FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - ski jumper

Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
176
Yleistä (Muut uudet Fiatit) / Fiorino
« : Lokakuu 17, 2008, 19:15:53 »
Pakettiautojen verotus on muuttumassa CO2-pohjaiseksi.Uuden Fiat Fiorinon hiilidioksidipäästöt pakettiautona ovat 119 g.Voisi kuvitella että Fiorinon hinta pakuna voisi tippua aika lailla.Onkohan yleensä pikkupakujakaan pienemmillä päästöillä?

177
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Viat uudessa Bravossa
« : Lokakuu 15, 2008, 16:45:38 »
Vielä tuosta rämisevästä hanskalokerosta.Se saattaa tulla muillakin vastaan.Lopullinen syy oli lokeron oikella ja takana oleva vaijeri joka pääsi kolisemaan ja resonoimaan ilkeästi.Vaahtokumin paloilla ja superteipillä homma on nyt kunnossa.Voin antaa neuvoa jos jollekin muodostuu ongelmaksi.

178
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Bravo saa uudet öljyt...
« : Lokakuu 09, 2008, 21:31:14 »
Ohjekirjan öljysuositus bensiinimoottoreille on "synteettiset moottoriöljyt,luokka SAE 5W-40,suositus SELENIA K.Käytettäessä muuta SAE 5W-40-luokan öljyä kuin alkuperäisvalmistetta,voidaan bensiinimoottoreissa käyttää ACEA A3-luokituksen öljyjä"
Eli esim. MOBIL Super 3000 5W-40 tai vastaava.
Tuo öljynvaihto on suht.helppo alakauttakin,suojamuovin joutuu kyllä irroittamaan.Suodatin onkin sitten kinkkisempi,se vaihdetaan yläkautta(paperinen suodatin ilman metallikuorta) ja siihen tarvitaan pitkävartinen avain.Sama suodatin käy mm.Fiat Dobloon.

179
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Etukuraläpät
« : Lokakuu 05, 2008, 23:12:53 »
Tuolla M-kirjaimella alkavassa autotarvikeliikkeessä näkyi ainakin olevan Fiatin nimellä varustettuja kuraläppiä,varmaan jokin yleismalli,oliskohan sovitettavissa bravoon?
Netistä löytyy jotakin rompetta jo myös uuteen Bravoon mm.tulppia,polttimoita,kaukalomattoja ja mm. raitisilmasuodatin(sama käy sekä Stiloon että Bravoon)

180
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Viat uudessa Bravossa
« : Lokakuu 05, 2008, 09:34:17 »
Ajoin loppuviikosta kunnon irtosoralla ja vieläkin ärsyttävää helinää kuului hanskalokeron suunnasta.Kun otin hanskalokeron auki ja tuin kahvasta taaksepäin ääni hävisi.Hanskalokeron saranatapit ovat päästään halkaistut ilmeisesti muoviseostapit.Otin niitä vähän auki ja voitelin joka puolelta silokonisuihkeella.Testasin sitten autoa kunnon nimismiehenkiharoissa ja irtosoralla ja autosta ei nyt kuulu kuin vaimeaa renkaiden kumahtelua.
Tuo silikoni on kyllä ihme aine varsinkin muoviosiin esim.kojelaudan kitinöihin.Joskus nuo kilinät ja kolinat ovat tosi ärsyttäviä varsinkin jos niiden paikallistaminen on hankalaa.Joissakin autoissa nuo häiritsevät äänet tulevat itsessään ihan mitättömistä asioista,jotka korjaantuvat ihan pikkujutuilla.Takapenkin lukitus tai hattuhylly ovat usein äänien aiheuttajia.Kojelauta onkin joskus kinkkinen,jos ääni on syvemmällä.
Fiatin Stiloissa selkeämpi kolina tuli usein koiranluista joita joutui vaihtamaan 40000-50000 km:n välein.Bravossa ,ainakin Sportissa ,koiranluut ovat paljon vankempaa tekoa.Stiloonkin ne eivät kyllä olleet kalliit,ehkä parikymppiä kpl ja helpot vaihtaa.

181
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Viat uudessa Bravossa
« : Syyskuu 30, 2008, 17:19:14 »
T-Jet Sportissa alkoi kuulua ärsyttävää helinää ja kilinää ajettaessa soratiellä tai muuten epätasaisella.Meni aikansa ennenkuin paikallistin mistä ääni tulee.Ääni tuli hanskalokeron "hienostuneesta" aukaisumekanismin vaimentimesta,joka koostuu hammastetusta kielestä,joka työntyy hidastavaan hammasrattaaseen.Tämä hammasratas pääsee kilisemään tietyissä olosuhteissa.Ehkä sen olisi saanut hiljenemaan antamalla reilusti silikonispraytä mutta otin koko vaimennusmekanismin pois ja nyt hanskalokero aukeaa vanhaan tyyliin vapaasti.Tuo vaimennushärdelli lähtee nätisti irti kun aukaisee ensin hanskalokeron rajoittimestaan kokonaan auki ja irroittaa sitten hanskalokeron oikealla puolella olevan kojelaudan muovipalan pois.On kiinni viiden millin kuusiokoloruuvilla ja tähtipää(torx) ruuvilla.Eikä turvatyynykään ole tuossa vielä esteenä.
Nytpä taas mennään nätisti ilman kilinöitä.
Muuten tämä T-Jet Sport-mallin kovahko jousitus+matalat renkaat saa kyllä helposti vähänkin irti olevat osat tärisemään.Tähän mennessä(vajaa 14000 km) tuo laatu on ollut kunnossa ja ajan kyllä varsin paljon tosi huonojakin teitä.

182
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Viat uudessa Bravossa
« : Syyskuu 15, 2008, 22:13:15 »
Mielenkiintoinen tuo sensori tai katkaisin,mihin kytkinpolkimen levike ottaa kiinni ennen yläasentoaa.Se on vähän kuin vanhan pöytälampun katkaisija.Mutta kuka keksii ensimmäisenä mikä se on ? Mihin tarvitaan tietoa,että kytkinpoljin on yläasennossaan.Yksi mahdollisuus on,että se liittyy hill holderiin eli mäkipidättimeen.Onko parempia ehdotuksia?

183
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Viat uudessa Bravossa
« : Syyskuu 06, 2008, 23:20:32 »
Kytkinpolkimesta on mullakin silloin tällöin kuulunut pientä naksahdusta.Tänään kurkkasin sinne ja tunnustelin tilannetta.Pieni naksahdus kuului ainakin mulla vähän ennen kuin kytkinpolkimen oli antanut nousta takaisin lähes ylös asti.Ja tosiaan pari kolme senttiä ennen kuin kytkinpoljin on takaisin aivan ylhäällä,kytkinpolkimen vasemmalla puolella polkimessa on pieni levennys,joka ottaa kiinni jonkinlaiseen sensoriin tai tunnistimeen.Tämän tunnistimen alapäässä on valkonen muovinuppi joka painuu sisään kun kytkinpolkimen levike ottaa siihen kiinni.Ilmeisesti se on jokin sähköinen sensori.Laitoin kytkinpolkimen levennykseen (kohtaan johon sensorin tappi osuu) reilusti vaseliinia ja naksahtelu loppui siihen.
Myös kytkinsylinterin yläpään tappi kytkinpolkimen alta kannattaa voidella,sieltäkin naksetta voi kuulua.
Pitää seurata tilannetta pysyykö ääni loitolla,naksahdus oli pieni mutta kuitenkin havaittava.
Mutta yleensä kyllä vaikuttaa,että Bravo T-jetin kytkin,voimansiirto (ja moottori) ovat kyllä todella vankkaa tekoa.

184
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Bravo saa uudet öljyt...
« : Elokuu 29, 2008, 23:13:09 »
Jossakin 7000 km:n kohdalla tuli öljyt vaihdatettua.Oikeastaan oli tarkoitus vaihtaa itse,mutta olipas paikassa öljynsuodatin ja ei ollut siinä saatavilla sopivia työkaluja.Eli T-Jetissäkin on nykyään yleistyvä paperinen öljynsuodatin ja se vaihdetaan konehuoneen puolelta yläkautta.Kymppitonnin välein varmaan tulee öljyt vaihdettua jatkossakin.
Räikkä-avaimeen tarvitaan vain melko pitkä jatko,jotta öljysuodattimen saa avattua ja uuden kiristettyä.
Useinhan öljykin imetään nykyään yläkautta.Jos vanha öljy lasketaan normaalisti alakautta pois,pitää pohjan suojamuovi irroittaa.Siihen tarvitaan ristipäämeisseli ja 10-millin avain.Öljyproppu aukeaa muistaakseni 17 millin avaimella.

185
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Uusi Bravo 2007 >
« : Tammikuu 17, 2008, 21:35:48 »
Mittarivalojen automaattikytkentä;onko T-jet Sportissa semmoista.Mittariston valaistuksen kirkkautta voidaan säätää himmentimellä (dimmer).Siinä on 8 eri tasoa ja ainakin mulla dimmeri oli alimmalla tasollaan.Nyt laitoin sen toiseksi ylimmälle tasolle ja VOT mittaristo kirkastui kerralla.Saa nähdä miten se pelittää kesällä,mutta ainakin näin "kaamoksessa" päivälläkin näkee tosi hyvin.Tästähän on eri koeajoissakin urputettu ja varmaan dimmer on ollut ykkösellä.
Tänään oli sanomalehti Karjalaisessa harvinainen Fiattia todella kehuva esittely Bravo T-jet Sportista.Muutama viikko sitten esiteltiin Multijet.Ajat muuttuu...

186
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Uusi Bravo 2007 >
« : Tammikuu 15, 2008, 19:44:40 »
T-jet Sportin pakista vielä.Uusimmassa Bravon 24-sivuisessa esitteessä on Sportin vaihdekepin kuva ja siinä pakki on kuten Stilon 6-lovisessa vaihteistossa oikealla alhaalla.Eli näitä 6-pykäläisiäkin on Fiatilla erilaisia.Tuossa samassa esitteessä kerrotaan Bravon vaihteistosta,joka edustaa kehittyneintä teknologiaa."Kaksoiskartiotekniikkaa hyödyntävä esisynkronointi mahdollistaa täsmällisen ja poikkeuksellisen kevyesti toimivan sekä suuriakin vääntömomentteja välittävän vaihteensiirron"  -  Ei kerro minulle paljon mitään,mutta Bravo T-jet Sportin vaihteisto toimii lostavasti-sen parempaa en kerta kaikkiaan ole tavannut.

187
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Uusi Bravo 2007 >
« : Tammikuu 14, 2008, 22:45:08 »
Terve taas.Tuossa muistu mieleen,että automyyjä suositteli,että ensimmäisen 3000 km:n aikana SPORT-painikkeeseen ei koskettaisi.Sanoi,että eihän auto nyt siitä särykään,mutta..
Milloin muuten olette aikoneet vaihtaa T-jettiin ensimmäisen kerran moottoriöljyt?Aiemminhan Fiatteihin suositeltiin ensimmäinen öljynvaihto jo 2000-3000 km:n kohdalla;näin muistaakseni Stilossa.T-jetin kohdalla öljynvaihdoissa ei tarvitse pihtailla,varsinkin jos vaihtaa itse öljyt,koska öljytilavuus on melko pieni,suodattimen kanssa selvästi alle 3 litraa.Selenia-vai mikä se italialaisten oma öljy on-seköhän lie uutuudestaan koneessa?
Mukavan ilmiön huomasin:Bravo T-jetillä ajaessa laatuvaikutelma kai saa sen aikaan,että mielelläni ajan autolla tilanteen salliessa rauhallisesti lipuen,ikäänkuin nauttien.Näin tammikuun keleillä se lienee järkevääkin...

188
Yleistä (Uusi Bravo) / Vs: Uusi Bravo 2007 >
« : Tammikuu 14, 2008, 01:13:42 »
Terve ja heippa Fiat-pojat ja tytöt.Tallista löytyy 250 km ajettu Maranellon punainen T-jet Sport ja ajattelin kirjoitella silloin tällöin.Taitaa olla järjestyksessä 14.autoni ja autoilu alkoi Fiat(Seat) kymmentä vaille yhdeksän(850) mallilla joskus 1973.Välissä oli parikymmentä vuotta muita kuin italiaanoja mutta nyt on taas jo taitaa viides Fiat putkeen.
Pienellä kokemuksella tuntuu että tämä Bravo t-jetti on todella käteenkäypä auto.Muutaman kerran Alfalla ajaneena tuntuu,että Bravossa Fiat on lähentynyt Alfa Romeon ominaisuuksia.Parasta on ajamisen kaikinpuolinen helppous.Ennen ainakin pieniä Fiatteja vaivasi kytkimen käyttö ja ominaisuudet liikkeellelähdöissä.Nyt se osa alue on huippua;liikkeellelähtö on jouhevaa ja joustavaa ja helppoa.Moottorissa riittää puhtia ja arkiajot sujuvat pintakaasulla ja sukkasillaan.
Sitten pari kysymystä:Onko T-jet Sportissa erillistä City-asentoa ohjauksessa-ei taida olla? Ja onko vaihteistossa pakki aina vasemmalla ylhäällä-ohjekirjassa se on aina oikealla alhaalla?
Onko kukaan asentanut roiskeläppiä eteen? Muuten kokemukset kurakelillä ovat hyvin positiiviset,auto ei juurikaan rapaudu sivuilta eikä takalasista.
Eikun kirjoitellaan...

Sivuja: 1 ... 6 7 [8]

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)