FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Fiat Bravo -00 (tyhjäkäynti, merkkivalo, ja nypytys asiaa)  (Luettu 3311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joninom

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 762
  • Ei merkillä väliä kuhan se on Fiat

Elikkäns, itsellä nyt kyseinen Braavo ollut 15tkm ajan ilman sen suurempia ongelmia ( erittäin ylpeä ja tyytyväinen Fifin omistaja  :) ), MUTTA askarruttaa muutama asia tässä vehkeessä !

Eli mikä siinä voi olla, tiedätte kun virrat laittaa päälle, mittaristossa palaa laturin valo jne mitä nyt palaakaan, JA se ruiskun(?) näkönen valo? Niin minkä ihmeen takia jos et odota sen sammumista, ja alat starttaamaan, niin saat kyllä tovin sahatakkin sitä käymään. Sittenkun laitat virrat uuestaan päälle, ja odotat sen valon sammummista, niin hyväkun startti kerkeää kunnolla edes pyörähtää niin pirssi on käynnissä.  ??? Ymmärtäisin diesel autossa asiaan vaikuttavan hehkun, muttakun kyseessä pentsiini käyttönen auto niin en voi käsittää tuota "oiretta". Tämä ei itseäni varsinaisesti häiritse, koska tottunut diesel autoilla ajamaan  :laugh: Mutta olisi kiva tietää mistä tämä johtuu !

Sitten toinen asia: Muutamalla kaverilla on samanmoinen auto kun itsellä ( tosin -99 mallia joka ei oman käsitykseni mukaan poikkea tästä mallista millään tavalla ) ja kaikilla nämä ovat samanlaisia "nypyttäjiä" pienillä kierroksilla niin lämpimänä kun kylmänäkin  ???

Sitten kolmas asia: Tuossa viime talvena oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, tyhjäkäynti vaan yht'äkkiä hävisi teille tuntemattomille. Esimerkiksi: Ajanut useat kerrat kauppaan, monilla kerroilla auto ei ole kerennyt edes lämmetä vielä, mutta monilla kerroilla tietenkin kerennyt, ja näillä kaikilla kerroilla sama asia: Ajan parkkiin > käyn kaupassa (3-10min) > tulen takaisin > starttaan auton > tyhjäkäynti on hävinnyt, vaikka parkkiin ajaessa auto kävi tyhjäkäyntiä aivan normaalisti  ??? Tätä samaa siis tosiaan tapahtui kesänkin aikana, mutta vaan arviolta kaksi kertaa. Talvella ongelma oli huomattavasti suurempi.

Eli toistan vielä jos otsikko unohtui tämän pitkän kertomuksen lumoissa:
1.2 litrasella koneella, ja vuosimallia 2000, ja 160tkm ajettu !  :)

Omat toimenpiteet: Fortea olen tankkiin laittanut, ja tyhjäkäynti ongelma tuntui häviävän, mutta samaan aikaan kelit alkoivat lämmetä joten oliko Fortella osaa tai arpaa asiaan...  :-\ ( Kohtahan se talvi alkaa, niin näkee taas mitä tuleman pitää)

Jos jotakin mielipidettä, ohjetta, selitystä tai vastaavaa täältä saisi ! Foorumia jonkin aikaa selaillut ja merkin suhteen asiantuntevia ihmisiä tuntuisi olevan kiitettävä määrä.  :P
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2011, 02:39:57 kirjoittanut joninom »
Kirjattu
Hei, olen asianajaja Janne, asianajanananne, ajan asiaanne asianajanananne

kkur

Vs: Fiat Bravo -00 (tyhjäkäynti, merkkivalo, ja nypytys asiaa)
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2011, 15:21:25 »

Tyhjäkäyntiongelma johtuu varmaan kaasuläpästä ja/tai tyhjäkäyntimoottorista. Eli ensin kannattaa irrottaa kaasuläppäkotelo ja puhdistaa kaasuläppä ja kurkku crc tms. aineella ja hammasharjalla. Sitten kun se ei auta niin tarvii vaihtaa tyhjäkäyntimoottori.

Nykiminen pienillä kierroksilla useimmiten tulpista ja tulpanjohdoista. Tulpanjohdoissa kannattaa panostaa laatuun. On kokemusta, että huonolaatuiset johdot aiheuttaa nykimistä ihan uusinakin tässä moottorissa. Jotkut tulpat on kanssa alkaneet nykimään jo 10000 km jälkeen, vaikka vaihtoväli on kai 40000 km.
Kirjattu

joninom

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 762
  • Ei merkillä väliä kuhan se on Fiat
Vs: Fiat Bravo -00 (tyhjäkäynti, merkkivalo, ja nypytys asiaa)
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2011, 16:58:59 »

Tyhjäkäyntiongelma johtuu varmaan kaasuläpästä ja/tai tyhjäkäyntimoottorista. Eli ensin kannattaa irrottaa kaasuläppäkotelo ja puhdistaa kaasuläppä ja kurkku crc tms. aineella ja hammasharjalla. Sitten kun se ei auta niin tarvii vaihtaa tyhjäkäyntimoottori.

Nykiminen pienillä kierroksilla useimmiten tulpista ja tulpanjohdoista. Tulpanjohdoissa kannattaa panostaa laatuun. On kokemusta, että huonolaatuiset johdot aiheuttaa nykimistä ihan uusinakin tässä moottorissa. Jotkut tulpat on kanssa alkaneet nykimään jo 10000 km jälkeen, vaikka vaihtoväli on kai 40000 km.
Tyhjäkäyntimoottori ei käynyt mielesssäkään, mutta tulpat olivat seuraava asia joita ajattelin kokeilla vaihtaa. Eli tuumasta toimeen, kai se on mentävä ostaan ja jos huomenissa töissä vaihtais! Sen jälkeen kokeilla tota putsausta jos ei auta. Kiitos avusta!
Kirjattu
Hei, olen asianajaja Janne, asianajanananne, ajan asiaanne asianajanananne

eskimo

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 16
  • Punainen Punto ja valkoinen Yamaha
Vs: Fiat Bravo -00 (tyhjäkäynti, merkkivalo, ja nypytys asiaa)
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2011, 11:49:15 »

Minulla auttoi tulppien ja johtojen vaihto nypytykseen/nykimiseen.Fiat Bravo -99 148,000km.
Kirjattu

eeppos

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 836
Vs: Fiat Bravo -00 (tyhjäkäynti, merkkivalo, ja nypytys asiaa)
« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2011, 11:10:40 »

Brava 1,6 16V-99, 180tkm, ei tosin nypytellyt, mutta menohalut paranivat tulpanjohtojen uusimisen jälkeen. Ja vaikka vanhat johdot olivat mitaten kunnossa, eikä läpilyöntejä. Uudet ovat jotkin amerikkalaiset, siniset. Olen muutenkin, muissakin automerkeissäni huomannut tulpanjohtojen laadun/merkin vaikuttavan. Tulpat uudehkot, ok.
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)