FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Subwoofer kotelon suunnittelua  (Luettu 2719 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Subwoofer kotelon suunnittelua
« : Marraskuu 10, 2016, 22:05:42 »

Löytyisikös apuja kotelonsuunnitteluun?

Tarkoitus mennä marean kohdalla autohifeissä melko matalalla budjetilla ja hyödyntää vanhoja nurkissa pyöriviä kamoja.

Subielementtinä on SPL Dynamics pro-12D4 mk3, puhekelat kytkettynä rinnan 2 ohmiin. Vahvistimena tuolle on AB luokan pääte joka antaa 700w monona.
Elementti ja vahvistin kumpikin toosi vanhoja, mutta toimivia. Vahvari tosin vie virtaa ihan älyttömästi etenkin elementti 2ohmiin kytkettynä  :) ::)

Nyt elementti on n.30L suljetussa kotelossa ja tilalle suunnittelin refleksiä, enimmäkseen kasvavan herkkyyden takia. Saisi lisää mökää samalla vahvistinteholla.

WinISD:llä vähän suunnittelin refleksikoteloa ja ohjelma suosittaa 65L koteloa 27Hz virityksellä (harmaa). Toinen vaihtoehto olisi pienempi 43L kotelo 29Hz virityksellä (oranssi). Vertailuna suljettu (keltainen)
Kumpi noista refleksikoteloiden simuloinneista olisi se järkevämpi? Vai jotain siltä väliltä? Nuo kumpikin simuloitu mahtuu valmistajan suosituksiin.
Riittääkö 4" refleksi, jos on aeroport?



Yleensä on tullut tehtyä vaan suljettu kotelo sen helppouden takia. Tässä jokin aika sitten tein autotalliin refleksisubin kahdella 6.5 peerlessin elementillä ja siitä ainakin tuli tosi hyvä. Siitä innostuneena tekisi mieli koittaa myös autoon refleksiä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2017, 13:35:55 kirjoittanut Uno_mas »
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

jonik

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 508
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2016, 23:28:33 »

Ite tekisin tuon ekan isomman kotelon täyspitkällä 4" Aeroportilla, hengitystilaa molempiin päihin vähintään 8cm. Riittää nuille tehoille helposti. Viriksi tulee noin 28Hz ja on äänenlaadullisesti hyvä.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2016, 16:29:04 »

Ok, isommalla kotelolla mennään.

Mites refleksiputki. Yleensä valmiskoteloissa putken pää on samalla sivulla kuin elementti. Onko jotain haittaa, jos laittaa esim. päätyyn?
Kotelon muotoa vain suunnittelen ja täyspitkä aeroport hiukan sanelee kotelon muodon.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

jonik

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 508
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2016, 21:02:13 »

Jos maksimaalista äänenpainetta haluaa niin kannattaa pistää samalle seinälle ja Aeroportin pää mieluusti irti kotelosta. Subin kartiopaine häiritsee portin toimintaa jonkin verran jos pistää samaan tasoon. Kotelo ampumaan luukkua kohden ja etäisyyttä aeroportin päästä 10-30cm.

Toimii kyllä päädyssäkin ja tällöin ei haittaa vaikka Aeroportin pää olisikin suoraan kotelossa kiinni.

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #4 : Marraskuu 13, 2016, 00:29:26 »

Samansuuntaista lueskelinkin netistä.

Sainkin jo laatikon suunniteltua. Elementti ja refleksi tulevat samalle sivulle suunnattuna taaksepäin.
Liitännän lootaan ajattelin tehdä speakon liittimellä. Nykyisessä lootassa on se perinteinen terminaali ja se ei oikein ole kätevä käyttää.

Tarvii tulevalla viikolla käydä sahauttamassa levyjä. Josko parin viikon päästä pääsisi jo rakentamaan.
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

Uno_mas

  • FTCF-Tukija
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1087
  • Live Long and Prosper
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2016, 18:06:04 »



Tommonen siitä tuli ja jäi vielä tavaratilaakin  :)

Pintakäsittelynä mattamusta maali. Laitoin kylkiin vielä kahvat helpottamaan kotelon poisnostoa silloin kun tarvii enemmän tavaratilaa.

Soinnista voi sen verran sanoa, että omaan korvaan äänenlaatu parani selkeästi. Toisto ulottuu alemmas verrattuna suljettuun. Äänenpainekkin kasvoi ja siitä johtuen sai subin tasoa pudottaa ihan reilusti.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2017, 13:36:38 kirjoittanut Uno_mas »
Kirjattu
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75

jonik

  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 508
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2016, 22:01:35 »

Hyvältä näyttää, noin olisin itekin laittanut :)

A Bart

  • Tuning-kalustoa
  • ***
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 117
Vs: Subwoofer kotelon suunnittelua
« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2016, 18:38:08 »

Tästä varmaan voi vängätä vaikka kuinka paljon, mutta umpikotelo menee varmaan alemmas, koska refleksitaajuuden jälkeen koteloyhdistelmän taso laskee yhdellä putkella radikaalisti.
Mutta se pitää paikkansa että tasoa tuli varmaan enemmän refleksitaajuden yläpuolella kuin ennen.
Myöskin joskus tuplakelaista  12"  tai 15" subbaria kokeillessa mielestäni paras vaste saatiin niin että molempiin keloihin tuupattiin sen 75w omasta kanavasta.
Vahvarin sai sillattua, ja sen sai tuuppaamaan myös 2 oomiin, ja nuo variaatiot tuli käytyä läpi kenwoodin yhdistelmällä.
Kaapeleina taisi olla jotkut pirunkalliit täydenkuun aikaan punotut kananverellä värjätyt touvit.
Mutta muistikuvan mukaan paperilla eniten watteja vastaan tuo viritys missä oli ohmeja enemmän soi paremmin.
Myöskin siinä oli jotain eroa jos löi kelat sarjaan, mutta noista ajoista on jo liki parikytä vuotta ja silloin 4x75w rms oli ihan tarpeeksi.
(oli mulla sitten vielä lisäksi 2x35 eteen :)  )
Kirjattu
Alfa
Beta
Bravo
Kappa
Turbolla ja ilman
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)