FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autonhoito  (Luettu 2794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joninom

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei merkillä väliä kuhan se on Fiat
Autonhoito
« : Syyskuu 29, 2013, 15:01:29 »

Syksyhän sieltä tuli taas, ihan ilmottamatta. Aika laittaa autot talvikuntoon vielä kun on kelejä.  8)

Ympäri ämpäri kyliä kävellessä meinaa alkaan itkettään kun näkee naarmusen auton, tai tuttavien autot jotka pestään kerran vuodessa eli ennen lumien tuloa, ja sillonkun pestään niin se on suoraan sienellä hieroon auto puhtaaks. Ite oon ainakin erittäin tarkka näistä asioista, varsinkin sisätiloista itselle uuden auton ostaessa... Pakko pestä edellisen omistajan sormenjäljet pois että voi pitää normaalisti ratista kiinni ilman ällötysrefleksiä. (neiti?) ;D

Täällä päässä koko homma lähtee sillä että heitän lattiamatot autosta pois, avaan jokasen ulkoisen luukun, ruiskin painepullolla pesuaineet ovenväleihin, polttoaine luukkuun, sekä konepeiton alle. Suljen luukut ja ruiskin pesuaineen koko auton päälle mukaanlukien matot, renkaat ja kotelot, ja annan vaikuttaa pari minuuttia. Tämän jälkeen huuhtelu painepesurilla. Sitten uuestaan pesuaine auton päälle, ja sienellä koko auto läpi, huuhtelu ja kuivaus.

Vahaamisen hoidan yleensä ihan perusvahoilla, ajaa asiansa kun käyttää vahaystävällisiä pesuaineita. Levitykseen käytän Autoglymin Wax Applicatoria, säästää vahaa, jotenka samalla myös rahaa, sekä aikaa... Kiillotus perus mikrokuituliinalla.

Sisätilat riippuu hyvin paljon tilanteesta. Jos olen auton justiin hankkinut, eli sielä tuoksahtaa vielä edellisen omistajan "persoona", sekä on muutenkin jotain hänen jäljiltään, on sisäputsi tietenkin perusteellisempi joka menee kutakuinkin näin: Imurilla ensin suurimmat roinat pois. Kaikki pinnat jollain sisäpesutökötillä, esimerkiks Autoglymin Interior Shampoolla. Kojelauta, sekä muut mustat osat ovat ainakin tähän mennessä aina vetänyt itsensä valkoiseksi, joten Glymin Vinyl&rubber care tulee tarpeeseen. Suihkin ainetta joka paikkaan mihin ei rätillä pääse, esimerkiks puhallinsuuttimet, katkaisijat, kolikkotelineet ynnä muut vaikeasti tavoteltavat paikat. Sitten puhallan ne paineilmalla kuivaksi, tulos on täysin pölytön jopa niistä suuttimien pienimmistä raoista.  8) Tämän jälkeen levitän aineen normaalisti kaikille muille pinnoille, ja pyyhin liinalla. Seuraavaksi ikkunoiden pesu, itse käytän ihan tavallista lasinpesu ainetta jolla pesen ikkunat myös kotona. Lopuksi huolellinen imurointi kauttaaltaan... Tietysti, jos on käytettävissä vesi-imuri niin penkkien pesu on tässä kohtaa pakollinen vaikka niissä ei likaa näkyisikään.

Normaali, säännöllinen sisätilojen putsi on muuten samanmoinen kun ylläoleva, mutta ilman sen erikoisempia sisäpesu tököttejä tai muovinhoito aineita. Paitsi tietysti viikonloppuna kojelaudalle läikkynyt kalja tulee pyyhittyä ihan pesuaineella. Ikkunatkin vaan tarpeen mukaan...

Painepesuriakaan ei tietenkään aina ole saatavilla, joten sillon on tyydyttävä puutarhaletkuun ja puristettava sormilla letkun päästä jotta saisi edes pienen paineen harhakuvan aikaan.  :D Sisätilojen putsissa Tornador tietenkin nopeuttaisi koko prosessia, mutta niin kiire ei saa olla.

Miten te, arvon kanssa fiiatistit pesette ja siivootte autojanne?  :)
Kirjattu
Hei, olen asianajaja Janne, asianajanananne, ajan asiaanne asianajanananne

AiT

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
Vs: Autonhoito
« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2013, 16:23:18 »

Nykyisin teetän ulkopuolisella firmalla. Juuri äsken tehtiin pesu+kovavahaus käsin ja sisäpuolen puhdistus, lisäksi pyytämättä vielä silikoni renkaiden ulkopintaan. Kaikki 100€, itse join kahvit odottaessa sämpylän kanssa ja lueskelin lehtiä. Hommassa kesti tunnin ja tyytyväinen olin lopputulokseen. Seuraava vahaus onkin vuoden päästä(näin sanottiin, mutta keväällä teetän). Hieno kiilto autossa!
e:talvipyörät täytyy vielä laitattaa alle. Ne on säilytyksessä olleet toisessa liikkeessä kesän ajan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2013, 16:25:59 kirjoittanut AiT »
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

fiat12

• Todellinen Tuunaaja
  • Poissa
  • AR Mito QV
« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2013, 16:42:59 »

Itse aina töissä pesen käsin pari krt kuussa vähintään. Vahaan myös vähintään pari krt vuodessa  8)
Kirjattu

joninom

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2013, 16:57:16 »

Nykyisin teetän ulkopuolisella firmalla. Juuri äsken tehtiin pesu+kovavahaus käsin ja sisäpuolen puhdistus, lisäksi pyytämättä vielä silikoni renkaiden ulkopintaan. Kaikki 100€, itse join kahvit odottaessa sämpylän kanssa ja lueskelin lehtiä. Hommassa kesti tunnin ja tyytyväinen olin lopputulokseen. Seuraava vahaus onkin vuoden päästä(näin sanottiin, mutta keväällä teetän). Hieno kiilto autossa!
e:talvipyörät täytyy vielä laitattaa alle. Ne on säilytyksessä olleet toisessa liikkeessä kesän ajan.
Tarkastitko että tuli kovavaha varmasti pintaan? Ei olis ensimmäinen paikka jossa velotetaan kovavaha, mutta tosiasassa laittavat tavallisen pikavahan...  :-\ Itekkin mielellään aina veisin johkin laitettavaks, mutta on vaan se paha mielenvika että tykkään puunata näitä vehkeitä.  8)
Kirjattu

Kaitsu

• Aluemoderaattori
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #4 : Syyskuu 29, 2013, 20:58:18 »

Tarkastitko että tuli kovavaha varmasti pintaan? Ei olis ensimmäinen paikka jossa velotetaan kovavaha, mutta tosiasassa laittavat tavallisen pikavahan...  :-\ Itekkin mielellään aina veisin johkin laitettavaks, mutta on vaan se paha mielenvika että tykkään puunata näitä vehkeitä.  8)

Pesu, sisäputsi ja vahaus tunnissa? Oliko montakin kaveria yhtäaikaa auton kimpussa? Kuulostaa kyllä minustakin epäilyttävän nopealta toiminnalta...
Kirjattu
Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI 2013 & Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo 2016

AiT

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #5 : Syyskuu 29, 2013, 21:53:29 »

Kyse ei ollut sisäpesusta, vaan imurointi ja pyyhkiminen. Siistiä tuli. Kyllä siinä kovavaha on oikeasti. Tuolla olen työt teettänyt muutaman kerran, hyvä paikka.
Auto ei ollut kovin likainen, pesu ehkä 15-20 min, sisäpuhdistus 10min, ja vahaus 30 min. Kyllä ammattimies nuo siinä ajassa tekee. Meni ehkä muutama minuutti yli tunnin.

e:puhdistutan ja vahautan keväällä ja syksyllä, niin ei tule kovin likaiseksi sisältä eikä ulkoa, homma käy nopeammin ja tulee halvemmaksikin. Käsinpesu välillä tarvittaessa.
Pesukaduilla jää kuranorot aina katvekohtiin v-tuttaa se jälki katsella. Aina mieluummin käsinpesu.
Itse ei ole kyennyt enää nilkkamurtuman jälkeen tuollaisia tekemään, kun on 6 ruuvia nilkassa ja metallilevy lisäksi, nilkka on jäykkä, ei taivu. Työtapaturman seurausta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2013, 22:01:52 kirjoittanut AiT »
Kirjattu
Fiat Stilo -04,Fiat Linea 1.4 T-Jet -08, Fiat Bravo 1.4 150 T-Jet Turbo Dynamic 5d -09.

joninom

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #6 : Syyskuu 29, 2013, 21:56:02 »

Kyse ei ollut sisäpesusta, vaan imurointi ja pyyhkiminen. Siistiä tuli. Kyllä siinä kovavaha on oikeasti. Tuolla olen työt teettänyt muutaman kerran, hyvä paikka.
Auto ei ollut kovin likainen, pesu ehkä 15-20 min, sisäpuhdistus 10min, ja vahaus 30 min. Kyllä ammattimies nuo siinä ajassa tekee. Meni ehkä muutama minuutti yli tunnin.
No tämä muuttaa epäilyksiä, saa nimittäin aika kova jätkä olla jos tuntiin pesee, kuivattaa, laittaa kovavahan, ja tekee sisäputsin.  ;D Meikäläisen sisäputsi käsite sisältää ikkunoiden pesunkin...  8)
Kirjattu

AiT

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2013, 22:06:48 »

Kyllä siinä lasitkin pyyhitään puhtaaksi samalla. Imurointi oli helppo, ei paljoa hiekkaa ja muuta roskaa sisällä. Ei viitsi imuroida itse, kun parkkipaikalle on matkaa, eikä kehtaa ajaa asunnonn eteen tukkimaan kulkuväylää mokoman vuoksi.
Kirjattu

joninom

• FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • Poissa
« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2013, 22:13:03 »

Kyllä siinä lasitkin pyyhitään puhtaaksi samalla. Imurointi oli helppo, ei paljoa hiekkaa ja muuta roskaa sisällä. Ei viitsi imuroida itse, kun parkkipaikalle on matkaa, eikä kehtaa ajaa asunnonn eteen tukkimaan kulkuväylää mokoman vuoksi.
Sitten on kyllä nopeaa palvelua, mikä on tietenkin hyvä.  :) Imurointi tietty jos ei oo paljoa paskaa lattioilla nopeentaa kummasti... Jos on oikeen kuranen kenkä osunut matosta ohi, ja alat nuolemalla imuroimaan jalkatiloja niin siinä vierähtää äkkiä 20minuuttia siinäkin.

Kerta alettiin jossitteleen, riippuuhan se tietenkin imurista.

...ja päivästä

...ja tähtien suunnasta kyseisen firman pihasta katottuna  ::)
Kirjattu

Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)