FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: punto nykii (taas yks nykivä punto)  (Luettu 9300 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Blackhill81

punto nykii (taas yks nykivä punto)
« : Huhtikuu 06, 2013, 11:55:15 »

eli kylmänä kun pistän puntoiseni tulille, se lähtee samantien käyntiin ja käy tasaisesti ja hienosti tyhjäkäyntiä ja niin se käy koko ajan... mutta kun autolla on ajellut sen 10-15km eli kone on kauttaaltaan kuuma, niin alkaa esim liikennevaloista lähtiessä rykiä ja nykiä, eikä meinaa ottaa kunnolla kierroksia... väkisin vain kun survoo kaasua pohjaan niin yskii yskii yskii ja sitten alkaa vetää taas kunnolla... tasakaasulla ajettaessa ei huomaa mitään oiretta mutta rajummin kiihdyttäessä oire tulee taas esille...    vaihdoin autoon tulpat, tulpanjohdot, puolat ja lambdan, eikä oire mihinkään hävinnyt... tosin huomasin eilen että pakosarjan alla katin jälkeen on toinenkin lambda, mikä niinikään alkuperäinen...  voisiko vika olla siinä..?

miten paljon nuo lambdat juttelee keskenään, ja millasia oireita tulee jos jompikumpi lambda on rikki, ja kumpi yleensä menee rikki..?   jos vika ei kuulosta olevan lambdassa, niin missähän se voisi olla..?

bensansuodatintakin mietin, mutta tässä 60SX Dualdrive -01 mallissahan ei kaiteskaan bensansuodatinta edes ole...  paitsi ihmetyttää että minne kaksi sinistä letkua menee apparin etulokarin sisällä..??  eihän siellä mitään suodatinta voisi olla..?  varaosaliikkeestä minulle myytiin limsatölkin kokoinen läpivirtaava suodatin, mutta minne se edes tulee..?   voisiko vika ollakkin polttoainepuolella..?

millasia oireita muilla on ollut..?   viikko sitten leimasin pelin ja päästöt oli jumalaisen hyvät :)
Kirjattu

rehnman

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2013, 15:49:03 »

kannattaa luetuttaa vikakoodit ja katsoa ensin niistä mahdollinen vika .mut taitaa siinä kuitenkin olla EGU rikki niin kuin noissa ton ikäisiissä on monessa ollut. :'(
http://www.ecutesting.com/fiat_punto_ecu_1_2_year_2000_-.html tuolta apua
Kirjattu

U.I.A

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 378
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2013, 19:30:29 »

Mun Puntosta oli kannentiiviste pastana, sen vaihdon jälkeen homma on sujunut kuin rasvattu  :)

Kokeiltiin tosiaan tulppia, johtoja, map-anturia, lambdaa ja melkein kaikkia mahdollisia vaihdettavia juttuja.... Lämmöt ei noussu normaalin yli, eikä mitään muutakaan vikaa ollut, mutta se v*tullinen nykiminen...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2013, 19:35:59 kirjoittanut U.I.A »
Kirjattu
Fiat Punto 55 S                            vm. 98 (myyty)
Fiat Punto 60 Elx                          vm. 02 (kolaroitu)
Fiat Punto 60 Easy                        vm. 04 (myyty)
Fiat Grande Punto 95                    vm. 07 ("työ"auto)
Fiat Coupe 1.8 16v                       vm. 98 (kesälelu)

fiat11

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 793
  • Bravo + Punto
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2013, 20:06:04 »

Käyppäs lukemassa vikakoodit ja jatketaan sitten lisää!  8)
Kirjattu

Blackhill81

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2013, 21:28:52 »

niin tarttee käydä...  minä jo puolat vaihtelin ja samoin vaihdoin lambdankin mutta piruvie, nosturilla huomasin että siinähän on vielä toinenkin lambda pakosarjan ja katin jälkeen itse pakoputken alkupäässä...  mites paljo sillä lie merkitystä jos se on sökönä..?

ja sekin kiinnostaa kovin muutenkin että mitä lienee polttoaineputkilla tekemistä etulokarin sisällä..?  liekkö siellä joku aktiivihiilisuodatin...
Kirjattu

Blackhill81

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2013, 21:29:35 »

missäs muuten kandeis käydä se luettamassa, sillai puol-ilmasiks ja mitä tärkeämpi, asiansa osaavalla lukijalla..?
Kirjattu

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2013, 21:33:09 »

KATin jälkeinen lambda tarkkailee katalysaattorin toimintaa. Ei sen pitäisi vaikuttaa moottoriohjaukseen mitenkään muuten kun vikakoodin muodossa.
Aktiivihiili pömpeli siä lokarin alla majaillee ilmeisimmin.

Vikakoodien luvusta en tiä. Kandee kertoa missä suunnilla majailee. Täällä foorumillakin on auttavaisia vikakoodien lukijoita.
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #7 : Huhtikuu 06, 2013, 21:39:17 »

Eli jos vaihdoit tuon katin jälkeen olevan lambdan niin ei ole kovin kummoistakaan vaikutusta jos ensimmäinen ohjaava lambda on rikki...
Mä olen joskus vaihtanut vaan johdotukset ristiin lambdoista ja vot vika selvisi...
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

U.I.A

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 378
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #8 : Huhtikuu 06, 2013, 21:41:59 »

Jos on Autoasi lähellä, niin siel se vikakoodien luku maksaa sen 27€  :)

Edit: vaikka itellä olikin huono kokemus herra asiakaspalvelijasta kyseisessä firmassa, mutta tuskin ne joka paikassa samanlaisia on.
Kirjattu
Fiat Punto 55 S                            vm. 98 (myyty)
Fiat Punto 60 Elx                          vm. 02 (kolaroitu)
Fiat Punto 60 Easy                        vm. 04 (myyty)
Fiat Grande Punto 95                    vm. 07 ("työ"auto)
Fiat Coupe 1.8 16v                       vm. 98 (kesälelu)

Blackhill81

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #9 : Huhtikuu 06, 2013, 23:13:01 »

tässähän minä 09...espoon ja kirkkonummen rajalla... masalassa majailen...  juu, sen ennen kattia olevan vaihdoin, se "alempi" on koskemati paikallaan vielä, ja jos sillä ei merkitystä niin saanee ollakkin paikallaan, turhaa ostan sitä...   tosin tuo lambda minkä vaihdoin oli motnetin delphi, eli motonetin kahdesta se "kalliimpi" versio, mutta kaipa tuo uutuuttaan pitäis ees vähän aikaa pelata...

mistäs sen tiedän toimiiko sitten itse auton puolelta esim se lambdan esilämmitys..?

pitäis vaan se vikakoodi luettaa niin sais selvyyttä...  ihme vaan kun ei tasakaasulla edes huomaa mitään, eikä kylmällä koneella mitenkään päin, mutta kuuma kone ja liikennevaloista lähtö, on sellasta ment-ment-ment-ment-iiiiiiiiiiin!!!!!!
Kirjattu

fiat11

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 793
  • Bravo + Punto
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2013, 07:06:11 »

Aina ensin kannattaa käydä lukemassa vikakoodit jos se antaisi hieman vinkkejä missä vika... Turha niita osia heti alkaa arvaamalla vaihtaa  '.|
Kirjattu

PehmoLelu

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Viestejä: 1951
  • Pasta con anti-tuning salsa
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2013, 10:29:46 »

Tuo on juu totta.

Tuohan on ilmeisimmin OBD protokollaa tukeva ruisku ( 2 kpl lambda antureita).
Joten vikakoodien luku onnistunee melko monessa paikassa eli ei tarvita fiatecuscan ohjelmaa.

Tuollaisessa viassa niin vielä fiksumpi kuin pelkkä vikakoodienluku olisi seurata anturitietoja ajossa ja katsoa mitä näyttää.
Kirjattu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash.
-Be a man and start smoke Diesel you powdered cocaine head.

Blackhill81

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2013, 17:28:16 »

Kun jotenkii se tuntuu niin manuaaliselle vialle että ihan kun ois ryyppy koko ajan päällä kun pikkukierroksilla ja esim ohitustilanteessa kun kaasun runttaa pohjaan niin rykii ja rykii, eikä vedä kunnolla ja puutuu... ihan kun ei sais bensaa kunnolla taikka vastaavasti tukehtuu bensaan... paikallaan kaasuttaessakin yskähtää ennenkun alkaa kiekumaan kierroksia...

Mites tuossa toi ryyppy pelaa, miten sen sais nyppästyä pois pelistä ja testattua jos vaikka lämpötila anturi on sökähtänyt ja pitää ryyppyä koko ajan päällä...
Kirjattu

joninom

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 762
  • Ei merkillä väliä kuhan se on Fiat
Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2013, 18:29:24 »

Kun jotenkii se tuntuu niin manuaaliselle vialle että ihan kun ois ryyppy koko ajan päällä kun pikkukierroksilla ja esim ohitustilanteessa kun kaasun runttaa pohjaan niin rykii ja rykii, eikä vedä kunnolla ja puutuu... ihan kun ei sais bensaa kunnolla taikka vastaavasti tukehtuu bensaan... paikallaan kaasuttaessakin yskähtää ennenkun alkaa kiekumaan kierroksia...

Mites tuossa toi ryyppy pelaa, miten sen sais nyppästyä pois pelistä ja testattua jos vaikka lämpötila anturi on sökähtänyt ja pitää ryyppyä koko ajan päällä...
Koitappa niinkin simppeliä asiaa kun pitää akunkenkää irti jonkin aikaa, itellä loppu nykiminen ja tyhjäkäynti ongelma hetkellisesti kun tein näin.  '.| Alko kylläkin uuestaan, ostin crc:n valmistaman jonkun ruiskunpuhistus mömmön joka tankkiin kaadetaan (injection cleaner tjsp) ja ongelma loppu kokonaan kahen käsittelyn jälkeen. Itellä oli tosin bravo mutta miksei se vois puntossakin auttaa. Halpa ainakin kokeilla...  8)
Kirjattu
Hei, olen asianajaja Janne, asianajanananne, ajan asiaanne asianajanananne

Tassos

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #14 : Huhtikuu 08, 2013, 08:28:00 »

Saattaisko olla palanut/vuotava venttiili? Kone vetää kylmänä kun on ryyppy päällä mutta koneen lämmettyä alkaa kaasua painaessa pistämään vastaan. Oli aivan samanlainen vika mulla Rellussa.
Kirjattu

Blackhill81

Vs: punto nykii (taas yks nykivä punto)
« Vastaus #15 : Huhtikuu 08, 2013, 12:51:45 »

no sitähän ei mistään tiiä purkamatta kantta... mutta juu...   edelleenkin se sitä tekee, ja vain kuumana...  nyt en ajatellu kyllä enää vaihella siihen osia, vaan joko ajelen sillä enkä välitä sen ihmeemmin siitä että se liikkeelle lähtiessä rykii vähän, ja ajelen vaan, taikka sitten myyn koko hoidon pois...

onhan mulla siitä jo nettiautossa myynti-ilmotuskin...   jos jotakuta kiinnostaa niin tarjotkaa, niin katellaan..?  saatte sitten ite pähkäillä mikä siinä on, jos se vaiva teitä häiritsee...  ajoahan se ei haittaa millään lailla, ei vie nesteitä, eikä öljyjä, ei vuoda mitään minnekkään, eikä viekkään kuin 5-6 litraa sataselle /80-90kmh kehätie-ajossa...

http://www.nettiauto.com/fiat/punto/5467725     ja just hintaakin 300e puotin tuon nykimisen takia...
Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)