FTCF - Fiat Tuning Club Finland

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Punton osto-opas  (Luettu 32430 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Punton osto-opas
« : Huhtikuu 04, 2004, 08:49:24 »

Jos on ostamassa -98-02 Puntoa, niin mitä pitäisi ottaa huomioon? Kaveri on moista harkitsemassa, enkä löytänyt osto-opasta Puntoon täältä.


edit: muokkasin otsikon osto-oppaaksi ja asetin pysyväksi, joten nyt on sitten osto-opas, vinkkejä lisää tänne vain kiitos
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2005, 22:36:10 kirjoittanut Stiletto »
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Veka

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 288
Re:Käytetyn Punton osto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2004, 15:01:06 »

Tarkastettavat kohteet olisivat mm.takatukivarret(laakerointi) etutukivarsien sisemmät taka kumihelat.Öljypohja (ruostuu puhki etupuolelta) Pakoputkiston kunto.Mittaa hc:eet paisuntasäiliöstä,ettei ole kansitiivistevikaa,Nämä nyt tuli mieleem ensiksi. :)
Kirjattu
Kaikki mikä liikkuu niin kuluukin ja missä on liikettä on myös ääntä !

rlonn

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 880
Re:Käytetyn Punton osto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2004, 19:53:13 »

Mk II:ssa kannattaa kuunnella puhaltimen moottorin ääntä. Jos pitää meteliä, niin edessä tod näk moottorin puhdistaminen. Ei iso homma, mutta homma kuitenkin. :o

Kannattaa tarkastaa ainakin takimmaisten pyöräkotelojen etupuolelta kivenhakkaamat, sekä ainakin 3 ovisen oviaukon alakulmasta kivenhakkaamat. Ainakin niihin paikkoihin tulee herkästi jälkiä. :-\
Sitten tietysti nokkahihnan vaihto 60 000 välein.

Omallani nyt pyöritetty 112 000, ja kertaalleen mennyt vesipumppu+ kannentiiviste. :'(

Ja jos hakee käytettyä, niin suosittelen ehdottomasti Deltaa, ja aivan ehdottomasti kannattaa tarkistaa, että ko autossa on laajin mahdollinen vaihtoturva.  :D
Juuri se pelasti minut isolta laskulta vesipumppuvaurion suhteen.

Ai niin, ja se, jos puhaltimen sulake palaa, johtuu siitä, että kaantää sen nopeuden suoraan esim 1:ltä 4:lle. Sitä ei sulake kestä. Kyseessä ei oo vika, vaan ostettu ominaisuus. :P

Jos autossa on "herkkuja" ( ohjaustehostin, ilmastointi yms..) kannattaa tarkistaa niiden toimivuus erityisesti.
..mut se vaihtoturva pelastaa niissäkin tapauksissa. ;)
Kirjattu
Ducati 750 Monster   -01
Punto Evo Sport -11
Alfa Romeo MiTo 135 TCT

fastfiat

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1390
Re:Käytetyn Punton osto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2004, 21:35:57 »

Kiitoksia tiedoista! Suosittelin kaverille nimenomaan tällaista "takuuautoa". Ne yleensä on tarkistettu ja huollettu ja vuodeksi turvaa korjaus kustannuksista. Kaveri miettii myös esim Yarista tai Micraa, mutta hinta puoltaisi Puntoa.
Kirjattu
Alfa-Romeo 159 JTDm -13
Fiat Fiorino -80

Jochanan

  • Admin
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 1944
  • Alfa 156 SW JTDm, Seat Altea XL 2.0 TDI DSG
Re:Käytetyn Punton osto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2004, 21:48:49 »

Kaveri miettii myös esim Yarista tai Micraa,

NO HYHHYH!!

Noi tukivarsien laakeroinnit tuntuu olevan vähän heikko lenkki...ainakin tässä omassa. Onneks oli takuuta ni Veho ne vaihto..vaikka eihän se koskaan kivaa ole. Eli jos kolisee terävissä töyssyissä tai äkkinäisissä kiihdytyksissä ni korjautetaan ennen ostoo  ;).
Kirjattu

Pablo Honey

  • FTCF-Member
  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 264
Mitä tarkastuskohteita pari vuotta vanhoissa Puntoissa
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2005, 12:25:08 »

Onko näitä edellämainittuja vikoja/ominaisuuksia korjattu tuoreemmissa Puntoissa (03-05)? Entä onko tuoreemmat tuoneet mukanaan uusia bugeja? :)

Nimim. Vähän ajettuun kakkoskoppaiseen päivitystä harkitseva.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2005, 12:27:45 kirjoittanut pablo_honey »
Kirjattu

rlonn

  • Hallitus
  • Hard Core Tuunaaja
  • ******
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 880
Re: Punton osto-opas (otsikko muutettu)
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2005, 17:32:24 »

02 alkaen on ajovalopolttimo ainakin vaihdettu kestävämmäksi H1:ksi.
Noita H7:ja kun tuppaa menemään useampia vuodessa.
Kirjattu
Ducati 750 Monster   -01
Punto Evo Sport -11
Alfa Romeo MiTo 135 TCT

jenski69

  • Vieras
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2006, 01:11:30 »

Ai niin, ja se, jos puhaltimen sulake palaa, johtuu siitä, että kaantää sen nopeuden suoraan esim 1:ltä 4:lle. Sitä ei sulake kestä. Kyseessä ei oo vika, vaan ostettu ominaisuus. :P
Käsittääksen se kylläkin on vika! Puhaltimen moottori viallinen korjantuu vaihtamalla uuden moottorin! Ja sulake täytyy olla oikeanlainen muistaakseni 30A!
Kirjattu

pikkuautojee

  • Vieras
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #8 : Huhtikuu 24, 2006, 12:41:38 »

Ruotsalaisen Vi bilägare –lehden korroosioasiantuntijan arvion mukaan (http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp) Punto 80 (vm. 2000 ja 2004) on saanut pisteitä vain kaksi viidestä maksimista. Vertailun vuoksi yhtä alhaiseen pistemäärään yltää Toyotan Yaris vm. 2006. Ei hätää, jos ostaa tällaisen auton heti uutena ruostesuojattuna, siis alusta ja kotelot käsiteltyinä. Sellaisiakin yksilöitä on, mutta pitää kyllä valkata.

Törmäystesteissä Punto sai aluksi vain kaksi tähteä viidestä, mutta vuosimallista -99 alkaen se uudistettu Punto sai neljä tähteä.

Punton lämmityslaitetta on parannettu vuosimallista -98 alkaen.

Uusimmat Puntot on varustettu pakokaasujen sisäisellä valvontajärjestelmällä, jonka virhelokitiedosto tarkastetaan katsastuksessakin. Asialla on hyvät puolensa uutena mutta huonot puolensa vanhempana…
Kirjattu

cocohani

  • Vieras
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2006, 11:21:29 »


Oman kokemuksen perusteella tarkastakaa puntoista

1. Mahdolliset öljyvuodot

2. Flektin kunto

3. Etuputki!!!   Meni mulla juuri vaihtoon ja 300e lasku tulee. Oishan siihen voinu hitsata sen uuden osan kiinni mutta en sitä tarjousta ottanut vastaan, tyhmä temppu ehkä vanhaan autoon vaihtaa kokonaan uusi mutta mitä sitten...
Kirjattu

Annika

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 875
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2006, 01:30:24 »

Raidetangon päät ja vetarin kumit kuluu siinä 100tkm:n kohdalla.
Kirjattu

Fiasko1965

  • Vieras
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2007, 15:40:31 »

Jos on ostamassa -98-02 Puntoa, niin mitä pitäisi ottaa huomioon? Kaveri on moista harkitsemassa, enkä löytänyt osto-opasta Puntoon täältä.


edit: muokkasin otsikon osto-oppaaksi ja asetin pysyväksi, joten nyt on sitten osto-opas, vinkkejä lisää tänne vain kiitos


Ostin kesällä 2006 Punton, vuosimallia 2000, jolla oli ajettu 83tkm.

Korjauslista:
1.Syksyllä 2006 kytkin rupesi jyristään, meni vaihtoon.(500€) Delta-autossa
2. Pakoputken äänenvaimennin rupesi vuotamaan ja vaihtoon.(140€)Tavallinen korjaamo
3. Keväällä 2007, vasen lähivalo sammui ja korjaamolle, koska sen vaihto Puntossa tosi hankalaa.(50€) Tavallinen korjaamo.
4. Katsastus, molemmat etuiskarit vaihtoon ja samalla huomasin ruosteisen öljypohjan.Tavallinen korjaamo, oisko maksanut noin 300€, en meinaa muistaa.
5. Bensapumppu alkoi vinkumaan äänekkäästi ja vaihtoon (370€)

Siinä alle vuoden saldo, joten tarkkana saa olla, kun käytettyä Puntoa ostaa. Itse ostin vähän vasemmalla kädellä, kun halpa oli  '.|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2007, 19:39:46 kirjoittanut Fiasko1965 »
Kirjattu

Annika

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 875
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2007, 13:15:34 »

Nyt täytyy kyllä sanoa, kun meikäläisen puntoon vahdetaan jo toisen kerran vaihdelaatikko, että jos vain on mahdollista niin laatikon kunto kannattaa katsoa. Vaihteistoöljyjä vaihtaessa sen voi myös huomata, jos öljyn seassa on jotain ylimääräistä. Myös omituiset äänet kytkintä tai vaihteita käyttäessä ei ole normaaleita. -tosin voihan se kyllä ihan yhtäkkiäkin hajota ilman varoitusta, kuten mulla on kahdesti käynyt.  ::)
Ja kyseessähän on malli 60s  -00 - -02
Kirjattu

dart -66

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 47
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2007, 13:52:19 »


3. Keväällä 2007, vasen lähivalo sammui ja korjaamolle, koska sen vaihto Puntossa tosi hankalaa.(50€) Tavallinen korjaamo.


Kallis on ollut tavallseksi korjaamoksi, ei tuon vaihdossa saa varttituntia pitempään mennä. Umpion kolme pulttia irti, umpiota se pari senttiä eteen ja polttimon vaihto. Se on siinä.

Itse tarkistuttaisin 2- ja 3-koppaisista vikamuistin, ettei esim. satunnaisesti kiukuttelevasta moottorinohjainyksiköstä ole jäänyt tietoa (nimimerkki kokemusta on), alkaa meinaan maksaa siinä kohtaa.
Kirjattu
"maasta ne ovat tulleet
maaksi ne ovat jälleen tuleva"

Annika

  • FTCF-Member
  • Hard Core Tuunaaja
  • *****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Viestejä: 875
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2007, 17:30:53 »


3. Keväällä 2007, vasen lähivalo sammui ja korjaamolle, koska sen vaihto Puntossa tosi hankalaa.(50€) Tavallinen korjaamo.

Kallis on ollut tavallseksi korjaamoksi, ei tuon vaihdossa saa varttituntia pitempään mennä. Umpion kolme pulttia irti, umpiota se pari senttiä eteen ja polttimon vaihto. Se on siinä.

Ei siinä polttimon vaihdossa mene kuin kaksi minuuttia, eikä tarvitse edes umpiota irroittaa: konehuoneen puolelta muovisuojus pois, liitin irti, vanha polttimo kärkipihdeillä pois ja uusi takasin samalla työkalulla, liitin kiinni ja muovisuojus paikalleen ja homma on siinä.  ;)
Kirjattu

Hilex

  • Vieras
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #15 : Heinäkuu 26, 2007, 00:51:11 »

Minäkin ostin punton viime viikolla.Siihenkin oli tehty katsastusremonttia 352 euron edestä yhdellä korjaamolla ja kesäkuussa vaihdettu sytytyspuola viel toisella josta 168 euron kuitti oli autossa.Ostohetkellä oli autosta jo ehtinyt pudota takapönttö jonka seurauksena 100 euron alennus kun en ottanut jo tilattua uutta putkea.Tallissa kun noita pönttöjä on muutama aikaisemmista projekteista niin säästö se on 100:kin säästö.Eturenkaat oli jo finaalissa niin tinkasin sellaiset vielä siihen samaan rahaan.Auton pitäisi muuten olla kunnossa kun onhan se toukokuussa katsastettu vaan saa nähdä onko huolettomia kilometrejä edessä vai tuleeko tuosta loputon rahareikä remonttien suhteen.

Niin ja vesipumppu siihen näytti vaihdetun kun sitä oston jäljiltä tutkin niin ja pesun kun oli hieman öljyinen tuo voimalaitos.Kaverin 00 malli oli koneen puolesta saman näköinen se vaan et sillä oli kannentiiviste jo sökö vaik ei ollu ajettu ko 94 tkm.
Kirjattu

Tenkainen85

  • Tulokas
  • *
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 21
Re: Punton osto-opas
« Vastaus #16 : Lokakuu 01, 2007, 23:23:10 »

Oman puntoni kohdalla olisi pitänyt heti epäillä termostaattia, kun oli hirveän kylmä. Ajattelin alussa että Fiathan on kylmä auto, luonnollista. Kuitenkin loppujen lopuksi siinä oli termostaatti hajalla ja se jouduttiin korjauttamaan. Autohan kulki hyvin mutta yhtä palelua se oli talvella. Ainakin tämä asia olisi pitänyt huomata aikoja sitten niin olisi käyttöauto korvannut fiaskon.
Kirjattu
ehkä pieni auto, mutta kuskilla on iso :)

puntisti

  • Vieras
Vs: Re:Käytetyn Punton osto
« Vastaus #17 : Maaliskuu 27, 2008, 20:14:27 »

Mk II:ssa kannattaa kuunnella puhaltimen moottorin ääntä. Jos pitää meteliä, niin edessä tod näk moottorin puhdistaminen. Ei iso homma, mutta homma kuitenkin. :o

Kannattaa tarkastaa ainakin takimmaisten pyöräkotelojen etupuolelta kivenhakkaamat, sekä ainakin 3 ovisen oviaukon alakulmasta kivenhakkaamat. Ainakin niihin paikkoihin tulee herkästi jälkiä. :-\
Sitten tietysti nokkahihnan vaihto 60 000 välein.

Omallani nyt pyöritetty 112 000, ja kertaalleen mennyt vesipumppu+ kannentiiviste. :'(

Ja jos hakee käytettyä, niin suosittelen ehdottomasti Deltaa, ja aivan ehdottomasti kannattaa tarkistaa, että ko autossa on laajin mahdollinen vaihtoturva.  :D
Juuri se pelasti minut isolta laskulta vesipumppuvaurion suhteen.

Ai niin, ja se, jos puhaltimen sulake palaa, johtuu siitä, että kaantää sen nopeuden suoraan esim 1:ltä 4:lle. Sitä ei sulake kestä. Kyseessä ei oo vika, vaan ostettu ominaisuus. :P

Jos autossa on "herkkuja" ( ohjaustehostin, ilmastointi yms..) kannattaa tarkistaa niiden toimivuus erityisesti.
..mut se vaihtoturva pelastaa niissäkin tapauksissa. ;)
       no minulla 2001v-punto ajettu 75000km. siitä meni ohjainlaite,remppa makso osa 722e asennustyö 43e ohjelmointi    25e,eli 781e.ONNEKSI AUTOMYYJÄ OSALLISTU KUSTANNUKSIIN,KOSKA OLIN VASTA OSTANUT PUNTON.
Kirjattu

sampsulisami

  • Todellinen Tuunaaja
  • ****
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 431
  • Stilo black edition
Vs: Punton osto-opas
« Vastaus #18 : Helmikuu 14, 2014, 23:27:30 »

Mk1 puntosta kannattaa katsoa myös helmojen kunto varsinkin sen kanttauksen takaalta mihin lattia levy tulee kiinni. Takana olevat nostokohdat menee vanhemmiten kasaaan.
Kirjattu

puntoman

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Poissa
  • Sukupuoli: Mies
  • Viestejä: 62
Vs: Punton osto-opas
« Vastaus #19 : Helmikuu 18, 2014, 02:12:54 »

Allekirjoittaneelle ilmenneitä vikoja Puntossa (mk2 vm. -03, 125 000 km ajettu)

1. Moottorin tiivisteistä vuotaa öljyä; venttiilikopan tiiviste, nokka-akselin tiiviste ja kampi-akselin tiiviste
2. Öljypohja ja pakoputken takapönttö ruosteessa + takapöntön kiinnike rikki
3. Raidetangonpäät väljät = vaihtokunnossa
4. Termostaatti rikki
5. Käsijarru ei pidä talvella

Kaikki nämä viat ilmenneet vasta 120 000 km ajon jälkeen.


Kirjattu
 


Adblocker...

Ftcf.org pyörii ilmaisvoimin ja ainoa keino ylläpitää palvelinta on mainokset.
Toivoisimme, että et käytä adblockeria tällä sivustolla. Kiitos :)