FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Aiheet - joninom

Sivuja: [1]
1
Yleistä jutustelua / Offtopic lanka
« : Huhtikuu 02, 2014, 17:20:02 »
Ajattelin nyt startata tälläsen sitten kun en viihtinyt mihinkään tätä turhaa mietettä pamauttaa. Siunataan tämä nyt sitten turhalle pastan jauhamiselle.

Nyt joku itteni kaltainen television orja saa tunnustautua. Muistatko SINÄ, millä kanavalla oli semmonen Jatkuu -tunnus missä aina pari apinanaamariin pukeutunutta kaveria oli "pääosassa" ja tekivät jotakin sattumanvaraista. Istuivat auton kyydissä, ajoivat polkupyörällä tai vastaavaa. Taustalla soi semmonen huvittava musiikkikin vielä! Minä muistelisin että se oli Nelosella, muttakun ei muista varmaksi. Toista tuntia nyt yrittänyt netistä kaivaa tätä mutta ei löydy...  >:(

2
Projektit / Fiat Bravo 1.6
« : Lokakuu 05, 2013, 19:33:47 »
Eli joo, tämmönen mööpeli tuli eilen haettua. PehmoLelu:a haluan nyt ihan ensimmäisenä kiittää keskusteluista joita käytiin, vaikutti ostopäätöksen tekoon aikalailla.  :) Käytiin toissapäivänä autoa hallituksen kanssa kattomassa, hänellä oli epäilys että tässä on jotakin mätää joten päätin että yön yli mietin vielä etten tee hätiköityä päätöstä, taas...  ::) Ulkosesti pirssi on jo parhaat päivänsä nähnyt, onhan sillä ikääkin jo nelisentoista vuotta. Koneena tosiaan toi 1.6 16v, ja tehoeroa 1.2:seen on ihan mielettömästi, vaikka en vielä varsinaisesti polkenutkaan ole. Leimaa on vuodenverran, ja kauppaan kuului kesä ja talvirenkaat, molemmat aluvantein. Erikoisuuksia on senverran että tästä löytyy toi sähkönen kattoluukku, niitä ei kauheen usein myynnissä näe täällä Suomen maalla.  '.| Väri on joku ihmeen kultakeltakuparioranssihelmiäissekotus, en oikeen osaa sanoa. Kuvat puhukoon puolestaan...

 
Pahottelen vähän huonoja/paikoittan sumeita kuvia. Tolla yhellä on liian hieno kamera nii en osaa käyttää....

Tarkkasilmäsimmät varmasti huomaa tuosta kolmannesta kuvasta jossa kattoluukkukin pilkottaa, myönnetään että näkyy todella huonosti mutta katto on myllytetty lähes koko alueelta rullalle. Paha sanoa pystyykö mylläämälläkään enää pelastamaan. Sama homma sitä seuraavassa kuvassa takaluukun kulma. Koko auto on täynä pieniä kosmeettisia virheitä, jotka ei itseäni tässä alkuvaiheessa häiritse. Kunhan saa tuon tekniikkapuolen ensin kuntoon.  :) Perinteiset "linnunpaskat" löytyvät molemmista peilikolmioistakin, näihin kosmeettisuuksiin perehdytään sitten myöhemmin enemmän.

Vikoja ja puutteita on
-paukkuva kuskinovi, muista autoista korjaantunut ruuttaamalla sarana täyteen rasvaa. Saa nähä mitä tässä tapahtuu.  ;D
-kuskin oven katkaisija rikki jolla kattovalo syttyy
-jakopään hilppeet vaihtokunnossa
-etupyörän laakeri vasemmalta jyristää niin halavatusti...
-naarmua ja jurmua siellä täällä kuten aiemmin mainitsin

Suunnitelmissa on nyt ensalkuun tosiaan toi tekniikkapuoli saada kuntoon. Sen jälkeen täys putsi koko autolle, sisältä aivan karmean näkönen vaikka kuvissa ei siltä ehkä näytäkkään. Suunnitelmia ei tällä haavaa ole sen enempää, rahojen salliessa. Tosin musiikkia tykkään kuunnella, ja taidan tuikata nuo edellisessä bravossa olleet vermeet kiinni kun vaan löydän paikan missä inssata.  >:D Topiikkiin tulee tekstiä sitä mukaan kun saan jotakin tehtyä, paikkaa täälä kotosalla ei ole missä tehdä. Joten pitkiä jaksoja on luvassa ettei tapahdu mitään, mutta sittenkun pääsen paikkaan jossa on tilat tehdä, tulee yhteen putkeen tehtyä enemmän.  8)

Ehdotuksia, kysymyksiä, yleistä suunsoittoa?  ;D

Olen puhunut.  ;)

3
Yleistä jutustelua / Autonhoito
« : Syyskuu 29, 2013, 15:01:29 »
Syksyhän sieltä tuli taas, ihan ilmottamatta. Aika laittaa autot talvikuntoon vielä kun on kelejä.  8)

Ympäri ämpäri kyliä kävellessä meinaa alkaan itkettään kun näkee naarmusen auton, tai tuttavien autot jotka pestään kerran vuodessa eli ennen lumien tuloa, ja sillonkun pestään niin se on suoraan sienellä hieroon auto puhtaaks. Ite oon ainakin erittäin tarkka näistä asioista, varsinkin sisätiloista itselle uuden auton ostaessa... Pakko pestä edellisen omistajan sormenjäljet pois että voi pitää normaalisti ratista kiinni ilman ällötysrefleksiä. (neiti?) ;D

Täällä päässä koko homma lähtee sillä että heitän lattiamatot autosta pois, avaan jokasen ulkoisen luukun, ruiskin painepullolla pesuaineet ovenväleihin, polttoaine luukkuun, sekä konepeiton alle. Suljen luukut ja ruiskin pesuaineen koko auton päälle mukaanlukien matot, renkaat ja kotelot, ja annan vaikuttaa pari minuuttia. Tämän jälkeen huuhtelu painepesurilla. Sitten uuestaan pesuaine auton päälle, ja sienellä koko auto läpi, huuhtelu ja kuivaus.

Vahaamisen hoidan yleensä ihan perusvahoilla, ajaa asiansa kun käyttää vahaystävällisiä pesuaineita. Levitykseen käytän Autoglymin Wax Applicatoria, säästää vahaa, jotenka samalla myös rahaa, sekä aikaa... Kiillotus perus mikrokuituliinalla.

Sisätilat riippuu hyvin paljon tilanteesta. Jos olen auton justiin hankkinut, eli sielä tuoksahtaa vielä edellisen omistajan "persoona", sekä on muutenkin jotain hänen jäljiltään, on sisäputsi tietenkin perusteellisempi joka menee kutakuinkin näin: Imurilla ensin suurimmat roinat pois. Kaikki pinnat jollain sisäpesutökötillä, esimerkiks Autoglymin Interior Shampoolla. Kojelauta, sekä muut mustat osat ovat ainakin tähän mennessä aina vetänyt itsensä valkoiseksi, joten Glymin Vinyl&rubber care tulee tarpeeseen. Suihkin ainetta joka paikkaan mihin ei rätillä pääse, esimerkiks puhallinsuuttimet, katkaisijat, kolikkotelineet ynnä muut vaikeasti tavoteltavat paikat. Sitten puhallan ne paineilmalla kuivaksi, tulos on täysin pölytön jopa niistä suuttimien pienimmistä raoista.  8) Tämän jälkeen levitän aineen normaalisti kaikille muille pinnoille, ja pyyhin liinalla. Seuraavaksi ikkunoiden pesu, itse käytän ihan tavallista lasinpesu ainetta jolla pesen ikkunat myös kotona. Lopuksi huolellinen imurointi kauttaaltaan... Tietysti, jos on käytettävissä vesi-imuri niin penkkien pesu on tässä kohtaa pakollinen vaikka niissä ei likaa näkyisikään.

Normaali, säännöllinen sisätilojen putsi on muuten samanmoinen kun ylläoleva, mutta ilman sen erikoisempia sisäpesu tököttejä tai muovinhoito aineita. Paitsi tietysti viikonloppuna kojelaudalle läikkynyt kalja tulee pyyhittyä ihan pesuaineella. Ikkunatkin vaan tarpeen mukaan...

Painepesuriakaan ei tietenkään aina ole saatavilla, joten sillon on tyydyttävä puutarhaletkuun ja puristettava sormilla letkun päästä jotta saisi edes pienen paineen harhakuvan aikaan.  :D Sisätilojen putsissa Tornador tietenkin nopeuttaisi koko prosessia, mutta niin kiire ei saa olla.

Miten te, arvon kanssa fiiatistit pesette ja siivootte autojanne?  :)

4
Mappi-öö / Hyvää vappua kaikille tasapuolisesti!
« : Huhtikuu 30, 2013, 21:33:16 »
Juhlikaa paljon mutta maltilla, tänne voitte sitten huomenna tai ens sunnuntaina kertoo miten vappu meni...  8)

5
Yleistä jutustelua / Nukutushammashoito
« : Maaliskuu 10, 2013, 23:39:16 »
Täällä olen kertonut että itse olen nukutushoitoon menossa. Mielenkiintoa tuntui olevan ainakin yhden ihmisen kohdalla kun hän keskusteluun lähti mukaan, ja oletan että muillakin hampaat oireilevat ja se tavallinen hammaslääkäri ei ole mieluinen paikka. Joten ajattelin että kirjotan tälläsen pienen omakokemus pläjäyksen aiheesta kun kamalan vähän tästä aiheesta puhutaan.

Homma menee näin:
Varaat ajan, minun tapauksessani Unexi:n kautta, ja Tampere on minua lähimpänä joten Postin hammasklinikalle. Hammaslääkäripelkoisena käynti oli tottakai epämukava, mutta siellä tehtiin vain koko suun kattava tutkimus sekä otettiin röntgenkuvat, joten normaaliin hammaslääkärikäyntiin verrattuna jopa siedettävä kokemus. Siellä samalla ja yhdellä kertaa annettiin hinta-arvio joka oli suoraan arvioitu yläkanttiin, omasta mielestä hyvä näinpäin, eipä tule yllätyksiä sen suhteen... Sieltä lähtiessä saat laskun käteen, ja myöhemmin tulevina päivinä Anestesialääkäri soittaa ja keskustelette hänen kanssaan toimenpiteestä vähän syvällisemmin: mitä toimenpiteeseen kuuluu, miten toimia ennen toimenpidettä ja sen jälkeen, allergiat, paino/pituus ynnä muut vastaavat joita yleensä terveystarkastuksissakin käsitellään.

Nyt kun koko homma on ohi, ja kotoa heräsin tyyny hiukan veressä ikenin vuotamisen takia, voin sanoa että suosittelen tätä kaikille. Eilen menin odotushuoneeseen, sain jonkun esilääkityspillerin sekä kaavakkeen joka piti täyttää ja allekirjoittaa. Kaavake liittyi mahdollisuuteen että hoidon aikana selviää että hoitosuunnitelmaa pitää muuttaa, esimerkiksi yksi ylimääräinen hammas poistaa. Omassa tapauksessa yksi lisähammas piti poistaa jonka huonoa kuntoa ei aiemmin oltu huomattu. Siitä puolen tunnin kuluttua istuin jo tuolissa nukutusaine virtaamassa suoneen. Tästä eteenpäin aika tuntui n. viideltä minuutilta ja koko kalusto oli kunnossa kun heräsin, tosin 6 hammasta köyhempänä.  ;)

Jälkisärkyä ei ollut lainkaan (tapauskohtaista), ainoa paskamainen puoli on usean hampaan poistossa tämä stanan verenvuoto. Sitä tulee kun aisaa.

6
Elikkäns, itsellä nyt kyseinen Braavo ollut 15tkm ajan ilman sen suurempia ongelmia ( erittäin ylpeä ja tyytyväinen Fifin omistaja  :) ), MUTTA askarruttaa muutama asia tässä vehkeessä !

Eli mikä siinä voi olla, tiedätte kun virrat laittaa päälle, mittaristossa palaa laturin valo jne mitä nyt palaakaan, JA se ruiskun(?) näkönen valo? Niin minkä ihmeen takia jos et odota sen sammumista, ja alat starttaamaan, niin saat kyllä tovin sahatakkin sitä käymään. Sittenkun laitat virrat uuestaan päälle, ja odotat sen valon sammummista, niin hyväkun startti kerkeää kunnolla edes pyörähtää niin pirssi on käynnissä.  ??? Ymmärtäisin diesel autossa asiaan vaikuttavan hehkun, muttakun kyseessä pentsiini käyttönen auto niin en voi käsittää tuota "oiretta". Tämä ei itseäni varsinaisesti häiritse, koska tottunut diesel autoilla ajamaan  :laugh: Mutta olisi kiva tietää mistä tämä johtuu !

Sitten toinen asia: Muutamalla kaverilla on samanmoinen auto kun itsellä ( tosin -99 mallia joka ei oman käsitykseni mukaan poikkea tästä mallista millään tavalla ) ja kaikilla nämä ovat samanlaisia "nypyttäjiä" pienillä kierroksilla niin lämpimänä kun kylmänäkin  ???

Sitten kolmas asia: Tuossa viime talvena oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, tyhjäkäynti vaan yht'äkkiä hävisi teille tuntemattomille. Esimerkiksi: Ajanut useat kerrat kauppaan, monilla kerroilla auto ei ole kerennyt edes lämmetä vielä, mutta monilla kerroilla tietenkin kerennyt, ja näillä kaikilla kerroilla sama asia: Ajan parkkiin > käyn kaupassa (3-10min) > tulen takaisin > starttaan auton > tyhjäkäynti on hävinnyt, vaikka parkkiin ajaessa auto kävi tyhjäkäyntiä aivan normaalisti  ??? Tätä samaa siis tosiaan tapahtui kesänkin aikana, mutta vaan arviolta kaksi kertaa. Talvella ongelma oli huomattavasti suurempi.

Eli toistan vielä jos otsikko unohtui tämän pitkän kertomuksen lumoissa:
1.2 litrasella koneella, ja vuosimallia 2000, ja 160tkm ajettu !  :)

Omat toimenpiteet: Fortea olen tankkiin laittanut, ja tyhjäkäynti ongelma tuntui häviävän, mutta samaan aikaan kelit alkoivat lämmetä joten oliko Fortella osaa tai arpaa asiaan...  :-\ ( Kohtahan se talvi alkaa, niin näkee taas mitä tuleman pitää)

Jos jotakin mielipidettä, ohjetta, selitystä tai vastaavaa täältä saisi ! Foorumia jonkin aikaa selaillut ja merkin suhteen asiantuntevia ihmisiä tuntuisi olevan kiitettävä määrä.  :P

Sivuja: [1]

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)