyörii jo ideat mielessä mitä kaikkea hubaa niille voi tehdä jos on vain värjätty  O0
Ja tämä siis yleisesti eikä vain mareaan keskittyen  ^-^

9
Yleistä Fiateista / Marea korjausopas
« : Marraskuu 01, 2006, 14:36:18 »
Pitäs saaha korjausopas 99 weekend mareaan, 1.8koneiseen, alfameriltä näyttäisi löytyvän sellainen joka sisältää bravx marea ja mweekendin, kenelläkään tietoa onko hyvä? Toinen vaihtoehto tietty olisi bravx Haynesin korjausopas, kuitenkin autot ovat pitkälti samoja mutta olisi kiva saada ihan marean oma, mistä muualta noita löytyis  ???

10
Yleistä (Bravo/a & Marea) / Tuli sitten ostettua marea.
« : Lokakuu 23, 2006, 08:43:12 »
Jeps eli ostin perjantaina tollasen-99 mallisen 1.8 ELX weekendin, nyt oiski muutama kymysys.

Mistäs kannattais lähteä etsimään sisälämppärin haarotinta? Lohkolämppäri löytyy mut ei sisäpistoketta ja sellanen pitäs saada.
Sitten semmonen että onko muilla tälläistä "vikaa" eli kuskin penkki liikkuu pystysuunnassa jonkun sentin verran, kun istut niin tipahtaa hiukan alas ja kun nouset niin ponnahtaa takaisin ylös, mistäs kannattaisi lähteä tutkimaan?
Pitääkö muilla startatessa sellasen pienen "rääkäsyn" kun käynnistyy? Ja jälleen: Mistä kannattaa lähteä etsimään?
Mittaristossa palaa merkkivalo aina välillä että jokin lampuista palanut, en ole mistään löytänyt pimeää joten onko jossain jotain liitintä esim mitä voisi kokeilla heilutella? Myös abs valo syttyi sadekelillä kun starttasin ja sammui kun sammutin auton ja käynnistin uudelleen, vakavaa?
Ja vielä yksi näin alkuun, onko muut huomannut sellaista ilmiötä että ovien kynnyksistä lähtenyt maalia, ilmeisesti ovi kuluttaa? Maali on irronnut joka ovessa melkein samasta kohtaa ja on sellainen paikka mihin ei kyllä mitään kulutusta pitäisi tulla.

Täytyy kyllä myöntää että kaikki ennakkoluulot karisi jo koeajolla, on fiat onnistunu tekemään hintaansa nähden erinomaisen auton, ja ne ajo-ominaisuudet... AH tämä on rakkautta ensi silmäyksellä  ;D

EDIT: Vielä semmonen juttu, mitäs kannattaisi näin etukäteen tehdä kun ei tosiaan ole punaista avainta eikä sitä fiat code korttia, pystyykö mistään hankkimaan uutta/varautua mitenkään muuten jos tulee tarve sille? Mites noi jälkiasennettavat hälyttimet, pystyykö niillä ohittamaan tuon vakio ajoneston niin ettei tarvisi enää huolehtia siitä?

Sivuja: [1]

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)