FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: punton ohjaustehostin  (Luettu 28827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Keimo

punton ohjaustehostin
« : Lokakuu 26, 2009, 09:47:44 »

Ostin kuukausi takaperin Punto Torinon vm -06, jolla on ajettu 47 tkm. Auto on kaikin puolin kiva ja vie erittäin vähän bensaa. Kuitenkin tuo ohjaustehostin on kesken ajon lauennut kaksi kertaa pois päältä, eli varoitusvalo mittaristossa on syttynyt ja ohjaus muuttunut jäykäksi. Viimeksi teki niin, että varoitusvalo syttyi, mutta tehostin oli kuitenkin päällä. Onko tuo kovin yleistä tuon tehostimen kanssa. Googlettamalla löytyi muitakin, joilla on ollut samoja ongelmia. Löytyisikö tuohon jotain yleisintä syytä, johon tarttua? Vai pitäisikö tuo tehostin vaihtaa suosiolla uuteen? Katsastuksessahan tuo on varmaan oltava ainakin kunnossa.
Kirjattu

turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1105
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2009, 21:20:46 »

Onko kukaan keksinyt tälle ohjaustehostimen luovuttamiselle mitään syytä? Miksi se lakkaa toimimasta ja voiskohan sitä jotenkin auttaa tai ''ohittaa''..?
Kirjattu
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Tonii

  • Vieras
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2009, 17:40:03 »

Saattaa olla että tehostin rasittuu liikaa, jolloin se menee automaattisesti pois päältä. Ylirasitusta voi esiintyä mm. taskuparkkeeratessa kun rattia pitää veivata reippaasti. Tehostin kannattaa tietenkin vaihtaa / huollattaa jos häiritsee ajoa, tai aiheuttaa vaaraa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2009, 20:31:41 kirjoittanut Tonii »
Kirjattu

turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1105
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2009, 20:02:40 »

Itselläni se menee pois päältä lähinnä silloin kun auto on kylmä. Esim. sillon kun lähtee parkkipaikalta hyvin nukutun yön jälkee. Mutta mikä sen sammuttaa? Onko siellä joku rele joka laukaisee tehostimen pois päältä kun se saa liikaa kuormaa... Kun tossa on toi city -nappikin...
Kirjattu
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Tonii

  • Vieras
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2009, 20:27:20 »

En tunne tarkalleen ohjaustehostimen sielunelämää, mutta koska tehostin on sähkötoiminen on siinä ylikuormitussuoja. Vikaa on vaikea lähteä paikallistamaan pelkän tekstin perusteella. Vika voi olla sensoreissa jotka tunnistavat ratin asennon (ja sitä mukaa ohjaavat tehostimen liikeitä) , tai sitten vika voi olla itse tehostimessa. Jos vika ilmaantuu ainoastaan / useimiten kylmällä koneella, tai pitemmän seisonnan jälkeen, saattaa kyseessä olla kosteudesta johtuva häiriö. Käytätkö City- tilaa?
Kirjattu

turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1105
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2009, 21:32:50 »

En oo tota cityä koskaan käyttäny.. Sen kun tietää et se menee helposti pois päältä ni kääntelee vähän rauhallisemmin, siten siitä selviää. Olis vaa kiva saada joku selvyys mikä sen laukasee pois päältä.
Kirjattu
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Tonii

  • Vieras
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2009, 00:54:03 »

Kokeile ihan piruttain City- tilaa, niin nähdään olisko sillä mitään merkitystä.   :-\
Kirjattu

jam75

  • FTCF-Member
  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 180
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2009, 13:30:45 »

Useasti syttyvä "rattivikavalo" ja eikä jätä mitään häiriökoodeja johtuu huonosta kontaktista sähköisen ohjaustehostimen sinisessä (2-pin) ja mustassa (10-pin) liittimessä. Autodata näyttää kertovan samaa mitä lontoonkielisissä foorumeissa myös kerrottu. Voi olla, että tästä syystä moottorit hajoavat myös. Huono kontakti liittimessä voi hajottaa moottorin lopullisesti.
Kirjattu
Punto HGT -00 -Giallo Ginestra-
TA Technix korkeussäädettävä alusta
7x17" TeamDynamics Drifz + 195/40 17" Hankook 107
GSR Induction kit

turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1105
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2009, 15:32:27 »

Voiko näiden liittimien kontaktia jotenki parantaa? vai antaako vaan olla ja tyytyy kohtaloon siitä että tuo ohjaustehostin vaan sammuu..?
Kirjattu
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Keimo

Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #9 : Marraskuu 30, 2009, 12:18:36 »

Elikäs ilmeisesti nuo liittimet ovat kuvan kaltaisesti tehostimen päässä? Kaipa niihin pääsee käsiksi. Silloin olettaisin, että CRC:tä kannattaisi suhauttaa...?
Kirjattu

Keimo

Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2009, 12:18:44 »

Nyt kun on ollut pakkasta parikymmentä astetta, on ohjaustehostin pudonnut joka käynnistyksen yhteydessä pois päältä. Sitten hoksasin käynnistää auton ilman, että valot oli päällä eli viiksi 0-asennossa. Ja heti nousee tehostin kehiin. Varmaan kylmässä tulee sen verran enemmän jännitehävikkiä, ettei se lähde pelittämään.
Kirjattu

turanen

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1105
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2009, 20:31:09 »

Nyt kun on ollut pakkasta parikymmentä astetta, on ohjaustehostin pudonnut joka käynnistyksen yhteydessä pois päältä. Sitten hoksasin käynnistää auton ilman, että valot oli päällä eli viiksi 0-asennossa. Ja heti nousee tehostin kehiin. Varmaan kylmässä tulee sen verran enemmän jännitehävikkiä, ettei se lähde pelittämään.

Mulla ei tällaista ongelmaa ole ollu. Ja sitte ku muistaa kääntää rattia rauhallisesti ja välttää rysäyttämästä rattia tappiin ni ei tehostin sammu!
Kirjattu
-00 Punto Övertuning

www.impedanz.org

Tenkainen85

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 21
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2010, 22:34:10 »

Ostin uudemman Punto 80 ELX:än käytettynä ja siinä toi ohjaustehostimen valo syttyi usein päälle. Kummallista tässä on vaan se että viikon ajon jälkeen se lakkas syttymästä. Useamman kerran olen kyllä rajumminkin käyttänyt mutta silti ei ole tuon jälkeen syttynyt. Käynnistäessä kyllä kaikki merkkivalot palaa hetken, myös ohjaustehostin, joten ei ainakaan ole ratin lamppu palanut. Kaipasko kenties ratti vähän voitelua ennenkuin se rupesi oikeasti toimimaan ??? Tiedä sitä. Mutta nyt ainakin toimii moitteetta  ;D
Kirjattu
ehkä pieni auto, mutta kuskilla on iso :)

ski jumper

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 188
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2015, 21:44:22 »

Pihassa on peruspunto 60 joka on hyvin vähällä käytöllä.Ohjaustehostin on temppuillut useamman vuoden silloin tällöin.Välillä vikavalo palaa,nyt se putoili kokonaan päältä.
Päivällä oli kiva ilma ja aikaa joten päätin syventyä asiaan.Netissä on Punton sähköisen ohjaustehostimen korjausvideoita.Niissä kehoitetaan yleensä vaihtamaan tehostimen sisällä olevat 2 relettä, joita saa Suomestakin verkkokaupasta alle 5 euroa kpl.
Akunkengät irti ja ratin alta suojamuovi irti (Torx 15 ) Sen alta tehostimen suojus pois (kolme 10 mm kantaista pulttia )
Sähköinen tehostin on siinä.Tehostin on kiinni kolmella 8mm pultilla.Takimmainen on hieman hankala,pitää olla reilu 10 cm:n jatko räikkään.Samalla tehostimen liittimet 2 kpl irti. Kun pultit on irti niin tehostimen voi varovasti irroittaa, on sellainen puolen kilon sähkömoottori jossa on hammastettu akseli.
Tehostimessa on muovikalvo joka on kiinni harvinaisella kahdella  Torx 9 ruuvilla.Semmoinenkin avain löytyi ja avasin ruuvit,joiden alla oli myös sähköliittimet.Muovikalvon alla oli paljon juotoksia ja kaikki näytti olevan kunnossa.Mutta pikkupuntoni on vuosimallia 2004 ja näitä nettivideoiden kahta relettä ei enää sieltä löytynytkään.Eli tuohon vuosimalliin tehostin on jo muutettu.Liikuttelin tehostimen sähkökaapelia ja laitoin CRC:tä liittimiin ja laitoin muovikalvon juotoksineen kiinni.
Sitten tehostimen liittimiin myös kunnolla CRC:tä ja liittimet paikalleen.Ja tehostin paikalleen niillä kolmella 8 mm pultilla.Tehostimen suojus paikalleen ja suojamuovi ratin alle myös kiinni.
Akunkengät kiinni ja auto käyntiin.Tehostin pelasi.Ja pelasi koko illan kolmella eri matkalla,joista yksi oli vähän pitempikin.
Eli minulla on käsitys,että Punton ohjaustehostimissa on ainakin kahdenlaisia vikoja.Alkupään Puntoissa vika lienee tehostimen kahdessa releessä.Ne kannattaa vaihtaa.
Uudemmissa vika lienee yleensä tehostimen sähkökaapelissa tai kaapelin liittimien huonossa kontaktissa.Niitä kannattaa liikutella ja liittimet käsitellä CRC:llä tai vastaavalla.Tuo huono kontakti ilmenee juuri varoitusvalon ajoittaisena palamisena ja joskus sitten tehostin "putoaa kokonaan pois päältä.

Kirjattu

AriFerra

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 508
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2015, 16:09:59 »

Pihassa on peruspunto 60 joka on hyvin vähällä käytöllä.Ohjaustehostin on temppuillut useamman vuoden silloin tällöin.Välillä vikavalo palaa,nyt se putoili kokonaan päältä.
Päivällä oli kiva ilma ja aikaa joten päätin syventyä asiaan.Netissä on Punton sähköisen ohjaustehostimen korjausvideoita.Niissä kehoitetaan yleensä vaihtamaan tehostimen sisällä olevat 2 relettä, joita saa Suomestakin verkkokaupasta alle 5 euroa kpl.
Akunkengät irti ja ratin alta suojamuovi irti (Torx 15 ) Sen alta tehostimen suojus pois (kolme 10 mm kantaista pulttia )
Sähköinen tehostin on siinä.Tehostin on kiinni kolmella 8mm pultilla.Takimmainen on hieman hankala,pitää olla reilu 10 cm:n jatko räikkään.Samalla tehostimen liittimet 2 kpl irti. Kun pultit on irti niin tehostimen voi varovasti irroittaa, on sellainen puolen kilon sähkömoottori jossa on hammastettu akseli.
Tehostimessa on muovikalvo joka on kiinni harvinaisella kahdella  Torx 9 ruuvilla.Semmoinenkin avain löytyi ja avasin ruuvit,joiden alla oli myös sähköliittimet.Muovikalvon alla oli paljon juotoksia ja kaikki näytti olevan kunnossa.Mutta pikkupuntoni on vuosimallia 2004 ja näitä nettivideoiden kahta relettä ei enää sieltä löytynytkään.Eli tuohon vuosimalliin tehostin on jo muutettu.Liikuttelin tehostimen sähkökaapelia ja laitoin CRC:tä liittimiin ja laitoin muovikalvon juotoksineen kiinni.
Sitten tehostimen liittimiin myös kunnolla CRC:tä ja liittimet paikalleen.Ja tehostin paikalleen niillä kolmella 8 mm pultilla.Tehostimen suojus paikalleen ja suojamuovi ratin alle myös kiinni.
Akunkengät kiinni ja auto käyntiin.Tehostin pelasi.Ja pelasi koko illan kolmella eri matkalla,joista yksi oli vähän pitempikin.
Eli minulla on käsitys,että Punton ohjaustehostimissa on ainakin kahdenlaisia vikoja.Alkupään Puntoissa vika lienee tehostimen kahdessa releessä.Ne kannattaa vaihtaa.
Uudemmissa vika lienee yleensä tehostimen sähkökaapelissa tai kaapelin liittimien huonossa kontaktissa.Niitä kannattaa liikutella ja liittimet käsitellä CRC:llä tai vastaavalla.Tuo huono kontakti ilmenee juuri varoitusvalon ajoittaisena palamisena ja joskus sitten tehostin "putoaa kokonaan pois päältä.

Loistavaa! Kiitos infosta.

Tosin ensin luulin, kun luin tämän:
Lainaus
Punton ohjaustehostimissa on ainakin kahdenlaisia vikoja
Että kyse on Punton kannentiivisteestä. Eikö niihin päde se, että on kahdenlaisia vikoja, se on joko risa, tai se tulee olemaan risa...  ;D
Kirjattu
S.P.Q.R. -> Sono pazzi questi romani

Ex F14T:
Ritmo 105 TC -82, Ritmo 105 TC -83, Uno 70 SL -88, Stilo 130 -03, Bravo 150 T-Jet -07

MUUT: Ascona 1.9 -75, BMW 320 V6 -82, BMW 320 V6 -84, Golf II -88, Polo Classic 1.6 -98, Grand Scenic II 2.0T -08

tanefiat

Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #15 : Maaliskuu 22, 2016, 21:19:52 »

Moi !
Asiallinen kirjoitus, Punton hinta/laatu suhde on erinomaisen hyvä. Minulla 2001 ajettu 262735  1,2l Nyt ohjaustehostin vika, liittimet ym. ok
Haluaisin tietää mistä verkkokaupasta niitä releitä voi ostaa ? Olisi ystävällistä jos vastaisit :)
Tehostimen merkkivalo on syttynyt lukuisia kertoja auton historian aikana. Liittyy pakkasiin, eli suoraan verrattavissa sähköjärjestelmän jännitteeseen.
Jos jää merkkivalo palamaan, niin kannattaa pariminuuttia käyttää, sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tehostimen elektroniikka vaatii tietyn jännitteen pysyäkseen "päällä
Kiitoksia jo etukäteen
Kirjattu

ski jumper

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Viestejä: 188
Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #16 : Maaliskuu 22, 2016, 23:09:29 »

Terve!
Noita Punton tehostimen releitä näyttää olevan ainakin PARTCO - nimisessä verkkokaupassa. Eli sieltä : sähkömekaniikka-releet-autoreleet ; tuotenumero taitaa olla MCCMA2-S-12. Alta vitosen näytti hinta vieläkin olevan.
Muuten, jos tehostin temppuilee, kannattaa katsoa myös maadoitus. Toinen on siinä akun lähellä ja toinen takakontissa alhaalla vasemmalla suojahuovan alla, sitä kun vähän longottaa niin sieltä löytyy.Maadoitusjohdon kiinnitysmutteri auki ja putsaus vaikka teräsharjalla ja sitten CRC- tai WD-40 tms. käsittely.Katso samalla että johto on kunnossa.
Vuoden 2001 Punton ohjaustehostimessa ainakin on vielä nuo kaksi relettä, samoin vm 2002, vm. 2003 en ole varma onko tehostin jo releetöntä mallia.
Kirjattu

tanefiat

Vs: punton ohjaustehostin
« Vastaus #17 : Huhtikuu 05, 2016, 15:59:24 »

 :)Kiitoksia paljon vastauksesta !
Sairastelin tuossa välillä vähän aikaa, mutta nyt luin. Tilaan vielä tänään releet mainitsemastasi kaupasta.
Kiitokset vielä kerran  :)  Terveisin tanefiat
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)