FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Wesulius

Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13
251
Auto-Hifi / Re:Unon kaiutinpaikat?
« : Tammikuu 08, 2004, 22:36:51 »
Minulla toistaiseksi tälläinen ratkaisu!

Ovissa 6.5" ja 4" ja 1"ikkunan vieressä tuuletus ritilän päällä ( DLS )

Ja yksi 15" subi varapyöräkopassa.

Yksi pioneerin 4kanavainen vahvari kojetaulun ja rintapellin välissä.


Tarkoitus tehdä ovet uusiksi ja laitta 6L refleksikoteloon nuo 6.5"midi subit.
Niin vois jopa heittää sen 15" menee, että saa taakse isommat  äänenvaimentimet.

252
Projektit / Re:Taas yks turbo uuno
« : Joulukuu 13, 2003, 13:47:32 »
Jäähdyttimelle tulee 4 johtoa   2 anturiin ja 2 puhaltimen moottoriin.

Öööö miksi huohotin on poistettu ? Voi katastuksessa tulla sanomista.

Lisäilmaluisti on kannessa oikeassa etukulmassa kannenpultin vieressä.
Siitä lähtvät letkut imusarjaan ja välijäähdyttimen jälkeen ahtoputkeen (eli ohittaa kaasuläpän).
Laitappa kone käyntiin ja rutista letku  ryttyyn niin pitäisi kierrosten pudota.

On tainnut kaveri tehdä enemmän kuin tietää!!!


253
Projektit / Re:Taas yks turbo uuno
« : Joulukuu 13, 2003, 11:45:41 »
Lainaus
turbolta jäähdytysnesteet ja ne kulkee ikäänkuin vaa sen letkun läpi. Nyt ei oo enää siinä välissä sitä hässäkkää ollenkaa vaa jäähdytysnesteet tulee turbolta nyt suoraan paisuntasäiliöön. Vaikuuttaakohan toi jotain käyntii tai yleensä toimintaan?


Se on huohottimen letku ja siinä kohtaa josta vesi menee läpi on kuristin noin 3mm reikä ja vesi lämmittää ,ettei talvella jäädy tukkoon.
huohottimen letku menee turbon ja ilmamäärämittarin väliputkeen ja siksi kuristin ,ettei sotke mittarin toimintaa.

Kato ,että on flektin johdot kiinni on toden näk. irronnu cooleria asennettaessa.

Taitaa olla lisäilmauistin letkutkin irti/rikki tai johto irti jos käy niin kovaa joutokäyntiä.






254
Yleistä (Uno) / Re:Turbo unon vauhti- ja nokkapyörä
« : Joulukuu 11, 2003, 18:31:04 »
Vai nokan ajoituksia.


No vakio turbo unon siis 1.3 nokka.
Imu venttiili  avautuu  ykk:ssa
              sulkeutuu  40´ jälkeen alakuolokohdan.  Eli on=220´

Pako venttiili avautuu 30´ ennen alakuolokohtaa
                  sulkeutuu 10´ jälkeen alakuolokohdan Eli on=220´
Ja nämä arvot 0.8mm venttiilin välyksellä
Nostaa venttiilejä 8mm


Lievän viri nokka-akselin saa vanhasta fiat ritmo 85:sesta

Imu venttiili  avautuu  6´ ennen yläkuolokohtaa
              sulkeutuu  46´ jälkeen alakuolokohdan. Eli=232´

Pako venttiili avautuu 46´ ennen alakuolokohtaa
                  sulkeutuu 7´ jälkeen alakuolokohdan. Eli=234´
Ja nämä arvot 0.8mm venttiilin välyksellä
    Nostaa venttilejä 8.8mm



Säädettävällä nokkapyörällä saa säädettyä nokka-akselia MAX 25´myöhäsemmälle tai aikasemmalle.
Oikea kohta löytyy kokeilemalla ja turbo unon koneessa ei pitäisi venttilienkään ihan heti ottaa kiinni mäntään

255
Yleistä (Uno) / Re:Turbo unon vauhti- ja nokkapyörä
« : Joulukuu 11, 2003, 01:18:13 »

Ja tässä mk2 tai siis 1.4/1.6 koneen kapeampaan hihnaan :).

256
Yleistä (Uno) / Re:Turbo unon vauhti- ja nokkapyörä
« : Joulukuu 11, 2003, 00:51:46 »


Juu onhan mulla eli tämän näköinen.
Tosin nykysin maalattuna ,tai saa siis ilmankin jos haluaa.

257
Yleistä (Uno) / Re:Turbo unon vauhti- ja nokkapyörä
« : Joulukuu 10, 2003, 21:43:21 »

Kuvassa -2.8kg vauhtipyörä :)

Hubs! Tais tulla vähä iso kuva.

258
Yleistä (Uno) / Re:Turbo unon vauhti- ja nokkapyörä
« : Joulukuu 10, 2003, 00:48:38 »
Nokkapyörän olen itse tehnyt .
Ja säätää sitä voi +-25´eli yli yhden hampaan.


259
Yleistä (Uno) / Re:Turbo unon vauhti- ja nokkapyörä
« : Joulukuu 08, 2003, 19:05:05 »
No sen säädettävän nokkapyörän voit ostaa vaikka multa 90e.

Ja sen vauhtipyöränkin voin keventää, siitä saa pois noin 2.5kg
vakio painaa 7kg + kampura 9kg + hihnapyörät ja mutteri 1.5kg + paineasetelma ja kytkin 3kg.

Mutta se on sen jälkeen tasapainotettava!

Ja nokka-akselia säätämällä saa koneen luonnetta muutettua aikast paljon.
Eli tehon saa piikiksi ylärekisteriin tai päinvastoin jolloin jää kierroksia uupumaan.


260
Yleistä (Uno) / Re:Kysymys turboruuvin asennuksesta...
« : Joulukuu 04, 2003, 22:58:17 »
Älä hyvä mies osta sitä t.i.e.:n tiivistettä. :o
Se vakiomallin tiiviste käy ihan hyvin ,teet vaan siihen ne suuttimien kolot.

261
Yleistä (Bravo/a & Marea) / Re:viritys 2.0 hgt
« : Joulukuu 03, 2003, 23:54:45 »
Ja kannen /imusarjan portattua, isompaa kaasuläppää , jo pelkästään vakio nokkien ajoitusta säätämällä saa lisää poweria.
Ainaski honra civic typerään saa paljon lisää vääntöä pienille kierroksille kun muuttaa v-tec:in säätämisen aikaisemmalle.(siis matalemmille kierroksille)

Kyllä hgt koneesta saa 200hv ja kone on viellä ihan ajettavissa .

262
Yleistä (Uno) / Re:Paljonko tehoa uunoissa?
« : Joulukuu 03, 2003, 23:34:27 »
HEYYYYYY!!! >:(

Uuno Turbossa saa olla korkeintaan 139hv. :(  eli+20%
Niin sanoo laki!


Elikä mun mielestä ei kannattaisi hirveesti kehua täällä, ei ainakaan mainostaa ,ja kannattaa laittaa ainakin ne rekisterikilvet piiloon kun laittaa tänne kuvia. :-X

Meinaan vaan ,että katastus asemilta on myös näkyvyys tähänkin foorumiin ja ei kannata luulla ,etteikö ne setät näitä seuraisi. ::)
Terveisiä lähetti (tuttu) katastaja!

Tietysti on jokaisen oma asia ,mutta mitäs sitten ku ne rupee tutkii jokasta turbo unoa silmä kovana ku menee katastukseen :
Tai rupee vaatimaan dyno lappuja. :o


Ei millään bahalla!!!! ;)

263
No laatikosta  täyttö roppu auki ja niin paljoku sinne menee ,ylmääräinen valuu pois,ja roppu kiinni .(eli täyttöaukkoon asti öljyä)
Vaihteisto ei hajoa vaikka siellä olisikin liikaa, se tulee huohottimenkautta ulos.


Koneeseen  sen verran ,että on tikun puolivälissä .Eli jos vaihadat öljyt  niin vajaa 4L , mutta jos kone on ollu auki ja on täysin tyhjä niin reilu 4L.

264
Yleistä (Uno) / Re:Suuttimista kyselyä (taas)
« : Marraskuu 21, 2003, 23:21:32 »
Ai vai  :o ettei nyt kuiteski olis 9000T  2.0......... 150 712    214cc/min 2.5bar.
Kaivelin vaan muistia ;D

265
Yleistä (Uno) / Re:Suuttimista kyselyä (taas)
« : Marraskuu 21, 2003, 00:18:52 »
No noi 240cc suuttimet virtais 275cc 4 Bar:paineella.
Elikä unon ruiskulla n:190hv riippuu monesta asiasta.
Mun mielestä nuo on riittävät. varsinkin 1300cc koneelle vakio ruiskulla.
Ja ne unon vakio suuttimet virtaa 151cc/min 3bar.

Eikös toi UUNO kirjotanut ,että ne saabin 214cc 2.5bar puski vielä nokea 7000rpm ja tehojakin oli jo reilut 200hv.  = 235cc/min 3bar.


266
Yleistä (Uno) / Re:Autoa ostamassa...
« : Marraskuu 19, 2003, 22:09:45 »
Niin eli hanki se auto nyt ekaks !
Kannattaa kattoa ,et kori on kunnossa etupään lokasuojat (jossa iskari kiinni),sama takapäässä ovat herkimmät kohdat ruostumaan.

Samoin helman pokkaus josta helma ,kotelo ja pohja hitsattu yhteen on yleensä tunkilla survottu ryttyyn ja ruostunut(ainakin alkanut).

Vaihdelaatikko kannattaa kokeilla ,että vaihteet kykeytyy hyvin ,myös nopeasti vaihdettaessa alaspäin.


267
Yleistä (Uno) / Re:Turbo Unon kytkin
« : Marraskuu 13, 2003, 00:29:14 »
Jep ,mutta siihenkin helpotusta tuo pultit johon hitsattu jatkoa n:10-15cm.
Kiertää ne ensin lohkoon ja nostaa laatikon niiden varaan ja sitte puskee kytkinakselin kytkimeen!
Säilyy kytkinakselikin suorana.

268
Yleistä (Uno) / Re:Auttakaa tietämätöntä!!!
« : Marraskuu 13, 2003, 00:23:01 »
Eli se soviterengas keskittää vanteen...........
Joka on kiinni pulteilla ;D ;D ;D

269
Projektit / Re:uno projekti
« : Marraskuu 11, 2003, 20:46:41 »
Aivan, tjs kirjoitat asiaa!!!

Kyllähän tuo gralenkin vääntö kohoaa lähemmäs 400Nm 1.3Bar:in paineilla.

Mutta silti tuo 300Nm on hurjan paljon ,280Nm olisi uskottavampi.

vaikka näin, yksinkertainen lasku!
vakio 1600cc vääntö 130Nm ja ahdetaan sinne ilmaa 1.3bar:a eli 130Nm*2.3 = 300Nm ja siitä hyvä hyötysuhde pois *0.9=270Nm.
Näin periaatteessa,mutta hyötysuhde heikkenee ahtopaineen kohotessa.
Myös puristussuhteen lasku tulisi ottaa huomioon mikä laskee edelleen hyötysuhdetta.
Mutta on myös hyötysuhdetta parantavia tekijöitä  seoksen virtausnouden kasvaminen tehostaa palamista sylinterissä ja muut kanavien fiilaukset ja avarmpi putki parantavat sitä.

Kanavien virtaus nopeus on ratkaiseva tekijä max väännön kierrosluvulle.
Isommassa (poikkipinta-alaltaan) suuremmassa kanavassa virtausnopus laskee joka siirtää vääntö aluetta korkeammille kierroksille.
Esim:
         1600cc koneessa vakiokanavat 29mm max vääntö vajaa 3000rpm, sama kone 32mm kanavilla nosti väännön 4000rpm paremmalle puolelle.
32mm kanavilla hyötysuhde alle 3000rpm heikkeni , kone tarvitsi huomattavasti rikkaamman seoksen ja enemmän sytytys ennakkoa kuin ennen,vääntökin heikkeni ja koneeseen tuli pieni tehopotku 3500rpm paikkeille.

Tehopotku tehostui kun vielä nokka-akselia myöhästettiin 15´.
Autosta tuli vaikee kiihdytettävä ensin hyytyy alle 3000  ja 3500 sitten sutiiiiiiii.

Mutta olisko vaikka näin, uunon tehot,  250Nm vääntö ja 6500rpm olis 230hv ;D

270
Projektit / Re:uno projekti
« : Marraskuu 10, 2003, 22:50:19 »
Niin no joo :-\
Tai siis ku ei oo omat vehkeet viel kasas :-[
No ,mut ens kevään liikkuu varmasti.
Tarttis varmaan hinata samaan jarruun niin olis vertailukelposet.

Mut silti noi tehot on mun mielestä yläkanttiin.
Meinnan eihän gralestakaan tuu ku vajaa 300Nm,ja siin on sentään isompi turbo ,2L , 16 venttiiliä ,1bar ahdot , paljon suuremmat kanavat /kaasuläppä ja IAW:n ruisku jossa ei  kuristavaa ilmamäärämittaria.


271
Projektit / Re:uno projekti
« : Marraskuu 10, 2003, 20:07:37 »
Satuitko ottamaan lapulle tehokäppyrää?
Että jos viittit pistää sen näkyviin tännekin.

272
Projektit / Re:uno projekti
« : Marraskuu 07, 2003, 00:08:45 »
Hmmmm. mikäs tuo paineiden normaalitaso sitten on ? 1.3bar vai?
Silti pieni epäilys, missäs olitte jaruttamassa? :-\
Koneen ja ahtimen kokoon verraten tehoja tuli tosi reilusti.( 1bar ja 200hv). ???

273
Yleistä (Uno) / Re:Auton "säätäminen"
« : Marraskuu 03, 2003, 18:42:00 »
Sytytystä saa säädettyä kokonaisuudessaan jotain +-5´ ja muutos töillä enemmänkin, mutta sytytys karttoja ei voi muuttaa.

Sytytystä kannattaa myöhästää noin 3´-5´ jos käyttää yli 1Bar paineita.
Ja sitä ilmamäärä mittarin jousta tietysti kiristetään kun on bensan painetta nostettu.

274
Yleistä (Uno) / Re:uno tuning
« : Lokakuu 31, 2003, 00:47:57 »
Ja kone puolelle vaikka 1.6TC.
Multa löytyy ,ollut mulla unossa nyt jää vaille koria!

275
Yleistä (Uno) / Re:Nyk nyk nykii
« : Lokakuu 30, 2003, 22:25:18 »
No tuo johtuu siitä ,että LE-jetronicissa on polttoaineen syötön katkaisu . Kun koneessa on kierroksia yli 1500rpm ja kaasuläppä joutokäynnillä katkaistaan polttoaineen syöttö .
Polttoaineen syöttö kykeytyy päälle alle 1500rpm ja koneessa ei  tällöin ole  yhtään palavaa bensaa  ,jos seos on joutokäynnillä säädetty mahdollisimman laihalle (katsastus säätö) niin koneen kierrokset putoavat alle joutokäynnin hetkeksi ,mutta palautuu takaisin melkeen heti.
Eli jos haluat siitä eroon niin kierrä seos ruuvia    N: kierros  kiinnipäin.


Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)